F1 i Kanada: Red Bull har identifierat problemet för Max Verstappen
avBara en bil i mål – och ingen i topp fem. Monaco GP var säsongens sämsta resultat för Red Bull Racing. Men inför F1 i Kanada har teamet hittat roten till problemet.
Red Bulls VM-ledare Max Verstappen var lugn efter Monaco GP; trots att det nu bara skiljer 24 poäng ner till Ferrari i konstruktörsmästerskapet och Charles Leclerc bara är 31 poäng efter Max Verstappen i förar-VM – och det i en sport där en seger ger 25 poäng.
För ett år sedan såg det väldigt annorlunda ut.
Då vann stallet samtliga lopp fram till deltävlingen i Singapore i september.
– Jag har hela tiden vetat att det blir en annan sak i år. Att vara så dominant är väldigt sällsynt, säger Verstappen till motorsporttotal.
Hans stallchef Christian Horner säger som Toto Wolff sa under Mercedes dominanta år i Formel 1:
– Året är långt och det finns inga garantier för ett VM. Det är ett maraton, ingen sprint och man måste förvänta sig att fältet blir allt jämnare.
Anledningen till Red Bulls dåliga resultat i Monaco, där Verstappen slutade sexa och Sergio Perez försvann efter en extremt dyr olycka på det första varvet, var det dåliga kvalresultatet. Perez lämnade kvalet som 18:e man i den första omgången, Verstappen var inte bättre än sexa på ett varv, en placering han sedan höll i mål.
– Vi hade problem redan under fredagen och vi måste först förstå för att kunna hitta en lösning för de kommande loppen.
F1 i Kanada: Red Bull identifierar problem
Under helgen i Monaco klagade Max Verstappen högljutt på bilens balans och körförmåga, på hur den hoppade över ojämnheter och kantstenar.
– Det är ett grundproblem, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till motorsport.com.
– Korrelationen mellan simulator och bana stämde inte överens, vi har inga problem att ta kantstenarna i simulatorn, men på banan hoppar bilen som en känguru. Det är vad Max säger och vi såg det när vi jobbade med inställningarna i Miami och delvis också på Imola.
Marko påtalar att teamet kan ha fortsatta problem på stadsbanor, men ser en lösning.
– När vi kommer till en bana, som exempelvis Barcelona, kommer vi att vara tillbaka i vår gamla form.
Stallchef Horner håller med:
– Den typen av banor bör passa vår bil. Vi får inte glömma att den har vunnit på fem olika banor, samt tagit två sprintvinster. Det är inte så att bilen gått från bra till dålig, Monaco passar inte vårt paket och de svagheterna måste vi arbeta bort.
Kan Lando Norris hota Max Verstappen under F1 i Montreal?
Till helgen väntar F1 i Kanada, i Montreal, på en äldre bana som byggdes redan 1978. Ingen typisk stadsbana, men inte heller en typisk racerbana. Red Bull har sett bra ut i Montreal de senaste åren, men nu har banan asfalteras om och det kan göra att förutsättningarna förändras.
– Den nya asfalten kan locka fram överraskningar, sa Verstappen när han mötte media efter Monaco GP.
Den stora frågan inför Kanada och Barcelona som följer över midsommarhelgen är, som jag ser det, hur stallen bakom Red Bull utvecklas. Vilka steg tar McLaren? Och vad betyder segern i Monaco för Charles Leclerc?
Om Lando Norris undviker misstag i kvalen och tar kontroll över ett snabbt varv kan han absolut hota Max Verstappen och om Leclerc, i samarbete med Ferrari, sänker sin felkvot så som de gjorde i Monaco kan han också vara en man för segrar.
Samtidigt har Red Bull den mest tillförlitliga bilen i fältet och har de senaste åren gjort minst antal misstag.
Räkna med en spännande helg i Montreal. Alla tider till Kanadas GP i Formle 1 hittar du här.
Givetvis finns jag med på F1-live, i målservice, under kval och race – precis som vanligt. Där får ni livekommentarer, en härlig diskussion, bilder och tv-inslag, vid sidan av fakta som tider, ställning, tabell och ni kan också se var på banan bilarna befinner sig.
I väntan på det får du ett klipp på lite märkliga händelser i F1-historien, vilken gillar du bäst?
Önskar en härlig tisdag.