F1 i Abu Dhabi: Släpper Lawrence Stroll Aston Martin?
avDet är F1 i Abu Dhabi och säsongsfinal, men det händer saker…
Aston Martin har sålt delar av stallet till Arctos Partners.
Nu ryktas det om att Lawrence Stroll är på väg att lämna stallet.
Lawrence Stroll köpte Racing Point 2018 och har sedan dess investerat enorma summor i det stall som i dag heter Aston Martin och i stallets fabrik i England.
Inför Formel 1 i Las Vegas kom ett officiellt pressmeddelande som förklarade att investmentbolaget Arctos Partners, som äger delar av flera andra klubbar inom amerikansk idrott samt Liverpool, har köpt in sig i teamet.
Detta har lett till att det pratas om Lawrence Stroll har tröttnat på att stötta sonens stall, men det förnekar teamet. Istället heter det att affären är strategiskt viktig eftersom den nya partnern tar med sig nya kunskaper och även nya kontakter till teamet.
– Lawrence är här, han ska ingenstans, säger vd Jeff Slack till motorsport.com.
– De här investerarna kommer aldrig att äga något, det handlar om mindre andelar. De kommer aldrig att ha kontroll över teamet eller vara ägare av teamet.Om Lawrence försöker sälja det till någon som ska ta kontrollen är det de sista han skulle sälja till.
Enligt Slack är detta istället en perfekt partner.
Däcken inför F1 i Abu Dhabi
The #F1 season finale awaits!
📊 Softest compounds for the #AbuDhabiGP
🧪 A tyre test follows the raceRead the preview ▶️ https://t.co/3IHeicQuMV #Fit4F1 pic.twitter.com/4wTWzUTHho
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) November 21, 2023
Det är 15:e gången som F1 avslutar sin säsong i Abu Dhabi och cirkusen har nu rest från Las Vega över Atlanten till den arabiska halvön. Det är en resa på runt 13000 km och över flera tidszoner.
Yas Marina Circuit modifierades för att skapa fler omkörningar och det har också lyckats. Det är inget större däckslitage och Pirelli väljer de tre mjukaste däckblandningarna, C3, C4 och C5 den här helgen. Det är samma alternativ som i Las Vegas och samma alternativ som användes förra året.
– Precis som vanligt blir det en testdag under tisdagen efter GP: stallen använder sig av två bilar och en ung förare får chansen, men som Pirelli tidigare har kommunicerat gör ingen förändring på däcken mellan 2023 och 2024. Den enda skillnaden är att det blir fem alternativ eftersom C0 tas bort, men det användes ändå inte under någon racehelg i år, förklarar Mario Isola.
– Det gör att testet kan hjälpa teamen och samla data inför nästa år.
Kort om F1
Det ryktas om att Ferrari är nära att förlänga med båda sina två förare, Charles Leclerc och Carlos Sainz.
Lewis Hamilton vill att Formel 1 utvidgar. Till Afrika.
– Vi behöver inte ytterligare race, men vi behöver köra på ytterligare en plats, säger han.
– Vi kör på alla kontinenter, varför inte i Afrika. Det vill jag jobba för.
I gårdagens blogg hittade du en guide, men också nyheten att Mick Schumacher kör för Alpine nästa år. Men han ska kombinera rollen i WEC med rollen som reservförare hos Mercedes även 2024.
I veckans avsnitt av Plattan i Mattan snackar vi också ner Las Vegas och upp Abu Dhabi. Du hittar podden i länken ovan.
Tack för att du hänger här.