Red Bulls drastiska beslut inför avgörandet av F1
avInför F1 i Singapore tar Red Bull ett drastiskt beslut. För att hitta formen igen.
Det blir ingen speciell livery i Singapore.
Stallet stryker även den livery som fansen skulle ha skapat till USA:s GP.
Inför F1 i Singapore är det flera stall som har valt att se lite annorlunda ut, Mercedes bil kommer att vara smaragdgrön i helgen, Racing Bulls satsar på en jeanslook.
Även Red Bull Racing skulle ha låtit fansen designa bilen inför helgens deltävling i Formel 1. Teamet har tidigare kommunicerat att man skulle ha en speciell livery under Storbritanniens GP, Singapores GP och F1 i Austin, Texas.
Nu tarRed Bull F1 ett drastiskt beslut
Men det blir ingen ytterligare speciallack i år.
Stallet tar det drastiska beslutet eftersom man måste fokusera på att hitta farten i bilen. Därför lämnar man följande meddelande:
”När vi kom till testfasen för hur några av REBL CUSTMS-designernas liveries kunde se ut i verkligheten, upptäckte vi tyvärr att färgen som användes för att skapa dessa skräddarsydda liveries , tillförde en oförutsedd och onödig vikt på RB20.
”Som du säkert kan föreställa dig, påverkar all extra vikt prestandan negativt. Stallets fortsatta prioritering är att göra RB20 så konkurrenskraftig som möjligt för resten av 2024. Därför måste vi tyvärr meddela att teamet har beslutat att inte använda REBL CUSTMS-liveries vid Singapores och USA Grand Prix.”
Enligt uppgifter till motorsporttotal skulle den speciella liveryn ha medfört ett extra kilo och den extra vikten har Red Bull inte råd med just nu.
Red Bull kommer också med ytterligare nyheter, Max Verstappens raceingenjör Gianpiero Lambiase som arbetat nära Verstappen sedan 2016 blir ”Head of Racing” . Han ska behålla sin plats som stöd åt Max Verstappen, men han ska även ta över flera av de uppgifter som sportchefen Jonathan Wheatley hade. Wheatley lämnar för att arbeta med Audis satsning mot Formel 1 och Red Bull strukturerar om för att klara av förlusten.
Storbritanniens GP – Med Red Bulls speciallivery
Däcken inför F1 i Singapore
Det är dags för nattrace i Singapore, för 15 gången i historien och helgens deltävling är en utmaning för teamen, inte bara för att det är ett nattrace i tuffa förhållanden, som en stadsbana med mycket hög luftfuktighet, utan det är också en logistisk mardröm. Stallen har bara ett par dagar på sig att frakta bilar, personal och all annan utrustning från Kaspiska havet till Singapore vid Sydkinesiska havet.
Pirelli har valt C3, C4 och C5 för helgens race. Det är samma gummiblandningar som i Monza och i Baku.
Banan har kortats ner till 4940 meter och numera innehåller den enbart 19 kurvor. 2023 gjordes en nyasfaltering av banan och i år har sektionerna mellan kurva 3 och 9, samt 10, 12 och 14 till 17 fått ny asfalt. Enligt Pirelli förväntar man sig en mjukare asfalt vilket gör att även den första träningen blir viktig för teamen.
I och med att hastigheten i depån har sänkts räknar Pirelli nu med att ett depåstopp tar hela 28 sekunder. Det medför att en strategi med två stopp knappast blir aktuell om det inte kommer ut en säkerhetsbil på banan.
Pirelli räknar också med att de mjuka däcken används under kvalet, medan att racet avgörs på medium/hårda eller tvärtom.
Väderprognosen inför F1 i Singapore
Hur blir vädret i helgen? Ja, det är svårt att säga. Prognosen har förändrat sig fler gånger än vad jag kan räkna de senaste dagarna. Vi kan räkna med att luftfuktigheten är hög, runt 70 %. Temperaturen väntas ligga mellan 27 och 31 grader och det är risk för regn och även åska.
I Singapore kan det dyka upp häftiga regnskurar med kort varsel, så räkna med att förutsättningarna kan förändras.
Korta snackisar från Formel 1
Michael Schumachers första F1-bil, den gröna bilen från Jordan med reklam från 7up, auktioneras ut. Bilen, en Jordan 191, kördes av Schumacher under debuten på Spa i Belgien år 1991
Bilen, chassinummer #6 kördes först av Andrea de Cesaris i Ungerns GP. Italienarenstartade också tävlingshelgen i Belgien med detta chassi, men bytte redan under träningen. Det sägs att det var för att Schuamcher, som aldrig tidigare kört på Spa, var snabbare än vad han var.
Schuamcher som körde i #5 drabbades av en vattenläcka och fick då ta över #6. Han körde in som åtta i #6 under det första kvalet och slog italienaren. Därefter bytte förarna chassin igen, men Schuamcher var snabbast även i #5. I racet körde Schuamcher bara ett par hundra meter innan kopplingen gav upp. Nu auktioneras #6 ut av DK Engineering, något pris finns inte fastslaget.
Har du missat vår F1-podd Plattan i Mattan? Här kan du lyssna på ett specialavsnitt om Crashgate, skandalen som inträffade under premiären 2008.
Är du mer intresserad av veckans avsnitt? Där vi snackar om kraschen i Baku, Oscar Piastris lugn och Walt Disney? Här hittar du den.