Startsida / Inlägg

Så många poäng slarvade Scuderia Ferrari bort

av Anna Andersson

Hur dålig var Scuderia Ferraris säsong i Formel 1 2023 egentligen?

Tja, stallet  var snabbare än Mercedes i kval – och i race.

Ändå slutade Mercedes tvåa i VM.

 Scuderia Ferrari
Charles Lelcerc, Scuderia Ferrari, under ett depåstopp i Abu Dhabi 2023 (AP-TT)

Scuderia Ferrari slarvade bort 100 poäng i år, minst. Leclerc bröt i Bahrain och straffades med nedflyttning i Saudiarabien, smällen med Stroll i Australien, däckmissen i Monaco, strategimissen i Storbritannien, Sainz incident med Piastri i Belgien, depåmissen i Singapore som kostade Leclerc en pallplats, Lelcercs diskning i USA, det mekaniska felet på Leclercs bil i Brasilien. Listan är hur lång som helst.

Då har jag ännu inte nämnt brunnslocket som förstörde Sainz helg i Las Vegas eller hans kvalmiss i Abu Dhabi.

Misstag efter misstag för Scuderia Ferrari

– Vi började på fel fot redan i Bahrain, säger stallchef Fred Vasseur till motorsporttotal.

Han påminner om att Charles Leclerc bröt. Monegasken låg trea för Scuderia Ferrari när han stannade och blev även bestraffad i nästa race.

– Det var nästan 25 poäng som han förlorade där, lägg där till de poäng som vi gav till våra konkurrenter vilket inkluderar Mercedes. Det handlar inte bara om straffet, men man kan inte göra en lista på alla misstag, tro mig, jag har gjort det ett par gånger och har haft tabellen om vi inte hade haft problem i huvudet, samtidigt så har man både toppar och dalar under en säsong.

Men Vasseur är tydlig med att han inte är nöjd.

– Säkerligen är det så att vi har gett bort fler poäng än vad våra konkurrenter har gjort och det måste vi jobba på, vi måste bli effektivare, säger Vasseur.

Efter F1 2023 har jag roat mig med att sätta plus på samtliga förare som tävlat i Formel 1 i år. I går fick du plats 22-11. Här är plussen för plats 10-1, och givetvis får du gärna vara med och diskutera i kommentarerna. Lägg dina egna tankar så håller vi igång diskussionen!

Lance Stroll Aston Martin
Aston Martins Lance Stroll fick storstryk av kollegan Fernando Alonso under F1 2023. (AP -TT)

10) Lance Stroll, Aston Martin  – 74  poäng +

Sett över hela säsongen 2023 har han varit en fullständig katastrof. Både på och utanför banan. Inte ens de tre avslutande tävlingshelgerna när han tog 21 poäng kan rädda säsongen. En förare är aldrig bättre än sin teamkollega och Stroll har verkligen ingenting att sätta emot Fernando Alonso som tog totalt 206 poäng i samma bil. Om Lance Stroll vill fortsätta köra F1 vill det till att hans pappa fortsätter som majoritetsägare i teamet för utan det stödet lär han inte ha en plats.

9) Oscar Piastri, McLaren – 97 ++++

Han var rookie och kom tillbaka efter ett år på avbytarbänken hos Alpine och när bilen uppdaterades och vaknade till liv under den andra halvan av säsongen så gjorde Piastri det också. En nykomling av den här kalibern dyker bara upp i F1 var tionde år, ungefär. Han har verkligen utmanat Lando Norris och höjdpunkten var sprintsegern i Qatar.

8) George Russell, Mercedes – 175 +++

Välkommen tillbaka till verkligheten! Under 2022 tog Russell Mercedes enda seger, det var i Brasilien. I år är första gången sedan 2006 som ingen bil med Mercedesmotor ens har vunnit ett enda lopp…Russell har dessutom fått se sig klart slagen av 38-årige Lewis Hamilton och han har gjort förhållandevis många misstag under året, troligen lär han sätta allt för att rätta till dem och leverera ett bättre resultat 2024.

7) Carlos Sainz, Scuderia Ferrari – 200 poäng +++

Han är den enda föraren som inte har kört en Red Bull som har vunnit ett lopp, han vann kvällsloppet i Singapore. Han har gjort ett par riktigt bra insatser, den segern är en av dem. Sedan kom avslutningen på säsongen när hans bil skadades av ett brunnslock i Las Vegas och han tvingades till en bestraffning för att teamet behövde reparera bilen och den tunga helgen i Abu Dhabi. Han tappade från plats fyra till plats sju i mästerskapet under den sista tävling helgen, vilket gjorde att han också fick stryk av sin kollega Charles Leclerc. Det kan han inte vara nöjd med.

 

Scuderia Ferrari
Carlos Sainz, Scuderia Ferrari, har vunnit ett lopp i år (TT-AP)

6) Lando Norris, McLaren – 205 poäng ++++

McLaren uppdaterade bilen, Norris uppdaterade sin prestation och han har vid flera tillfällen i år tagit ut max eller kanske mer av max ur bilen. Sex andraplatser och en tredjeplats efter Storbitannien GP i somras är en mycket bra prestation.

Själv vill han dock bara ha en seger, till och med hans kollega Piastri har tagit en sprintseger. Måtte detta nu inte bli ett mentalt spöke som bara växer sig starkare under 2024.

Då kan kommande säsong bli riktigt tung.

5) Charles Leclerc, Scuderia Ferrari –  206 poäng +++

Han bröt två av de tre första racen i år, vilket var en riktig missräkning för Ferrari. Leclerc har sedan kommit tillbaka och avslutade säsongen starkt med två andra platser. Det stora problemet i år har varit prestationen i racet där Ferrari haft problem med däckshanteringen, Leclerc har kört in fem pole positions i år men inte kunnat omsätta någon till en seger.

Frågan är hur många gånger han under året har tvekat på om han är i rätt team? Hur frustrerad är han över att det var Sainz som vann årets enda Ferrariseger i Singapore och inte han själv? Och hur mycket har tveksamheten påverkat hans prestation?

Charles Leclerc är en intelligent förare, i rätt team, med rätt material och personal är han en kandidat till VM-titeln.

4) Fernando Alonso, Aston Martin – 206 poäng ++++

Vem hade trott att Fernando Alonso skulle inleda säsongen med sex pallplatser för Aston Martin? Alonso 42 imponerar och gör sin kollega Lance Stroll till en statist. Han är både passionerad och ambitiös i det han gör, samtidigt som han har en enorm erfarenhet och lyckas kombinera det med vilja att fortsätta utvecklas. Alonso är medveten om att han är i slutet av sin karriär, men brinner för att göra det bästa av varje möjlighet. Se bara omkörningen av Yuki Tsunoda i slutet av deltävlingen i Abu Dhabi. Den gav honom fjärdeplatsen i VM och är väldigt typisk för just Fernando Alonso.

3) Lewis Hamilton, Mercedes – 234 poäng ++++

Mercedes W14 har varit en diva, inte alls någon bil som varit enkel att köra. Trots det har Hamilton lyckats behålla motivationen, regelbundet samlat poäng och även om han inte har haft materialet för att utmana Max Verstappen så har han kört in fem pallplatser och säkrat en tredjeplats i förar-VM samt starkt bidragit till att Mercedes slutade tvåa i konstruktörsmästerskapet.

Dessutom har han en teamkollega som är allt för bra för att han ska kunna prestera på halvfart och ändå leverera.

2) Sergio Perez, Red Bull – 285 poäng +++

Vi har oerhört höga krav på Sergio Perez och gång på gång diskuteras hans framtid. Men faktum är att om Max Verstappen inte hade tävlat hade Perez vunnit VM-titeln. Trots alla missar, strukna varvtider och djupa dalar.

Om han bara inser sin roll i teamet, att han ska bära vattenflaskorna när Verstappen får applåderna, kommer han  att kunna köra mer avslappnat och troligen minimera antalet onödiga misstag. Då är han den perfekta kollegan till Max Verstappen.

Det är just slavet, de enkla misstagen och hans dåliga kvalform som drar ner hans betyg.

1) Max Verstappen Red Bull – 575 poäng +++++

Han tog sin tredje raka VM-titel efter 19 segrar och ett stort antal rekord. Han inledde säsongen med en seger och han avslutade med den.

Verstappen har ett team som ger honom den bil han behöver, den strategi som passar honom och uppfyller alla hans krav och önskemål. Han har varit så överlägsen att inte ens TV-produktionen har brytt sig om att visa honom under stora delar av racet. Vi har sett honom i starten, kanske vid något depåstopp och sedan vid målgång.

Max Verstappen får givetvis fem plus.

Hade vi haft sex att dela ut hade han fått det med – men för spänningens skull är detbara att hoppas att han inte är lika dominant nästa år.

•••

Tack för att du läste ända hit. I veckas avsnit av vår F1-podd Plattan i Mattan snackar vi ner Abu Dhabis GP, men har du redan hört det och vill i stället lyssna på något annat rekommenderar jag några av våra specialavsnitt, om Ronnie Peterson, intervjun med Christian Arnell, Charlie Häggstam den tidigare F1-domaren Lars Österlind eller kanske Stefan Johansson, Kenny Bräck eller Linus Lundqvist.

Nu är det bara 91 dagar kvar till säsongen F1 2024 startar i Bahrain.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB