Startsida / Inlägg

Efter F1 i Baku: Red Bull ger upp drömmen om titeln

av Anna Andersson

Efter F1 i Baku har Red Bull gett upp. Stallet har redan strukit VM-titeln.

– Ärligt talat, ja, säger Helmut Marko.

F1 i Baku Max verstappen
Max Verstappen, Red Bull, riskerar att tappa den VM-titel som länge sett ut att vara hans (AP-TT)

Oscar Piastri körde hem en imponerande seger under F1 i Baku efter att han överraskat Charles Leclerc, Ferrari.  efter depåstoppet. Lägg därtill att Red Bulls Sergio Perez, som hade en pallplats, kolliderade med Carlos Sainz och lämnade helgen med noll poäng vilket också gav Lando Norris extra poäng och McLaren ledningen i konstruktörsmästerskapet av Formel 1.

Nu har de ledningen med 20 poäng när sju lopp återstår av säsongen.

Det är till och med så att Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko har gett upp. Han vill inte höra något mer om VM-titeln och på en rak fråga från tyska Sky om han och stallet har gett upp mästartiteln för konstruktörer svarar han:

– Ärligt talat, ja.

Kan Norris vinna i F1 VM före Max Verstappen?

Det enda som ger honom lite hopp är det faktum att McLarens Oscar Piastri och Lando Norris båda slåss i toppen och därmed kan riskera att ta poäng av varandra.

– Det där med teamorder, eller Papaya-regler, det kommer vi inte få någon klarhet i inom en snar framtid, säger Marko till Sky.

Med andra ord hoppas han att McLarens förare kör bort varandra – och Red Bull blir den som skrattar bäst och  – sist.

– Vår bil har potential, när vi får till vår setup, säger han till den tyska TV-kanalen och påpekar att F1 i Singapore nästa vecka kan bli ett problem, men att Red Bull behöver visa framsteg i Austin.

F1 i Baku – ett märkligt race

Då är det sex deltävlingar kvar, varav flera sprinter.

– Då måste vi vara där, annars är även förar-VM i fara, säger Marko.

I nuläget ligger Max Verstappen 59 poäng före Lando Norris, men Mclaren har gjort en makalös comeback. För ett och ett halvt år sedan var stallet typ sist. För ett år sedan i toppen av mittfältet.

Efter 17 race 2023 var McLaren fyra i VM med 219 poäng. I år leder de med 476. Detta är första gången sedan 2014 som McLaren har ledningen i konstruktörsmästerskapet. Då var det efter VM-premiären i Australien när Kevin Magnussen tog sin första – och enda pallplats vid sidan av Jenson Button som även han stod på pallen.

Kort efter F1 i Baku inför F1 i Singapore

Max Verstappen slapp bestraffning trots att han gjorde en omkörning under VSC. Han klarade sig undan med en varning.

 

För första gången sedan 2012 har vi, i år, fem förare som har vunnit fler än ett lopp. Max Verstappen, Lando Norris, Lewis Hamilton, Charles Leclerc och Oscar Piastri. Då var det Fernando Alonso, Jenson Button, Mark Webber, Lewis Hamilton och Sebastian Vettel.

Intressant att två av dem fortfarande kör – och en av dem  finns med på båda listorna.

Oliver Bearman är också den första F1-föraren  i historien att ta F1 poäng i sina två första F1-lopp – för två olika team.

Carlos Sainz och Sergio Perez slipper bestraffning efter sin incident på varv 50.

Här ser du domarnas motivering:

”Sainz och Perez kolliderade kort efter kurva 2 på varv 50. Detta är en situation där en liten beröring fick stora konsekvenser. Domarna granskade hur incidenten inträffade, inte följderna.

Sainz passerade Perez efter kurva 1 och var helt före vid apex av kurva 2. Med en komprometterad utgång från Sainz drog Perez in på insidan av Sainz. Sainz rapporterade att han var medveten om att Perez var på insidan. Perez, som låg något bakom, var i en bättre position för att se bilarnas relativa position. Men när de två bilarna närmade sig muren på höger sida vid utgången av kurva 2, var de ungefär 1 meter från varandra.

Från denna punkt och under hela incidenten styrde ingen av förarna oförutsägbart, och båda höll sin styrning mycket neutral.

Domarna granskade förarnas körlinje på tidigare varv. Sainz låg på eller nära sin normala tävlingslinje, som bildar en svag vinkel bort från den högra muren. Från utgången till kontaktpunkten flyttade han sig ungefär en bilbredd längre bort från muren. Perez flyttade sig ungefär en halv bilbredd längre bort från samma mur och körde mer parallellt med den högra muren.

Det var därför uppenbart att, trots att Sainz låg före och hade rätt att köra sin linje, så rörde han sig något mot en bil som han hade begränsad sikt över. Samtidigt fanns det inget ovanligt med Perez’ linje, men han hade kunnat göra mer för att undvika bilen som han hade bättre uppsikt över.

Sammanfattningsvis bedömer domarna att detta var en tävlingsincident där ingen av förarna bär det övervägande ansvaret, och vidtar ingen ytterligare åtgärd.”

•••

Vilket race vi hade igår – och nu är det snart dags igen. Är du redo för raceweek – F1 i Singapore!

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB