Svenskarnas okända samarbete i IndyCar
avEn plats i första startled och en pallplats i IndyCar – Felix Rosenqvist har imponerat i sitt nya team. Bland annat tack vare Marcus Ericsson.
Det okända samarbetet ska ge båda svenskarna segrar.
Felix Rosenqvist lämnade McLaren för det betydligt mindre kända teamet Meyer Shank Racing årets säsong av IndyCar. Han fick rollen som teamledare i ett stall vars största merit är en seger i Indy 500 för ett par år sedan och som hade ett tungt år 2023.
– Stallet sa tidigt till mig att de inte behöver några mirakel utan att de vill ha en jämn säsong, förklarar Felix Rosenqvist för Sportbladet.
– Det har varit motsatsen till att sätta press, men med en pole position och pallplats har hela teamet fått en nytändning efter ett katastrofalt fjolår. Nu gäller det att hålla fötterna på jorden och fortsätta på samma sätt.
Samtidigt lämnade Marcus Ericsson Chip Ganassi Racing för en ny utmaning hos Andretti Autosport.
Framgångar för Rosenqvist i IndyCar
Den nya säsong har startat med fina framgångar för Rosenqvist som är sjua i mästerskapet och även tog en pallplats i det senaste välgörenhetsloppet som dock inte hade några mästerskapspoäng.
– Det har varit en väldigt problemfri inledning. Vi har fått en bra relation, jag och teamet, även på ett personligt plan och det är viktigt i ett mindre stall, säger Rosenqvist till F1-bloggen.
– Vår filosofi verkar fungera fint på stadsbanor och traditionella racerbanor.
Rosenqvists ankomst och kunskaper är en del av framgången för MSR. En annan är det tekniskt samarbete som stallet har med Andretti Global. Det innebär att teamen har gemensamma möten både inför och efter deltävlingar och delar med sig av sina upptäckter och erfarenheter. Det gör att Rosenqvist och Marcus Ericsson återigne har ett nära samarbete.
– Samarbetet har gynnat oss. Båda stallens förare sitter i samma möte och vi snackar ihop oss utanför banan. Jag känner mig positivt överraskad över hur bra det har fungerat. Det finns en dynamik i det, säger Rosenqvist.
Du och Marcus var teamkompisar under er första säsong i IndyCar, nu har det gått ett par år och ni är tillbaka på samma sida igen. Hur upplever du det? Är ni teamkompisar i alla fall?
– Vi är kanske tekniska stallkompisar som hjälper varandra framåt. Vi träffas och snackar om bilen, idéer för inställningar och sådana saker. Ja, vi kanske är teammates ändå. Marcus brukar hänga hos oss och vi går över till deras trailer för alla möten. Det är kul att sammanstråla igen efter fem år, nu är vi båda mer erfarna, har lärt oss kulturen och är i samma situation. Även om vi var lite äldre när vi kom hit var vi unga i den här världen och det är en helt ny kultur att lära sig. Vi har gått från att vara pojkspolingar till gamlingar med ambitioner.
Nästa deltävling avgörs på Long Beach kommande helg. Därefter börjar Month of May med uppladdningen för årets stora begivenhet, Indianapolis 500.
– Ovalerna är det stora frågetecknet för oss i år. Vi är medvetna om den svaghet vi har där, men i övrigt känns det fantastiskt bra, säger Felix Rosenqvist.
Vad beror det på?
– Jag känner att jag kör den här bilen naturligt och då går det snabbare. Det är ingen hemlighet att det tog tid för mig att anpassa mig till McLarens bil, säger han.
– Man försöker så klart att inte bygga upp för stora förväntningar, men IndyCar är en enhetsklass. Alla team har samma chassi och kan vara med och slåss i toppen. Det gör att jag inte är förvånad över att säsongen har startat så bra.
•••
Vill du läsa mer om Formel 1? Här hittar du ett schema för F1 2025. Det kom i går.
I veckan stod det klart att Fernando Alonso förlänger sitt avtal med Aston Martin. Läs mer i F1-bloggen!