Inför F1 på Monza: Stor oro hos Red Bull
avFör första gången förlorade Max Verstappen hemma på Zandvoort. Nu växer Red Bulls oro inför F1 på Monza.
Stallet riskerar att förlora båda VM-titlarna.
– Resultatet är alarmerande, påtalar motorsportchef Helmut Marko.
Max Verstappen tog starten av Nederländernas GP i Formel 1, men Lando Norris, McLaren, vann Nederländernas GP. Och han vann med mer än 20 sekunder. Han dominerade Verstappen och det gap som var på 78 poäng i förarmästerskapet i samband med sommaruppehållet är nu 70.
I konstruktörsmästerskapet har Red Bull under en helg tappar ytterligare 12 poäng på McLaren vilket gör att skillnaden har krympt till 30 poäng när nio lopp återstå¨r av säsongen
– Vi har en hel del saker att ta tag i, en ledningen med 70 poäng räcker inte när det återstår nio lopp av säsongen, varnar Marko till tyska Sky.
– Idag blev vi helt klart slagna, rättvist besegrade, och det i en omfattning som också är alarmerande.
Han fortsätter:
– Vi kunde inte hänga med i deras tempo, inte på något sätt. Det gick inledningsvis, men när däckslitaget kom med i bilden så såg vi hur enkelt Lando körde om oss.
Förlusten i F1 på Zandvoort oroar Red Bull
Även Max Verstappen var tydlig med att stallet saknade verktyg för att jobba sig ikapp Lando Norris.
– Vi försökte allt vi kunde, men under loppet blev det klart och tydligt att vi inte var tillräckligt snabba. Därför försökte vi bli tvåa istället.
På presskonferensen efter loppet påtalade Verstappen att han hade svårt med balansen i bilen, att framaxeln och bakaxeln inte harmoniserar med varandra. Han sade också att bilen inte bara är långsam utan att den sliter däck.
– Det är märkligt, säger han.
– De senaste åren har vi varit säkra på den punkten. Någonstans har det gått snett i utvecklingen av bilen, men vi förstår det och måste naturligtvis förbättra det.
Nu har det gått fem lopp sedan Verstappen vann ett lopp, det är en tendens som vi inte har sett sedan 2020.
– Just nu har vi inte den snabbaste bilen. Vi har ett par problem som vi måste lösa. Mer kan jag inte säga. Vi har flera race kvar, på olika banor. Den här helgen var helt enkelt inte vår bästa helg.
Helmut Marko kommenterade resultatet även i Servus TV och sa där att problemen kan bero på banan i Nederländerna.
– Jag tror att det till viss del handlade om banan och till viss del handlar det om temperaturerna. Det var relativt kallt.
Resultatet från F1 på Zandvoort.
Redan till helgen är det dags för F1 att tävla igen. Då på Monza.
Korta nyheter inför F1 på Monza
Toto Wolff bekräftar att Kimi Antonelli ska köra den första träningen inför F1 på Monza. Precis som vi skrev här på F1-bloggen förra veckan.
Annars var Mercedes stallchef Toto Wolff otroligt besviken.
– Bilen var absolut inte på rätt plats. Man kan inte vara etta och tvåa på Spa för tre veckor sedan och nu plötsligt sjua och åtta.
– Vi gick åt fel håll, både med aerodynamiken och mekaniken.
Han är otroligt besviken över att stallet var en minut från segern.
– Det är något som vi inte har löst, men vad kan jag inte svara på nu.
Han påtalar att det antagligen inte handlar om inställningar utan att det är något mer fundamentalt
– Jag vill inte att vi drar slutsatserna för snabbt utan förhoppningsvis får vi hjälp av datan. Var det inställningsring? Vad gjorde vi fel? Var det golvet? Var det båda delarna? Vi hoppas att vi kan lösa det innan Monza och konkurrera om pallplatser där.
Kan Haas köra F1 på Monza?
Bråket mellan Haas och den tidigare sponsorn Uralkali går in i nästa rond och Haas material stannar kvar i Zandvoort. Enligt ett uttalande från ägaren Gene Haas är allt klart, men betalningen är inte bekräftad. Under helgen i Nederländerna fick Haas besök av kronofogden.
Flavio Briatore kritiserar den tidigare teamledningen hos Alpine. Italienaren menar att stallet har saknat styrning.
Från Zandvoort till Monza – vilka tankar har ni med er efter helgens deltävling?