Startsida / Inlägg

Faller stjärnteamet hos Red Bull Raicng sönder?

av Anna Andersson

Är stjärnteamet hos Red Bull Racing i F1 på väg att falla sönder?

Först lämnade Adrian Newey. Nu lämnar nästa nyckelperson stallet.

Red Bull Racing i F1
Nya förändringar för Max Verstappen i Red Bull Racing. Stallet tappar ännu en nyckelperson. (AP-TT)

När Christian Horner var rubrikernas man i våras, Mercedes gjorde sina framstötar mot Max Verstappen, designer Adrian Newey lämnade Red Bull Racing ett par veckor senare och Jos Verstappen gick i klinch med Horner kändes det som om det var väldigt mycket rörelse i stallet.

Sedan dess har det lugnat ner sig – men nu kommer nästa smäll.

Och den kan bli kostsam. Sportchefen Jonathan Wheatley, som vunnit 13 VM-titlar med stallet, lämnar för att anta en ny utmaning. Han blir stallchef hos Audi som går in i Formel 1 2026 och ska jobba tillsammans med Mattia Binotto.

– Jag är extremt stolt över att ha varit en del av Red Bull Racings resa under de senaste arton åren och kommer att lämna stallet med många goda minnen, säger Wheatley i en kommentar.

–  Men är möjligheten att spela en aktiv roll i Audis satsning mot  Formel 1, som chef för ett fabriksteam, ett unikt och spännande perspektiv, en utmaning jag ser fram emot.

Är stjärnteamet hos Red Bull Racing i F1 på väg att falla sönder?

Sporting Director Jonathan Wheatley i Jeddah tidigare i år.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images Red Bull Content Pool )

Enligt ett pressmeddelande ska Wheatley och Binotto bilda en ny superduo och arbeta nära varandra, dela ansvar, men ha tydligt olika roller:

“I sina nya positioner kommer både Binotto och Wheatley att rapportera direkt till Gernot Döllner i hans roll som ordförande för styrelsen för Sauber Motorsport AG. Med en tydlig uppdelning av arbetsuppgifter och individuellt definierade ansvar, kommer de gemensamt att ta ansvar för racingteamets framgång.

Som COO och CTO tar Binotto över den operativa ledningen av Sauber Motorsport AG på platsen i Hinwil och den tekniska utvecklingen av framtida racingbilar; i denna roll har han den övergripande tekniska ansvaret mellan utvecklingsteamen i Hinwil och det i Neuburg an der Donau, som ansvarar för utvecklingen av motorenheten.

Senast i juli 2025 kommer Wheatley att komplettera Audis nya ledningsteam för Formel 1 i rollen som teamchef och talesperson för ledningen.”

Även Mattia Binotto ser fram emot att jobba nära sin nya kollega:

– Jag har känt Jonathan i många år och värderar honom högt. Han är en erfaren och engagerad motorsportexpert. 2026, när Audi går in som fabriksteam i F1, är han inte långt borta nu. Jag ser fram emot att tillsammans med Jonathan sätta upp det nya teamet för Audi och leda det mot framgång.

Audi med storsatsning mot F1 2026

Han har rätt i en sak, det är inte långt till 2026, framförallt inte i F1-mått mätt och Audi behöver få fart i sin satsning och det nuvarande stallet Sauber behöver komma upp från den avgrund där de har befunnit sig sedan säsongen startade. Just den kombinationen av problem i nutid och framtid ledde till en maktkamp hos Audi där Andreas Seidl och Oliver Hoffmann till slut fick lämna.

Binotto och Wheatley har ett tufft jobb framför sig.

Audi har skrivit kontrakt med Nico Hülkenberg som en förare till nästa säsong, den andra förarplatsen är än så länge inte bekräftad. Det pratas om Mick Schumacher, men även om Valtteri Bottas som kör för stallet nu och Kevin Magnussen.

Det blir ett stort tapp, britten har bland annat legat bakom de rekordsnabba depåstoppen som stallet har varit så framgångsrika med de senaste åren. Frågan är hur de ska ersätta honom.

– Vi har många duktiga medarbetare, säger Horner till motorsporttotal.com.

– Detta ger oss möjligheten att befordra någon av våra medarbetare.

Hur går era tankar kring Audis satsning – och läget hos Red Bull?

•••

Sommaruppehåll i F1 ja, denna vecka har varit rätt nyhetsintensiv. Sergio Perez får stanna, trots pressen från Red Bull Racing. Daniel Ricciardo lika så. Alpine har ny stallchef – och verkar på väg att signa en debutant.

 

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB