Startsida / Inlägg

Max Verstappen: Förvandlat bilen till ett monster

av Anna Andersson

Inte en seger sedan i juni, en sjätteplats på Monza och uppdateringarna fungerar inte. Max Verstappen är irriterad – Red Bull hade en dominant bil i två år. Nu är det något annat.

– Vi har förvandlat den till ett monster, säger den regerande mästaren.

Hos Red Bull växer oron att stallet tappar båda VM-titlarna.

Max Verstappen, Red Bull, var besviken efter F1 på Monza.
Max Verstappen, Red Bull, var besviken efter F1 på Monza. (AP Photo/Luca Bruno)

Det som under inledningen av årets säsong såg ut att bli ytterligare en dominant säsong för Red Bull har utvecklats till någonting helt annat. Max Verstappen var sjua i kvalet till Italiens GP, han gick i mål som sexa. Återigen tappade han poäng till Lando Norris och enligt Red Bulls motorsportchef Helmut Marko var det bara en sak som begränsade skadorna.

Det faktum att Lando Norris inte vann från pole position utan gick i mål som trea, bakom överraskningen Charles Leclerc, Ferrari och sin kollega Oscar Piastri.

Trots det tappade Red Bull viktiga poäng och Verstappen är tydlig.

Väldigt tydlig.

– Det är orealistiskt att tro att vi kan vinna båda titlarna, säger han till motorsporttotal.com.

– Bilen är okörbar. Den har enorma problem med balansen och det inte bara över ett varv utan över hela racet.

Han påpekar att han har sagt vad han kan säga och att det är dags för stallet att vrida om utvecklingen och hitta tillbaka till det spår som gav dem framgång.

Stor besvikelse för Max Verstappen

Men hur fungerar det när stjärndesignern Adrian Newey har sagt upp sig? Han lämnar stallet efter ungefär 15 år och sju VM-titlar.

– Under sex till åtta månader har vi sett till att den bil som dominerat fältet har blivit helt okörbar. Jag tycker att det är väldigt märkligt och vi måste få ordning på det, säger han.

– Jag har alltid sagt att jag gärna hade sett att Adrian stannar, men det handlar inte om det nu. Vi hade en bil som dominerade allt i fjol, den har vi praktiskt taget förvandlat till ett monster. Det måste vi ändra på.

Men det är ingen lätt uppgift. Inte enligt Helmut Marko. Han menar att det inte går att gå tillbaka i utvecklingen.

– Det går inte så enkelt för vissa saker kan man inte kombinera, säger han till ORF.

– Vår teknikavdelning måste ta de delar vi har till vårt förfogande, som passar ihop och skapar en ny cocktail av det. Vi kan först utveckla oss framåt när bilen är stabil igen.

Ingen balans i bilen

I praktiken innebär det att stallet måste gå tillbaka för att se var i utvecklingen som man valde fel väg, det går att likna vid det arbete som Ferrari tvingades göra i somras när bilen plötsligt hoppade igen och Mercedes tvingades göra efter regeländringen 2022.

Någonstans i utvecklingen har Red Bull förlorat balansen i bilen vilket har gjort att den är oförutsägbar.

– Den överstyr, sedan understyr den och ibland är den instabil i ingången av kurvan, säger Mako till Sky.

– Det är så många faktorer som leder oss till problemet. Vi har tappat balansen i bilen och först när vi har rätt balans kan vi se till att bilen hittar farten igen.

Det gör att även Marko är orolig för att Red Bull ska tappa både VM-titelarana.

– Risken är ju att vi inte längre slåss om plats två utan om plats sex, sju eller åtta. Då tror jag att försprånget minskar ganska snabbt. Vi måste hitta dit där Max kan trycka på igen, det kan han inte just nu.

Nu väntar en helgs uppehåll för Formel 1, därefter två deltävlingar i Baku och Singapore, Singapore var den enda deltävling som Red Bull inte vann i fjol och stallet hade stora problem på den långsamma stadsbanan.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB