F1 på Spa: Välkände F1-profilen gör comeback!
avI dag får du en guide till F1 på Spa 2024, men först en annan stor nyhet.
Ferraris före detta stallchef är tillbaka i F1. Som ansvarig för Audis satsning mot Formel 1. Allt efter att en maktkamp skakat Sauber och Audi.
Sauber har haft en urusel säsong i Formel 1, stallet är det enda som efter 13 av 24 lopp inte tagit en enda poäng. Samtidigt har Audi börjat köpa in sig i stallet för att ta över som fabriksteam från och med 2026 och bakom kulisserna har det pågått en maktkamp mellan det nuvarande stallet Sauber och den framtida satsningen som Audi står för.
Oliver Hoffmann som lett satsningen mot F1 å ena sidan och Andreas Seidl som varit VD för Sauber å andra sidan.
Efter en urusel inledning av årets säsong tvingades båda två bort från projektet.
Efter F1 på Spa – comeback för Mattia Binotto
Från och med den 1 augusti tar Mattia Binotto över som Chief Operating och Chief Technical Officer (COO och CTO). Han blir ansvarig för de sportsliga resultaten på banan och för företaget. Två personer ersätts av en.
För Seidl är det ett tungt slag, han lämnade jobbet som teamchef för McLaren för att föra Audi till Formel 1, men tvingas istället lämna projektet redan innan Audis namn står på bilen.
Binotto har en lång erfarenhet av F1, han började sin karriär hos Ferrari 1995, var med under alla de framgångsrika åren under inledningen av 2000-talet och 2019 tog han över rollen som teamchef. Den hade han fram till och med 2022 när han ersattes av Fred Vasseur.
– Vårt mål är att få hela vårt projekt mot Formel 1 upp till F1-hastighet genom tydliga ledningsstrukturer, definierade ansvar, minskade gränssnitt och effektiva beslutsprocesser. För detta ändamål måste teamet kunna agera självständigt och snabbt, säger Gernot Döllner, VD hos Audi AG.
Därmed kommer Mattia Binotto till Formel 1, efter F1 på Spa 2024. Han kommer lagom till dess att Formel 1 går på sitt sommaruppehåll, nästa deltävling är Nederländernas GP sista helgen i augusti.
Binotto har varit en stor profil i streamingserien Drive to Survive där han gärna tillbringar tid på sin vingård, gärna tillsammans med Günther Steiner, tidigare stallchef hos Haas. När det gäller Steiner finns ingen ny information om hans framtid, vid sidan av att han jobbar som TV-expert.
Vem är nästa chef att lämma Formel 1?
Däremot ryktas det om att Mike Krack, nuvarande stallchef hos Aston Martin, kan vara aktuell för Audi. Aston Martins ägare Lawrence Stroll är inte helt nöjd med teamets resultat i år.
Nico Hülkenberg är klar som förare för teamet från och med nästa år, men vem som gör honom sällskap är inte klart, möjligen har Carlos Sainz aktier ökat när hans tidigare stallchef nu får samma uppdrag hos Audi.
Först i morgon är det dags för presskonferenserna inför Belgien GP i Formel 1, men redan nu känns det som om det kan bli en extremt intressant helg. För ett år sedan fick Alpines teamledning sparken inför helgen.
Men fick jobba kvar tills dess att målflaggan var ute. Vad väntar i år?
Ge mig era tips, är ni snälla!
I dag får du en guide till F1 på Spa 2024, men också fem mycket minnesvärda ögonblick från just Belgien GP.
Guide till F1 på Spa-Francorchamps 2024
Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.
Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Helgens tider
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Däck: 2024: C2, C3, C4
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Höjdskillnad: 102 meter
Bromszoner: 8 ( 2 hårda)
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Risk för säkerhetsbil: 67 %
Debut: 1925, men i F1 sedan 1950. Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo vann det första loppet. Nino Farina, samma team, hade pole position.
Antal GP: 56.
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 21.
Vald strategi 2023: 2 depåstopp, vilket också var den strategin som flest valde.
Statistik Belgien Grand Prix i F1
Kvalet 2023 – topp 8
- Charles Leclerc, Ferrari
- Sergio Perez, Red Bull
- Lewis Hamilton, Mercedes
- Carlos Sainz, Ferrari
- Oscar Piastri, McLaren
- Max Verstappen, Red Bull
- Lando Norris, McLaren
- George Russell, Mercedes
Snabbaste kvalvarvet på Spa-Francorchamps:
Absolut: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)
2023: 1:46.168 (Charles Leclerc, Ferrari)
2022: 1:43.665 (Carlos Sainz, Ferrari)
2021: 1:59.765 (Max Verstappen, Red Bull)
2020: 1:41.252 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2019: 1:42.519 (Charles Leclerc, Ferrari)
Förare med flest pole position:
Lewis Hamilton (6)
Juan Manuel Fangio (4)
Ayrton Senna (4)
Alain Prost (3)
Graham Hill (3)
Mika Häkkinen (3)
Charles Leclerc (2)
Juan-Pablo Montoya (2)
Belgien GP 2023 – topp 8
- Max Verstappen, Red Bull
- Sergio Perez, Red Bull
- Charles Leclerc, Ferrari
- Lewis Hamilton, Mercedes
- Fernando Alonso, Aston Martin
- George Russell, Mercedes
- Lando Norris, McLaren
- Esteban Ocon, Alpine
Snabbaste varvet i Belgien GP
2023: 1:47.305 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2022: 1:49.354 (Max Verstappen, Red Bull)
2021: 1:47.047 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2020: 1:47.483 (Daniel Ricciardo, Renault)
2019: 1:46.409 (Sebastian Vettel, Ferrari)
Fem senaste vinnarna:
2023 Max Verstappen Red Bull
2021 Max Verstappen Red Bull
2020 Lewis Hamilton Mercedes
2019 Charles Leclerc Ferrari
Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (6)
Ayrton Senna (5)
Lewis Hamilton (4)
Jim Clark (4)
Kimi Räikkönen (4)
Juan Manuel Fangio (3)
Sebastian Vettel (3)
Damon Hill (3)
Max Verstappen (3)
Antal omkörningar:
2023: 47
2022: 49
2021: 0
2020: 30
2019: 58
I dag är det också onsdag och dags för vår F1-podd Plattan i Mattan, denna gång med Erika som förnämligt vickar för Filip som är på plats i Frankrike för OS i Paris. Vi snackar om Verstappens radiokommunikation och uppförande, om McLarens misstag. Sergio Perez och mycket, mycket mer