Startsida / Inlägg

Russell vinner efter dramatik under F1 på Spa

av Anna Andersson

Mercedes är tillbaka. Stallet tog en dubbelseger efter stor dramatik under F1 på Spa.

Stallets tredje seger – på fyra lopp.

Charles Lelcerc visste redan innan Belgiens GP att han skulle ha svårt att hålla ledningen av i sin Ferrari, trots pole position. Så har det mnämligen varit de senaste åren och föga överraskande så tappade han den också under inledningen av loppet. Det som  däremot överraskade var att Mercedes tog en dubbelseger. Lewis Hamilton gick om Leclerc på det tredje varvet och hade sedan greppet.

Han valde en strategi med två depåstopp och var på väg mot segern – fram till dess att hans kollega George Russell förelog att han skulle köra med ett depåstopp istället för de förväntade två. Han hade då kört 15 varv på sina hårda däck.

Stallet räknade och höll med. Totalt körde Russell 34 varv på sina hårda däck och även om Lewis Hamilton var otroligt nära att ta sig förbi kom han inte om.

– Det var helt otroligt, jag trodde aldrig att vi skulle lyckas vinna dubbelt här, säger George Russell efter loppet.

– Bilen var verkligen fantastisk och det var en stor skillnad jämfört med hur den kändes i fredags.

Mercedes med dubbelseger under F1 på Spa

I fredags hade Mercedes med sig ett nytt golv, men bilen fungerade inte alls under de två träningarna och stallet valde att gå tillbaka till en tidigare version. Under kvalet regnade det och varken Russell eller Lewis Hamilton fick någon riktig känsla för bilen. Men under söndagens uppehållsväder fungerade bilen perfekt.

– Det är helt fatastiskt att vi äntligen kan ta en dubbelseger, säger Russell efter Mercedes första dubbelseger sedan deltävlingen i Brasilien 2022.

F1 på Spa
George Russell vinner F1 på Spa (AP -TT )

George Russell tog därmed sin andra seger i år, Mercedes sin tredje seger på de fyra senaste loppen och bakom Russell och Hamilton slutade McLarens Oscar Piastri trea. I mål var det 1,1 sekunder mellan de tre bilarna i täten. Lägg där till att Piastri gjorde en miss i samband med depåstoppet och parkerade något för långt fram vilket gjorde att han tappade två sekunder på sitt däckbyte.

– Vi saknade lite fart i dag, det tog ett par varv innan jag lyckades gå om Charles Leclerc. Kanske överhettade jag däcken något där, funderar Piastri.

– Men det som var avgörande här var att det var en väldigt stor skillnad när man fick köra i fri luft. Det fick jag uppleva i den mellersta stinten. Det var en stor skillnad jämfört med att jaga bakom.

Resultat Belgiens GP i Formel 1.

Prispallen efter F1 på Spa George Russell, Lewis Hamilton och Oscar Piastri
Prispallen efter F1 på Spa George Russell, Lewis Hamilton och Oscar Piastri (AP-TT)

Korta nyheter efter Belgien GP i Formel 1

Jag kan inte låta bli att fundera över det Piastri säger, att det är så stor skillnad mellan att köra i fri luft och bakom en annan bil. Det var precis det som F1 ville förändra när man gjorde om reglerna till 2022. Så var det också under  inledningen av det nya regelverket, men ju mer bilarna har utvecklats ju svårare har det blivit att köra om.

•••

Max Verstappen gick från plats elva till plats fem. Han körde enkelt om de första bilarna, men sedan kom han inte längre fram än plats fem. I fjol och i förfjol körde om sina konkurrenter ganska enkelt Nu är inte Red Bull så överlägsna längre.

För honom var det tur att han hade VM-tvåan Lando Norris bakom sig i mål.

Sergio Perez då? Han startade från första startled, men han tappade en position till Hamilton direkt och föll sedan till plats åtta. (Även om vi kanske inte ska räkna Verstappen som han måste släppa förbi). Det är ändå inte godkänt. I morgon måndag väntas Red Bull ha ett möte med Sergio Perez. Får han stanna?

Tveksamt. Hade jag fått bestämma hade jag bytt ut honom redan efter deltälvingen i Silverstone.

Men nu är det inte mitt beslut.

Så räkna med att vi får rapportera om Red Bull i veckan som kommer – också.

Fasen, varför är det sommarlov nu? Det är så otroligt jämnt. Jag bara längtar till dess att säsongen startar om. Kolla in hur jämnt det är i konstruktörsmästerskapet!

43 poäng skiljer det och i märkes-VM  i Formel 1 är det INGENTING.

Tack för att ni hänger här och kom gärna tillbaka under sommaruppehållet. Trots OS kommer jag att uppdatera bloggen precis som vanligt!

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB