Startsida / Inlägg

F1 på Zandvoort: Hård kritik mot Valtteri Bottas

av Anna Andersson

Inför F1 på Zandvoort är kritiken stenhård mot Valtteri Bottas.

– Försvinn bara, dånar racerföraren Tom Coronel.

F1 på Zandvoort
Valtteri Bottas tävlar för Sauber, men har inte tagit någon poäng. Han är långt från de placeringar han nådde med Mercedes och även med Williams. (AP Photo/Darko Bandic)

Valtteri Bottas och hans Zauber har inte tagit en enda poäng i år och han jagar en styrning till kommande säsong, men racerföraren Tom Coronel vill inte se Valtteri Bottas i F1 framöver.

Han tycker att han kan lämna Formel 1 och åka hem till Finland istället.

– Vi kan förvänta oss så mycket mer av en förare som Valtteri Bottas, säger Coronel, 52, som kör touringbilar till Formule 1.

– Det är alltid svårt att gå från det bästa till det sämsta stallet, men då hade jag hellre sett att en ung talang chansen där.

Hans tuffa dom:

– Bottas måste helt enkelt lägga av. Det är över. Noll poäng i mästerskapet. Försvinn bara!

Hård kritik mot Bottas inför F1 på Zandvoort

Bottas, 34, lämnade Mercedes för Alfa Romeo, stallet har fallit som en sten i mästerskapet och den nederländske föraren är ingen fan av att Bottas låter sin karriär klinga av, längre ner i fältet.

– Gör något annat. Åk hem till Finland! Gör något roligt eller spela in några lustiga videos, men lämna platsen till någon annan som behöver den för att samla erfarenheter och växa in i rollen.

Där nosar Coronel på ett problem. Fernando Alonso, 43, Lewis Hamilton, snart 40, Bottas 34, Daniel Ricciardo 34, Nico Hülkenberg, 37 är ett par exempel för äldre förare som fortfarande tävlar i Formel 1, medan förare som Theo Pourchaire och Felipe Drugovich har vunnit Formel 2, men inte fått chansen i Formel 1.

Försvinn bara!

Bortsett från Oliver Bearman, som fick chansen i Saudiarabien, har ingen debutant kört F1 i år. Alla förare har kört minst en säsong i mästerskapet och enligt Coronel är förare som Bottas, som hänger kvar i mästerskapet, ett problem.

– De förstör karriären för unga förare. Varför kör inte Drugovich F1? Bottas har inte visat någonting alls, säger han och fortsätter.

– Det kallas att åldras. Det är som fisk och frukt, någon gång börjar det ruttna.

Tom Coronel har själv aldrig tävlat i F1, även om han kört formelbil i Japan. Han gjorde ett test för Arrows, men hans insats räckte inte. Han har framförallt tävlat inom touringcar och tävlat i WTCC under 13 år.

•••

Vad tycker du om Tom Coronels tankar? Bör fler äldre förare lämna plats för yngre kollegor?

 

Däckval F1 på Zandvoort

Max Verstappens hemmabana och något så ovanligt som bankade kurvor. Det är dags för F1 på Zandvoort och just bankade kurva 3 och 14 genererar i ökade krafter vilket givetvis påverkar däcken. Pirelli har valt de tre hårdaste gummiblandningarna till helgens race.

Enligt däcktillverkaren bör däckslitaget spela en viktig roll, men mycket kommer att bero på väderförhållandena. Zandvoort ligger granne med stranden – och Nordsjön. Temperaturerna ligger mellan 14 och 20 grader under slutet av augusti, även under en  varm sommardag och här kan väderförhållandena ändras snabbt, vind och regn är ingen ovanlighet.

De svala temperaturerna kan bidra till spännande strategier, i fjol körde Yuki Tsunoda 50 varv på det mjukaste däcket. Det mjukaste däcket var också det vanligaste. 19 av 20 förare startade på soft, Hamilton på medium men eftersom regnet föll strax efter starten vilket gjorde att även intermediates användes. Under mitten av loppet körde man sedan återigen på torrdäck för att sedan byta till intermediates, tre förare (Red Bull och Esteban Ocon) körde faktiskt även på regndäck.

Det var många omkörningar och hela 82 depåstopp.

Så även om man räknar med ett depåstopp och få omkörningar på den tajta banan i torrt väder kan förutsättningarna snabbt förändras. Lika kvickt som det blåser upp över Nordsjön och vid sidan av F1-förare är väl Storbritanniens bästa exportvara nederbörd så….varför inte?

Om temperaturerna stiger lär flera förare föredra det hårdare däcket, men är det svalare lär flera att välja de mjuka däcken.

Med andra ord är det upplagt för spänning.

Helgens tider för F1 på Zandvoort hittar du här.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB