Startsida / Inlägg

Max Verstappen straffas inför F1 på Spa-Francorchamps

av Anna Andersson

Max Verstappen flyttas tillbaka i starten av F1 på Spa-Francorchamps. Enligt uppgifter byter han motor vilket ger en bestraffning.

Max Verstappen bestraffas inför F1 på Spa-Francorchamps
Max Verstappen riskerar en nedflyttning i starten av Belgiens GP. (AP)

VM-ledaren Max Verstappen har inte vunnit något lopp i Formel 1 sedan Spanien GP i juni och han kan få väldiga problem även denna vecka. Anledningen är att han behöver ta sin femte motor. Eftersom det bara är tillåtet att använda totalt fyra under en säsong kommer han att drabbas av en bestraffning.

Det betyder tio platsers nedflyttning redan i starten av loppet.

Detta är tredje gången han behöver ta en ny motor i just Belgien, en bana där Red Bulls Max Verstappen trivs och där det är förhållandevis enkelt att köra om. Verstappen hade motorproblem i Kanada och tvingades ta sin fjärde motor i Spanien, där han vann. Nu har han fortfarande tre motorer att välja mellan, men det är strategiskt bra att ta en motorbestraffning i samband med F1 på Spa-Francorchamps.

Max Verstappen bestraffas i starten av Belgien GP

2022 vann han från 14:e startposition och i fjol från startposition sex. Frågan är dock om det blir lika enkelt i år, Mercedes har vunnit två av de tre senaste deltävlingarna och i Ungern förra veckan vann McLaren dubbelt. En mycket frustrerad Verstappen slutade femma trots en uppdaterad bil. Nu väntar en helt annan typ av bana där aerodynamiken spelar en större roll än i Ungern där det handlade mycket om downforce. Det  gick inte att ta miste på hans irritation mot både bilen, teamet och konkurrenterna

– Det finns mycket performance att plocka fram och det finns positiva saker vi kan ta med oss, sa Red Bulls stallchef Christian Horner efter loppet.

– Men bilen kommer att vara en helt annan specifikation nästa helg.

Det som är något oroande för Verstappen är att han ligger på maxantalet eller väldigt nära maxantalet på flera andra motorkomponenter också och fler startbestraffningar under hösten är långtifrån uteslutna.

Här kan du se hur situationen ser ut för samtliga förare. Sidan är på tyska, men genomgången i botten är tydlig oavsett språk.

Notera att Verstappens kollega Sergio Perez också har tagit sin femte motor. Han gjorde det i Storbritannien där han körde av bana i Q1 och sedan startade från depån.

Esteban Ocon till Haas

Esteban Ocon lämnar Alpine efter säsongen. Nu är det klart att han ska köra för Haas. Han har skrivit ett kontrakt över flera år och ersätter Kevin Magnussen. Det betyder att Haas tävlar med Ocon och Oliver Bearman nästa år, eftersom Nico Hülkenberg lämnar för Audi.

– Det blir spännande att skriva ett nytt kapitel i min historia, säger Ocon.

– Jag kommer till ett väldigt ambitiöst team, med en härlig ambition och lagkänsla som har gjort bra resultat den senaste tiden och det har imponerat på mig.

Där det också har skett förändringar och en välkänd profil kommer tillbaka. 

Läget kring Silly Season hittar du här.

Pirellis däckval inför F1 på Spa-Francorchamps

Pirelli har valt gummiblandningarna C2, C3 och C4, vilket är samma gummiblandnignar som de har valt de två senaste åren. Detta en bana som har lite av allt, några av F1-världens mest kända namn kommer från Spa-Francorchamps, som Eau Rouge, Kemmel, Radillion och La Source för att nämna några. Det är svårt att hitta de inställningarna som gör bilen snabb över hela det 7 km långa varvet. Därför är det inte ovanligt att bilarna är snabba i sektor ett och tre, för att behöva kämpa lite mer i sektor två, eller tvärtom.

Det gäller också att ta med vädret i beräkningarna. Här kan förhållandena förändras snabbt. Det kan vara blött på en del av banan, torrt på andra. Om regnet kommer när du är på fel ställe på banan kan det bli oerhört kostsamt eftersom vägen till depån är lång.

Det är också vanligt att vi får se väldigt olika strategier. I fjol användes samtliga däckalternativ. Det var dock ara Lando Norris som körde hårda och han gjorde det i ett dussintal varv. I fjol startade vissa förare på soft, andra på medium, men det som är intressant är att exempelvis George Russell körde hälften av loppet på soft. Aston Martins  Lance Stroll körde 20 varv på medium och 24 på soft.

En guide till F1 på Spa.

Väderprognos Belgien GP på Spa

Räkna med att det är betydligt kallare på Spa än vad det var i Ungern. Återigen kan det bli en blöt helg. Enligt prognosen väntas 9 mm regn under fredagen, lika mycket under lördagen och ytterligare ett par mm natten till söndag.

Under racedagen väntas det bli uppehåll, växlande molnighet och en del sol. Temperaturen väntas ligga mellan 21 grader fredag och söndag och 19 under lördagen.

Det finns goda förutsättningar för ett spännande GP i Belgien. Som vanligt finns jag med er under kval och race i vår F1-live. Häng med och kommentera, ställ dina frågor så ser vi loppet tillsammans.

Här nedan får du en påminnelse av hur Belgien GP 2023 avlöpte:

Fram till dess kan du lyssna på vår F1-podd Plattan i Mattan där vi snackar ner Ungerns GP, jag och Erika. Hon vickar för Filip som är i Paris för att bevaka OS.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB