Verstappen: Det är alltid samma idiot

av Anna Andersson

Resultatlistan får det hela att se så enkelt ut. Lewis Hamilton har vunnit igen, före två bilar från Ferrari.
Kimi Räikkönen släppte helt korrekt förbi sin kollega som fortfarande har chansen att vinna VM-titeln – även om vägen dit är lång.
Men bakom kulisserna var det ett rejält hallå i går.

Red Bull Racing's Belgian-Dutch driver Max Verstappen prepares to exit the pit lane during the third practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 3, 2016 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Det är alltid samma idiot / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC

Inte bara för att Mercedes firade VM-titeln för konstruktörer.
Max Verstappen körde om Kimi Räikkönen tre kurvor från mål, men tappade den placeringen sedan domarna gett honom en tidsbestraffning för att han varit utanför banan och skaffat sig en fördel. Mer om situationen läser du här.
– Det är alltid samma idiot som dömer mot mig, rasade Verstappen efteråt.
Ni minns väl cirkusen i Mexiko förra året? Då FIA delade ut en massa straff en halvtimme efter loppet och förändrade slutresultatet?

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 30: Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing celebrates getting third position with Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing after Sebastian Vettel of Germany and Ferrari was given a 10 second penalty following a stewards enquiry during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 30, 2016 in Mexico City, Mexico. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Rörigt i Mexiko 2016 /AFP

Domaren då hette Garry Connelly. Han var domare i USA också och det har Red Bull svårt att smälta.
– Vi hade samma cirkus när Max inom en halvtimme var trea, fyra och femma.  Domarna här var samma som orsakade katastrofen i Mexiko också, dundrar Red Bulls motorpsortkonsulent Helmut Marko.
Ni är många som skrivit mejl och frågat vad jag tycker om den bestraffningen och jag tycker att det är en väldigt svårbedömd situation. Det är ju en fantastisk omkörning och det är underbart för sporten att det sker så sent i racet, det finns inget tristare än F1 lopp som avgörs i den första kurvan och sedan är 20 bilar på ett pärlband.
Men om nu regeln finns att en förare inte får köra utanför banan och skaffa sig en fördel så ska domarna naturligtvis döma efter den regeln – men i det här fallet är problemet att flera förare gjorde liknande saker under loppet, men ingen av dem straffades.
Finns regeln ska den naturligtvis gälla alla.
Frågan är om man inte ska göra det svårare för förarna att välja det alternativet genom att inte ha den röda asfalten utanför banan utan ett alternativ som gör att du tappar tid om du väljer att köra ut.
Vad tycker ni?
Vad Jos Verstappen tycker är rätt tydligt…..

•••

Toro Rosso ställer upp  med Pierre Gasly och Brendon Hartley i Mexikos GP. Daniil Kvyatt som tog poäng i USA åker ut på avbytarbänken – igen.

•••
Nu väntar Mexikos GP.
Lewis Hamilton lär säkra titeln – om inte bilen går sönder. Han behöver vara sämst femma i mål för att vinna titeln och om Vettel inte vinner räcker det med att han är nia för att bli världsmästare för fjärde gången.
Han vann sin första titel med McLaren – Mercedes 2008. Övriga titlar har han vunnit med fabriksteamet Mercedes
•••
Vi hörs med fler nyheter och snackisar redan i morgon  men redan nu får du tiderna som gäller:

Fredag 27.10 :

Träning 1 kl 17.00

Träning 2 kl 21.00

Lördag 28.10 :

Träning 3 kl 17.00

Kval kl 20.00

Söndag den 29.10

Mexikos GP kl 20.00

Men glöm inte att vi  går över till vintertid på söndag. Det betyder att att vi flyttar TILLBAKA klockan en timme natten mellan lördag och söndag.

Lewis Hamilton vann USA:s GP i Formel 1

av Anna Andersson

Det är på hösten som F1 avgörs. Den som kommer tillbaka starkast efter sommaruppehållet tar segern.
Det har vi sett gång på gång och det ser vi i år igen.

AUSTIN, TX - OCTOBER 22: Race winner Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates on the podium with sprinting legend Usain Bolt during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 22, 2017 in Austin, Texas. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Lewis Hamilton vann USA:s GP i Formel 1. (AFP)

Lewis Hamilton vann USA:s GP i Formel 1. Han tog den femte segern på de senaste sex loppen, han säkrade Mercedes seger i konstruktörs-VM och han har nu 66 poängs försprång i VM när det är 75 poäng kvar att tävla om. Han kommer aldrig att släppa detta.
Nu väntar dessutom Mexiko som är en bana där det bara är Mercedes som har vunnit race sedan comebacken i F1-kalendern. Jag är rätt övertygad om att Hamilton tar ännu en seger på söndag.
Eller som han själv sa efter loppet:
– Tre lopp kvar, vi satsar på tre segrar till.
Vad är så förklaringen till Hamiltons förvandlig efter sommaren? Dels tror jag att det handlar om att han äntligen har hittat rätt balans i bilen. Mercedes stallchef Toto Wolff har kallat bilen för en diva under hela säsongen. Att den är snabb, men nyckfull och svår att förstå sig på. Efter sommaren känns det som om Hamilton har fått en bättre förståelse för bilen. Han säger själv att han hittar balansen på ett annat sätt och att han inte börjar från noll varje helg. Tillsammans med sina ingenjörer har han fått en sådan bra grund att stå på att han vet hur bilen reagerar och att han vet vilka förändringar han kan göra för att anpassa bilen ännu bättre till banan och till sin körstil. F1 handlar så mycket om harmoni.
Om harmonin mellan föraren och bilen.
På banan ska de vara en enhet, det gäller att inte ligga nära gränsen och inte över den. Föraren måste ligga exakt på den för att få ut max ur både bilen och däcken.
När de lyckas nå den symbiosen blir upplevelsen perfekt.
Så var det för Hamilton i USA.
Så har det varit i sex av sju lopp de senaste två månaderna.
Därför vinner Lewis Hamilton sin fjärde VM-titel 2017.

Han behöver bara bli femma i Mexiko för att säkra den.

Här läser du mer om loppet:

Resultat USA:s GP.

1) L. Hamilton, Mercedes
2) S. Vettel, Ferrari
3) K. Räikkönen, Ferrari
4) M. Verstappen, Red Bull
5) V. Bottas, Mercedes
6) E. Ocon, Force India
7) C. Sainz, Renault
8) S. Perez, Force India
9) F. Massa, Williams
10) D.Kvyatt, Toro Rosso
11) L. Stroll , Williams
12) S. Vandoorne, McLaren
13) B. Hartley, Toro Rosso
14) R. Grosjean, Haas F1
15) M. Ericsson, Sauber
16) K. Magnussen, Haas F1
Förare som bröt:
Fernando Alonso, McLaren
Daniel Ricciardo, Red Bull
Pascal Wehrlein, Sauber
Nico Hülkenberg Renault

•••

Max Verstappen körde om Kimi Räikkönen när det var tre kurvor kvar av loppet. Räikkönen behövde spara bränsle och kunde inte alls sätta emot – men efter loppet straffades Verstappen för att han genat.

– Jag kan inte alls förstå det. Det är inte bra för sporten, säger Verstappen som också uppges ha kallat domarna för idioter.

Inte heller Red Bulls Helmut Marko har någon förstpåelse för tidstillägget på fem sekunder:

– Den typen av beslut förstör sporten. Det var ett sensationellt lopp och en sensationell manöver.

Han får medhåll av Mercedes Niki Lauda:

– Det sämsta domslut han någonsin har upplevt. Han gjorde inget fel. Vi kör på en racerbana, inte på en vanlig gata med trafikanter. Det är den typen av beslut som förstör sporten, dundrar österrikaren.
•••
Pascal Wehrlein kolliderade med Kevin Magnussen och bröt loppet.
Marcus Ericsson kolliderade med Kevin Magnussen och fick ett tidsstraff på fem sekunder. Magnussen vs Sauber var ingen vidare framgångsrik historia i USA den här söndagen.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, drives his car during the final practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 21, 2017, in Austin, Texas. (AP Photo/Eric Gay)
Ericsson i USA (AP Photo/Eric Gay)

– Det var mitt fel, jag tog en chansning, säger Ericsson till Viasat motor.
– Jag vet att det inte är så lätt att köra om med den gamla motorn som vi har och jag försökte hänga på Vettel när han skulle varva. Det var en chansning som inte gick hem.
Annars var han nöjd med sitt race och det var ett av hans bästa i år. Han kunde köra ikapp bilar, han kunde konkurrera med andra och han spelade en roll på banan.
– Det var ett av mina bästa race i år. Den första stinten var jättebra och den andra var också bra. Sedan vet jag inte om det var rätt att välja en strategi med ett depåstopp, det var jobbigt på slutet med gamla däck. Jag fick också stora skador på bilen efter sammanstötningen med Kevin och det sista varvet var det svårt att hänga med de andra bilarna.
Nästa vecka väntar Mexikos GP och då kan det bli en helt annan historia för Sauber. Man har inte uppdaterat bilen och motorn är den samma gamla från 2016. Det betyder att det med största sannolikhet var banan som gav Sauber ett lyft i dag, om sju dagar kan det se väldigt annorlunda ut när det är en helt annan bana.
Men det var ändå väldigt roligt att få se en positiv Marcus Ericsson som visade att han är en duktig förare. Detta var hans bästa race i år.
Vi får hoppas att den trenden håller i sig, att han kan avsluta starkt och köra till sig en förarplats även 2018.
•••
Vi kan notera att…

…det var ett väldigt underhållande lopp. Ruskigt svettigt att liverapportera eftersom dt hände saker precis hela tiden.

…Hamilton tog säsongens nionde seger. Det var också hans femte seger i USA på sex år.
…Esteban Ocon gick i mål för 26:e loppet i rad. Han har ännu aldrig brutit ett enda F1-lopp.
Imponerande.

…Carlos Sainz körde in på poängplats i sin debut för Renault. Snyggt.

…Max Verstappen gick i mål som trea, men sedan blev av med den placeringen. Domarna ansåg att han genade innan omkörningen av Kimi Räikkönen och därför tilldelades han ett straff på fem sekunder. Därmed står Sebastian Vettel som tvåa och Kimi Räikkönen som trea i resultatlistan.
...Daniel Ricciardo bröt, motorn gav upp. En ny motor nästa helg ger honom ett nytt straff på startgridden.
…Pierre Gasly är tillbaka i F1 nästa helg. Ersätter han Brendon Hartley eller Daniil Kyatt? Toro Rosso har inte gett något besked än, men Kyatt var tia och tog poäng. Det var ett tag sedan sist. Hartley var 13:e man i debuten.
…Fernando Alonso bröt sedan motorn gett upp. Har vi hört den förr?

…F1 har saknat hjältar, men förarpresentationen inför USA:s GP fick dem att framstå som hjältar. Amerikanerna är otroligt duktiga å den biten och det borde F1 och deras amerikanska ägare ta med sig ut i världen.
…Det är race om en vecka igen. Då i Mexiko med start kl 20.00 – och glöm inte att det är vintertid. Vi flyttar tillbaka klockan en timme.

Nytt F1-rekord för Lewis Hamilton i USA

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde det igen. Vi kan sätta rubriken:

Nytt F1-rekord för Lewis Hamilton i USA

För det var precis det han gjorde. Han slog ett rekord och han tog pole position.

För 72:a gången i karriären var han snabbast i ett kval – och för 117:e gången startar han en tävling från första startled. Det har ingen annan förare klarat av.

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Top two qualifiers Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP and Sebastian Vettel of Germany and Ferrari in parc ferme during qualifying for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2017 in Austin, Texas. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Nytt F1-rekord för Lewis Hamilton i USA (AFP)

Men däremot är det inte mycket som talar för att VM avgörs redan i morgon. Intill Hamilton startar Sebastian Vettel och britten måste ta 16 poäng fler än tysken för att avgöra mästerskapet i USA. Det blir svårt – om inte Vettel gör något misstag det vill säga. Blir han för het?

Går bilen sönder?

Då kan säsongen vara avgjord.

Jag tror dock att det blir en smidig passage genom första sväng i morgon, båda förarna vet precis vad en nolla i protokollet betyder.

Det skiljer 59 poäng mellan ledande Hamilton och jagande Sebastian Vettel. Det är fyra lopp kvar.
Vilka chanser har egentligen Vettel?
Jag har gått igenom F1-historien och hittat ett antal makalösa upphämtningar. Vettel har stått för två av dem.
Du hittar texten här.

•••
Valtteri Bottas kvalade in som trea, Daniel Ricciardo som fyra och Kimi Räikkönen som femma. Det var makalöst jämnt mellan dem Det skiljde 0,009 sekunder mellan plats tre och plats fem. Räikkönen och Ricciardo var till och med exakt lika snabba, Ricciardo startar före – han satte sin tid först.

Så har vi ett antal bestraffningar….
…Max Verstappen minus 15 platser. Han har bytt detaljer på motorn.
…Brendon Hartley flyttas tillbaka 25 platser. Motorbyte.
….Nico Hülkenberg flyttas tillbaka 20 platser. Han har bytt delar av motorn.
…Stoffen Vandoorne flyttas tillbaka fem platser. Han har bytt delar av motorn.

Sedan riskerar Lance Stroll en bestraffning för en incident under kvalet och även Kevin Magnussen kan få problem med domarna efter kvalet. Vi får återkomma om det inför racet.

Startuppställningen inför USA:s GP
1) L. Hamilton, Mercedes
2) S. Vettel, Ferrari
3) V. Bottas, Mercedes
4) D. Ricciardo, Red Bull
5) K. Räikkönen, Ferrari
6 ) E. Ocon, Force India
7) C. Sainz, Renault
8) F. Alonso, McLaren
9) S. Perez, Force India
10) F. Massa, Williams
11) D. Kvyatt, Toro Rosso
12) R. Grosjean, Haas F1
13) M. Ericsson, Sauber
14) L. Stroll, Williams
15) S. Vandoorne, McLaren
16) P. Wehrlein, Sauber
17) K. Magnussen, Haas F1
18) B. Hartley, Toro Rosso
19) N. Hülkenberg, Renault
20) M. Verstappen, Red Bull
Fotnot: Med reservation för eventuella bestraffningar efter kvalet.

Jag drar igång  en liverapport klockan 20.50
•••

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix 2017 - Drivers' News Conference - Sepang, Malaysia - September 28, 2017 Toro Rosso's Pierre Gasly speaks during a news conference. REUTERS/Edgar Su
Ingen körning för Gasly (REUTERS)

Pierre Gasly lämnade Toro Rosso och F1 för att i helgen köra hem titeln i det japanska mästerskapet Super Formula. Han ersätts av Brendon Hartley, men det var en tung helg för Gasly.
Fransmannen fick nämligen inte tävla alls. De båda loppen i Japan ställdes in på grund av en tyfon. Det gör att mästerskapsställningen står sig, Gasly slutade två och Felix Rosenqvist trea. Vann gjorde japanen Hiroaki Ishiura, en halv poäng före Gasly. Fransmannen återvänder nu till F1 och kör Mexikos GP för Toro Rosso nästa vecka.
•••
Vi kan notera att…
…Max Verstappen valde att köra Q2  på supersoft. Alla andra förare som tog sig till Q3 körde på ultrasoft. Det gör att Verstappen kommer att starta på supersoft.
…Carlos Sainz kvalade in som åtta i sitt första kval för Renault. Han startar från ruta sju.

Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson attends a press conference ahead of the Formula One Malaysia Grand Prix at the Sepang circuit near Kuala Lumpur on September 28, 2017. / AFP PHOTO / ROSLAN RAHMAN
Starkt kval (AFP PHOTO)

…Marcus Ericsson kvalade riktigt bra. Han var sju tusendelar från plats 15, vilket hade betytt avancemang till Q2. Han slog teamkollegan Pascal Wehrlein med tre tiondelar, han slog även Lance Stroll, Brendon Hartley och Kevin Magnussen. Svensken var riktigt nöjd efteråt och det ska han vara. Det är hans bästa kval sedan deltävlingen i Baku, den avgjordes i juni…
…Sebastian Vettel har bytt chassi. Han snurrade under fredagen och det fanns tydligen en tidigare skada på chassit. Nu ska allt vara okej igen.
– Bilen känns inte längre som en gummibjörn, säger Vettel och syftar på ”Gummibärchen” som är ett tyskt gelegodis som alla barn mutas från den dagen de får stoppa annat än flytande föda i munnen. I skolan, i mataffären, hos tandläkaren – kort sagt överallt. Under mina 16 år i Tyskland har jag utvecklat en extrem allergi mot just de där förbannade björnarna.
…Daniil Kvyatt ska ha ett möte med Helmut Marko i helgen. Ryssen och Red Bulls motorsportkonsulent ska diskutera hur framtiden ser ut. Delar de på sig eller fortsätter de tillsammans?
…Brendon Hartley som annars kör WEC, VM i sportvagn, var 18:e i kvalet, men det spelar ingen större roll eftersom han har en motorbestraffning med sig och flyttas tillbaka många, många platser. Harley är för övrigt den första nya zeeländare i F1 på 33 år.
…Nico Hülkenberg inte körde i Q2. Han hade en rejäl bestraffning och därför valde Renault att spara hans däck. Han fick stryk av Carlos Sainz i spanjorens debut för Renault. Det är första gången Hulken får stryk av en teamkollega i år, Jolyon Palmer lyckades aldrig slå tysken.
…Fernando Alonso har en äldre version av Hondamotorn än vad hans teamkollega Stoffel Vandoorne har. Ändå tog sig Alonso vidare till Q3, det gjorde inte Vandoorne.

…Lewis Hamilton gör  sin 117:e start ur första led. Det är ett nytt rekord. Michael Schumacher hade 116 under sin karriär. han satte också ett nytt varvrekord, 1:33.108.
•••
Racestart kl 21.00 i morgon söndag.

Max Verstappen stannar hos Red Bull

av Anna Andersson

Mercedes har flirtat.
Red Bull har tjafsat emot, men nu är det klart.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia- 30/9/16 Red Bull's Max Verstappen of the Netherlands gets out of his car after second practice. REUTERS/Edgar Su
Max Verstappen stannar hos Red Bull (REUTERS)

Max Verstappen stannar hos Red Bull. Han har förlängt kontraktet till efter säsongen 2020.
– Red Bull har stöttat mig sedan jag började och jag ser fram emot att uppnå ännu mer tillsammans med teamet.
Verstappen har fyllt 20 år i år, teamet gav honom chansen i F1 redan när han var 17 år och den yngsta föraren i F1-historien. Han har vunnit två lopp tillsammans med Red Bull och
– Max är hungrig efter framgång och det är rätt. Vi ser också fram emot att fortsätta jakten på en gemensam VM-titel, säger stallchef Christian Horner.
Det blir spännande att se honom i USA i helgen, en bana där Lewis Hamilton har dominerat och vunnit fyra av de fem senaste loppen.

Träningen då?

Lewis Hamilton slog till med ett nytt varvrekord, 1:34.668, han var fyra tiondelar snabbare än Max Verstappen och sex tiondelar snabbare än Sebastian Vettel under den andra träningen. Vettel hade tekniska problem och missade de inledande 45 minuterna av träningen. Han hann inte köra några longruns alls.

När det gäller longrunsen såg Red Bull snabbast ut, deras bilar körde varvtider under 1,40 med samtliga tre gummiblandningar, framförallt såg deras bilar pigga ut under inledningen av stinterna när däcken fortfarande var fräscha. Mercedes var inte riktigt lika snabba, men Hamilton verkade hantera däcken bra och de tappade inte riktigt lika fort som hos Red Bull.

Ferrari?

Inga longruns hos Vettel och Räikkönen var lite för långsam för att ge en rättvis bild.

Marcus Ericsson var 19:e man på det andra passet och återigen slagen av Pascal Wehrlein som var 18:e man. Under det första slog han Charles Leclerc som hoppade inför Wehrlein.

Mer om fredagens träning läser du här.

Vill du ha guiden inför helgen? Fakta och statistik hittar du här.
•••
Vi kan konstatera att…
…Brendon Hartley inte bara debuterar. Han får ett motorstraff också och flyttas tillbaka 25 platser i starten. Stoffen Vandoorne flyttas tillbaka fem platser och Nico Hülkenberg 20 platser.
…Luca Baldisserri är tillbaka i F1. Han jobbade hos Ferrari från 2007 till 2015, men nu är han tillbaka som tävlingsinenjör för Williams. Lance Strolls tävlingsingenjör James Urwin  är pappaledig och Luca Baldisserri som de senaste åren jobbat som mentor åt Lance Stroll gör comeback i depån.
…Fernando Alonso har förlängt kontraktet med McLaren, men problemen fortsätter. Han drabbades av en läcka i hydrauliken under den första träningen.
…Felipe Massa hävdar att Williams problem baseras på två saker, hjulupphängningen och aerodynamiken.
…den schweiziska tidningen Blick hävdar att Williams nu har skrivit kontrakt med Robert Kubica.

…de ultramjuka däcken är rosa den här helgen.

Sedan rör vi oss utanför F1-boxen och kan notera att….
Joel Eriksson porträtl…Ferrari gjort klart med en ny juniorförare, britten Callum Illott som var fyra – och klart slagen av Joel Eriksson (bilden) i EM i formel 3. Britten arbetade tidigare tillsammans med Red Bull och deras juniorprogram. När det gäller Eriksson, som var tvåa i EM och sopade banan med flera av F1-teamens juniorförare, så har han ett kontrakt med BMW. Det går ut i december. BMW vill se honom i DTM framöver, svensken däremot vill hellre fortsätta mot Formel 2 för att ta sig till F1, men har inte riktigt den finansiella backning som krävs. Inte än i alla fall. Vi får hoppas att den dyker upp.
Joel Eriksson krossade samtliga teamkollegor i EM, körde i från förare som har betydligt bättre förutsättningar och enligt BMWs chefer är han troligen den största talangen som finns i Europa och han har bilkunskaper som få andra unga förare har. Han är värd ett betydligt bättre öde än DTM.
…Eurosport sänder Formula E i tre säsonger till. Inte F1, men väl flera förare med F1-meriter och en Felix Rosenqvist.
…Niki Lauda sågar säkerhetstänket inom F1. Han konstaterade att med dagens regler hade han haft ett öra till och mer pengar, men han vill ändå inte att sporten ska bli för säker. Mer läser du här.

•••
Kvalet startar i kväll kl 23.00
Så blir Lewis Hamilton världsmästare redan på söndag:
Han vinner i Austin – och Sebastian Vettel är sämre än femma.
Han slutar tvåa i Austin – och Sebastian Vettel är sämre än nia.

Fernando Alonso är klar för formel 1 2018

av Anna Andersson
Spectators are reflected on sunglasses of McLaren driver Fernando Alonso of Spain upon his arrival for a fan meeting at the Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Thursday, Oct. 6, 2016, ahead of Sunday's Japanese Formula One Grand Prix. (AP Photo/Toru Takahashi)
Fernando Alonso är klar för F1 2018 (TT)

Fernando Alonso är klar för formel 1 2018.

Han har förlängt kontraktet med McLaren – som har en ny motorleverantör nästa år. Då samarbetar det klassiska teamet med Renault, samma team som hjälpte Alonso att vinna två VM-titlar.

– Det är fantastiskt att kunna fortsätta samarbetet med McLaren, säger Alonso till motorsporttotal.

– Mitt hjärta sa hela tiden att jag skulle stanna. Här känner jag mig som hemma.

Spanjoren  säger dock inte hur långt kontraktet är, men det handlar om ett längre kontrakt där han har möjlighet att göra andra, mindre jobb under tiden. Dock blir det inget Indy 500  2018, men det kan bli Daytona i januari.

Därmed finns tre förarplatser kvar till 2018 – Marcus Ericsson har ännu inte gjort klart med något team. Hans nuvarande team Sauber har två platser kvar att fylla och Williams har en. Toro Rossos två platser räknar jag inte för de är inte med på den öppna marknaden. Den ena går till Pierre Gasly och den andra antingen till Daniil Kyatt eller någon annan Red Bulljunior. Det sägs ju att Brendon Hartley har chansen att köra till sig en plats om han slår Kvyatt i Austin.

När det gäller Williams har Nico Rosberg nu klivit in i handlingarna. Den regerande världsmästaren är  manager för Robert Kubica. Den förre F1-föraren har genomfört två testdagar för Williams. Paul di Resta har genomfört två.

– Robert är otroligt snabb, vid sidan av Lewis är han den snabbaste föraren som jag har tävlat mot, säger Rosberg till italienska Sky.

– Han är grym och jag skulle bli glad om han  får chansen nästa år.

Robert Kubica porträtt.
Kubica (TT)

Kubica lämnade F1 sedan han skadats i en rallyolycka. Då hade han kontrakt med Renault, men den storyn känner ni redan till.

– Vad jag vet pratar Williams med fyra förare, Robert, Paul, Pascal och Felipe, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till motorsporttotal.

Felipe är naturligtvis Massa som kör för Williams i år, men skulle ha lagt av redan för ett år sedan. Pascal heter Wehrlein i efternamn och stöttas ekonomiskt av Williams motorleverantör Mercedes. Marcus Ericssons teamkollega är dock bara är 23 år och Williams sponsor Martini vill gärna ha en förare, eller reservförare, som kan göra reklam i de länder som har en åldersbegränsning på 25 år för alkoholreklam. Vad jag har förstått handlar det om tre länder och det kan också lösas av en reservförare som har åldern inne.

•••

I helgen får du se  Carlos Sainz i Renault. Han ersätts av Daniil Kvyatt hos Toro Rosso. Brendo Hartley F1-debuterar hos Toro Rosso, han ersätter Pierre Gasly som F1-debuterade i Japan och nu kör finalen i Super Formula.

Rörigt?

Kom bara i håg följande:

Renault: Jolyon Palmer ut. Carlos Sainz in. Nico Hülkenberg är kvar.

Toro Rosso: Pierre Gasly ut, Carlos Sainz ut. Brendon Hartley in, Danill Kyatt in.

Annars kan vi notera…

…att Stoffel Vandoorne har bytt motor igen, Det betyder minst fem platsers nedflyttning i starten på söndag.

…att Daniil Kvyatt hävdar att han har ett kontrakt med Red Bull till och med 2019.

…. ett nytt rykte som cirkulerar i depån. Enligt auto, motor und sport kommer  Renault med en ny specifikation till motorn i helgen. I varje team som kör med en motor från Renault ska en förare testa nyheterna och då får vi fler bestraffningar. Det första ryktet säger att det bland annat rör Nico Hülkenberg och Max Verstappen.

…att jag är tjatig, men missa inte den nya kvaltiden. 23.00 på lördag. Som mamma till två skolbarn är jag van att upprepa mig likt en gammal LP-skiva.

 

•••

Här är däcktillverkarens tankar inför helgens tävling. Kom ihåg att väderprognosen förutspår rikligt med regn på söndagförmiddag och det finns även en risk för regn under loppet.  Mer hittar du i gårdagens inlägg med guiden inför USA:s GP:

Inför USA:s Grand Prix, 20-22 oktober 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 19.10.2017 11:50 CEST

I helgen väntar USA:s Grand Prix, omgång 17 av 20 denna säsong. Loppet körs på Circuit of The Americas i Austin, en bana som är populär bland förarna och som körs moturs. Pirellis utvalda däck inför loppet är de tre mjukaste däcken inom P Zero-familjen: P Zero Yellow soft, P Zero Red supersoft och P Zero Purple ultrasoft. Valet av däck, som är ett steg mjukare än förra året, kan i kombination med denna säsongs nya, bredare däck mycket väl leda till nya varvrekord. Vid USA:s Grand Prix kommer ultrasoft-däcken vara rosafärgade, då Formel 1 tillsammans med bröstcancerorganisationen Susan G. Komenuppmärksammar bröstcancer.

Fakta inför loppet på Circuit of The Americas:

  • Banans första serpentinliknande kurva är en stor utmaning för förarna, då bromsningen är svår att bedöma.
  • Det finns många omkörningsmöjligheter under loppet vilket öppnar upp för flera olika racingstrategier.
  • Banan innehåller tre långa raksträckor, vilket gör att däcken kyls ner under varje varv.
  • Vädret i Texas kan variera kraftigt mellan strålande sol och tunga skyfall.
  • Förra årets vinnare, Lewis Hamilton, valde att göra två depåstopp. Fyran Sebastian Vettel gjorde tre depåstopp.

Guide till USAs GP i F1

av Anna Andersson

Lewis Hamilton. Kan den här helgen handla om någonting annat?
Det känns knappast så. Det är han som är favorit, det är hans andra hemmabana och det är han som kan vinna VM-titeln.
I dag får du en guide till USAs GP i F1 och så kikar vi på väderprognosen inför helgen. Det verkar det som om det kan bli en rätt behaglig helg, i alla fall fram till och med lördag.
Under fredagen är risken för regn 20 procent under det första träningspasset, under det andra finns det risk för åskskurar. Temperaturen väntas vara mellan 24 och 28 grader varmt. Under lördagen kommer temperaturen att vara runt 30 grader under det tredje träningspasset och något svalare under kvalet. Det är ingen risk för regn.
Det är det däremot under söndagen.

Mercedes driver Nico Rosberg, of Germany, steers his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 23, 2015, in Austin, Texas. (AP Photo/John Locher)
Nico Rosberg i regnet 2015 (AP Photo)

Enligt prognosen finns det risk för rejäla åskskurar under förmiddagen, det handlar om ungefär 20 liter vatten per kvadratmeter. Det gör att även om det är torrt under racet lär det grepp som funnits på banan flyta bort. Dessutom ska vinden öka och enligt prognosen kommer det inte vara varmare än 24 grader. Det finns också en risk för regn under racet.
Ni minns kanske kvalet 2015?
De förhållandena vill ingen av oss ha på söndag.
När det gäller banan har den också ritats av tysken Hermann Tilke och det är kanske hans bästa verk. Den har stora höjdskillnader, framförallt på väg till första kurvan som går åt vänster och är byggt med Eau Rouge i åtanke. Banan är den första i USA som är byggt för just F1. Premiären skedde 2012 och Lewis Hamilton vann racet.
– Banan är en annan av mina favoriter. Jag är inget fan av de nya banorna eftersom de ofta har en tråkig design med stora avåkningszoner, men i USA har de lyckats. Det går upp och ner, snabba kurvkombinationer, långsamma kurvor och den första delen påminner om Suzuka, säger Marcus Ericsson.

Dagens nyheter från F1-världen hittar du lite längre ner i inlägget. Först kommer all fakta och statistik du behöver inför helgens race. Återigen påminner jag om de ovanliga tiderna.

21 oktober:  Kval kl 23.00.

22 oktober: Race kl 21.00:

Här är en guide till USAs GP i F1

Circuit of the Americas
Längd: 5513 m (56 varv)
Totaldistans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim
Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Toppfart utan DRS: 320 km/timmen
Vinnande strategi 2016: 2 depåstopp:
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, kisses his trophy after winning the world championship win his victory at the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Sunday, Oct. 25, 2015, in Austin, Texas.(AP Photo/John Locher)
Guide till USAs GP F1. Här säkrade Lewis Hamilton VM-titeln 2015. (AP Photo)

Vinst från sämsta startposition:

Lewis Hamilton har vunnit från startplats 2 vid tre tillfällen, 2012, 2014 och 2015.

Topp 8 i kvalet 2016:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Valtteri Bottas, Williams

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Fernando Alonso, McLaren
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Felipe Massa, Williams
8. Sergio Perez, Force India
—–
14. Marcus Ericsson, Sauber

Snabbaste varv i racet:
Absolut: 1:39.347 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2012)
2016: 1:39.877 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:40.666 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:41.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:39.856 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:39.347 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Segrare sedan 2012:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren

Förare med flest pole positions:
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)
Lewis Hamilton (1)

Omkörningar 2016: 79 (23 med DRS)

••••
När det gäller dagens nyheter från F1-världen kan vi konstatera att..

…Robert Kubica har genomfört ett andra F1-test för Williams. Denna gång i Ungern, han körde en FW36 på Hugaroring. Enligt teamet var det en produktiv dag, i på sociala medier kunde vi dock se en bil som stod tvärs över start/målrakan. I dag ska Paul di Resta testa samma bil på samma bana. Williams räknar med att ta ett beslut om vem som ska köra deras bil innan årets säsong är slut.

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Grattis Pascal Wehrlein (Sauber).

…Pascal Wehrlein fyller 23 år. Vad ska Ericssons nuvarande teamkollega göra nästa år? De snackas om att han återvänder till DTM där han vann titeln 2015. Mercedes var bara tvåa i märkesmästerskapet och tillverkaren vill avsluta sin karriär i det mästerskapet med en seger 2018.
…Renaults chefer är väldigt besvikna över att motorns tillförlitlighet 2017.
.…McLaren-Honda räknar med en bättre helg i USA. Circuit of the Americas ska passa bilen bättre än vad Suzuka International Circuit gjorde.
….däckvalen och information kring Toro Rossos nya förare hittar du i gårdagens inlägg. Där får du också reda på vad som krävs för att Lewis Hamilton ska säkra titeln.

••••

Tack för att du läser F1-bloggen och vi hörs igen.

 

Lewis Hamilton kan vinna VM-titeln i Austin

av Anna Andersson

Är du laddad inför USA:s GP?

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, celebrates his win in the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Sunday, Oct. 23, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Eric Gay)
Lewis Hamilton kan vinna VM-titeln i Austin (AP Photo/Eric Gay)

I helgen är det dags, Lewis Hamilton kan vinna VM-titeln i Austin. I sådant fall blir det hans fjärde VM-titel.

Britten har vunnit de tre senaste deltävlingarna i Austin han har till och med vunnit fyra av de fem senaste loppen i Texas så vi kan räkna med att VM-ledaren kommer att vara riktigt stark i helgen.
Vad krävs då för att Hamilton ska vinna VM?

✓ Att han vinner i Austin – och Sebastian Vettel är sämre än femma.

✓ Att han slutar tvåa i Austin – och Sebastian Vettel är sämre än nia.

För alla fans finns det ett par andra saker att hålla koll på. Framförallt gäller de tiderna som har förändrats på grund av en konsert med bland annat Justin Timberlake. Det gör att kvalet startar först kl 23.00 svensk tid – och klockan hinner bli midnatt vinna vi vet vem som har pole position.
Fredag:
Träning 1 kl 17.00-18.30
Träning 2 kl 21.00-22.30
Lördag:
Träning 3 kl 17.00
Kval kl 23.00
Söndag:
USA:s GP kl 21.00

Missade du däckvalen har du dem här, klicka på bilden får du hela listan:

Vi kan notera att:
…det ultramjuka däcket blir rosa i helgen. Det är ett sätt för F1 att stötta kampen mot bröstcancer.

FILE - In this Jan. 29, 2016, file photo, Brendon Hartley, of New Zealand watches in the garage during the final practice session before the IMSA 24-hour auto race at Daytona International Speedway in Daytona Beach, Fla. Chip Ganassi Racing will return to a two-car team in the IndyCar Series next season. Scott Dixon will return as driver of the No. 9, and the team said a driver for the No. 10 will be announced later. It is widely believed that New Zealand's Brendon Hartley will take over that seat. (AP Photo/John Raoux, File)
Brendo Hartley vann Le Mans 24-timmarslopp tidigare i år.  (AP Photo/John Raoux, File)

…Brendon Hartley gör F1-debut för Toro Rosso. Han ersätter Pierre Gasly som kör för titeln i Super Formula i Japan, något som är mycket viktigt för Honda (som levererar motorer till Toro Rosso nästa säsong). Det sägs att helgens race blir en intern fajt mellan Hartley och Daniil Kvyatt, lyckas Harley bäst kommer Kvyatt att återvända till reservbänken medan nya zeeländaren körde tre avslutande deltävlingarna. Ryssen har bara tagit fyra poäng i år.  Hartley har en bakgrund som juniorförare hos Red Bull, han har kört Indycar, han leder WEC och vann Le Mans tidigare i år.
….Renault är på väg ikapp Mercedes. Enligt teamet ligger man nu mellan två och fyra tiondelar efter Mercedes på ett varv. Det gör att Red Bull kan bli farliga under säsongens fyra avslutande lopp.
…Michael Schumachers förre manager, Willi Weber, går återigen ut i tysk media och kräver att han vill veta sanningen om hur Schumachers liv ser ut i dag. Familjen har inte längre någon kontakt med honom och har ända sedan olyckan varit noga med att inte berätta några detaljer kring Schumachers hälsotillstånd.
…Mercedes hotade med att kasta ut båda förarna, Nico Rosberg och Lewis Hamilton, efter kollisionen i Barcelona 2016.
– De hade ingen relation alls med varandra. De hälsade inte ens på varandra, erkänner ordföranden Niki Lauda.

…Charles Leclerc återigen kör den första träningen för Sauber. Den här gången är det Pascal Wehrlein som får lämna plats. I Mexiko veckan efter är det Marcus Ericsson.

…Felix Rosenqvist kör också för titeln i Japan i helgen. Följ Sportbladet Motor på Facebook så får du koll på det senaste.

•••
I morgon är det onsdag och då får du en rejäl guide inför USA:s GP.

Förarnas däckval till USA:s GP i Formel 1

av Anna Andersson

Ett tändstift för 59 euro.
Det kan ha kostat Sebastian Vettel segern i Japan – och i förlängningen en VM-titel.
59 Euro, 560 kronor – vad är det på en F1-bil värd flera miljoner?

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sitting in his car prepares for the third practice session at the Sepang International Circuit for the Malaysian Formula One Grand Prix in Sepang, Malaysia, Saturday, Sept. 30, 2017. (AP Photo/Eric To)
560 kronor för en titel? (AP Photo/Eric To)

Ja, det är i alla fall tillräckligt mycket för att en bil ska kunna gå sönder och förlora en VM-titel som i sin tur också är värd många, många miljoner.
Hur är det ordspråket lyder?
Liten tuva stjälper ofta stora lass…

I helgen är det ingen F1 och Ferrari har tid att gå igenom sina grejer. Veckan efter bär det av till Lewis Hamiltons favoritbana i Austin, Texas. Han har vunnit USA:s GP de tre senaste åren.
Här har du förarnas däckval till USA:s GP i Formel 1

Ericsson väljer två mjuka, fyra supermjuka och 7 ultramjuka. Hans teamkollega Pascal Wehrlein väljer tre mjuka, tre supermjuka och sju ultramjuka.

Klickar du på bilden får du hela listan.

•••

I dag testar Robert Kubica på Silverstone.  Han kör en Williams från 2014 och ska genomföra två tester innan vi är inne i november.

Även Paul di Resta sägs genomföra ett test innan oktober är över. Det verkar  som en direkt duell om en förarplats 2018.

•••

Nico Rosberg var på plats i Japan, som kommentator för brittiska Sky.  Killen pratar fem språk så han har många möjigheter framöver – om han vill.

Den här gången gjorde han också en intervju med spanska AS och där kritiserar han Fernando Alonso. Den regerande mästaren anser att Alonso bara har sig själv att skylla för att han inte vunnit någon titel sedan 2006:

– Det är inte otur, säger Rosberg.

– Det är inte otur när man väljer fel stall. Att välja stall hör till när man är en toppförare. Du kan vara världens bästa förare, men du kommer aldrig att vinna i en dålig bil.

•••

Mercedes team chief Toto Wolff smiles as he arrives at the Monaco racetrack, in Monaco, Wednesday, May 20, 2015. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Oskyldig fika? (AP Photo/Luca Bruno)

Det hettar till mellan Red Bull och Mercedes.
Anledningen är Max Verstappen oh hans kontrakt som går ut efter 2018.
Red Bull vill förlänga sitt kontrakt med 20-åringen och Mercedes vill skriva kontrakt med honom
Mercedes stallchef Toto Wolff och pappa Jos Verstappen träffades i Japan i helgen.
– Det var en helt oskyldig fika mellan två kompisar, säger Wolff.
– Jag har haft en bra relation till Jos Verstappen i många år, långt innan Max var redo för F1.
Red Bull och motorsportkonsulenten Helmut Marko är inte riktigt av samma åsikt utan påpekar att Mercedes nu ofta syns i närheten av familjen Verstappen.
– Det är en fråga om stil och uppförande, sa han till Bild am Sonntag.
Vad som händer med Pierre Gasly nästa helg är fortfarande inte klart. Han är ju ny förare hos Toro Rosso, men har i år kört Super Fomula i Japan. Där kan han säkra titeln – samtidigt som F1 kör i USA. Den titeln är väldigt viktig för Honda – och Honda levererar nästa år motorer till Toro Rosso.
Red Bull har inte lämnat något besked än, men Helmut Marko sticker ut hakan.
– Red Bull har, till skillnad från Ferrari och Mercedes, i alla fall stake. Vi sätter unga förare i bilen.
Toto Wolff svarar med följande mening i Bild:
– Ärligt talat, hos Mercedes tänker vi med huvudet, inte med …

Fortsättning lär följa under de fyra racehelger som återstår.

Datumen har du här

22 oktober: USA:s GP

29 oktober: Mexikos GP

12 november: Brasiliens GP

26 november: Abu Dhabis GP

•••

Vi hörs snart igen. Tack alla trogna läsare som hänger med – bloggen går snart in på sin tionde säsong.

Det är helt galet!

Hamilton och Vettel i kamp om VM i F1 2017

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har vaknat upp till en ny morgon – med ena handen på VM-bucklan.
Även om han inte ser det så själv än.

MONTREAL, QC - JUNE 09: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP in the Paddock during practice for the Canadian Formula One Grand Prix at Circuit Gilles Villeneuve on June 9, 2017 in Montreal, Canada. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Hamilton och Vettel i kamp om VM i F1 2017 . Vem vinner VM 2017? (AFP)

Faktum är att han kan avgöra VM i Austin om två veckor – på en bana som han har vunnit fyra gånger, tre av dem sedan 2014.
Hans tuffaste konkurrent, Sebastian Vettel, har inte längre avgörandet i egna händer.
Jag skrev en krönika om det i går. Den läser du här.

 

Här har du loppen som återstår 2017:
22 oktober: Lopp 17: USA:s GP, Austin
29 oktober: Lopp 18: Mexikos GP, Mexico City
12 november: Lopp 19: Brasiliens GP: Sao Paolo
26 november: Lopp 20: Abu Dhabis GP, Abu Dhabi

Men som Vettel säger så finns chansen kvar. Fortfarande handlar det om Hamilton och Vettel i kamp om VM i F1 2017

Lek med tanken att han vinner i USA och Mexiko, samtidigt som Hamilton bryter. Sedan vinner han i Brasilien och Hamilton slutar trea. Då har Vettel 322 poäng inför finalen i Abu Dhabi – och Hamilton 321….
Inför Malaysias GP tippade jag på en seger för Daniel Ricciardo. Så blev det inte, men det blev en Red Bull i alla fall.
Inför Japans GP trodde jag att Hamilton skulle vara vassast på Suzuka. Det var han.
Jag brukar aldrig tippa, tycker själv att jag är rätt kass på det – men när redaktören nu bad mig så gav jag mig och tippade avslutningen på säsongen redan inför Malaysias GP.
Undrar hur många fler av de tipsen som går in…risken finns att det är extremt få.
•••

Formula One F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia - October 1, 2017. Redbull's Max Verstappen celebrates winning the race with teammate Daniel Ricciardo. REUTERS/Edgar Su
Stannar båda? Eller går de ? REUTERS/Edgar Su

Hösten har varit bra för Red Bull och får Renault till motorn ännu lite bättre så kommer teamet vara ett allvarligt hot mot Mercedes och Ferrari, inte bara i enstaka race utan också över en hel säsong.
Båda Red Bulls förare har kontrakt som går ut efter nästa säsong, men redan nu gör teamet klar att man vill behålla Daniel Ricciardo och Max verstappen.
– Vår tydliga avsikt är att behålla båda förarna till och med 2020, säger teamchef Christian Horner  när han möter media efter Japans GP.
Det ryktas dock om att Ferrari gärna ser Ricciardo som ersättare till Kimi Räikkönen 2019 och att Mercedes gärna vill ha Verstappen från och med 2019.
Det blir spännande att se var detta slutar.
•••

Vi kan också notera att…
….Lewis Hamilton har nu avslutat 21 race på poängplats. Det är lika många som Sebastian Vettels personliga rekord.
Fernando Alonso har 23, Michael Schumacher 24 och Kimi Räikkönen är bäst av alla med 27.
…Valtteri Bottas bara är 13 poäng bakom Vettel i mästerskapet.
…Jolyon Palmer lämnar Renault och ersätts av Carlos Sainz. Den franska tillverkaren gör dock klart att man ska fortsätta att stötta Palmer under hans fortsatta karriär.
– VI är en tillverkare som är del av en stor grupp och vi har lämnat stora spår efter oss inom motorsporten därför har vi möjligheten att fortsätta stötta Jolyon framöver, säger VD Cryil Abiteboul.
…Sebastian Vettel gick och kissade när det var dags för nationalsången inför Japans GP. därför har FIA varnat honom. Det var hans andra varning, får han en till kommer han att bestraffas.
•••

Mattias Ekström
Vinner han ännu en titel? (Audi)

I helgen kan Mattias Ekström säkra sin tredje titel i DTM.
Det är tio år sedan han vann senast.
Snacka om att den regerande världsmästaren i rallycross har en imponerande karriär.
Det är lite synd att vi aldrig fick se honom i F1.

Lewis Hamilton kan ha säkrat VM-titeln

av Anna Andersson

Lewis Hamiltons glädje gick inte att ta miste på.
Han vann Japans GP.
Men segern betyder mer än så.
Lewis Hamilton kan ha säkrat VM-titeln.

Formula One F1 - Japanese Grand Prix 2017 - Suzuka Circuit, Japan - October 8, 2017. Mercedes' Lewis Hamilton of Britain throws his trophy into the air as he celebrates winning the race. REUTERS/Toru Hanai
Hamilton kan ha säkrat VM-titeln REUTERS/Toru Hanai

Han är mycket väl medveten om att han har en hand på VM-bucklan. Han har 59 poängs försprång i kampen om VM när det nu återstår fyra lopp – och det är 100 poäng kvar att köra om. Det känns inte som om Hamilton släpper den ledningen, faktum är att han kan bryta två lopp och även om Vettel vinner de två racen så har han ändå ledningen i mästerskapet.
Dessutom kommer vi nu till två banor, USA den 22 oktober och Mexiko efter det, som passar både Mercedes och Hamilton riktigt bra.

– Jag kan absolut inte säga att jag har en hand på bucklan, inte än. De är 100 poäng kvar att tävla om och jag måste ge allt. Han (Vettel) har haft väldigt mycket otur, motorerna är väldigt komplexa. Jag kan bara säga att killarna i mitt team har gjort ett enastående jobb än så länge.
Teoretiskt kan Hamilton säkra titeln i Austin om två veckor…..
Jag tror att Hamilton vinner VM i år.
Även om jag gärna ser att det blir kamp in i det sista – det blir så mycket roligare att både titta och jobba då;-)

När det gäller Vettel är det svårt att skriva något annat än, NEIN, NEIN, NEIN!

Detta måste vara en mardröm för både honom och Ferrari.
– Jag vet inte vad som hände, säger Sebastian Vettel till RTL.
– Jag tror att det var ett tändstift, jag märkte det redan när vi skulle värma bilen och på formationsvarvet fanns ingen power alls.
Han var extremt besviken och vet naturligtvis också att hans chanser till en femte VM-titel är minimala. Istället för att tangera JM Fangios rekord på fem titlar kan han behöva se hur Hamilton tangerar hans fyra titlar.
Bittert för Vettel.
– Vi ligger alla på gränsen och ibland går saker sönder, även om man önskar att de inte gjorde det. Normalt har man kontroll på allt, men ibland så fungerar inte saker. Hur bittert det än är så kan det vara så, säger han.
– Jag vet att alla ger allt och då är det extra bittert när det händer.
I Singapore var det hans eget misstag som gjorde att det blev noll poäng. I Malaysia gick motorn sönder inför kvalet och nu ett tändstift.
Vilka hemska veckor i Asien för Vettel.

Mer om racet läser du här.

•••
När det gäller Red Bull så känns det som om teamet verkligen är med i kampen om segrar igen. Deras förare var tvåa och trea, de slog alla förutom Lewis Hamilton och bilen är fantastisk i racetrim.
Det är som Hamilton sa:
– Vi är bra i kvalet medan Red Bull är starkare i racet.
Daniel Ricciardo tog sin sjunde pallplats för säsongen och Max Verstappen som vann senast var tvåa i dag. Bilen har utvecklats och det behövs inte så mycket mer power i den motorn för att Red Bull ska kunna utmana om en titel också.
Kanske redan nästa år?
Mercedes har dominerat F1 sedan det senaste regelbytet 2014, men nu börjar de andra stora teamen att komma i kapp. Ferrari har utmanat hela året, men har allt för stora problem med tillförlitligheten, och nu är Red Bull också konkurrenskraftiga.
•••

Sauber's Swedish driver Marcus Ericsson attends a press conference ahead of the Formula One Malaysia Grand Prix at the Sepang circuit near Kuala Lumpur on September 28, 2017. / AFP PHOTO / ROSLAN RAHMAN
Aj aj aj Ericsson./ AFP PHOTO

Vi kan notera att….
…Carlos Sainz kör för Renault från och med nästa race. Jolyon Palmer lämnar F1. Frågan är om han kommer tillbaka.
…Esteban Ocon nu kört 25 varv utan att bryta ett enda lopp. Där tangerar han Max Chiltons rekord.
…Marcus Ericsson var riktigt besviken efter att han tappat kontrollen över sin bil i kurva 8. Hans race slutade i en däckstapel. Det är tredje racehelgen där han inte alls lyckas på söndagen. Ingen bra resklam för framtiden.

– Slutet på den här helgen var en besvikelse för mig, säger Ericsson.

– Starten var bra och jag kunde ta ett par placeringar. Jag körde av i kurva åtta och slog i däckstapeln. Nu flyttar vi fokus mot de kommande racen i USA och Mexiko och jag ser fram emot att köra igen.

Bakom kulisserna pågår arbetet för att behålla en plats i F1, men resultaten hjälper inte. Det som kan rädda honom är de sponsorer som ställt upp så mycket under hans karriär. Kan de göra det en gång till?
... Red Bull knappar in på Ferrari i märkes-VM, samtidigt som Mercedes är på väg mot ännu en VM-titel.
….Force India kommer att sluta fyra i märkes-VM. Båda bilarma tog poäng – igen.
…Kevin Magnussens omkörning av Felipe Massa var racets bästa.

…Daniil Kvyatt gör F1-comeback i USA. För Toro Rosso.

Här är resultatet i Japan:

1. Lewis Hamilton, Mercedes

2. Max Verstappen, Red Bull

3. Daniel Ricciardo, Red BUll

4. Valtteri Bottas, Mercedes

5. Kimi Räikkönen, Ferrari

6. Esteban Ocon, Force India

7. Sergio Perez, Force Indi

8. Kevin Magnussen, Haas

9. Romain Grosjean, Haas

10. Felipe Massa, Williams

11. Fernando Alonso, McLaren

12. Jolyon Palmer, Renault

13. Pierre Gasly, Toro Rosso

14. Stoffen Vandoorne, McLaren

15. Pascal Wehrlein, Sauber

Bröt gjorde Sainz, Vettel, Ericsson, Hülkenberg och Stroll

•••
Nästa helg är det ingen F1, däremot MotoGP i just Japan. Går Marc Marquez moto titeln?
•••
F1 återkommer om två veckor. Då i USA. En bana som Hamilton och Mercedes brukar regera på.
Sedan väntar Mexiko. Där är det bara Mercedesbilar som vunnit sedan F1-comebacken.
Kan Red Bull eller Ferrari hota?
Det finns trots allt en spänning kvar.

Sida 170 av 390