Startsida / Inlägg

Så mycket tjänar F1-förarna

av Anna Andersson

Åtta lopp kvar, F1 i Baku på söndag och Max Verstappen leder VM före Lando Norris. Men vem leder löneligan? Här är listan – Så mycket tjänar F1-förarna.

Så mycket tjänar F1-förarna, Mercedes Lewis Hamilton är med i toppen
Mercedes Lewis Hamilton har vunnit flest VM-titlar av alla förare i Formel 1 2024, men hur ligger han på lönelistan? (AP Photo-TT)

Formel 1 går in i avgörandet av säsongen 2024 och det är mer spännande än på många år, McLaren och Lando Norris jagar Max Verstappen och Red Bull. I konstruktörsmästerskapet kan McLaren ta ledningen redan på söndag. I förar-VM skiljer det 62 poäng, i ett mästerskap där en seger och snabbaste varv kan ge 26 poäng.

Men hur ser det ut på lönelistan?

Brittiska The Sun har skapat en lista i ämnet ”så mycket tjänar F1-förarna” och enligt den tjänar 19 förare tillsammans 205 miljoner brittiska pund om året  (2,8 miljarder kronor). Franco Colapinto som nyligen ersatte Logan Sargeant hos Williams är inte med i sammanställningen.

Summorna nedan är uppskattade av The Sun och exkluderar bonusar.

Så mycket tjänar F1-förarna – lönerna i Formel 1

19) Yuki Tsunoda, Racing Bulls

I F1 sedan 2021 – inga pallplatser eller pole positions.

10,3 miljoner kronor i lön per år.

18) Guanyu Zhou, Sauber/Stake F1

I F1 sedan 2022 – inga pallplatser eller pole positions.

20,3 miljoner kronor

17) Nico Hülkenberg, Haas F1

I F1 sedan 2010 ( med vissa avbrott)  – ingen pallplats, 1 pole position.

20,3 miljoner kronor

16) Lance Stroll, Aston Martin

I F1 sedan 2017 – tre pallplatser, 1 pole position

31 miljoner kronor

16) Alex Albon, Williams

I F1 sedan 2019 – 2 pallplatser, ingen pole position.

31 miljoner kronor

14) Kevin Magnussen, Haas

I F1 sedan 2014 ( med några avbrott) – 1 pallplats, 1 pole position.

51 miljoner kronor

13) Esteban Ocon, Alpine

I F1 sedan 2016 – 3 pallplatser, 1 seger, ingen pole position

62,4 miljoner kronor

13) Oscar Piastri, McLaren

I F1 sedan 2023 – 7 pallplatser, 1 seger, ingen pole position.

62,4 miljoner kronor

13) Pierre Gasly, Alpine

I F1 sedan 2017, 4 pallplatser, 1 seger, ingen pole position

62,4 miljoner kronor

10) Daniel Ricciardo, Racing Bulls

I F1 sedan 2011 (med något avbrott), 32 pallplatser, 7 segrar  och 3 pole positions

73,2 miljoner kronor

Valtteri Bottas F1
Valtteri Bottas tog både pallplatser och segrar för Mercedes i F1. Nu har resultaten dalat, men lönen är fortfarande hög. Bilden är från Sotji 2017(AFP -TT)

9) Valtteri Bottas, Sauber/Stake F1

I F1 sedan 2013, 67 pallplatser, 10 segrar och 20 pole positions

104,5 miljoner kronor

8) Carlos Sainz, Ferrari

I F1 sedan 2015, 23 pallplatser, 3 segrar, och 5 pole positions.

125 miljoner kronor

7) Sergio Perez, Red Bull

I F1 sedan 2011, 39 pallplatser, 6 segrar och 3 pole positions.

149 miljoner kronor

6) George Russell, Mercedes

I F1 sedan 2019, 13 pallplatser, 2 vinster och 3 pole positions

190 miljoner kronor

5) Fernando Alonso, Aston Martin

I F1 sedan 2001 ( med vissa avbrott), 2 VM-titlar, 106 pallplatser, 32 segrar och 22 pole positions.

190 miljoner kronor

4) Lando Norris, McLaren

I F1 sedan 2019, 23 pallplatser, 2 segrar och 5 pole positions.

203 miljoner kronor

3) Charles Leclerc, Ferrari

I F1 sedan 2018, 38 pallplatser, 7 segrar och 25 pole positions.

352 miljoner kronor

2) Lewis Hamilton, Mercedes

I F1 sedan 2007, 7 VM-titlar, 201 pallplatser, 105 segrar och 104 pole positions.

461 miljoner kronor

Vilken F1-föraren tjänar bäst? Max Verstappen
Max Verstappen, Red Bull, toppar lönelistan i Formel 1  ( AP-TT)

1) Max Verstappen, Red Bull

I F1 sedan 2015, 3 VM-titlar, 108 pallplatser, 61 segrar och 40 pole positions.

570 miljoner kronor

 

Inför F1 i Baku

FIA meddelar att inget av de tio stallen har gått över budgettaket för 2023, men hos två motortillverkare fanns det mindre problem. Både Alpine och Honda har brustit i sitt agerande även om de har hållit sig inom budgettaket.

Cost Cap Administration (CCA) lämnar följande uttalande: ”Både Alpine Racing SAS och HRC har vid varje tillfälle agerat i god tro och arbetar för närvarande med CCA för att avsluta ärendet.”

”Med tanke på överträdelsens natur, komplexiteten i de nya finansiella reglerna för PU-tillverkare och de utmaningar som är kopplade till det första året av deras genomförande, avser CCA att föreslå för dessa två PU-tillverkare att lösa sina respektive överträdelser genom Accepted Breach Agreement (ABA).”

Efter deltävlingen på Monza bad Red Bull och Ferrari FIA att kolla de framvingar som McLaren och Mercedes använde. Red Bull ville ha ett klargörande och FIA bedömde att framvingarna var godkända. Det kan leda till att Red Bull gör en förändring på sin framvinge, det antyder Christian Horner till motorsporttotal.com.

I går kom veckans stora nyhet, väntad men ändå sensationell. Adrian Newey är klar för Aston Martin. Mer om det läser du här.

I morgon får du en guide med statistik inför F1 i Baku.

I dag kommer också vår F1-podd Plattan i Mattan, där vi har gjort ett specialavsnitt om en av de förare det har snackats mest om i år. Carlos Sainz.

Oliver Bearman tävlar för Haas i Baku

Oliver Bearman ser fram emot att få köra en hel F1-helg tillsammans med Haas. Han ersätter Kevin Magnussen den kommande helgen.

– Jag ser fram emot att sätta mig i en Formel 1-bil igen och köra min första hela racehelg. Jag har redan kört den första träningen med teamet, nu är det en spännande möjlighet att få  bygga vidare på det och köra en hel helg, säger Bearman i en kommentar.

Baku är en bana han trivs på, han vann båda loppen i  Formel 2 2023.

– Det är en av mina favoritbanor att köra på, så jag ser verkligen fram emot det, säger han.

– Jag är glad att jag har kört många varv i bilen, för det här blir min första hela racehelg, något jag inte har upplevt tidigare.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB