Startsida / Inlägg

Drive to Survive 2024 – så bra är säsong 6

av Anna Andersson

Nu är det dags för Drive to Survive 2024 och säsong 6 – F1 på nära håll. Skandaler, konflikter, relationer, missar och brutna löften i ett av världens mest prestigefyllda mästerskap.

Drive to Survive 2024 säsong 6
Max Verstappen vann VM i F1 2023 , men syns knappt i Drive to Survive 2024, säsong 6. (Red Bull Content Pool )

Detta kan vara den sista säsongen av realityserien som spelas in i samband med Formel 1. Det finns ännu inget avtal för Drive to Survive säsong 7.

Vad får vi då se? Efter en förhandstitt på hela säsong 6 så känns det som mer fiction än verklighet – för oss som följer sporten noga.

Vid sidan av en säsong där Max Verstappen dominerar, Daniel Ricciardo kommer tillbaka, Mercedes som har problem och ett McLaren lyfter under press är årets upplaga av Drive to Survuve ganska blek. Mycket för att fjolåret hade en dominerande förare vilket gjorde att den som följde nyhetssvängen faktiskt fick ta del av det mesta som hände.

Därför känns den sjätte säsongen ganska gammal och det blir inte piggare när Günther Streiner tar sin sedvanliga plats. Han fick sparken i slutet av förra året.

Drive to Survive 2024 – alla avsnitten säsong 6

Avsnitt 1: Money Talks

Lawrence Stroll har satsat allt på Aston Martin och hans son Lance har en given förarplats, men Lance ramlar med cykeln och skadar sig. Här följer TV-teamet stallets problem redan innan säsongen startar och Lances smärta i samband med det första racet. En incident som känns allt annat än aktuell. Det hade varit mer intressant att följa Strolls kamp för att ens ta poäng under hösten och försöka få svar på några frågor som knyter an till årets säsong. Istället känns avsnittet gammalt för alla som hänger med under en F1-säsong.

Avsnitt 2: Fall From Grace

Avsnittet fokuserar på Nyck de Vries som debuterade i F1 och försvann efter halva säsongen. Därefter läggs fokus på Daniel Ricciardo som kommer tillbaka till Red Bull reservförare och sedan får chansen att tävla när de Vries får sparken.

Ett avsnitt som känns rätt segt och gammalt för alla oss som vet att de Vries var en parentes i F1-historien. Återigen får Ricciardo mycket plats, möjligen för att han är populär i USA och fick rejält med uppmärksamhet redan under säsong fem.

Avsnitt 3: Under Pressure

Här ligger fokus på McLaren som hade en mycket tung inledning av säsongen. Claire Williams ger en bild av hur en stallchef upplever trycket och tv-teamet följer Lando Norris.

Här gör Netflix återigen en tur vid sidan av verkligheten när man antyder att Lando Norris snart kommer att vara en del av Red Bull. Christian Horner, stallchef hos Red Bull, gör vissa  antydanden när han intervjuas och Norris lika så. Faktum är att det var ett rykte under 2023, men nu när säsongen sänds har Lando Norris förlängt sitt avtal med McLaren med flera år.

Det vet alla som följer F1. Den som enbart ser Drive to Survive säsong 6 får en förvrängd bild av verkligheten.

Drive to Survive 2024 säsong 6
Mclarens Lando Norris har förlängt med McLaren. I Drive to Survive antyder att han kan vara på väg till Red Bull . (AP)

Avsnitt 4: The Last Chapter

Avsnittet fokuserar på Günther Steiner. På hans bok och kampen mellan Haas och Williams med den nya teamchefen James Vowles under säsongen 2023. Med hjälp av klipp filmade under hösten antyder serien att Günther Steiner säger till Gene Haas att han vill lämna F1, han syns i Italien tillsammans med Ferraris tidigare teamchef Mattia Binotto.

Det är en del som mycket väl kan vara tillrättalagd i efterhand. Liknande bilder på dem båda syntes i säsong fem.

I verkligheten krossade Alexander Albon ensam  Haas och Günther Steiner fick sparken över telefon mellan jul och nyår 2023. Han har i efterhand sagt att han blev överraskad och var besviken över att inte ens fick säga adjö till medarbetarna.

Steiner är en av de stora profilerna i Drive to Survive syns flitigt även säsong 6, men nu är han borta, Vowles däremot går mot sin andra säsong efter en mycket stark första säsong.

Avsnitt 5: Civil War

Alpine valde två fransmän: Esteban Ocon och Pierre Gasly har tävlat mot varandra sedan de var barn. De är uppvuxna 20 minuter från varandra, den första gokart som Gasly körde tillhörde Ocon och de fajtades om allt och en omkörning på det sista varvet i en viktig ungdomstävling. Gasly diskvalificerades för incidenten och deras vänskap raserades. Polare kommer de aldrig att bli igen.

De samexisterar.

– Vi vet båda två att vi aldrig kommer att bli bästa vänner, säger Pierre Gasly.

Det vet alla andra också och de flesta visste det redan i det ögonblicket Pierre Gasly skrev på för Alpine. Det visste dåvarande teamchef Otmar Szafnauer också.

Drive to Survive 2024, säsong 6
Lewis Hamilton får mycket tid i Drive to Survive säsong 6. (AP-TT)

Avsnitt 6: Leap of Faith

Lewis Hamilton har varit en del av Mercedes under egentligen hela sin karriär och hos fabriksteamet sedan 2013. Efter 2023 skulle hans kontrakt gå ur och i avsnittet läggs ett stort fokus på Hamiltons funderingar kring framtiden – det är spännande för någon som bara ser Drive to Survive.

Men för oss som följer F1 blir detta avsnitt ganska fånigt.

– Jag har en sådan stor tro på att det här teamet kan bygga en bra bil, du måste bara tro, säger Hamilton. Han är bestämd och fortsätter:

– Toto lyssar på mig och det känns inte som om det finns en tid när jag ska var en Mercedesförare. Detta är mitt hem, min familj.

Så sa Hamilton i slutet av sommaren. Vi vet att Hamilton förlängde kontraktet – men också bröt det ett par månader senare. I början av 2024 bestämde han sig för att flytta hemifrån och lämna sin familj. Han ska köra för Ferrari från och med 2025.

Den som enbart ser Drive to Survive får en helt annan uppfattning av verkligheten och tror säkerligen att Hamilton kommer att köra för Mercedes i flera år till.

Avsnitt 7: C’est la Vie

Alpine får in stora pengar med nya ägare från Hollywood. Stallet har inte alls nått sin nivå från fjolåret och dessutom haft förare som krockat med varandra får in nya pengar.

Men också ny press. Stjärnor som Ryan Reynolds och Rob McElhenney sätter press på Alpines chefer, förväntar sig resultat och samtidigt som förarna är frustrerade.

Ett avsnitt som spinner vidare på avsnitt fem. Stressen mellan Ocon och Gasly är tydlig och ingen av dem trivs i teamet. Innan sommarlovet har flera nyckelpersoner lämnat teamet, en av dem är teamchef Otmar Szafnauer. Netflix visar en närbild av den dramatiska tävlingshelgen i Belgien när chefen plötsligt får besked om att han måste gå. Detta är nog det avsnitt som känns mest autentiskt den här säsongen.

Avsnitt 8: Forza Ferrari

Fred Vasseur har fått jobbet som stallchef för Ferrari. Tittarna får en koll på vem han är och att han har en gedigen erfarenhet av motorsport men helst inte pratar italienska.  Tittaren  får också en känsla för vad Ferarri betyder för Italien, vad Italiens GP på Monza betyder för stallet vad fajten mellan Charles Leclerc och Carlos Sainz  på Monza mynnade ut i. Samt det faktum att stallet ledde på Monza – men inte tog segern.

Istället kom den i Singapore ett race senare.

Drive to Survive 2024, säsong 6
Daniel Ricciardo är poppis i Drive to Survive 2024 .(AP-TT)

Avsnitt 9: Three’s a Crowd

Daniel Ricciardo är tillbaka, han får chansen när Nyck de Vries får sparken och Netflix (och de amerikanska titarna) älskar Ricciardo.

Men han försvinner ganska snabbt igen sedan han kraschar i Nederländerna och skadar sina händer. Då tvingas han lämna mästerskapet igen och ersätts av Liam Lawson. Ett avsnitt som ändå ger oss en extra bild av pressen inom Formel 1, men spelar upp en fajt med tre förare som slåss om två platser i AlphaTauri. Det var aldrig så spänt som avsnittet antyder, utan det var tidigt klart att Ricciardo och Tsunoda skulle köra för stallet 2024.

 

Avsnitt 10: Red or Black

Säsongen avslutas med en klassisk fajt, Mercedes mot Ferrari. Ferrari mot Mercedes i kamp om plats två i mästerskapet.

Mercedes vann den till slut, men när du tittat så här långt vill du bara se F1 i verkligheten.

För Drive to Survive säsong 6 får dig att längta efter det äkta dramat det som verkligen pågår för det behöver inte justeras för någon storyline. Det som sker i stort sett varje vecka, det som vi vill uppleva live.

Inte ett år i efterhand.

Hur bra är då Drive to Survive säsong 6?

Ser du bara Drive to Survive och struntar i Formel 1 då är den sevärd. Följer du Formel 1? Då är det inte ens en uppvärmning, den känns gammal. Så betyget?

För mig som följer Formel 1?

+

Tidigare har det funnits tillfällen som inte synts i media tidigare, så är det inte i Drive to Survive säsong 6. Den här historien har många hål och går på en egen väg parallellt med verkligheten och antyder saker som redan har förändrats. Det känns nästan som om Drive to Survive har haft fokus på att göra sin serie riktigt bra utan att ens snegla på verkligheten.

Günther Steiner får som vanligt stor plats, men när vi går mot F1 2024 så vet vi alla att han inte längre är kvar.

Den amerikanska racingstjärnan Danica Patrick har fått en plats i serien. Hon är ett välkänt ansikte i USA där hon har varit framgångsrik i IndyCar och även tävlat i NASCAR. Det är också en marknad där Netflix vill växa ytterligare, men tyvärr tillför hon inte lika mycket som journalisten Jennie Gow som haft en liknande roll i tidigare säsonger. Gow drabbades dock av en svår stroke under 2023 och saknas därför i Drive to Survive 2024.  Däremot tillför Claire Williams en teamchefs perspektiv vilket är en intressant input för den tittare som inte är F1-frälst sedan många år.

Max Verstappen då? Han vann sin tredje VM-titel 2023, men var för dominant för att få rejält tv-tid under säsongen. Så är det i Drive to Survive också där produktionen har valt andra historier att fokusera på.

När släpps Drive to Survive säsong 7?

Det vet vi inte. Det finns ännu inget avtal mellan Netflix och Formel 1. Det senaste avtalet som gällde säsong fem och sex skrevs 2022. Sedan dess har det varit tyst. Frågan är om Formel 1 är intresserade av att fortsätta samarbetet eller om man hellre vill utveckla PR-arbetet mästerskapet på andra sätt.

Mer intresserad av en säsong som faktiskt pågår IRL?

Här kan du läsa mer om F1-testerna dag 1 och dag 2.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB