Startsida / Inlägg

Profilen fick sparken – på väg tillbaka till Formel 1

av Anna Andersson

Ytterligare ett amerikanskt projekt är jobbar för en plats i Formel 1. Denna gång tillsammans med en före detta teamchef och profil från Drive to Survive.

F1
Haas, här med Kevin Magnussen, är det enda amerikanska stallet i Formel 1. Nu verkar fler jobba för en plats i Formel 1. (AP-TT)

Detta är ett år sedan Otmar Szafnauer inför deltävlingen i Belgien fick besked om att han, efter deltävlingen, skulle entledigas från sitt uppdrag som stallchef för F1-stallet Alpine.

Dessförinnan hade han haft nyckelroller hos BAR samt Force India/Racing Point. Sedan ett år är han utan uppdrag i Formel 1, men han jobbar för att ta sig tillbaka.

– Jag är en tävlingsmänniska, och det jag älskar mest av allt är tävling, säger han i podcasten James Allen on F1.

– Att återvända i en roll där jag inte skulle kunna påverka hur bra teamet presterar, det skulle inte vara intressant. Om det vore en roll där jag kunde hjälpa till att utveckla, bygga upp och attrahera rätt personer för att utveckla och förbättra stallets prestation. Det skulle jag vara intresserad av.

Nytt amerikanskt stall på väg mot F1

Han arbetar med ett amerikanskt projekt som har som målsättning  att bli det elfte stallet i Formel 1.

Men det handlar inte om Andretti.

– Jag har arbetat med några organisationer i Nordamerika som har resurserna att starta ett elfte team. Det är inte Andretti, säger Otmar Szafnauer.

– Vi lägger nu några grundstenar för att säkerställa att vi har allt vi behöver för att både starta upp ett nytt stall och ha det som krävs för att sökra en plats. Det är också intressant.

Om det nya stallet får en startplats är en annan historia. Andretti Global har redan blivit godkänd av FIA, men avvisats av Formel 1, trots att de redan bygger en bil i sin egen fabrik och har stöd från en tung motortillverkare som Cadillac/General Motors.

Grundproblemet är att de tio stallen inte vill att ytterligare team ska ta en plats i F1. De vill inte dela med sig av bonuspengarna. Andretti  hade behövt betala 200 miljoner dollar för en plats i F1 och det är troligt att den summan stiger ytterligare när det nya avtalet (Concorde Agreement) mellan stallen och F1 skrivs 2025.

Om det inte är så att stallen vid det kommande avtalet skriver in att mästerskapet ska innehålla tio stall. Inte mer. Då återstår bara ett alternativ för nya intressenter – att köpa ett existerande team.

Veckans snackisar i Formel 1

I går meddelade Red Bull att Sergio Perez stannar kvar i teamet. Nu meddelar Racing Bulls att även Daniel Ricciardo behåller sin plats. Därmed sitter Liam Lawson kvar på avbytarbänken, detta är möjligt att det sker förändringar vid ett senare tillfälle eller till 2025.

Red Bull som alltså har kritiserat både Perez och Ricciardo väljer att hålla kvar dem och låta Lawson sitta utanför. Vad är era tankar kring det?

Jag tycker att det är ett märkligt beslut. Perez resultat sviktande redan i fjol och den här sommaren har han inte levererat på den nivå som matchar Max Verstappen. Stallet behöver, precis som alla andra stall, två förare som tar poäng. Han har också fått hård kritik från teamets chefer, delvis från Christian Horner men framförallt från Helmut Marko.

Att Perez nu stannar visar också att det finns en fortsatt klyfta mellan Marko, som gärna vill ge sina förare en extra press och Horner som är något mer tillbakahållen.

Och hur påverkar det stallet framöver när det i år, för första gången sedan 2021, är utmanat?

•••

Carlos Sainz har skrivit på för Williams. Han blir den fjärde föraren i F1-historien som tävlat för McLaren, Ferrari och Williams.

Lägg gärna upp de andra tre i kommentarerna.

•••

Veckans avsnitt av Plattan i Mattan är ute – och hur kunde Georges Russells bil plötsligt väga 1,5 kg för lite efter loppet?

Det kan faktiskt bero på hans smarta strategi.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB