Startsida / Inlägg

F1 i Österrike: Jättesatsning av Williams

av Anna Andersson

Inför F1 i Österrike visar Williams upp en enorm satsning.

Stallet har lockat ett stort antal erfarna medarbetare från andra stall.

– Det är fantastiskt att vi kan locka så otroligt kompetenta medarbetare till Williams, säger stallchef James Vowles.

F1 i Österrike
Alexander Albon har förlängt sitt kontrakt med Williams, som nu satsar stort (WIlliams)

Under året har Williams lockat hela 26 etablerade medarbetare från andra stall, flera från Mercedes och Ferrari, fyra från Red Bull och 10 från Alpine. Williams fokuserat på att stärka aerodynamikteamet med 11 nyanställningar och designkontoret med 13.

Inför F1 i Österrike presenterar stallet fem namn som ska arbeta under ledning av teknikchef Pat Fry.

Det rör sig om Matt Harman, Design Director, och börjar efter sommaruppehållet. Han lämnade nyligen rollen som teknisk direktör hos Alpine, men har under 24 år inom F1 också arbetat hos Renault, Mercedes och Mercedes motoravdelning under en 24-årig karriär i F1. Han bidrog till dem konstruktörstitlar och förar-VM när han arbetade hos Mercedes, samt med de motorer Lewis Hamilton till hans första titel med McLaren och Jenson Buttons mästerskapvinnande bil hos Brawn.

Nästa nyförvärv är Fabrice Moncade, Chief Engineer, som ansluter den 1 juli. Han var tidigare Head of Performance Analytics hos Ferrari, han har arbetat på två vinnarbilar hos Mercedes. Han har också arbetat hos McLaren, Sauber och BMW Sauber under sina 17 år i F1.

Williams värvar inför F1 i Österrike

Juan Molina börjar jobbet som Chief Aerodynamicist den 15 juli. Han har jobbat hos Haas, men vann tre mästerskapsdubblar under en period hos Red Bull och kommer att rapportera till Adam Kenyon som befordrades till Head of Aerodynamics i april.

Steve Winstanley utses till Chief Enginee och ska leda designkontoret. Han har 22 års erfarenhet av F1, varav 14 år hos Red Bull, där han var involverad i sex mästartitlar.

Richard Frith ansluter till Williams 2025 som Head of Performance Systems. Tidigare var han Head of Performance hos Alpine. Han har 25 års erfarenhet av F1 och har även jobbat hos Jordan, Force India, Sauber, Marussia och McLaren.

Stora snackisen under F1 på Red Bull Ring?

Sist ut är Sorin Cheran. Han är AI-expert och ansluter efter 17-år hos Hewlett Packard Enterprise. Han ska leda en omvandling av hur teamet förvärvar, lagrar, indexerar och använder data.

– Vårt uppdrag är att slå oss tillbaka till täten och förmågan att attrahera erfarna, mästerskapsvinnande talanger från andra team visar på en enorm tro på den resa vi är på. Williams investerar i det som krävs för att vinna, och detta är bara början när vi förbereder oss för att välkomna fler nya ansikten från hela gridden under de kommande månaderna, säger James Vowles.

Williams har vunnit totalt 25 VM-titlar i Formel 1, men halkat efter de senaste åren. I år har stallet bara kört in två poäng. Nu pågår en storsatsning inför att det nya regelverket införs 2026 och stallet sägs även föra vara intresserade av att värva stjärndesignern Adrian Newey som har sagt upp sig från Red Bull, samt med Carlos Sainz, som lämnar Ferrari efter säsongen.

Gissa om det lär snackas om detta under F1 i Österrike. Vi startar med F1-live från sprintkvalet i eftermiddag. Hänger du med?

Här är guiden till F1 i Österrike, på Red Bull Ring

Formel 3 – Arvid Lindblad historisk

Arvid LIndblad inför F3 på Red Bull Ring
Arvid Lindblad är historisk ( Red Bull Content Pool)

Arvid Lindblad tog en historisk seger i Barcelona, han blev inte bara den första föraren att vinna två lopp i år.

– Jag är den yngsta vinnaren av ett Feature Race i historien, det var en riktigt bra seger i det race som troligen är det tuffaste under säsongen eftersom alla känner till den banan bra, säger han.

Lindblad har en svensk pappa, men är uppvuxen i Storbritannien som han också tävlar för. Han är teamkollega med Dino Beganovic i Rema, men tillhör Red Bulls akademi. Nu står 16-åringen inför sin hemmabana, Red Bull Ring i Österrike.

– Jag vill inte förändra mina förväntningar för mycket. Jag har fokuserat mycket på mig själv och jag tror att det också är anledningen till att det gått väldigt bra i år. Nu kommer pressen utifrån och förväntningarna, men jag kommer inte att låta det påverka mig, utan fortsätter att fokusera på min egen körning och göra det bästa jag kan.

Hur går dina tankar kring banan, Red Bull Ring?

– Det är en annan typ av bana, högre hastigheter och mjukare däck vilket gör att jag tror att däckshanteringen kommer att bli viktig. Det kan bli ett större däckslitage och jag tror att det kan bli viktigt att få lite draghjälp av framförvarande bilar under kvalet och sedan är detta en bana där det är lite enklare att köra om. Men jag går in med samma inställning som alltid.

Kvalet avgörs klockan 14.00 i dag.

Lördag:

09:30 – Race 1

Söndag: 

08:30 – Race 2

Formel 3 sänds på Viaplay.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Emilia Cederholm
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB