Nytt race för F1-rookies?
avInför F1 på Monza funderar Formel 1 över ett nytt sätt att locka unga förare.
Ett sprintrace för rookies.
I år fanns ingen rookie med när F1 startade sin säsong, i helgen debuterar Franco Colapinto för Williams, han ersätter Logan Sargeant som tvingats lämna sin plats.Nu funderar F1 över hur man ska kunna öppna mästerskapet för debutanter.
Ett förslag är ett sprintrace – enbart för rookies.
Det skulle genomföras i samband med testet i Abu Dhabi – efter säsongen har avslutas.
– Vi funderar över att ge unga förarna möjligheten att tävla och även samla erfarenheter inte bara under ett test utan också i samband med ett race, säger F1:s VD Stefano Domenicali till motorsporttotal.
– Det skulle säkert underlätta för deras fortsatta träning inför Formel 1.
Formel 1 ska diskutera förslaget och vid nästa möte i slutet av september, därefter ser man om det är genomförbart eller inte. Det skulle krävas för medarbetare från statens sida, även funktionärer och säkerhetspersonal. Frågan är också om TV hade velat sända?
Hade du sett det?
Idén lär inte vara genomförbar i år. Kanske till nästa år.
Däcken inför F1 på Monza
På Monza är hastigheterna höga och bilarna kör nästan utan downforce för att kunna maximera farten. Det är viktigt att bilen är stabil under inbromsning när bilen ska ut ur de två chikanerna och det är också den största utmaningen för däcken, i kombination med de snabba kurvorna Michele Alboreto (Parabolica) och Curva Grande.
Pirelli har valt samma gummiblandningar som 2023, C3 för hårda däck, C4 för medium och C5 för soft.
På Monza tar depåstoppet tid, det är en av de längsta depåerna, vilket leder till att en strategi med ett stopp är den mest effektiva.
Notera att det har lagts på en ny asfalt vilket gör att stallen behöver ägna tid och energi åt att analysera hur den påverkar däcken över tid, både sett till prestanda och däckslitage.
Ifjol valde stallen de två hårdaste däckalternativen, 17 av 20 förare startade på medium, Hamilton, Bottas och Magnussen på de hårda däcken. 14 förare valde ett depåstopp och sex gjorde två (även om Piastri gjorde det sedan han varit ihop med Hamilton och behövde en ny framvinge) övriga slet för mycket däck under den första stinten.
Guiden till F1 på Monza finna här.
F1 på Monza – väder
Vädret bjuder inte på några överraskningar under helgen Italiens GP i Formel 1 på Monza. Sol, växlande molnighet och mellan 21 och 34 grader. Så ser prognosen ut mellan fredag och söndag. Det betyder att det är betydligt varmare än i Nederländerna senast, vilket påverkar däckslitaget.
Final för Formel 3 och Dino Beganovic
Dino Beganovic och hans kollegor är tillbaka för finalen av Formel 3. Den avgörs på Monza och han är 29 poäng från ledningen när det är 39 poäng kvar att slåss om.
– Jag ser väldigt mycket fram emot att få tävla igen efter sommaruppehållet, säger Dino Beganovic som är femma i mästerskapet.
– Det var ett välbehövligt break för alla, men nu är vi fulla av energi igen och fokuserade på den här finalen. Jag vet att titeln är ett långskott, men allt kan hända på Monza. Jag har inget att förlora och kommer att ge allt, hela vägen.
Arvid Lindblad, som tävlar för Storbritannien men har en svensk pappa, som är fyra. Arvid tillhör Red Bulls juniorprogram, Dino Ferraris.
TIDSSCHEMA
FIA Formula 3 Championship
Rd. 10 – Monza (ITA)
Fredag 30 augusti
Träning: 09.35-10.20
Kval – Grupp A: 15.00-15.13
Kval – Grupp B: 15.21-15.34
Lördag 31 augusti
Race 1 (Sprint): 09.30-10.10
Söndag 1 september
Race 2 (Feature): 08.35-09.20
TV / STREAM: Viaplay/F1TV
IndyCar
IndyCar fortsätter sitt tajta tidsschema med två deltävlingar i Milwaukee och efter helgens race återstår bara finalen på Nashville Superspeedway den 15 september.
Även detta är en oval, uppkallad efter sin längd på precis en mile. Den första tävlingen arrangerades år 1903 och Milwaukee Mile är den äldsta motorsportanläggningen i världen som fortfarande används.
– Det är en plats med väldigt mycket historia. Jag har haft en testdag där, och det är en speciell bana där jag tror att racingen kan bli ganska annorlunda. Det är mycket mindre dosering i kurvorna (9 grader) än på de andra kortovalerna vi kör, vilket är en stor faktor, och dessutom kan greppet förändras ganska mycket mellan racen, förklarar Felix Rosenqvist.
TIDSSCHEMA
Alla angivelser avser svensk tid
NTT INDYCAR SERIES | Rd. 15-16
Hy-Vee Milwaukee Mile 250s
Milwaukee Mile (USA)
Fredag 30 augusti
Fri träning – high line: 21.35-22.15
Fri träning: 22.30-00.00
Lördag 31 augusti
Kval: 20.15-21.15
Race 1 (250 varv): 00.00 (natten mot söndag)
Söndag 1 september
Race 2 (250 varv): 21.00
TV: V Sport Motor / Viaplay/IndyCarlive