Startsida / Inlägg

Regelbytet som kan avgöra IndyCar

av Anna Andersson

Nu förändras förutsättningarna i IndyCar. I helgen byter mästerskapet till hybridmotor.
– Jag tror att bytet kan gynna oss, säger Felix Rosenqvist.

IndyCar
Felix Rosenqvist är positiv till den stora förändringen (IMS Photo)

Förändringen skulle ha genomförts inför säsongen, men sköts på framtiden och kommer nu att genomföras efter halva säsongen. Det gör att den gamla motorn kompletteras med ett hybridsystem som stallen har testat.
Men aldrig tävlat med.
Detta sker inför säsongens nionde deltävling i deltävling i Mid-Ohio.

– Det är första racet med hybriderna, vilket betyder att alla kommer behöva lära sig mycket på kort tid,  säger Felix Rosenqvist.

Stor regeländring i IndyCar

Hans stall Meyer Shank Racing har haft tre testdagar, stallets samarbetspartner Andretti Global har genomfört närmare 15 testdagar med den nya motorn. Rosenqvist som bytte team inför säsongen ligger tia i mästerskapet, därmed är han bästa svenska förare men han är mer än hundra poäng efter ledande Alex Palou, Chip Ganassi Racing.

– Jag känner mig relativt väl förberedd, men det kommer bli mycket nytt att smälta och den som gör det bäst blir den som vinner race.

Han har tidigare tävlat i Formel E, och hans stall har stora erfarenheter från IMSA (amerikansk sportvagn) som också använder sig av hybridmotorer.
– Jag känner mig relativt väl förberedd, men det kommer bli mycket nytt att smälta och den som gör det bäst blir den som vinner racet.

Rosenqvist: Mycket nytt att smälta

För första gången i mästerskapets historia kompletteras nu den befintliga turboladdade förbrännings-V6:orna på 2.2 liter med ett hybridsystem som tillför uppemot 60 ytterligare, elektriska hästkrafter. Den extra kraften kan förarna använda tillfälligt genom en knapp på ratten.

– Det blir väldigt mycket som var nytt och för att lyckas med elbilsracing måste man, när det gäller många saker, tänka lite bak och fram. Jag tror att det här bytet kan gynna oss, men man vet aldrig det får vi se när vi kommer till Mid-Ohio, säger Rosenqvist.
– Jag tror att det blir intressant. Vissa aktörer kommer att bli starkare i och med bytet, andra svagare.

Även Marcus Ericsson har erfarenheter från att köra med hybridmotorer, samma år som han debuterade i Formel 1, 2014, införde det mästerskapet hybridmotorer och de tävlar fortfarande med dem.
– Jag har sett fram emot förändringen. Med en hybridmotor blir det ytterligare  ett moment att hålla koll på, sa Ericsson inför säsongen.
– Jag upplever att det passar mig som är erfaren.

TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid

NTT INDYCAR SERIES | Rd. 9

Honda Indy 200 at Mid-Ohio
Mid-Ohio Sports Car Course (USA)

Fredag 5 juli
Fri träning 1: 21.20-22.35

Lördag 6 juli
Fri träning 2: 16.50-17.50
Kval: 21.00-22.30

Söndag 7 juli
Warm-up: 16.25-16.55
Race (80 varv): 19.45

TV: V Sport Motor / Viaplay / indycarlive.com

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB