Startsida / Inlägg

F1 2023: Lewis Hamilton betalade högst böter

av Anna Andersson

Vid 170 tillfällen slog domarna i Formel 1 till. Så många straff delades ut i F1 2023 och 38 av dem handlade om den vita linjen – och vid ett tillfälle diskades två förare.

Och det tre timmar efter racet avslutades.

Böter i F1 2023, Lewis Hamilton
F1 2023 blev dyrt för Lewis Hamilton (AP-TT)

Tyska Auto, Motor und Sport har kikat närmare på årets bestraffningar i Formel 1. Vid årets 22 lopp utdömde domarna 170 bestraffningar, 2022 var det 140 bestraffningar och för två år sedan 96. Det är en rejäl ökning, vad beror det på? Är reglerna för komplicerade domarna för petiga eller förarna för slarviga?

Eller något helt annat?

Vid 73 tillfällen delades tidsbestraffningar ut, vid 44 utdömdes böter och vid 16 tillfällen flyttades en förare tillbaka i startuppställningen. Tio gånger bröt teamen mot reglerna i  Parc Fermé och tre förare diskades. Övriga är exempelvis varningar, uppmaningar och även en bestraffning som drabbade arrangören i Brasilien.

F1 2023 – fler bestraffningar och dyra böter

Totalt dömdes förare och team till 107 900 euro i böter, vilket är ungefär 1,2 miljoner kronor. Det är något mindre än de två senaste åren. Williams drabbades av fem bestraffningar och betalade mest, 330 000 kr. Lance Stroll och Guanyu Zhou betalade flest böter, fem gånger var (10 0000respektive 14 000) . Mest fick dock  Lewis Hamilton betala.  Han betalade runt 7 700 kronor för fortkörning och sedan 270 000 kronor för att han korsade banan i Qatar, utan att ha fått tillåtelse. I det straffet ligger ytterligare 270 000 kronor ligger som villkorlig dom.

Sett till bestraffningarna är det annars den vita linjen som ställt till flest problem, vid 38 tillfällen delades det ut bestraffningar på fem eller tio sekunder. Det gällde banorna i Österrike och i Qatar. Vid 14 tillfällen dömdes också en förare för att ha orsakat en kollision. 16 gånger nder året flyttades en förare tillbaka i startuppställningen, oftast för att de kört för fort vid guldflagg eller hindrat en kollega under kvalet. Vid tio tillfällen startade en förare från depån.

Det har däremot varit en minskning av bestraffningarna för att en förare använt för många motorer eller växellådor.  Möjligen för att det tillåtna antalet för motorer, turbo, MGU.K och MGU-H ökade med en enhet.

Däcken 2023 – lite statistik

De däck som sitter på F1-bilarna körde åtta varv runt jorden förra året – de siffrorna har däckleverantören Pirelli plockat fram.

Oscar Piastri körde årets längsta stint i Saudiarabien, 302,5 km innan han bytte däck i sitt andra F1-lopp. Han stannade i slutet av det första varvet sedan han hade haft kontakt med Pierre Gasly och körde sedan C2 ända till målflagg.

Flest däckbyten ( både pitstop och under rödflagg) gjordes i Nederländerna. Vädret förändrades vid flera tillfällen och totalt genomfördes 82 däckbyten. Sett till hela säsongen, vilket även inkluderar sprintlopp, gjordes 871 däckbyten.

Den högsta temperaturen i asfalten var det i Ungern över 53 grader, lägst i Las Vegas med 18,5.

Plattan i Mattan – årets sista avsnitt

I vår F1-podd Plattan i Mattan ser vi tillbaka på säsongen som har varit, vi delar ut lite priser när vi summerar året, som årets pole, årets kval, årets race, årets spågumma, årets väderprognos, årets drama årets mamma – och mycket mycket mer.

Du hör vår F1-podd varje onsdag året runt! Tack för att du lyssnar och tack för att du läser! Nu önskar jag en god fortsättning på julen!

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB