F1 i Miami: Vad sjutton hände?
avMcLaren dominerade – till dess att de röda däcken sattes på. Då tog Max Verstappen första startposition till sprinten. Vad hände under F1 i Miami?
Med sin nyuppdaterade bil dominerade Lando Norris både den första och den andra kvalomgången till sprinten under F1 i Miami, så länge som bilarna körde med mediumdäcken. Men när de röda, mjuka däcken, sattes på till den sista kvalomgången så kunde ingen utmana de senaste årens världsmästare.
Max Verstappen, Red Bull, gjorde ett förhållandevis dåligt avslutande varv, men han konkurrenter var ännu sämre.
Det slutade i ett riktigt antiklimax.
– Ärligt så kändes det riktigt illa, säger Max Verstappen direkt efter det att han säkrat första startposition i sprinten.
– Kanske var det svårt att få däcken att fungera i den sista kvalomgången. SQ2 kändes inte alls bra och SQ3 kändes lika illa. Det kändes inte alls bra att köra i dag, jag vet inte riktigt varför.
Vad hände med Lando Norris?
Det är det nog ingen annan som riktigt vet heller, mer än det faktum att förhållandena förändrades totalt när de mjuka däcken skulle användas.
Charles Leclerc slutade tvåa i sin blåtonade Ferrari, Sergio Perez, Red Bull var trea medan Daniel Ricciardo Racing Bull slutade fyra. Det var ett riktigt bra kval för Ricciardo som har sett betydligt starkare ut sedan han fick ett nytt chassi i Kina.
Ändå kan jag inte låta bli att fundera över vad det var för konstigt med kvalet? Jag menar Norris som dominerade i början tappade allt i den sista omgången. De mjuka däcken fungerade inte alls.
Mercedes fick ingen bil med sig till kvalomgång två, detta trots att stallet hade ett nytt golv med sig. Ett golv som skulle ha introducerats på Imola om två veckor.
Lance Stroll slog Fernando Alonso. Det enda som kändes som vanligt var det faktum att Nico Hülkenberg kvalade ut Kevin Magnussen, att Williams var sist – och Verstappen var snabbast.
Igen.
Resultat sprintkval till F1 i Miami.
Kort inför F1 i Miami
Logan Sargeant. Hur länge får han vara kvar i Formel 1? Sprintkvalet i Miami var en ny miss för Williams och för honom. Mercedes vill ha en dispans för 17-årige Kimi Antonelli ( som fyller 18 i slutet av augusti). Är det tänkt att han, när han får sin superlicens, ska köra för Williams? Killen körde Formel 4 förra året.
Aston Martin fick med två bilar till SQ3, Stroll studsade tillbaka, han slog Alonso. Den killen är både högt och lågt….aldrig på en konstant nivå.
Valtteri Bottas har en ny raceingenjör under F1 i Miami, frågan är om det är början till slutet? Steve Petrik ersätter Alex Chan. Det sägs att Carlos Sainz har fått ett erbjudande av Audi ( Sauber), men att han inte har svarat än.
Bottas åkte ut i SQ1 och hade inte riktigt koll på att Oscar Piastri kom bakom. Den incidenten tittar domarna på.
En guide till helgens F1 i Miami hittar du här.
Har du tid över i morgon, inför sprinten som startar klockan 18, kan jag tipsa om vår F1-podd Plattan i Mattan. Vi snackar bland annat om Adrian Newey och hans framtid, han har sagt upp sig från Red Bull. Vad ska Red Bulls superdesigner göra fram över?
Vi ses väl i F1-live klockan 17.45? Då drar vi igång snacket inför sprinten.