F1 2024 Dags för premiär i Bahrain
avDet är raceweek. Den långa väntan är över, det är premiär för F1 2024. I Bahrain.
Men innan vi går in på veckans schema och sådana saker så läggs det lite mer ved på brasan inför silly season i Formel 1 2025. Dr Helmut Marko och Red Bull börjar fundera över vem som ska köra vid sidan av Max Verstappen 2025.
Ett alternativ är fjolårets VM-tvåa.
Ett annat Alexander Albon.
Samtidigt som om det pratas om att Perez är på väg bort från Red Bull så går nu en av teamets chefer ut och säger något helt annat.
– Han har kontrakt 2024, det hänger på honom. Är han i den form som han var när han avslutade säsongen kan man utan att diskutera det närmare prata om en förlängning, säger Marko till Servus-TV.
Han räknar med att stallet har funderat klart framåt slutet av augusti.
– Efter sommarsemestern så bör vi ha en bra tanke på hur vi vill göra, säger han.
Han påtalar att Daniel Ricciardo måste bevisa att han kontrollerar Yuki Tsunoda för att få chansen.
– Då skulle han kunna vara en kandidat, säger Marko.
Enligt uppgifter till motorsporttotal.com har Red Bull redan skrivit ett avtal med Alexander Albon som ger teamet möjligheten att värva honom till 2026, men stallet ska eventuellt också kunna lösa honom till 2025.
F1 2024 – Bahrain GP
Torsdag 29 februari
Träning 1 kl 12.30
Träning 2 kl 16.00
Fredag 1 mars:
Träning 1 kl 13.30
Kval till Bahrain GP kl 17.00
Lördag 2 mars:
Premiär i F1 – Bahrain GP kl 16.00.
Precis som vanligt kommer jag att rapportera kval och race live i Sportbladets målservice. Där kan ni vara med under racet, ställa frågor, komma med era kommentarer och hänga. Jag brukar kalla det för vårt virtuella F1-vardagsrum.
Under träningarna kan ni följa en automatisk bevakning.
För att hålla koll på allt som gäller F1 så rekommenderar jag vårt nyhetsbrev, racingbrevet, som skickas ut varje vecka.
Inför F1 2024
I fredagens blogg gick jag igenom testerna, men som så många av er säger så är det omöjligt att göra en bedömning på exakt hur det ser ut eftersom vi inte vet vad de har testat, vilka program de har haft exempelvis. Vi vet inte heller vilka uppdateringar som kommer fram till och med helgens F1 i Bahrain. Det vi däremot vet är om de tillbringat mycket tid i garaget och hur longrunsen ser ut.
Där var Max Verstappen som väntat vass, han hade dessutom nästan inget däckslitage ( å andra sidan vet vi inte hur mycket han pushade) och förlorade bara 0,031 sekunder per varv. Jämför det med Aston Martin som tappade 0,065.
Mercedes har jobb kvar att göra när det gäller farten över ett varv, även om longrunsen såg bättre ut och teamet var 0,45 sekunder efter Red Bull per varv, men det är väldigt svårt att uppskatta var Mercedes ligger. Det är ett team som är grymma på att gömma sin rätta pace. Så har det varit sedan comebacken 2010.
– Vi vet att vi måste hitta mycket varvtid, sa Russell efter testet.
– Men vi har en bättre position nu än för ett år sedan
Hur bra är Ferrari i F1 2024?
Ferrari hade snabba tider, men frågan är om de löst problemet med däckslitaget? Enligt Fred Vasseur har de däckslitaget bättre under kontroll, men vad betyder det? Under testet genomförde Carlos Sainz och Charles Leclercs racesimuleringar utan att tanka, vilket tyder på att de tiderna är representativa. Sainz hade en snittid på 1:36,874, Leclerc på 1:36,841, men han körde bara 47 av 57 varv.
Jämför man de första två stinterna var Leclerc 0,65 sekunder snabbare per varv.
– Det är så jämnt bakom Red Bull att tio kilo bränsle kan vara skillnaden på om man är tvåa eller sexa, sa Fred Vasseur efter testet.
Aston Martin är också med i leken, men i jämförelse med Verstappen var Fernando Alonso lite mer än en halv sekund långsammare än Verstappen per varv under sina longruns.
McLaren har däremot haft problem under testerna, dels tekniska problem och dels har däckslitaget sett oroande ut. Lando Norris kunde inte heller köra någon racesimulering under de tre dagarna.
Efter topp fem kan vi placera in Red Bulls systerteam, därefter Williams, Sauber och Alpine som inte alls har imponerat och det rapporteras om ett starkt däckslitage och tia verkar Haas vara.
Men vi får se när stallen kör ut ur garagen på torsdag. Det kommer att komma fler uppdateringar under veckan och arbetas i stort sett dygnet runt.
En lyckad förändring i inställningarna kan kasta omkull allt jag skrev ovan redan på torsdag.
F1-bibeln 2024
Nu finns årets F1-bibel i butik. Om du inte har säkrat ditt exemplar passa på och gör det, och kom också ihåg att besöka bloggen regelbundet.
Jag kommer att uppdatera varje dag, ni tillför en massa härliga diskussioner, på onsdag kommer som vanlgit vår F1-podd Plattan i Mattan och till helgen hoppas jag att vi ses på F1-live. När ni engagerar er, köper F1-bibeln, klickar in och lyssnar så visar ni att ni gillar det vi gör och att det finns ett intresse för det.
Det gör att vi kan fortsätta att jobba och lägga resurser på att ha Sveriges bästa och mesta F1-bevakning.
För övrigt ber jag signaturen Becker SWE alt DBB att skicka ett mejl till mig, jag har en fråga.
Årets stora F1-tips brukar ligga som PLUS-artikel, i år ligger i den i bloggen för att F1-läsare ska hitta den och den är fortsatt PLUS precis som tidigare. Det betyder dock INTE att allt material i bloggen flyttas till PLUS. Bloggen kommer att vara kvar, med samma frekventa uppdateringar som vanligt och precis på samma sätt. En F1-plattform att mötas och diskutera i.