Startsida / Inlägg

Dino Beganovic jagar segern i världsfinalen i Macau

av Anna Andersson

Macau GP  är ett av världens mest mytomspunna race. Ett lopp där karriärer kan födas eller dö. Nu står Dino Beganovic på startlinjen. 

Dino Beganovic i Macau (
Dino Beganovic i Macau ( Motorsportpublications)

Efter en godkänd debutsäsong i Formel 3 reser den svenska Ferrarijunioren nu till Macau för ett av världens mest omtalade race. Ett stadslopp där ett enda misstag kan vara skillnaden mellan en vinst och en förlust. Ett stadslopp som kan lägga grunden till en förares karriär.

Ayrton Senna, David Coulthard, Michael Schumacher, Ralf Schumacher har alla vunnit tävlingen. Felix Rosenqvist har till och med vunnit två gånger.

I helgen firar Macau Grand Prix 70 år och efter kvalet har Dino Beganovic stora förhoppningar.

– Banan är helt magisk. Den går direkt upp i topp för mig, den liknar ingenting jag har kört tidigare. Det känns nästan som om man håller andan hela vägen, man känner att man kommer närmare och närmare gränsen, säger han.

– Trea i kvalet är bra, men det finns lite mer att ge. Min DRS fungerade inte på mitt snabbaste varv så där finns mer tid att hämta. Sedan var inte balansen i bilen helt perfekt. Vi har lite att förbättra.

Hur viktig är Macau GP för dig?

– Det är nästan som ett VM. Du behöver inte tänka på något mästerskap utan kan verkligen gå in för att vinna tävlingen och alla förare som är där har samma inställning, säger han.

– Historiskt sett är det en av de svåraste banorna du kan köra och lyckas du där har du alla ögon på dig.

Dino Beganovic i Macau
Dino Beganovic i Macau (PREMA Racing )

Dino Beganovic jagar seger i Macau

Han har aldrig tidigare tävlat på de trånga gatorna i Macau, men han är mycket väl medveten om den historia som omger tävlingen. Om det rykte som banan bär och om det faktum att den har allt. Snabba kurvor, en lång raka och långsamma kurvor med en utmanande hårnål. Han inledde med att vara trea i det första kvalet.

– Jag älskar att köra stadsbanor och  har gjort det bra i Monaco så jag är väldigt taggad, berättar han.

– Jag har kört Macau i simulatorn många gånger, mitt team Prema har varit framgångsrika där och vi lägger enormt mycket förberedelser för den här helgen.

Varför?

– Det är ett viktigt lopp för teamet och för alla förare som är där.

Stadsloppet i Macau avgjordes första gången 1954, men på grund av pandemin har tävlingen inte körts sedan 2019. Dino Beganovic ska köra Formel 3 och han ställs mot flera av världens mest talangfulla förare, även förare som annars kör Formel 2 går ner en klass för att jaga segern i det prestigefyllda loppet.

Vad krävs för att lyckas?

– Ett bra självförtroende, men också att man tar allt i rätt ordning, steg för steg. Det är en träning, sedan kval, därefter en träning och nytt kval, ett kvallopp och sedan ett race. Kör du bara lite över din förmåga och sätter bilen i muren på ett av de första passen börjar du inte om på noll, utan på minus. Så mycket självförtroende tappar du. Det gäller att ha respekten med varje varv och aldrig gå över gränsen. Jag ser verkligen fram emot att ha alla ögon på mig den helgen.

Vill du hellre läsa om miljarderna bakom F1 i Las Vegas och Marcus Ericssons tankar kring eventet? Även Max Verstappen sågar helgens race – redan innan start. Eller vill du lyssna på vår podd, Plattan i Mattan, om F1 i Las Vegas och även ta del av era fantastiska förslag till F1-sprinten. Skrattfest utlovas!

Tack för att du läser, för att du kommenterar med respekt och medmänsklighet samt för att just du hänger här. Uttryck er med förnuft, sandlådebråken kan stanna just där. I sandlådan. Inte här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB