Startsida / Inlägg

F1 i Bahrain 2024: Storbråk mellan Formel 1 och IndyCar

av Anna Andersson

Det är dags för F1 i Bahrain 2024. En vecka senare startar IndyCar och nu pyr en stor juridisk fajt mellan F1 och IndyCar i USA.

Det handlar om ”The Greatest Spectacle in Racing”.

F1 Bahrain 2024
Red Bull och Max Verstappen under testerna i Bahrain. Nu är premiären ett par dagar bort. (AP-TT)

Vem får använda den slogan? ESPN som sänder Formel 1 i USA använde den i en reklam inför F1-säsongen, men det är en slogan som flitigt används inför Indianapolis 500. Det klassiska ovalloppet som lockar runt 400 000 åskådare under EN tävlingsdag.

Indianapolis Motor Speedway säkrade rätten till ”The Greatest Spectacle in Racing” redan 1986 och är nu riktigt uppretade.

– Vi är medvetna om att vårt varumärke har använts i en reklamfilm. Vi kommer därför att kontakta relevanta personer och göra allt vi kan för att skydda vår immateriella egendom, säger Doug Boles president för Indianapolis Motor Speedway.

Det som framförallt är intressant är nästa mening:

– Det fortsätter att vara en besvikelse för oss att andra inte kan etablera sin egen varumärkesidentitet utan att bryta mot vår varumärkeslag.

Inför Miami GP i Formel 1 pratade rapparen LL Cool J under förarparaden om ”greatest spectacle in motorsports” och i samband med F1 i Las Vegas använde Liberty Media, som var arrangör, en liknande slogan: ”greatest racing spectacle on the planet”.

Indianapolis Motorspeedway gillade ingen av dem och förhållandet mellan F1 och Indianapolis Motorspeedway har länge varit irriterat. Indy 500 var en del av VM i F1 mellan 1950 och 1960 och mellan 2000 och 2007 tävlade F1 på GP-slingan i Indianapolis, men efter den stora däckskandalen 2005 var förhållandet iskallt.

Detta har inte gjort relationen bättre.

F1 i Bahrain 2024 – däckval

Tidernas längsta F1-säsong ska starta. Tiderna hittar du här. och här är Pirellis däckval inför F1 i Bahrain 2024:

Pirelli har valt däcken C1, C2 och C3, på en bana där det är en begränsad banevolution, men notera att två av tre träningar avgörs mitt på dagen när det är som varmast. Det gör att torsdagens andra träning kommer att vara mest representativ sett till racet.

De varma temperaturerna påverkar helgen, men det kan även vinden göra. Om det blåser mycket kan sand blåsa in över banan och även ställa till det för balansen i bilen. I Bahrain brukar vi också få se ett stort antal omkörningar, framförallt i kurva 1, 4 och 11.

I fjol anväde flest stall en strategi med två stopp, där C1 och C3 var de populäraste däckvalen. Ett stall (McLaren) använde C2.

Enligt väderprognosen ska det vara molningt och blåsigt ( upp till 10 m/s) under torsdagens träningar och under fredagen när kvalet körs, med en högsta temperatur på 21 grader. Under lördagen väntas växlande molninghet och mellan 6 och 8 m/s.

Kort om F1

Haas teamchef Ayao Komatsu pratar om bilen inför F1 i Bahrain 2024 och säger:

– Utgångsläget är inte fantastiskt.

Hur ska vi tolka det? Sista startled?

Vad händer i Hornergate? Ingenting nytt att rapportera  i fallet Christian Horner som utreds internt för opassande beteemde. Enligt AP har Ford, som kommer att leverera motorer till Red Bull efter 2026, uttryckt sitt missnöje i ett brev till Red Bull. Fords chef Jim Farley  pratar om en ”tilltagande frustration”.

Ökar Ford pressen på Red Bull?

Frågor inför F1 i Bahrain eller annat om Formel 1?

Hör av er!

Ni var många som mejlade och frågade varför F1-stallen inte bara använder sig av två bilar under testerna, istället för att gnälla om att testerna är begränsade till tre dagar. Det enkla svaret är, det är inte tillåtet. Enligt reglerna får varje stall bara köra med en bil. En annan viktig detalj är att alla stall inte har två bilar klara till testerna och inte heller tillräckligt många reservdelar. Stallen jobbar redan dygnet runt för att få en bil klar till testerna, två bilar skulle kräva inte bara kräva er personal i fabriken utan också under testerna. Dubbel personal, dygnet runt alltså.

Har ni sett Drive to Survive än? Vad tyckte ni?

Jag såg det förra veckan och min bedömning av Drive to Survive 2024 hittar ni här.

•••

F1-bibeln finns i butik, passa på att säkra ditt ex redan inför premiären. Du kan läsa om hur Sverige fick ett GP-lopp på Anderstorp (tack till ALLA ni som hörde av er), en exklusiv intervju med Nico Rosberg, Jenson Button berättar för mig om succéåret 2009, du får alla bilar, alla team, alla banor och ett stort premiärextra inför IndyCar.

Helt enkelt ett måste om du är racingintresserad.

I går skrev jag också en artikel till PLUS där jag tippade säsongen. Den låg på bloggen eftersom vi ser att F1-intresserade allt oftare rör sig direkt hit, utan att ta omvägen via förstasidan.

Därför hamnade den här och ibland kommer F1-material som annars läggs i PLUS att göra det. MEN ni som är vana vid bloggen och gillar den för vad den är kommer att få samma material som vanligt. PLUS är andra är artiklar som tidigare legat på annan plats och tar INTE bort något bloggmaterial.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB