Startsida / Inlägg

F1 i Miami: Ladda för en blå Ferrari!

av Anna Andersson

Glöm den röda gudinnan. Under F1 i Miami får vi kanske se en blå Ferrari!

 F1 i Miami
Carlos Sainz tävlar för Ferrari, men under F1 i Miami får vi kanske se en blå Ferrari (AP-TT)

Nästa deltävling i VM i Formel 1 är det spektakulära F1-loppet i Miami, en hajpad sprinthelg på gatorna i den välkända staden längs Floridas kust. Ett lopp som lockar kändisar bjuder på en konstgjord marina, en spektakulär show och många bilar med en speciell färgsättning.

I år har även Ferrari gått åt det hållet och byter färg. Under F1 i Miami får vi se en blå Ferrari, nåja kanske inte helt blå men helgen  ska ha tydliga blå toner. Det meddelar Scuderia Ferrari.

Varför är Ferrari blå under F1 i Miami?

Anledningen är att Ferrari fyller 70 år på den amerikanska marknaden och det ska givetvis firas. Valet av den blåa färgen är inte heller en slump utan går tillbaka till Ferraris historia när nu Azzurro La Plata och Azzurro Dino gör comeback. Azzurro La Plata är en ljusare blå nyans som också återfinns i Argentinas flagga, det är också en liknande nyans som användes av den tidigare världsmästaren Alberto Ascari. Italienaren som vann två VM-titlar innan han dödskraschade på Monza bar gärna en skjorta i den nyansen och även hans hjälm bar samma blå hjälm. Ytterligare en koppling är att flera av teamets förare, som John Surtees, Chris Ammon och Niki Lauda, hade sina racingoveraller i den färgen. Den trefaldiga världsmästaren Niki Lauda hade exempelvis den färgen på overallen när han körde sin första säsong för Ferrari 1974.

Vill du läsa mer om de tidigare mästarna och deras öden kan du göra det här.

Azzurro Dino är en mörkare nyans, den användes senast av Clay Regazzoni 1974, innan den ikoniska röda färgen också blev norm för raceingkostymerna.

Färgbytet inför F1 i Miami är också en flirt med den amerikanska racinghistorien. I USA:s GP 1964 tävlade Ferrari med en vit och blå färgsättning, en färgkombination som Ferrari även använde på andra racingbilar i USA.

Exakt hur den nya färgsättningen ser ut har Ferrari inte avslöjat än. Den kommer att göras i samband med flera event som stallet har planerat i Florida inför racehelgen. Det första redan den 28 april.

Men på sociala medier antyder teamet sitt val.

Vad tycker du?

 

Charles Lelcercs önskemål till Ferrari

Charles Leclerc är inte nöjd med plats fyra och fem som Ferrari körde in i Kina.

– Vi vet vilka svagheter vi har och det handlar om de långsammare delarna av en bana. Så var det denna helg och så har det generellt varit i år. Det har inte varit vår styrka den här säsongen och där måste vi jobba vidare. Sedan behöver vi göra andra förbättringar också. Det brukar handla om att förbättra bilen lite överallt när man uppdaterar, men vi måste fokusera på de långsammare delarna av banan, säger han efter Kinas GP.

Han är inte heller speciellt förhoppningsfull inför F1 i Miami:

– Det kommer att vara där vi har varit tidigare i år. Vi ska försöka förstå vad som hände i Kina och lösa de problemen för att det inte ska hända igen. Men jag vet inte. Det har också att göra med vilka stall som uppdaterar bilen. Vi kommer troligen inte att göra det så vi får vänta och se.

Möjligen är färgen Ferraris enda nyhet till F1 i Miami.  För övrigt har Red Bull bekräftat att stallet pratar med Carlos Sainz om en gemensam framtid.

Kort om F1 – irritationen på Lance Stroll

Irritationen på Lance Stroll bara växer. De skador som Oscar Piastri drabbades av under F1 i Kina går att härleda till kraschen mellan Stroll och Daniel Ricciardo. Piastri är inte imponerad. Det är inte heller Ricciardo som tvingades bryta efter att han blivit påkörd av Stroll.

– Det som är mest frustrerande är att man ser så tydligt på onboard-kameran att han inte ens tittar på min bil. Man ser  på hans hjälm att han tittar på bromspunkten i kurvan. Jag fattar inte varför han inte tittade på mig, han var helt klart fokuserad på andra saker, citerar Ricciardo av sport.de

– Man ska titta på bilen framför när säkerhetsbilen är ute. Vi kan inte förutse vad ledaren gör. Vi kan inte utgå ifrån att racet startar om i kurva 14. Det börjar först vid säkertsbilslinjen.

Just den incidenten snackade vi också om i veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan.

I avsnitt #111 diskuterar vi sprinten i Kina, Alonso, Max Verstappen, Lewis Hamiltons comeback på pallen för att sedan rasa igen och världens bästa pappa. Eller?

Formel 1 diskuterar just nu ett nytt poängsystem.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB