Startsida / Inlägg

Linus Lundqvist kan tappa sin plats i IndyCar – trots kontrakt

av Anna Andersson

För ett år sedan skrev Linus Lundqvist ett flerårigt kontrakt med mästarteamet Chip Ganassi Racing. Trots det kan han stå utan styrning i IndyCar 2025.
Allt på grund av ett nytt system.
– Det är ingen jätterolig sits och vara i, men det finns inte mycket jag kan göra, säger han.

Linus Lundqvist IndyCar
Linus Lundqvist tävlar i IndyCar (Travis Hinkle | IMS Photo)

I våras fick Linus Lundqvist chansen i IndyCar. Efter nästan ett år på avbytarbänken studsade han tillbaka och signade ett drömkontrakt.

Under sin deutsäsong i IndyCar  har han kört in både pallplatser och pole positions och är nu “Årets rookie”. Han tävlar för Chip Ganassi Racing vars förare Alex Palou kan säkra ännu en titel när säsongen avslutas på ovalen i Nashville nästa helg.
– Det har varit en säsong med höga toppar och djupa dalar, lite vad man kan förvänta sig av en debutsäsong. Jag har gjort väldigt bra race och haft farten, men också gjort ett par missar. De helger som vi har satt ihop allt har varit riktigt bra, säger Linus Lundqvist.
– På det stora hela är jag väl inte missnöjd, nöjd är jag först när jag vinner.

Linus Lundqvist årets rookie i IndyCar

För ungefär ett år sedan hoppade han in för Meyer Shank Racing och gjorde flera bra insatser. Det var så pass övertygande att han, trots att han inte har någon ekonomisk backning, kunde skriva ett flerårigt kontrakt med mästarteamet Chip Ganassi Racing där han ersatte Marcus Ericsson.
Men nu finns risken att han förlorar sin plats.

Linus Lundvist kan tappa plats i IndyCar – trots kontrakt

Detta sedan stallet troligen måste gå ner från de fem bilar stallet har i dag till tre eftersom IndyCar och teamen har enats om ett “charter system” som påminner om det som finns i NASCAR.

Systemet är fortfarande inte helt fastslaget, men som det ser ut nu finns det totalt 25 charters eller fasta startplatser. Inget stall kan ha fler än tre charters. Totalt kan 27 bilar tävla i ett lopp (25 plus två ”öppna” bilar/charters), 33 bilar i Indy 500. Är det fler än 27 bilar i ett race blir det ett kval mellan de ”öppna” bilarna.
– Det är många frågetecken bland både stall och förare, ingen som riktigt vet hur det blir. Det är bara att vänta och se, vi får säkert ett besked inom ett par veckor. Det bästa jag kan göra är att prestera. Det är ett lopp kvar och sedan är det sex månaders off-season där det både finns tid och möjligheter att jobba fram saker.

•Du skrev ett flerårigt kontrakt för ett år sedan, men riskerar nu att stå utan styrning 2025. Hur hanterar du det?

– Ironiskt va? Då trodde jag att det skulle vara lugnare i år men så blev det inte. Oavsett vad som händer är jag i en bättre situation nu än vad jag var för ett år sedan, även om detta inte var vad jag hade hoppats på var när jag skrev på ett flerårskontrakt med Chip Ganassi Racing. Nu får vi se vad som händer.

•Du har ingen ekonomisk backning, är det en nackdel för dig nu?

– Det skadar mig, om Ganassi går ner från fem till tre bilar och jag behöver hitta en plats i ett annat team som behöver ekonomisk backning. Men som det ser ut nu finns det möjligheter för mig även om jag inte har ekonomin, säger Linus Lundqvist.

•Vad är plan B?

– Jag vet att det finns intresse från andra stall om det skulle bli aktuellt. Jag vet inte vad som kommer att hända, det gör ingen annan heller.  Det finns för många frågetecken eftersom systemet inte är helt spikat. Nu måste jag helt enkelt ha tålamod, vänta och se hur det utvecklar sig

IndyCar avslutar sin säsong kommande helg, Lundqvist ligger nu på plats 16 i mästerskapet, placeringen bakom Marcus Armstrong som är Chip Ganassis tredje bäst placerade förare efter toppduon Alex Palou som leder mästerskapet och veteranen Scott Dixon som är femma.

 

Kort om F1

Oliver Bearman kommer att ersätta Kevin Magnussen under F1 i Baku nästa helg. Magnussen är avstängd ett lopp sedan han nått maxantalet på 12 straffpoäng.

Vi kan också notera att Ferrari organiserar om. Loic Serra, tidigare McLaren, är nu teknisk chef för chassiavdelningen. Vill du diskuera mer kring F1?

Här är gårdagens inlägg.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB