Startsida / Inlägg

F1: Verstappen med hård kritik mot Red Bull Racing

av Anna Andersson

Max Verstappen skällde ut sitt F1-team över radion. Han kolliderade med Lewis Hamilton. Tappade poäng – och var fortsatt irriterad. Lägg där till snacket om en ny kontraktsklausul. 

Inför F1 i Belgien är situationen återigen spänd hos Red Bull.

Red Bull kom till Formel 1 i Ungern med en uppdatering på bilen, förväntningarna på den var stora och stallets Helmut Marko var inför racet tydlig med att den måste fungera.

Det gjorde den inte.

I alla fall inte på det sätt som Red Bull är vana vid. McLaren tog första startled, Lando Norris före Oscar Piastri. Max Verstappen var bara trea.

Max Verstappen satsade sedan hårt i första kurvan, men var utanför banan och drog fördel av det vilket gjorde att stallet bad honom att lämna tillbaka positionen till Lando Norris.

Därefter hade hans race ingenting med segern att göra. Istället kämpade han för en tredjeplats, men han hade stora problem med att få bilen att arbeta som han ville och när Ferrari tog in Charles Leclerc och Mercedes Lewis Hamilton på varv 40, samtidigt som han låg kvar på banan i ytterligare nio varv brast det.

Han kom ut efter båda förarna och skällde ut sitt stall över radion.

– Det är rätt imponerande hur vi låter oss undercutas två gånger, det fuckade upp mitt race helt, ropade han irriterat.

Ett par varv senare manade hans raceingenjör honom till att hantera däcken bättre, för att inte riskera att de överhettas i värmen.

Max Verstappen är pressad inför F1 på Spa
En frustrerad Max Verstappen tappade tålamodet med teamet under F1 i Ungern (AP-TT)

Max Verstappen med hårda ord till teamet

Verstappens svar:

– Kom inte med det skitsnacket, ni gav mig den här förbannade strategin. Jag försöker bara rädda mig själv, för i helvete!

Verstappen och hans ingenjör Gianpiero Lambiase GP brukar ha en ganska tuff nivå i sin kommunikation, men detta var klart hårdare än vad det brukar vara.

När han sedan körde på Lewis Hamilton i samband med ett omkörningsförsök påpekade han att Hamilton flyttade sig under inbromsning och ville att GP skulle påpeka detta över radion.

Svaret:

– Du är barnslig.

Hur stora problem har Red Bull i F1?

Verstappen slutade femma, tappade ett stort antal poäng på Lando Norris som var tvåa efter en omdiskuterad stallorder som också diskuterades gång på gång över radion och mycket väl kan få konsekvenser för McLaren framöver.

Men vad värre var är att Verstappen uppträdde frustrerad, pressad och på ett sätt som han inte gjort under de senaste säsongerna. Då har Red Bull haft kommandot. Nu är inte teamet snabbast längre, inte ens i kvalet, vilket gör att Verstappen inte kan kontrollera racet i täten och då har betydligt svårare att hantera situationen. Både  i förhållande till konkurrenter och kollegor.

– Vi underskattade hur svårt det är att köra om. Vi trodde att vi som var klart snabbare skulle kunna köra om Hamilton och Leclerc, men vi kunde helt enkelt inte komma om. Detta gjorde att strategin vi valde var åt skogen, säger Red Bulls motorsportchef Helmut Marko till tyska Sky.

– Att han är frustrerad, och även under loppet, beror också på uppdateringen. Han hade säkert förväntat sig mer. Han var 46 hundradelar bakom i kvalet, och om man analyserar det så kunde det ha sett annorlunda ut. Om han hade stått på pole position, skulle världen ha sett annorlunda ut.

McLaren vs Red Bull i kampen om VM i F1

Nu gjorde Verstappen inte det och situationen blev allt mer irriterad. Även efter loppet. Inte ens intervjuerna efteråt hade Verstappen lugnat ner sig.

– Strategin var väldigt dålig idag. Två gånger gjorde de en undercut på oss och på den här banan är det svårt att köra om. Med vår bil är det ännu svårare, vi gjorde allt dåligt idag, säger Verstappen till Sky.

Sedan påpekade han att bilen är svårkörd och inte har den balans som den brukar ha vilket leder till att stallet har tappat i förhållande till konkurrenterna. Något han påpekade efter kvalet i lördags.

– Som jag sa redan i går är det kanske så att inte alla i stallet befinner sig på samma våglängd, sa han i TV-intervjun.

I spelaren ovan ser du hur sammanbiten han är när han pratar med Viaplay och tyska ARD. När han på presskonferensen fick frågan om vad han säger till dem som anser att inte respekterade sitt team var svaret tydligt:

-They can all fuck off!, svarade Verstappen.

Verstappen riskerar motorbyte till F1 på Spa

Lägg därtill att det pratas om att Helmut Marko de senaste dagarna har förändrat sitt kontrakt som gör att han är bunden till stallet till och med 2026, därmed sägs det att Verstappen också är bunden till teamet.

Det skriver Telegraaf. Marko dementerar uppgifterna till Sky.

– Även om mitt kontrakt har anpassats har det inga konsekvenser för Max, säger han.

I Ungern var även de thailändska delägarna till teamet på plats, precis som ledningen från Österrike. De fångades på en bild tillsammans med Marko och stallchef Christian Horner, vilket är mycket ovanligt. Frågan är vad det betyder och hur pressad situationen i stallet är.

Faktum är att Red Bull inte har ett övertag på alla banor längre, i helgen väntar F1 på Spa där Verstappen har varit stark de senaste åren.

Men ytterligare ett orosmoment är att han behöver ta en ny motor, utöver de som reglerna tillåter för att klara säsongen, och gör han det på Spa flyttas han tillbaka i startuppställningen. I fjol var det inget problem, då körde han enkelt om sina konkurrenter och vann ändå.

Men så ser inte verkligheten ut i år.

•••

Ett stort tack till alla som hängde på F1-live i går. Vilket tryck! Jag var inte i närheten av att hinna svara på alla kommentarer, samtidigt osm jag hade koll på race, sociala medier och allt annat.

Vi ses på lördag!

För övrigt var Linus Lundqvist bäste svensk när IndyCar tävlade i Toronto, Marcus Ericsson var 18:e man och Felix Rosenqvist bröt. Här är hela resultatlistan

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB