Startsida / Inlägg

Efter svordomen: Max Verstappen hotar med att lämna F1

av Anna Andersson

Max Verstappen straffades för att han svor på en presskonferens. Nu hotar världsmästaren i Formel 1 med att lägga av.

Han är trött på FIA.

– Det räcker nu, säger han.

Max Verstappen, Red Bull, världsmästare i F1
Max Verstappen, Red Bull, hotar med att lägga av. (AP-TT)

Den regerande världsmästaren i Formel 1 hävdade att hans bil var fucked i Baku, han uttalade orden under presskonferensen.

Max Verstappen fick alltså först en varning och sedan också en bestraffning för det ordvalet.

Han ska nu genomföra socialt arbete för motorsporten. Verstappen blev mäkta irriterad och bojkottade presskonferensen efter kvalet, även om han var där svarade han bara korthugget. Istället tog han frågorna UTANFÖR presskonferensrummet.

Max Verstappen var riktigt förbannad och påpekade att bestraffningen kan göra att han lämnar Formel 1.

Det förklarade han efter andraplatsen i Singapore, när han återigen valde att svara kortfattat på frågorna i presskonferensrummet för att sedan ta med sig journalisterna till Red Bulls Motorhome och svara där

– Jag har ingen lust att ge långa svar där när de behandlar mig så, citeras han av motorsporttotal.com.

Lämnar Max Verstappen F1?

Autosports Ben Hunt ställer då Max Verstappen en rak och tydlig fråga:

”Du har alltid haft ett komplicerat förhållande till Formel 1. Leder det här nu till att du tänker kring allt? Tänker du ibland att du inte längre har lust med sånt här?”

– Självklart. Ja. Jag menar, sådana saker påverkar definitivt vad jag kommer att göra i framtiden. Om du inte längre kan vara dig själv och måste hantera sådana dumheter … Jag är nu i en fas av min karriär där jag inte längre vill hålla på med sådant. För det är utmattande, säger Verstappen som citeras av motorsporttotal.com.

– Det är fantastiskt att ha framgång och vinna lopp. Men när du har vunnit lopp och blivit världsmästare, handlar det också om att njuta av tiden. Alla gör sitt bästa, verkligen alla, även de längst bak. Men om du måste hantera sådana dumheter, då känns det för mig inte rätt att fortsätta inom den här sporten. Det är klart.

Nya regler i Formel 1

Verstappen har ett kontrakt med Red Bull till och med 2028, men han har gång på gång varit tydlig med att han bara kör för att det är roligt. Det är det som betyder någonting, inte segrar, titlar eller pengar på kontor.

– För mig finns det en gräns där jag säger: Nu räcker det, gränsen är nådd. Vi får se. Formel 1 kommer fortsätta utan mig. Det är inget problem för dem, men för mig är det inte heller något problem.

Han får frågan om hans kärlek till F1 minskar.

Svaret:

– Ja, absolut.

•••

Max Verstappen kallade alltså en bil för att den var fucked. Därför bestraffas han. En bil, ett ting.

Kimi Räikkönen svor mer än en gång under sin karriär ( ofta två gånger i samma mening), Yuki Tsunoda har svurit sedan han satte sin fot i F1 och kallat konkurrenter för både det ena och det andra. Haas tidigare stallchef Günter Steiner skaffade sig en stjärnstatus genom att använda samma ord som Verstappen använde, eller variationer av det, varje gång Netflix filmade honom. Det streamades och streamas fortfarande ut över hela världen, om och om igen.

Varför ska Verstappen straffas nu? Det hänger inte ihop.

Nyheter från F1 och IndyCar

F1 har ett långt uppehåll. Anledningen är att Japans GP flyttats till våren och Singapore inte kunde ändra sin plats i kalendern. Det kunde inte Austin heller. Så istället blir det tokstress ända in till den andra advent.

Ingen av Mercedes förare mötte media efter loppet. De var hos läkaren, båda blev överhettade under F1 i Singapore och behövde kylas ner.

Ni är många som frågar om poängställningen och om Lando Norris kan bli världsmästare om han vinner alla lopp som är kvar. Vad som gäller kan du läsa i gårdagens inlägg.

Och ja, bloggen ska leva vidare här på Aftonbladet, däremot ska plattformen den ligger på bytas. För er betyder det att bloggen får ett nytt utseende, för  mig betyder det ett nytt,förhoppningsvis enklare och effektivare arbetssätt. Den plattform vi nu använder oss av är 15 år gammal, superseg och saknar exempelvis en stavningskontroll.

Chartersystemet kommer. Det blir spännande att se vad det betyder för Linus Lundqvist. Han hade ett flerårigt avtal, blir han av med sin förarplats ännu en gång för att IndyCar ändrar sina regler? 

Jag pratade med honom  det för ett par veckor sedan.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB