F1 2024 – Läget stall för stall – hela listan
avF1 är på fortsatt sommarlov – men det är inte alla vi som har ett intresse av Formel 1.
Nu är det bara en vecka kvar tills det är dags att snacka race igen och det snackas ofta om att inom Formel 1 är den sanna motståndaren din egen stallkamrat därför tänkte jag ge er den interna ställningen i teamen.
Stall för stall redan nu.
Då har vi ett härligt ämne att diskutera i veckan.
Läget i F1 – team för team
Red Bull
Här är det extremt ojämnt. Max Verstappen har tagit 277 poäng i VM i Formel 1 2024. Sergio Perez 131 – och även om han inte ens har tagit hälften så många poäng som Verstappen och stallets chefer har kritiserat honom så behåller han sin styrning i Red Bull.
Kvalduellen: Verstappen- Perez 14-0.
Ifjol hade Verstappen ledningen med 10-2 vid sommarpaus. Då var det bara 12 lopp till sommaruppehållet. I år har det varit 14.
I år har han också vunnit samtliga sprinter och sprint kval
GP-duellen: Verstappen -Perez 13-1.
Perez vann i Australien när Verstappen bröt med bromsproblemen.
McLaren
Lando Norris är tvåa i VM med 199 poäng, Oscar Piastri har kört in 167. Norris har kvalat bäst, men vid flera tillfällen haft problem i starten och tappat placeringar under inledningen av loppet.
Kvalduellen: Norris-Piastri 11-3
Pinastri var snabbare i Jeddah, Imola och Monaco.
GP-duellen: Norris-Piasti 9-5
Men ser vi till de fyra senaste loppen så ligger Norris efter med 1-3. Han har gjort ett par misstag de senaste loppen. Ser vi till springen leder Norris sprintkvalet med 2-1, medan Piastri leder sprintduellen med 2-1.
Ferrari
Mellan Charles Leclerc och Carlos Sainz har säsongen varit jämn och den har gått i vågor. Sainz inledde bra, men efter deltävlingen i Kina hade Leclerc övertaget vid sex tävlingar i rad. Därefter förlorade monegasken tre i rad, för att sedan slå tillbaka i Belgien.
Kvalduellen: Leclerc-Sainz 8-5
Sainz startade säsongen bäst och hade 3-0 under inledningen, men halkade sedan efter med 3-5 innan han kvitterade och nu ligger han under igen. Notera att båda bröt i Kanada.
GP-duellen: Leclerc-Sainz 7-5.
Även sprinterna har varit jämna, där Leclerc leder med 2-1. Poängen? Leclerc 177 – Sainz 162.
Mercedes
Lewis Hamilton meddelade inför säsongen att han lämnar Mercedes efter 2024, George Russell stannar däremot kvar och i den interna duellen har Russell varit starkare. Frågan är väl om Hamilton kan utveckla sitt kvalade den här säsongen? Där har Russell varit starkare.
Kvalduellen: Hamilton- Russell 4-10
Däremot har Hamilton varit starkare i racen, men inte lika stark som Russell. Kanske för att han startade säsongen väldigt dåligt. Russell ledde med 5-0, men efter tävlingen i Miami har den yngre av de två förarna bara tagit tre segrar till.
GP-duellen: Hamilton Russell 6-8
Russell var före Hamilton i vid målgång i Belgien, men diskades och därför fick Hamilton den poängen. I sprinten står det 2-1 till Russell. Ser vi däremot till poängen är det Hamilton, sjufaldig världsmästare, som har övertaget. 150 mot 116.
Aston Martin
I fjol krossade Fernando Alonso Lance Stroll med 19-3 i kvalduellen, men i år? Har han blivit sämre eller Stroll bättre för det är jämnare även om Alonso har övertaget.
Kvalduellen: Alonso- Stroll 9-5
Mellan Miami och Monaco vann Stroll tre kval i rad, fyra om vi skulle räkna in sprintkvalet i Miami. Däremot har Alonso oftast varit starkare under söndagen.
GP-duellen: Alonso-Stroll 9-5
Sprint: Fernando Alonso 1-2 Lance Stroll
Notera att Stroll vann GP-duellen i Spielberg, på Silverstone och i Budapest, även om det var teamorder vid ett tillfälle. Men sett till poängen har Alonso tagit 49, Stroll 24.
Så det är återigen en utklassning även om det är på en annan nivå än i fjol då Aston Martin under den första halvan av säsongen var en bil för pallplatser.
Racing Bulls
Daniel Ricciardo får stanna i teamet även efter sommaruppehållet. Det är det senaste beskedet från Red Bull, men han har haft ett tufft år. Yuki Tsunoda inledde säsongen betydligt bättre. Han var snabbast i sju av de åtta första kvalen.
Kvalduellen: Ricciardo-Tsunoda: 5-9
I racen var det också inledningsvis som Tsunoda dominerade. Han hade 6-1, innan Ricciardo vaknade och under de senaste sex loppen har Ricciardo vunnit fyra.
GP-duellen: Ricciardo-Tsunoda 5-8
Ingen av förarna gick i mål i Kina. I sprinten leder Ricciardo med 2-1, han kvalade in som fyra i Miami och körde också i mål på den positionen. Det är hans höjdare under 2024.
Haas
Nico Hülkenberg har kört till sig en plats hos Audi. Kevin Magnussen lämnar troligen F1. Ser vi till den interna kampen är resultatet rätt tydligt.
Kvalduellen: Hülkenberg-Magnussen 11-3
Även under söndagarna är det en övervikt för Hulken. Magnussen har bara lyckats slå sin kollega två gånger. I det första och sista loppet under säsongens inledning. Det är också den enda två tillfällena som Hulken inte har varit topp 11.
GP-duellen: Hülkenberg-Magnussen 12-2.
Magnussen har däremot varit bättre i sprinten och leder med 2-1, men han har ännu inte tagit någon sprintpoäng. Det gjorde Hulken i Miami.
Alpine
Pierre Gasly tycks inte alls trivas i sin Alpine i år. Han ligger under i kvalduellen mot Esteban Ocon, men är ändå den förare som får stanna. Notera att Gasly också har startat sist vid tre tillfällen.
Kvalduellen: Gasly-Ocon 4-10
I racen är det jämnare, även om Ocon lyckades bäst under de fem inledande tävlingshelgerna och de fyra senaste. Dock har Gasly brutit med tekniska problem vid tre tillfällen och i Monaco efter en incident.
GP-duellen: Gasly-Ocon 5-9
Williams
Behöver vi ens dra denna? I fjol krossade Alex Albon Logan Sargeant och i år är det samma sak. Den enda plumpen i protokollet är i Melbourne där Albon kraschade och varken kunde delta i kval eller race.
Kvalduellen: Albon-Sargeant 13-0
Under söndagarna ser det ungefär lika illa ut.
GP-duellen: Albon-Sargeant 10-2.
(Albon startade inte i Australien och ingen av dem gick i mål i Kanada)
Sauber
Årets bottennapp. Stallet har inte tagit en enda poäng i år och bilen håller inte måttet. En intern maktkamp har lett till att teamledningen bytts ut och fokus ligger på Audi som går in som fabriksteam 2026. Men trots det är tendensen tydlig. Guanyu Zhou har startat sist sex gånger och erfarna Valtteri Bottas har ett tydligt övertag.
Kvalduellen: Bottas- Zhou 13-1
I racen har Bottas det något svårare, men vi får inte glömma att teamet ofta väljer lite ovanligare strategier. Något som kan ge lite märkliga resultat, men å andra sidan kämpar de för att ta de poäng bilen egentligen inte är kapabel till.
GP-duellen: Bottas-Zhou 9-5
Sett till sprinten har Bottas 2-1 i kval och Zhou 2-1 i resultat.
•••
När du ser sammanställningen ovan, vad tänker du? Vilka är dina floppar och toppar?
Diskutera gärna i kommentarerna!
Nu är det lite mer än en vecka innan säsongen startar om, i Nederländerna. Här hittar du F1-kalendern för årets kvarvarande tio lopp.