F1 2026: Här är nyheterna
av2022 kom ett nytt regelverk för Formel 1. Nästa kommer 2026 och nu släpps nya detaljer kring F1 2026.
Bilarna blir lättare, smalare och mindre.
Formel 1 präglas av olika eror, de två senaste är rätt tydliga. ”Hybrideran” dominerades av Mercedes, ”groundeffecteran” har Red Bull varit mest framgångsrika och samtidigt som Formel 1 förbereder sig för F1 2024 pågår en annan kapplöpning.
Mot att vara bäst i F1 2026.
Då startar nästa stora regeländring.
Men vad innebär det?
Nu sipprar en del detaljer ut och bland annat handlar det om vikten. När Fernando Alonso började tävla i F1 år 2001 vägde en F1-bil runt 600 kg. I dag väger den 798 kg.
Vikten har ökat med en tredjedel.
Viktökningen beror framförallt på hybridmotorerna, men också på säkerheten och storleken på bilen.
Stora förändringar till F1 2026
Till F1 2026 går det inte att spara så mycket vikt på motorn, även om MGU-H försvinner så ökar vikten på MGU-K eftersom prestandan ökar från 120 till 350 kW. Däremot minskar hjulbasen med 20 cm till 3,4 meter. Bilens bredd minskar från 2,00 meter till 1,90 meter och chassit blir smalare .
Däcken går åt samma håll. 2022 gick däcken från 13 tum till 18 tum, 2026 ska F1 tävla med 16-tumsdäck.
Totalt räknar FIA med att bilens vikt minskar med mellan 40 och 50 kg.
– Bilarna har blivit för tunga de senaste åren, det är dags för en diet, säger F1:s ansvarige Nikolas Tombazis till motorsportmagazin.com.
– Men det kommer att bli en utmaning för teamen, det lär inte bli enkelt.
Tanken är också att downforce ska minska, vilket minskar belastningen på upphängningar och andra komponenter. I kombination med det förändrade konceptet för aerodynamiken ska det leda till att risken för överhettningen av däcken minskar.
– Som det är nu måste däcken hantera mer energi än någonsin tidigare, förklarar Tombazis för det tyska magasinet.
DRS i F1 eller inte?
I och med att vikten minskar, samtidigt som downforce minskar, räknar Tombazis med att bilarnas prestanda är den samma även efter 2026.
Ett spännande nytillskott är den aktiva aerodynamiken som ska minska luftmotståndet på raksträckorna. De nya bilarnas fram- och bakvingar kan justeras under körning och det finns även en diskussion kring andra rörliga aerodynamiska element.
– Vi tror till och med att slipstream-effekten blir större, men det är irrelevant. Det viktigaste är att bilarna tappar mindre kraft när de kör bakom en annan bil.
En av de stora frågor som är kvar att lösa handlar om DRS och dess vara eller inte vara. Enligt Tombazis blir det ingen lösning där den främre föraren ska bromsas utan det skulle kunna tillkomma ytterligare rörliga aerodynamiska element alternativt mer kraft från motorn
– Det finns några bra alternativ. Vi måste se vilken som är bäst, men vi vill inte att bilarna bara ska köra förbi på raksträckan, säger Tombazis till motorsport-magazin.com.
Hur går dina tankar kring detta?
Audi och dess nya VD Gernot Döllner bekräftar för tidningen Handelsblatt att det blir en satsning mot F1 2026. Det fanns tidigare tveksamheter kring Audis satsning.
Veckans F1-podd Plattan i Mattan handlar om en stor favorit, Mika Häkkinen. Vi pratar om hans karriär och han berättar själv om olyckan 1995 som var nära att kosta honom livet.