Max Verstappen – tacka teamet för den segern
avVad ska man säga om Max Verstappen?
Att han är världsmästare för tredje gången på lika många år? Att han är överlägsen? Eller att han dominerar F1? Att han har den bästa bilen? Absolut.
Men han är också den förare som har ett helt team bakom sig.
Förstå mig rätt, det finns mästare och det finns mästare i den mer än 70 år långa historien om Formel 1. I vissa fall är det ett team som dominerar och låter två förare kämpa om en VM-titel. I andra är det en förare som dominerar, där teamet ger honom allt stöd.
Så är det i fallet Max Verstappen.
Red Bull skrev kontrakt med honom när han var 16 år. Gav honom en förarplats i sitt B-team Toro Rosso när han var 17 år och inte ens hade körkort. Lite mer än ett år senare flyttades han upp till Red Bull och vann sitt första race för stallet. Det skedde mycket tack vare att Mercedes två överlägsna förare körde varandra av banan redan på det första varvet, men också med hjälp av en strategi som gav honom en fördel jämfört med sin dåvarande teamkollega.
Redan där och då var det tydligt att Max Verstappen och Red Bull var ämnade för varandra och en gemensam framtid. 2021 vann han sin första VM-titel efter en intensiv kamp mot Mercedes Lewis Hamilton. Efter regeländringen 2022 var han och bilen helt överlägsen. Så är det även i år. I dag blev han den sjätte föraren i historien att säkra en VM-titel på en lördag.
Max Verstappen världsmästare i F1 2023
Det har tidigare Juan Manuel Fangio (1955), Jack Brabham (1959), Graham Hill (1962), Keke Rosberg (1982) och Verstappens svärfar Nelson Piquet klarat av. Piquet har gjort det vid två tillfällen. Verstappen är dock den första föraren i historien som gjort det i samband med en sprint.
Sett över säsongen har han tagit 11 pole positions, 13 segrar och 15 pallplatser. 2023 är ännu en maxad säsong för Max Verstappen. Det som är anmärkningsvärt är egentligen inte hur överlägsen han är, utan det faktum att han krossar sin teamkollega som tävlar med samma material. Där Sergio Perez kämpar för att ens kunna konkurrera med stall som McLaren, Mercedes och Ferrari Red Bulls glider Max Verstappen. Han har till synes hur mycket marginaler som helst, samtidigt som hans kollega gång efter annan missar en startplats i topp tio.
Verstappen kontrollerar händelseförloppet. Han har städat bort de misstag han gjorde innan han hade säkrat sin första VM-titel och om han mot förmodan gör några så inträffar de under en och samma helg (Singapore) och vilket gör att han kan köra med ett lugn, få förare förundrat.
Han har tagit 407 poäng till Red Bull. Det är 93 poäng fler än vad Mercedes, som är tvåan i konstruktörsmästerskapet, hade skrapat ihop. Efter 16 GP-lopp och fyra sprinter har han tagit nästan dubbelt så många poäng som sin teamkollega, som visserligen är tvåa i mästerskapet, men hotas bakifrån.
Det är spel mot ett mål. Det är Max Verstappen och Red Bull i en union mot resten av världen.
Vem kör intill Max Verstappen 2024?
Sergio Perez har aldrig varit någon ärlig konkurrent till Max Verstappen, även om han själv gärna ville tro det under inledningen av säsongen. Han har inte heller sin framtid i teamet. Stallet har fyllt upp sitt förarteam med fem förare till fyra bilar i två team för 2024.
Det stall som krasst sett har tävlat med en bil under hela året laddar för konkurrens och vem som ska sitta i bilen intill Max Verstappen är egentligen bara kosmetika. Det handlar om att vederbörande ska köra hem konstruktörs-VM till teamet och stötta Verstappen när det behövs.
Men så länge konkurrenterna har en benägenhet att bara prestera under halva säsonger spelar det ingen roll vem det är.
Korta tankar om Formel 1
Charles Lelcerc fick en bestraffning på fem sekunder, han över över den vita linjen. Det gör att han ramlar ur poängen, Alexander Albon slutar sjua och Fernando Alonso åtta.
Även Aston Martins har ett enbilsteam. Fernando Alonso, 42, är överlägsen Lance Stroll som misslyckades kapitalt i Qatar. Ryktena om att hans pappa funderar på att sälja teamet blir allt tätare. Stroll jr sätt att hans sätt att undvika att svara på frågor hjälper inte heller utan väcker bara ännu fler frågor.
McLarens comeback under 2023 ger mig dock hopp inför framtiden. Även om VM-titeln är utdelad ser jag fram emot att följa Lando Norris och Oscar Piastri under avslutningen av den här säsongen. Jag tror att deras framgångar 2023 kan öppna för en helt annan typ av konkurrens under 2024. Det kan vara så att deras imponerande comeback är en av anledningarna till Red Bulls satsning på fem förare till 2024.
Hur snart får vi se talangen Liam Lawson i en Red Bull?