Startsida / Inlägg

Inför F1 i Singapore – Drama om Perez i Mexiko

av Anna Andersson

I dag får du en guide till F1 i Singapore, men först en nyhet från Mexiko.

Sergio Perez var på väg till prispallen under F1 i Baku när han kolliderade med Carlos Sainz och kraschade in i muren.

Hemma i Mexiko drabbades hans pappa Antonio av en hjärtinfarkt. 

Inför F1 i Singapore
Sergio Perez, Red Bull, kraschade under F1 i Baku, snart är det dags för F1 Singapore (AP-TT)

Flera olika medier, bland annat Racing365, rapporterar att Sergio Perez pappa drabbades av en hjärtinfarkt. Han hittades medvetslös i badrummet och fördes till sjukhus.

Sjukhuset skriver i ett pressmeddelande att pappa Perez drabbades av infarkten strax efter det att hans som kraschat i Baku, vilket också pappan bekräftar för “Mediotiempo”.

– Allt hände efter kraschen. Chocken från olyckan orsakade det kanske. De undersöker mitt hjärta för att se varför jag svimmade, säger 65-årige Antonio Perez.

Antonio Perez Garibay, här i depån under Mexikos GP 2022 (AP Photo/Moises Castillo)

Pappa Perez är en profil i F1-depån han är ofta på plats och i samband med deltävlingen i Mexiko brukar han vara en publikfavorit som ofta visas i bild.

Enligt rapporter från sjukhuset mår Antonio Perez nu bra och förbereder sig för att följa F1 i Singapore kommande helg på distans.

Hans son var “väldigt frustrerad” när han lämnade Baku förra helgen, efter ett kval där han för första gången på ett och ett halvt år slog Max Verstappen och ett race som han var på väg att sluta på en pallplats.

Men istället nollade han och Red Bull tappade ledningen i konstruktörsmästerskapet i Formel 1 till McLaren.

Vi snackar givetvis om detta i vår F1-podd, Plattan i Mattan. Där Filip slår fast: Det är 100 procent Perez fel.

Korta nyheter inför F1 i Singapore

Nu väntar F1 i Singapore på en helt annan typ av bana, men det har skett förändringar.

I år behöver förarna hantera fyra DRS-zoner under F1 i Singapore, den återfinns mellan kurva 14 och 16 där en läktare i fjol ersattes med en raka  (med en liten knick  kurva 15). En annan förändring är att hastighetsbegränsningen i depån  har sänkts från 80 km/timmen till 60 km/timmen, vilket gör att depåstoppen kommer att ta ännu längre tid (och det på banan där depåstoppen de tidigare åren har varit de längsta under säsongen).

Just hastighetsbegränsningen i depån är en detalj som verkligen kan påverka strategierna.

F1 i Singapore, på Marina Bay Street Circuit, brukar vara en garanti för säkerhetsbil och trassel. Nu har vi dock kört åtta lopp utan att Bernd Mayländer har behövt lämna sin parkeringsplats och ratta säkerhetsbilen.

Oscar Piastri vann i Baku senast. Han är den förare som tagit flest poäng av alla efter Österrikes GP. Det är intressant.

Guide inför F1 i Singapore 2024

Marina Bay Street Circuit

F1 i Singapore avgörs på Marina Bay City Circuit. (AP-TT)

Banlängd: 4,940 km/ 62 varv ( motsols)

Singapore GP i Formel 1 – alla tider:

Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 23 kurvor

Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T6 och T9)

Kurvor under 100 km/timmen: 5 ( T3, T8, T11, T13, T14)

Däck:   C3, C4 och C5
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 9 ( 2 hårda och broms slitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 316 km/tim.

Det kommer att vara fyra DRS-zoner i Singapore för att underlätta omkörningarna.
Lägsta fart: 55 km/tim ( T13)
Genomsnittsfart: 180 km/timmen.
Vinnande strategi 2023: 1 depåstopp (vanligaste strategin var 2 depåstopp)

Här tar det ett depåstopp längre tid än på någon annan bana.

Antal GP: 14
Segrar från pole position: 9

Vinnare från lägsta startposition: Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten.

I Singapore får man också vara beredd på att det händer andra saker – som att varaner kommer ut på banan.

Statistik Singapore GP i Formel 1

Kval 2023 – topp 8

  1. Carlos Sainz, Ferrari
  2. George Russell, Mercedes
  3. Charles Leclerc, Ferrari
  4. Lando Norris, McLaren
  5. Lewis Hamilton, Mercedes
  6. Kevin Magnussen, Haas F1
  7. Fernando Alonso, Aston Martin
  8. Esteban Ocon, Alpine

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:30.984 (Carlos Sainz, Ferrari, 2023)

2023: 1:30.984 (Carlos Sainz, Ferrari)

2022: 1:49.412 (Charles Leclerc, Ferrari)

2019: 1:36.217 (Charles Leclerc, Ferrari)

2018: 1:36.015 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2017: 1:39.491 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Förare med flest pole positions:

Lewis Hamilton (4)

Sebastian Vettel (4)

Charles Leclerc (2)

Fernando Alonso (1)

Carlos Sainz  (1)

Felipe Massa (1)

Nico Rosberg (1)

Stallen med flest pole position:

Ferrari  (7)

Mercedes (3)

McLaren (2)

Red Bull  (2)

Singapore GP 2023 – topp 8

  1. Carlos Sainz, Ferrari
  2. Lando Norris, McLaren
  3. Lewis Hamilton, Mercedes
  4. Charles Leclerc, Ferrari
  5. Max Verstappen, Red Bull
  6. Pierre Gasly, Alpine
  7. Oscar Piastri, McLaren
  8. Sergio Perez, Red Bull

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:35.867 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2023)

2023: 1:35.867 (Lewis Hamilton, Mercedes)

2022: 1:46.458 (George Russell, Mercedes)

2019: 1:42.301 (Kevin Magnussen, Haas F1)

2018: 1:41.905 (Kevin Magnussen, Haas F1)

2017: 1:45.008 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Fem senaste vinnarna på Marina Bay Circuit

2023 Carlos Sainz Ferrari

2022 Sergio Perez Red Bull

2019 Sebastian Vettel Ferrari

2018 Lewis Hamilton Mercedes

2017 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster:

Sebastian Vettel (5)

Lewis Hamilton (4)

Fernando Alonso (2)

Carlos Sainz (1)

Nico Rosberg (1)

Sergio Perez (1)

Stallen med flest vinster:

Ferrari (4)

Mercedes (4)

Red Bull (4)

McLaren (1)

Renault (1)

Omkörningar per lopp:

2023: 37

2022: 15

2019: 46

2018: 5

2017: 11

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB