Sainz situation i F1 ”tragisk”
avCarlos Sainz lämnar toppteamet Ferrari.
För Williams.
Hans tidigare mentor kallar situationen för tragisk.
När Lewis Hamilton skrev på för Ferrari behövde en av det italienska stallets förare flytta på sig. Det blev inte Charles Leclerc, utan istället Carlos Sainz. Den 29-årige spanjoren väntade länge, länge innan han presenterade sitt alternativ för 2025.
Williams.
Något som knappast var hans första val – men det bästa av de sämsta.
Mercedes har valt att fortsätta vänta på Kimi Antonelli för att inte missa chansen att kontraktera en framtida stjärna, eller kanske Max Verstappen. McLaren har kontrakt med Lando Norris och Oscar Piastri och Red Bull har kontakt med Verstappen och Sergio Perez.
Trots Perez tunga säsong har Red Bull inte heller varit intresserat av att ta tillbaka Sainz. Han plockades till F1 av Helmut Marko och tillsammans med Verstappen i Toro Rosso 2015 innan deras vägar skiljdes.
Båda två har sedan gjrot fina resultat, men troligen skulle ett sådant förarpar öka riskerna för interna stridigheter hos Red Bull.
Sainz situation i F1 – tragisk
Samtidigt anser Red Bulls motorsportchef Helmut Marko att Sainz situation är “tragisk”.
– Jag kan förstå att Sainz har valt att gå till Williams, för vilka alternativ hade han, säger Marko till Speedweek.
– Audi kommer knappast att kunna konkurrera nästa år om man ser till resultaten och man vet inte om Alpine får motorer från Mercedes 2025 eller 2026. Jag skulle säga att Williams är den bästa lösningen för honom.
Efter 14 VM-lopp i Formel 1 är Sainz fyra i VM, han har tagit 162 poäng och hans kollega Charles Leclerc har tagit ytterligare 15.
Sainz har tagit fem pallplatser och en seger, i Australien.
– Givetvis är det tragiskt att han kör sin bästa säsong hos Ferrari, men inte får någon plats i ett toppstall, säger Marko.
– Men han borde kunna göra något hos Williams. De har en bra motor och tydligen har han en klausul i sitt kontrakt som ger honom möjligheten att bryta kontraktet om en plats hos ett stall som ligger betydligt högre upp i tabellen har en plats ledig.
•••
Det ryktet har snurrat ett tag, vad skulle hända om Mercedes känner att Kimi Antonelli, 17, inte är mogen för att köra F1 intill George Russell?
Gör man då en deal med Williams och stallchef James Vowles som har ett förflutet i Mercedes, så att Antonelli kör för Williams och Sainz får chansen i Mercedes.
Då lär Mako knappast kalla situationen för tragisk.
Nyheter inför F1 på Zandvoort
Alpine planerar för en stor uppdatering under hösten. Den ska lägga grunden för stallets bil till 2025 och se till att stallet rör sig framåt i mästerskapstabellen.
Alpine, som var den långsammaste bilen när årets säsong startade, har fått kämpa sig framåt. Utan större resultat. Sedan dess har teknikchef Matt Harman och stallchef Bruno Famin lämnat projektet, medan Flavio Briatore tillkommit precis som den tekniske chefen David Sanchez ( tidigare Ferrari och McLare) och stallchef Oliver Oakes som tar över rollen till deltävlingen i Nederländerna.
När uppdateringen väntas är inte helt klart.
– Vi jobbar på den sedan säsongsstarten och det är en vidareutveckling där vi vill ge oss själva mer tid att ta oss framåt, säger David Sanchez till Motorsporttotal.
– Det kommer ett par race efter uppehållet.
För första gången sedan 1990 är det minst fyra stall som vunnit fler lopp än ett under en säsong. Red Bull har 7 i år, Mercedes 3, Ferrari och McLaren 2 var. Vilka var det 1990?
Lägg svaret i kommentarerna.
Tidigare i veckan gjorde jag en genomgång av alla stallen, team för team. Här hittar du den.
I går kom också veckans F1-podd och Filip är tillbaka efter sin utflykt till OS. I Plattan i Mattan snackar vi om Adrian Newey, Sergio Perez – och ja lite OS.