F1 2024: Tempen på teamen efter årets tester
avF1 2024 är i gång och det är tidernas längsta säsong. 24 deltävlingar, varav sex sprinter, ska avgöras innan resultatet räknas samman.
Det innebär ett enormt hektiskt schema.
Säsongen startar med två lördags lopp, i Bahrain den 2 mars och Saudiarabien den 9 mars. Anledningen är att ramadan startar den 10 mars och därför har F1 ändrat om i sitt schema.
Men hur ligger stallen till?
Den tredje testdagen inför Formel 1 2024 är över. Det betyder att testerna inför F1 2024 är över. Under den sista dagen var det flera team som koncentrerade sig på longruns och många förare som körde varv efter varv. Bland annat noterades Haas återigen för mpnga varv, stalelt har samlat 441 varv på tre dagar medan Williams bara har kört 299.
A total of 3,695 laps were completed across the three days of #F1 pre-season testing 📊
Haas achieved the highest total of the ten teams – 441.
Which team impressed you the most in Bahrain? 🤔 #F1 pic.twitter.com/XFZ2GmHgXw
— Autosport (@autosport) February 23, 2024
Snabbast var återigen Ferrari, denna gång med Charles Leclerc som körde 1:30.322 med mjuka däck, men det säger å andra sidan inte så mycket. McLaren noterades för problem med kopplingen under den sista dagen. Annars hittar du tiderna här.
The #Bahraintesting comes to an end. It’s a #Ferrari driver who was quickest overall, with @Carlossainz55 heading the field with the time he set yesterday. Over the whole three days, the total distance covered by all the drivers was 19,954.044 km 😯 #F1Testing #Formula1 #Fit4F1 pic.twitter.com/y8Z4sfLkdD
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) February 23, 2024
Nu till en sammanfattning och ni vet vid detta laget att det inte är varvtiderna som är viktiga under ett test eftersom vi inte vet vad teamen testar och när de gör det. Vi vet inte hur mycket bränsle de har i bilen och vilket program de har genomfört. Vi vet inte heller om det är samma komponenter på bilen nu som när träningarna inför premiären startar nästa vecka.
Utförliga resultat testdag 3 finns här hos motorsport-total.com.
+++++
Red Bull
Fjolårets världsmästarteam Red Bull levererade nya uppdateringar varje dag under testerna och lär fortsätta med det fram till premiären. Stallet har valt en aggressivare design på bilen i år, men det tycks också fungera. Dr Helmut Marko mös och Max Verstappen var snabb. Vem ska kunna hota mästaren från att ta titel nummer fyra?
++++
Ferrari
Carlos Sainz var snabbast på de mjukare däcken C4 under den andra testdagen, men även Charles Leclerc såg pigg ut och var snabbast den tredje dagen. Ferrari har bytt 95 % av sina komponenter. Är det dags att utmana på riktigt?
+++
McLaren
Ett bränsleläckage dag två och problem med kopplingen dag tre drar ner betyget, men det stoppar inte Zak Brown. McLaren med förarna Lando Norris och Oscar Piastri kör för segrar i år. Det klargjorde vd:n under testdagarna.
+++
Mercedes
Lewis Hamilton avskydde bilen med namnet W13, han hatade W14. Men årets bil, W15, är helt förändrad. Alla komponenter är nya och den oroliga bakvagnen har förändrats. Både George Russell och Lewis Hamilton är positiva i sina uttalanden och pratar om att Mercedes har en bra grund att bygga vidare på.
+++
Aston Martin
Aston Martin har också gjort förändringar på bakvagnen, de köper motorn av Mercedes. Fernando Alonso kör för sin framtid och har säkerligen ställt in siktet på en plats hos Mercedes. Gissa om han är het inför premiären?
+++
Visa Cash App RB
Stallet som kallas för VCarb, RB, Racing Bulls eller småtjurarna har smugit sig närmare Red Bull och det märks på bilen. Kanske kan Daniel Ricciardo och Yuki Tsunoda överraska. Testerna har varit smått positiva
++
Alpine
Hela bilen är ny. Ett helt nytt koncept med samma förare, barndoms kompisarna Esteban Ocon och Pierre Gasly som inte alls gillar varandra. Fortsätter stallkriget även i år? Testerna har varken sagt bu eller bä.
++
Sauber
Stallet har hållit sig mitt i fältet under testerna och även om Valtteri Bottas hävdar att årets bil känns bättre än fjolårets så är det en bit kvar till toppen. Att teamet stod mer än två timmar i garaget under fredagen ökade inte plusbetyget.
+
Williams
Fjolårets överraskning har haft tunga tester och kört minst antal varv av alla. Tekniska problem under de inledande testdagarna har gjort att stallet lagt mer tid i garaget än vad de har velat. Tillförlitligheten är A och O i F1 och sådana tester sänker tempen på teamet.
+
Haas
Sist i fjol och under den första testdagen var stallet inte bara fyra sekunder efter Red Bull på ett varv, det var en sekund långsammare än sitt eget resultat från 2023. Resultaten dag 2 var också i toppen – av botten.
Det var veckans F1-rapport. Funderar du på att se Drive to Survive som har haft premiär i dag. Jag har sett hela Drive to Survive säsong 6 och här är mitt betyg.
En av Drive to Survives stora profiler är Günther Steiner. Han är nu klar som ny expert för tyska RTL. han vill ta bladet från munnen, säger han i alla fall.
Har du F1-abstinens kan du också lyssna på veckans avsnitt av Plattan i Mattan, vår F1-podd.
F1-bibeln 2024
I dag finns F1-bibeln 2024 i butik, du kan läsa om alla team, förare, exklusiva interjuver och ett stort jobb kring F1 på Anderstorp där Ticko Persson på Ticko Racing i Halmstad har bistått med kunskap och bilder. För dig som är mer intresserad av just Scandinavian Raceway går det bra att besöka hans butik som också är ett museum.
I F1-bibeln finns givetvis också en stor förhands inför årets start av IndyCar. Den säsongen startar den den andra helgen i mars.