F1 på Red Bull Ring: ”Verstappen lite vårdslös”
avMax Verstappen hade segern i F1 på Red Bull Ring. Det trodde han, stallet och alla andra.
Men det sista depåstoppet förändrade allt. Istället körde han och Lando Norris ihop under en intensiv fajt och George Russell vann sin andra GP-seger i Formel 1.
– Kraschen var helt onödig, säger Red Bulls Helmut Marko.
F1 på Red Bull Ring fick en mycket oväntad och intensiv avslutning. Red Bulls Max Verstappen, tog ledningen vid starten, byggde upp en lucka och hade kontrollen, men gjorde ett något sämre avslutande depåstopp. Hans Red Bull utrustades med skrubbade mediumdäck och han blev stående någon sekund för länge.
På samma varv gick McLarens Lando Norris i depå och när Verstappen hade problem fick han vitting. Det tog inte många varv innan Norris var ikapp Verstappen och en intensiv jakt påbörjades.
Norris försökte en gång, men var utanför banan. Han lämnade tillbaka ledningen till Verstappen. Han försökte en gång till, då var Verstappen utanför banan – samtidigt meddelade domarna att Norris drabbats av en bestraffning eftersom han varit utanför banan för många gånger.
F1 på Red Bull Ring: Norris och Verstappen kraschar
Men i den situationen gick bilarna dessutom ihop, Verstappen drabbades av punktering och även Norris fick skador på sin bil.
Båda tvingades i depå – och George Russell, Mercedes, kunde ta över ledningen.
– Det var en väldigt hård kamp, och det var över gränsen ibland. Vi visste naturligtvis att Lando redan hade överskridit den vita linjen tre gånger, säger Red Bulls Helmut Marko till tyska Sky.
– Det var synd, för det var en fantastisk kamp. Det började med att vi inte längre hade några nya mediumdäck, och att vårt depåstopp för första gången gick fel. Då var det svårare med begagnade mediumdäck. Men trots det var det onödigt hårt från båda förarna, det kunde ha lösts annorlunda.
Samtidigt försvarar Marko självklart sin förare.
– Jag ser det som om Max höll sig mer inom gränsen, än vad Lando gjorde.
Det stora problemet för Red Bull var det sista depåstoppet och hur bilen uppförde sig med de begagnade däcken.
– Vi hade ingen pace alls den sista stinten och det är väldigt märkligt, säger Max Verstappen till Viaplay efter loppet.
verstappen som fick en bestraffning på tio sekunder och var femma i mål påpekade också att han tyckte att Norris uppförde sig märkligt.
"If he (Max) says he did nothing wrong, I'll lose a lot of respect…" 👀🌶️ pic.twitter.com/8xxlvqavqT
— Motorsport.com (@Motorsport) June 30, 2024
Verstappen vårdslös?
Lando Norris håller, föga oväntat, inte med Verstappen och påpekar att det finns regler:
– Han gjorde saker man inte får göra och blev inte bestraffad. Jag förväntar mig en tuff kamp mot Max, jag vet vad jag kan förvänta mig. Jag förväntar mig aggression och att tänja på gränserna och sådant, säger Norris till Autosport.
– Alla tre gånger gjorde han saker som lätt kan orsaka en incident. På ett sätt var det lite vårdslöst – han verkade lite desperat från sin sida.
Norris påpekar också att han anser att Verstappen både förstörde hans racet och sitt eget.
•••
Det som började som en sömning söndag fick en blixtrande avslutning. 15 tokintensiva varv, datorn hängde sig, fingrarna fick skrivkramp och ni bombarderade kommentatorsfältet. Så härligt!
Personligen upplevde jag att en jagad Verstappen nu plötsligt blev stressad och var tillbaka vid de misstagen han gjorde för ungefär tre år sedan. Jag tänker på Silverstone och Monza 2021.
Era tankar?
Kort om F1 på Red Bull Ring
George Russell tar ett allt stadigare grepp om platsen som försteförare hos Mercedes. Han vann Österrikes GP före Oscar Piastri, McLaren och Carlos Sainz, Ferrari. Hela resultatet hittar du här.
För Charles Leclerc och Ferrari fortsätter problemen. Oscar Piastri körde på honom i starten och han tvingades till ett tidigt depåstopp, redan på varv ett. Därefter var racet kört och han slutade utanför poängen.
Haas gjorde en av sina bästa insatser någonsin, plats sex och plats åtta för Nico Hülkenberg och Kevin Magnussen. Haas tog 12 poäng och gick inte bara om Alpine utan skaffade sig också ett försprång på tio poäng.
Det kan bli mycket värt i slutet av säsongen.
Alpines båda förare Pierre Gasly och Esteban Ocon var i luven på varandra igen. Vad ska stallchef Bruno Famin göra nu?