Startsida / Inlägg

Därför har Red Bull tappat övertaget i F1 2024

av Anna Andersson

Adrian Newey sade upp sig i våras. Då dominerade Red Bull F1 2024. Nu har stallet inte vunnit sedan i juni – och Neweys efterträdare erkänner misstaget.

– Vi ligger efter våra förväntningar, erkänner Pierre Wache.

 F1 2024
Max Verstappen under ett depåstopp under Belgien GP i F1 2024 (AP-TT)

Newey sade upp sig i våras och även om han har funnits kvar inom Red Bull så har han lämnat över ansvaret för utvecklingen av RB 20 till Pierre Wache. Samma sak gäller utvecklingen av den nya bilen till 2026 då ett nytt regelverk införs.

Förra veckan bekräftade Red Bull att sportchef Jonathan Wheatley också lämnar teamet. Han har också haft en nyckelroll i mer än 15 år och kommer framöver att arbeta med Audis satsning mot F1 2026.

Det betyder att Neweys efterträdare Pierre Wache får en viktigare roll framöver men alla experter är inte helt övertygade om hans kapacitet.

Inte efter att Red Bull tappat det dominerande övertaget i konstruktörsmästerskapet och inte vunnit något av de fyra senaste GP-loppen i Österrike, Storbritannien, Ungern och Belgien.

– Jag vill inte  peka ut någon, men efterträdaren kunde inte stänga den lucka som finns. Det är han skyldig till, säger Ralf Schumacher, tidigare F1-förare och expert hos tyska Sky.

– Genom att titta på bilen ser vi att ett par saker har förändrats, bilen är svårkörd och båda förarna har problem. Det gäller även Max Verstappen.

Adrian Newey lämnar Red Bull Racing

Pierre Wache har av motorsport.com fått frågan om bilen, RB20, har levt upp till hans förväntningar.

– Nej det skulle jag inte säga, svarar han,F1-bloggen

– Vi har helt klart förbättrat oss jämfört med för ett år sedan, men inom vissa områden har vi inte levererat det som vi hade förväntat oss.

Han påpekar att det bland annat gäller de snabba kurvorna.

– Jag upplever att vi har förbättrat bilen i de långsamma och medelsnabba kurvorna väldigt mycket, däremot är vi långsammare i de snabba partierna, säger han.

– I fjol var vi väldigt bra i den aspekten. Vi har problem när vi kör över kantstenarna, men så var det också i fjol och där tycker jag inte att vi har uppnått de förväntade förbättringarna.

En av anledningarna till problemet är, enligt Wache, att datan från vindtunneln inte riktigt stämmer överens med datan från banan. Ett problem som drabbade Mercedes under  inledningen av det här regelverket och som även Ferrari och Fred Vasseur påtalat. Läs mer om svårigheterna i uppdateringsarbetet här.

Wache ser en stor förbättringspotential just när det gäller utvecklingen i vindtunneln.

– Vi har en ganska gammal vindtunnel, men problematiken kan också hänga samman med att vi inte får använda lika mycket tid i vindtunneln eftersom vi har gjort bra resultat i mästerskapet och kanske också med att det nu är tredje året med samma regelverk.

Max Verstappen och Sergio Perez under Belgien GP under F 1 2024
Max Verstappen och Sergio Perez under Belgien GP under F 1 2024 (AP-TT)

Varför har Red Bull tappat under F1 2024?

Med andra ord säger han regelverket har stora begränsningar och att konkurrenterna har hämtat in försprånget.

– Ärligt talat hade vi inte den snabbaste bilen 2022, det hade Ferrari. 2023 trodde vi att det skulle vara en stor konkurrens, men så var det inte. Vi trodde också att konkurrensen skulle öka under inledningen av F1 2024. Vi utgick från det eftersom prestandan i de här bilarna begränsas av reglerna. Men de andra kom först i kapp oss efter fyra, fem lopp. Vi hade trott att de skulle vara där från premiären av F1 2024.

Med andra ord borde säsongen F1 2025 bli ännu jämnare – samtidigt är det också så att även om man nått taket i vissa delar av utvecklingen finns det säkerligen andra där det fortfarande finns en förbättringspotential och som vanligt handlar Formel 1 om detaljer och när konkurrenterna blir bättre kan Red Bull inspireras av dem.

Säg den designer som inte spionerar i samband med att bilarna står på startuppställningen.

När det gäller Adrian Newey är det inte klart om han stnnar i Formel 1 och vilket team han i sådant fall ska arbeta med. Det pratas om Williams och om Aston Martin.

Nu har F1-stallet stängt sina fabriker, vilket gör att det blir färre nyheter att berätta om. Jag håller liv i F1-bloggen under semestern, men uppdaterar kanske inte lika frekvent. Någonstans behöver jag också en liten andningspaus.

Men jag måste tyvärr återigen be er om att tänka på språket och ämnena i kommentarerna. Detta är en plats för alla, påhopp och elaka kommentarer undanbedes med bestämdhet. F1-bloggen är ett forum för alla oavsett kön, religion, sexuell läggning eller antal år som F1-entusiast.

Det är för trist när jag behöver lägga arbetstid på att kontrollera alla kommentarer istället för att skriva nya inlägg.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB