Startsida / Inlägg

F1 i Budapest: Så värvar Aston Martin från konkurrenterna

av Anna Andersson

Inför F1 i Budapest konstaterar Aston Martin en stor förlust jämfört med resultatet för 2023.

Men stallet ger sig inte. Istället värvas kontinuerligt ny personal från konkurrenterna – när kommer stjärndesignern Adrian Newey?

Lance Stroll, Fernando ALonso inför F1 i Budapest
Aston Martin med förarna Lance Stroll och Fernando Alonso satsar hårt på framtiden. (AP-TT)

Fernando Alonso inledde säsongen 2023 strålande, med pallplats efter pallplats. Ett år senare ser det inte lika positivt ut. Det betyder dock inte att det är tyst om Aston Martin, istället är stallet aktiva på en annan plan och det ryktas om att det frikostigt köper personal från andra stall i depån. Ägaren Lawrence Stroll har en dröm om att vinna VM-titeln, står nu med en av F1:s mest moderna fabriker och fortsätter att värva.

Allt för att nå sin dröm.

I stallet finns sedan tidigare Martin Whitmarsh som mellan 2009 och 2013 var teamchef hos McLaren, resultaten gick inte den väg teamet önskade och 2014 lämnade han teamet för att tre år senare göra comeback i Formel E innan han 2021 kom till Aston Martin.

Aston Martin värvar nyckelpersoner i F1

Där har han haft en  roll som VD, men han kommer att lämna stallet i höst. Då ersätts han av en av de största värvningarna som nu gjorts i depån. Den 1 oktober kliver Andy Cowell in i rollen som VD. Han har tidigare varit motorchef hos Mercedes och kommer att jobba nära Marco Mattiaci, som också har en bakgrund som stallchef i Formel 1.

Mattiaci tog över Ferrari efter Stefano Domenicali 2014, men stallet klarade inte av den nya regeländringen. Eter en säsong utan segrar lämnade Mattiaci lämnade över till Maurizio Arrivabene.  Han ägnade sig åt ett amerikanskt start-up inom teknikbranschen innan han 2022 återvände till Formel 1 och Aston Martin.

Nu jobbar han med kommersiella frågor och marknadsföring.

Samma år 2022, värvade Aston Martin Dan Fallows som lett aerosynamikavdelningen hos Red Bull i sju år. Hans intåg som teknikchef faller samman med Aston Martins fina start under 2023 och nyligen fortsatte Aston Martin att värva aerodynamikexperter. Senast in är Enrico Cardile, som arbetat som teknisk direktör för chassit hos Ferrari.

Det beskedet kom för en vecka sedan.

Adrian Newey på middag med Stroll

Nu snackas det också om Adrian Newey, som är ansvarig för de bilar som Red Bull så framgångsrikt tagit fram de senaste åren. Han sade upp sig tidigare i våras och har kopplats samman med Ferrari. Nu har det ryktet har försvagats och istället har han synts på besök i Aston Martins fabrik i Storbritannien. Det pratas om att Lawrence Stroll ställt honom inför ett väldigt generöst ekonomiskt erbjudande, men Newey har inte svarat än. Parterna träffades över en missad efter deltävlingen i på Silverstone för snart två veckor sedan.

Lägg därtill att Aston Martin från och med den kommande regeländringen 2026 bli fabriksteam till Honda.

Däckvalen inför F1 i Budapest

Är du på väg till Budapest för att följa F1 på Hungaroring? Du är inte ensam. Det är en av de populäraste banorna för svenska F1-fans och den här helgen kan du räkna med att det blir varmt. Riktigt varmt. Enligt prognosen väntas mellan 29 och 34 grader och det lär leda till ett högt däckslitage. I fjol låg banemperaturen på 53 grader vilket var den högsta uppmätta asfaltstemperaturen under 2023.

Pirelli har precis som i fjol valt de tre mjukaste däcken, C3, C4 och C5, därför lär just överhettning av däcken vara en viktig faktor. Det gäller både i kvalet, där däcken ska hålla i två varv, trots att banlayouten gör att det bara finns en enda raksträcka att vila däcken på. Det kommer även att bli ett problem under Ungerns GP.

F1 i Budapest – räkna med värmeslakt

Lägg därtill att banan moderniserats och arbetet avslutades i maj, så räkna med att det kan vara mycket graining under de inledande passen innan gummit lagts ner i asfalten. Banan i Ungern körs med mycket downforce, nästan samma nivåer som i Monaco.

Banan erbjuder egentligen bara en omkörningsmöjlighet, start/målrakan. I övrigt erbjuder den 14 kurvor, varav vissa är 180 grader och den 4,3 km långa banan är en av de kortaste i kalendern.

Ifjol vann Max Verstappen, han använde två stopp (medium och hard), men det var fyra förare som inledde loppet med mjuka däck. Carlos Sainz var en av dem och han körde upp sig från plats elva till sex på det första varvet.

Notera att man i fjol använde ATA under kvalet, Q1 kördes med hårda däck, Q2 med medium och Q3 med soft.

Här är en guide inför Ungerns GP

Korta nyheter inför Ungern GP i Formel 1

Esteban Ocon har fått en fin present, den Alpine A521, som han vann med i Budapest. Det är hans enda seger under sin karriär i Formel 1. Det ryktas om att han är klar för Haas, men ingenting är bekräftat. Det mycket mer, som en titt i den svenska F1-historien, ägnar vi oss åt i veckans avsnitt av vår F1-podd Plattan i Mattan.

Ferrari har haft stora problem sedan man ändrade bilens golvet inför Spaniens GP. Till helgens deltävling på Hungaroring har stallet med sig ett modifierat golv. Detta för att försöka häva de problemen som stallet har haft med att bilen hoppar fram i höghastighetskurvor.

Enligt formu1a.uno varnade Adrian Newey Red Bull tidigare i år för att den nya kylning som stallet har i år kan ställa till problem. Det handlar om luftintagen på sidepodsen och även vid halon. Han fick inget gehör utan bilen har framförallt utvecklats av stallet runt Pierre Wache. Detta ska, enligt sajten, vara en anledning att Newey bestämde sig för att lämna stallet.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB