Så mycket tjänar F1-förarna
avÅtta lopp kvar, F1 i Baku på söndag och Max Verstappen leder VM före Lando Norris. Men vem leder löneligan? Här är listan – Så mycket tjänar F1-förarna.
Formel 1 går in i avgörandet av säsongen 2024 och det är mer spännande än på många år, McLaren och Lando Norris jagar Max Verstappen och Red Bull. I konstruktörsmästerskapet kan McLaren ta ledningen redan på söndag. I förar-VM skiljer det 62 poäng, i ett mästerskap där en seger och snabbaste varv kan ge 26 poäng.
Men hur ser det ut på lönelistan?
Brittiska The Sun har skapat en lista i ämnet ”så mycket tjänar F1-förarna” och enligt den tjänar 19 förare tillsammans 205 miljoner brittiska pund om året (2,8 miljarder kronor). Franco Colapinto som nyligen ersatte Logan Sargeant hos Williams är inte med i sammanställningen.
Summorna nedan är uppskattade av The Sun och exkluderar bonusar.
Så mycket tjänar F1-förarna – lönerna i Formel 1
19) Yuki Tsunoda, Racing Bulls
I F1 sedan 2021 – inga pallplatser eller pole positions.
10,3 miljoner kronor i lön per år.
18) Guanyu Zhou, Sauber/Stake F1
I F1 sedan 2022 – inga pallplatser eller pole positions.
20,3 miljoner kronor
17) Nico Hülkenberg, Haas F1
I F1 sedan 2010 ( med vissa avbrott) – ingen pallplats, 1 pole position.
20,3 miljoner kronor
16) Lance Stroll, Aston Martin
I F1 sedan 2017 – tre pallplatser, 1 pole position
31 miljoner kronor
16) Alex Albon, Williams
I F1 sedan 2019 – 2 pallplatser, ingen pole position.
31 miljoner kronor
14) Kevin Magnussen, Haas
I F1 sedan 2014 ( med några avbrott) – 1 pallplats, 1 pole position.
51 miljoner kronor
13) Esteban Ocon, Alpine
I F1 sedan 2016 – 3 pallplatser, 1 seger, ingen pole position
62,4 miljoner kronor
13) Oscar Piastri, McLaren
I F1 sedan 2023 – 7 pallplatser, 1 seger, ingen pole position.
62,4 miljoner kronor
13) Pierre Gasly, Alpine
I F1 sedan 2017, 4 pallplatser, 1 seger, ingen pole position
62,4 miljoner kronor
10) Daniel Ricciardo, Racing Bulls
I F1 sedan 2011 (med något avbrott), 32 pallplatser, 7 segrar och 3 pole positions
73,2 miljoner kronor
9) Valtteri Bottas, Sauber/Stake F1
I F1 sedan 2013, 67 pallplatser, 10 segrar och 20 pole positions
104,5 miljoner kronor
8) Carlos Sainz, Ferrari
I F1 sedan 2015, 23 pallplatser, 3 segrar, och 5 pole positions.
125 miljoner kronor
7) Sergio Perez, Red Bull
I F1 sedan 2011, 39 pallplatser, 6 segrar och 3 pole positions.
149 miljoner kronor
6) George Russell, Mercedes
I F1 sedan 2019, 13 pallplatser, 2 vinster och 3 pole positions
190 miljoner kronor
5) Fernando Alonso, Aston Martin
I F1 sedan 2001 ( med vissa avbrott), 2 VM-titlar, 106 pallplatser, 32 segrar och 22 pole positions.
190 miljoner kronor
4) Lando Norris, McLaren
I F1 sedan 2019, 23 pallplatser, 2 segrar och 5 pole positions.
203 miljoner kronor
3) Charles Leclerc, Ferrari
I F1 sedan 2018, 38 pallplatser, 7 segrar och 25 pole positions.
352 miljoner kronor
2) Lewis Hamilton, Mercedes
I F1 sedan 2007, 7 VM-titlar, 201 pallplatser, 105 segrar och 104 pole positions.
461 miljoner kronor
1) Max Verstappen, Red Bull
I F1 sedan 2015, 3 VM-titlar, 108 pallplatser, 61 segrar och 40 pole positions.
570 miljoner kronor
Inför F1 i Baku
FIA meddelar att inget av de tio stallen har gått över budgettaket för 2023, men hos två motortillverkare fanns det mindre problem. Både Alpine och Honda har brustit i sitt agerande även om de har hållit sig inom budgettaket.
Cost Cap Administration (CCA) lämnar följande uttalande: ”Både Alpine Racing SAS och HRC har vid varje tillfälle agerat i god tro och arbetar för närvarande med CCA för att avsluta ärendet.”
”Med tanke på överträdelsens natur, komplexiteten i de nya finansiella reglerna för PU-tillverkare och de utmaningar som är kopplade till det första året av deras genomförande, avser CCA att föreslå för dessa två PU-tillverkare att lösa sina respektive överträdelser genom Accepted Breach Agreement (ABA).”
Efter deltävlingen på Monza bad Red Bull och Ferrari FIA att kolla de framvingar som McLaren och Mercedes använde. Red Bull ville ha ett klargörande och FIA bedömde att framvingarna var godkända. Det kan leda till att Red Bull gör en förändring på sin framvinge, det antyder Christian Horner till motorsporttotal.com.
I går kom veckans stora nyhet, väntad men ändå sensationell. Adrian Newey är klar för Aston Martin. Mer om det läser du här.
I morgon får du en guide med statistik inför F1 i Baku.
I dag kommer också vår F1-podd Plattan i Mattan, där vi har gjort ett specialavsnitt om en av de förare det har snackats mest om i år. Carlos Sainz.
Oliver Bearman tävlar för Haas i Baku
Oliver Bearman ser fram emot att få köra en hel F1-helg tillsammans med Haas. Han ersätter Kevin Magnussen den kommande helgen.
– Jag ser fram emot att sätta mig i en Formel 1-bil igen och köra min första hela racehelg. Jag har redan kört den första träningen med teamet, nu är det en spännande möjlighet att få bygga vidare på det och köra en hel helg, säger Bearman i en kommentar.
Baku är en bana han trivs på, han vann båda loppen i Formel 2 2023.
– Det är en av mina favoritbanor att köra på, så jag ser verkligen fram emot det, säger han.
– Jag är glad att jag har kört många varv i bilen, för det här blir min första hela racehelg, något jag inte har upplevt tidigare.