Startsida / Inlägg

Hetaste snacket i F1: Newey till Aston Martin?

av Anna Andersson

Adrian Newey till Aston Martin, nya planer för Liam Lawson och Andrettis väg till F1. F1 har sommaruppehåll – men någon stiltje råder inte i ryktesskarusellen.

F1 Max Verstappen
Det snackas fortfarande mycket om Red Bull Racing. Max Verstappen har konrtakt till och med 2028, kommer han att stanna? (AP-TT)

Sommaruppehållet inleddes med ett stort antal nyheter, som Jonathan Wheatley till Audi, att Sergio Perez får stanna hos Red Bull och Alpines troliga förarduo. Men även om fabrikerna har stängt fortsätter ryktena att florera och i brist på annat tänkte jag ge er sommarens hetaste rykten. Någonting att diskutera under inledningen av denna, den sista sommarlovsveckan för Formel 1.

Adrian Newey till Aston Martin

Sedan Newey bestämde sig för att lämna Red Bull Racing har ryktena kring hans framtid varit täta, det  snackades först om Ferrari som länge velat inleda ett samarbete. Men Newey trivs väldigt bra i England och ryktet svalnade av allt mer. Nu sägs det att han tackat nej till Ferraris stallchef Fred Vasseur, för att istället stanna i England.

Hos Aston Martin.

Ryktet om Newey och Aston Martin dör upp redan i början av året och han ska nu ha erbjudits ett kontrakt av Lawrence Stroll som äger Aston Martin och under de två senaste åren har byggt upp fina faciliteter och en toppmodern fabrik. Från och med 2026 har Aston också ett partnerskap med Honda, en motortillverkare Newey arbetat nära under många år hos Red Bull. Han har dessutom varit på fabriken för en rundvisning och Aston Martin skulle erbjuda honom något som han värdesätter: En nyckel roll i teamet, en kontroll över stora delar av både design och produktion av bilen och ett fabriksteam som har den plattform som krävs för att utmana om titeln.

Fortsätter Red Bull att samarbeta med Max Verstappen och Sergio Perez i F1?
Fortsätter Red Bull att samarbeta med Max Verstappen och Sergio Perez? (AP-TT)

Vem kör för Red Bull Racing, Verstappen och?

Efter Belgiens GP hade Red Bull ett möte för att diskutera framtiden för sina förare till 2025, det mötet handlade om besättningen av samtliga förare och efter mötet meddelade stallchef Christian Horner att:

– Checo stannar som förare för Red Bull Racing, trots alla spekulationer. Vi ser fram emot att, efter sommaruppehållet, se honom prestera på banor där han har kört bra tidigare.

Det är ett ganska öppet uttalande som egentligen inte säger någonting, mer än att Perez sitter i bilen till Nederländernas GP. Samma sak gäller Daniel Ricciardo och i september väntas Red Bull presentera en lösning för Liam Lawson. Lawson ersatte Ricciardo under sin skadefrånvaro förra året och fick sedan ett löfte om en förarplats 2025. Samtidigt fortsätter det att ryktas om att Max Verstappen just nu varken är nöjd med stallet eller bilen. Kan han också vara på väg? Till Mercedes som fortfarande väntar med en förare till 2025, eller kanske till Aston Martin?

Ett elfte stall i F1?

Det amerikanska Andretti Global vill vara med i Formel 1 och har godkänts av FIA (internationella bilsportförbundet), men i januari fick de ett tydligt nej av F1 trots att de har stall i andra serier och ett storavtal med General Motors (Cadillac) . F1 anser inte att ett elfte stall, från och med 2025,  skulle ge något mervärde och de nuvarande stallen är kritiska eftersom de skulle behöva  dela med sig av sina miljardintäkter.

Detta har fått ett efterspel. Det amerikanska justitiedepartementet utreder nu om Liberty Media, som äger Formel 1, gjorde rätt när man avslog Andrettis ansökan till F1. I maj uppmanade sex amerikanska senatorer justitiedepartimentet att undersöka detta. De misstänkte att hanteringen av Andretti kunde vara ett brott mot konkurrenslagen. Liberty Media svarade att de skulle samarbeta fullt ut.

Efter att det amerikanska justitiedepartementet nu genomför sin undersökning låter  Greg Maffei, president för Liberty Media, lite annorlunda. I ett uttalande påpekar han att Liberty Media är öppna för att nya deltagare ansöker om en plats i F1:

– De kan möjligen godkännas om vissa villkor uppfylls.

Ett av dem är troligen att stallet har en egen motorleverantör och GM vill börja leverera motorer först om fyra år. Fram till dess måste stallet köpa motor från ett annat stall.

Vi får avvakta och se vad som händer framöver när resultatet av undersökningen publiceras.

Jack Doohan, vars pappa Mick är en MC-legendar.
Jack Doohan, vars pappa Mick är en MC-legendar. (Alpine)

Alpine

Ett av de hetaste ryktena är att  Renault lägger ner sin motortillverkning till F1. Man har redan inlett arbetet inför 2026, men struntar i det och väljer att kliva bort från Formel 1.

Istället närmar sig Alpine en lösning med Mercedes som också ska omfatta hjulupphängning och växellåda. Aston Martin lämnar Mercedes för Honda till 2026 vilket öppnar möjligheter för Renault.

När det gäller Alpine så har de bara bekräftat en förare till 2025, Pierre Gasly. Den andra förarplatsen väntas Jack Doohan ta.

Christian Horner

Red Bulls stallchef kan andas ut. En anställd anklagade tidigare i år Christian Horner för “olämpligt beteende”, nu har den anställdes överklagan avslagits.

– Alla faser i processen är nu avslutade. Det slutliga resultatet att överklagandet inte beviljas. Den interna processen är avslutad, meddelade en talesperson för Red Bull GMBH förra veckan.

Ingen av de juristerna som har granskat fallet har hittat något felaktigt beteende hos Horner. Den skandalen överskuggade allt under inledningen av säsongen.

Det var även inledningen till en turbulent tid hos Red Bull där Adrian Newey kort därefter sade upp sig och stallet tappade ytterligare medarbetare.

Frågan är dock om ärendet är helt avslutat? Enligt flera medier har den anställde vända sig till FIA:s etikkommission, men de kommenterar inte pågående ärenden.

•••

Fortfarande semester. I vår F1-podd Plattan i Mattan har vi snackat om svenska F1-förare genom tiderna. Du hittar det här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB