Startsida / Inlägg

Omstart i Formel 1 – här är frågorna som behöver svar!

av Anna Andersson

Formel 1 är tillbaka. Max Verstappen kör sitt 200:e GP-lopp när F1 tävlar i Nederländerna, på en bana där han brukar dominera.
Men det är inte det som F1 snackar om inför omstarten efter sommaruppehållet.
Istället handlar det om betydligt större saker.

Här samlar Sportbladet sju av de viktigaste frågor som nu kräver svar.

INför F1 på Zandvoort
Kan McLaren med Lando Norris och Oscar Piastri utmana om VM-titeln i Formel 1? Det är en vanlig fråga inför helgens omstart (AP-TT)

Stannar Sergio Perez hos Red Bull i F1?

I samband med sommarens sista deltävling i Belgien väcktes återigen stora frågor kring om Perez får fullfölja sitt kontrakt med Red Bull. Stallet kallade till ett möte – och trots att teamchef Christian Horner påpekat att teamet bara sprungit med ett ben och motorsportchefen Helmut Marko hävdade att Perez kollapsat så fick han fortsatt förtroende. Perez har tagit hälften så många poäng som Verstappen och är sjua i mästerskapet. Räkna med att den här historien har flera kapitel kvar innan den sista punkten är skriven.

Kan McLaren vinna VM i Formel 1?

Det skiljer 42 poäng i konstruktörsmästerskapet, vilket inte alls är mycket och om Perez form består så varför inte. McLaren har inte vunnit något konstruktörs-VM sedan 1998 och bilen är snabb.
Men man har gjort misstag, både förare och stall.
Trots det har McLaren tagit flest poäng av alla sett till de åtta senaste loppen. Håller trenden i sig kan de vara i  kapp Red Bull när F1 når Austin i oktober.
Om inte innan dess.

Andrea Kimi Antonelli (Mercedes)

Vem ersätter Lewis Hamilton hos Mercedes?

Det är också en intressant fråga. Nästa vecka kan Kimi Antonelli få köra sina första meter under fredagsträningen inför Italiens GP på Monza. Det är i alla fall den information som kommer från italienska motorsport.com. Det är nästa steg i hans utbildning, men vågar Mercedes satsa på honom?

Vem är Oliver Oakes?

Det är Alpines nya teamchef och tillsammans med rådgivare Flavio Briatore ska han försöka få styrning på Alpine. I går presenetrades Jack Doohan som förare för 2025, intill PIerre Gasly, men ytterligare ett beslut gäller motorleverantören. Ska stallet köpa motorer från Mercedes framöver och när? Redan 2025 eller först till 2026. Här är det många frågor kvar att svara på.

Fortsätter Red Bull att tappa kompetens?

Designern Adrian Newey lämnade in sin avskedsansökan i våras, sportchef Jonathan Wheatley följde efter i augusti. Efter 18 år hos Red Bull flyttar han till Sauber för att bli en del av Audis fabrikssatsning som går in i F1 2026. Vad händer nu? Helmut Marko har försäkrat att han ska stanna i teamet till 2026, vilket gör att Max Verstappen inte kan nyttja sin klausul som hänger samman med Marko, eller? Det är inte bara Sergio Perez som väcker frågor hos Red Bull.Vad händer med Daniel Ricciardo och Liam Lawson?
Det är nästa fråga som också rör Red Bull. Ricciardo ska köra resten av säsongen hos Racing Bull, tillsammans med Yuki Tsunoda. Så heter det i alla fall. Men 2025?

Reservförare Liam Lawson, som ersatte Ricciardo när denne skadade sig 2023, är redo. Det har han varit hela året och Marko påtalade inför helgen att Lawson ska köra F1 2025, men var? Red Bull måste också hitta en plats för Isack Hadjar som troligen vinner Formel 2. Han tillhörde också Red Bulls Junior team och får då inte tävla vidare i F2, tar han över som reservförare?

Utmanas Max Verstappen, Red Bull fortsatt av McLaren med Oscar Piastri och Lando Norris i kampen om VM-titeln i Formel 11
Utmanas Max Verstappen, Red Bull fortsatt av McLaren med Oscar Piastri och Lando Norris i kampen om VM-titeln i F1?(AP-TT)

Vem vinner VM-titeln i Formel 1?

Troligen vinner Max Verstappen förar-VM, hans försprång är väldigt stort och konkurrenterna snor poäng av varandra. Däremot är kampen om konstruktörsmästerskapet öppen och så lär den vara även de kommande 18 månaderna. Just nu finns det tre, kanske till och med fyra stall som kämpar mot varandra och F1 är mer spännande än på länge. Faktum är att vi måste gå tillbaka till 1990, så länge sedan minst fyra stall vann mer än en GP-seger under en säsong.

•••

Nu är vi redo för omstart.

Höär hittar du experternas tankar inför den spännande hösten i Formel 1.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB