En maktdemonstration av Lewis Hamilton

av Anna Andersson

Det var inte en seger.
Det var inte en kross.
Det var en maktdemonstration av Mercedes Lewis Hamilton på Monza.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates after winning during the Italian Formula One Grand Prix, at the Monza racetrack, Italy, Sunday, Sept. 3, 2017. (AP Photo/Antonio Calanni)
En maktdemonstration av Lewis Hamilton (AP Photo/Antonio Calanni)

Han var mer än en halv minut före VM-ledaren Sebastian Vettel, Ferrari, i mål och det i Italiens GP. Han blev den förste föraren i år som vann två VM-deltävlingar efter varandra, han tog över kommandot i VM och han tog över ledningen i mästerskapet.
Han har gjort precis allt rätt och tittar vi på de två senaste helgerna är det lätt att peka ut Hamilton som årets mästare – men vänta.
Detta är inte över än.
Det är långt, långt kvar.
Nu väntar vi på Singapores GP om två veckor, det är en bana där Mercedes har haft problem tidigare, en bana som bör passa Ferrari något bättre och en bana där Red Bull lär kunna slå tillbaka ordentligt. Red Bull har förberett sig väl inför den tävlingen genom att göra flera byten av viktiga motorelement till den här tävlingen och trots det lyckades Daniel Ricciardo hota Sebastian Vettel i kampen om plats tre.
Det visar att Red Bull också kan blanda sig i en poängstrid – och det är möjligt att det inte står någon silverpil på prispallen efter det stadsloppet.
Nu skiljer det tre poäng mellan Hamilton och Vettel. Det är ingenting.
Trots en maktdemonstration av Lewis Hamilton kommer denna säsong att leva länge till. Jag hoppas att den är vid liv när vi kommer till Abu Dhabis GP den 26 november.
•••
Marcus Ericsson kan glömma helgens race.  Han var ifrånåkt av sin kollega, låg så mycket sist som du kan ligga och fick dessutom bryta loppet.
– Det var ingen bra dag, säger han till Viasat.
– Jag vet inte om vi hade något fel på bilen, jag hade ingen bra känsla.
Inför Singapores GP är han något optimistiskt, eftersom det är en bana där motor inte är avgörande.
– Vi måste ge allt i alla race, även om vi är långsamma så måste vi maxa vår prestation.

Mer om loppet läser du här

Resultat Italiens GP:

1) Lewis Hamilton  Mercedes 1:15:32.312
2) Valtteri Bottas Mercedes + 4.471
3) Sebastian Vettel Ferrari + 36.317
4) Daniel Ricciardo  Red Bull
5) Kimi Räikkönen  Ferrari
6) Esteban Ocon  Force India
7) Lance Stroll  Williams
8) Felipe Massa  Williams
9) Sergio Pérez  Force India
10) Max Verstappen     Red Bull
11) Kevin Magnussen  Haas F1 Team
12) Daniil Kvyat     Toro Rosso
13) Nico Hülkenberg  Renault
14) Carlos Sainz jr.     Toro Rosso
15) Romain Grosjean  Haas F1 Team
16) Pascal Wehrlein     Sauber
Förare som bröt
Fernando Alonso
Marcus Ericsson
Stoffel Vandoorne
Jolyon Palmer
•••
Vi kan notera att…
….Max Verstappen tog poäng. Det var sjunde gången på 13 lopp i år. Men å andra sidan startade han på plats 13 i sitt 13:e lopp i år.
…Daniel Ricciardo var makalös. Han startade på plats 16, körde en lång stint på sina soft, bytte till supersoft och hotade Sebastian Vettel i kampen om tredjeplatsen. Det var imponerande.
…Esteban Ocon plockade åtta poäng till Force India och Lance Stroll sex till Williams.
….McLarens båda bilar bröt och de måste nu ta ett beslut om framtiden. McLaren för diskussioner med Renault, men Renault vill bara leverera motorer till tre team. Det gör att Toro Rosso måste skriva en deal med Honda – innan McLaren kan bryta sitt samarbete med Honda.
…Italiens GP 2017 är det femte snabbaste VM-loppet som kört i F1:s historia.
…Det är sju lopp kvar av säsongen. Missa inte dem.

Lewis Hamilton imponerar på Monza

av Anna Andersson

Den tredje träningen regnade bort och det var också blött under kvalet och för Ferrari var det en blytung dag på Monza.
VM-ledaren Sebastian Vettel var bara åtta på hemmaplan, hans teamkollega Kimi Räikkönen sjua.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton celebrates winning the pole position after the qualifying session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 2, 2017 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Lewis Hamilton imponerar på Monza. / AFP PHOTO

Lewis Hamilton imponerar på Monza

Det är riktigt tungt eftersom Lewis Hamilton Lewis  imponerar på Monza. Han körde in sin 69:e pole position i karriären. Nu är han den föraren i F1-historien som varit snabbast i flest kval.
Det är ruskigt imponerande.

Michael Schumacher har 68 pole positions och Ayrton Senna 65.
•••
Det var ett mycket svårt kval i Italien. Det var vatten på banan och vatten som föll från himlen och de dåliga förhållandena blev inte bättre heller.
Kvalet avbröts för timmar sedan Romain Grosjean fått vattenplaning, men det var flera av förarna som var irriterade över den långa väntan.
– Låt oss bara köra i regnet i stället för att sitta här och slösa bort tiden, sa Lewis Hamilton.
Det var ungefär så det kändes – jag undrar hur många tv-tittare som gav upp.

Tekniskt var det naturligtvis också tuffa förhållanden under kvalet som ger svåra förutsättningar inför racet, då spår metrologerna att det blir uppehåll…
Eftersom du inte får göra några förändringar på bilen mellan kvalet lördag och loppet på söndag så går det inte heller att ställa in bilen för regn, då funkar den under kvalet, men inte under racet. Sedan är det naturligtvis samma sak åt andra hållet. Det går inte att ställa in bilen för att det ska vara ett torrt lopp, då fungerar den inte under kvalet.
•••
Regnet gjorde i alla fall att vi får en intressant startupptällning i morgon.
Lewis Hamilton startar intill Williams yngling Lance Stroll.
Bakom honom står Force Indias Esteban Ocon och Mercedes Valtteri Bottas.
Först därefter väntar Sebastian Vettel, Ferrari och dennes teamkkollega Kimi Räikkönen.
Inte alls vad Ferrari hade hoppats på hemmaplan. Det finns en risk att Vettel blir av med VM-ledningen i morgon.

Mer om kvalet hittar du här

Italiens GP – startuppställningen

1 ) L. Hamilton Mercedes

2) L. Stroll Williams

3) E. Ocon Force India

4) V. Bottas Mercedes

5) K. Räikkönen Ferrari

6 ) S. Vettel Ferrari

7) F. Massa Williams

8) S. Vandoorne McLaren

9) S. Perez Force India

10 ) D. Kvyatt Toro Rosso

11) K. Magnussen Haas F1

12) M. Ericsson Sauber

13) P. Wehrlein Sauber

14) R. Grosjean Haas F1

15) M. Verstappen Red Bull +20 platser
16) N. Hülkenberg Renault +10 platser
17) C. Sainz Toro Rosso +10 platser

18) D. Ricciardo Red Bull +25 platser
19) J. Palmer Renault +15 platser
20) F. Alonso McLaren +35 platser

•••
Marcus Ericsson tog sig som väntat inte vidare från den första kvalomgången, men han får ändå en bra plats på gridden – 12. Han lär dock snabbt bli upp och omkörd från förare med snabbare bilar, men om det blir växlande förhållanden kan han ha chansen att ta årets första poäng.

– Jag hoppas på regn, säger han til Viasat Motor.

– Det kändes bra på regndäcken.

•••
Fernando Alonso är optimistisk inför 2013:
– Jag tror att det finns möjligheter att hitta en styrning där jag kan vinna nästa år. Det är det kriterium jag har satt, säger spanjoren vars kontrakt med McLaren går ut.
– Om jag inte hittar den möjligheten så måste jag vinna oavsett vart jag hamnar. Jag tycker att det ser bra ut, jag är optimistisk.

Det senaste inför Italiens GP på Monza

av Anna Andersson

Jag skulle inte ha skrivit att Fernando Alonso slipper straff.
Att hans motor höll.

Så var det inte alls.
I F1-bloggen får du det senaste inför Italiens GP på Monza och nu är det bekräftat att han flyttas tillbaka 35 platser i starten.
Och startar troligtvis sist – igen.

Dutch driver Max Verstappen of Red Bull looks on during the second free practice session at the Hungaroring racetrack in Mogyorod, northeast of Budapest, Hungary, Friday July 28, 2017. The Hungarian Formula One Grand Prix will be held on Sunday July, 30. (Zsolt Czegledi/MTI via AP)
Red Bull tar straffen på Monza – full fokus på Singapore  ( AP)

Även Red Bulls båda förare har med sig straff in till helgens deltävling. Teamet vill göra sig av med dem på Monza där de ändå inte kan konkurrera med Mercedes och Ferrari för att sedan kunna attackera i Singapore om två veckor.
– Om vi har lite tur kanske vi kan vara med och kämpa om en pallplats där, säger Max Verstappen.
Carlos Sainz har också bytt delar i motorn och straffas genom att flyttas tillbaka tio platser i starten.
Det känns som om det behövs ett mattegeni för att räkna ut hur startordningen blir efter alla straff. Det är löjligt. Jag skrev om det tidigare i veckan.

Nu skriver motorsporttotal att den förare som kör ut först på första träningen har en fördel när alla straffen räkas samman, så det var tur  för Daniel Ricciardo att han var vaken. Han var först på banan därefter Sainz, Alonso och till sist Verstappen.

Snacka om virrvarr.
Kan ingen hitta en annan lösning?
Några förslag?
Nästa år ska man förövrigt bara få använda tre motorer – och det på 21 lopp. I år är det fyra motorer på 20 lopp.
Hur ska det gå till?
••••
Här är resultatet från fredagens träningar. Valtteri Bottas satte den snabbaste tiden under den andra träningen mycket tack vare en förarmiss från Lewis Hamilton.

1) Valtteri Bottas     Mercedes-AMG 1:21.406
2) Lewis Hamilton     Mercedes-AMG + 0.056
3) Sebastian Vettel     Ferrari + 0.140
4) Kimi Räikkönen     Ferrari + 0.398
5) Max Verstappen     Red Bull + 1.003
6) Daniel Ricciardo     Red Bull + 1.346
7) Stoffel Vandoorne  McLaren  + 1.541
8) Fernando Alonso     McLaren + 1.562
9) Esteban Ocon     Force India   + 1.571
10) Felipe Massa     Williams + 1.579
11) Carlos Sainz jr.     Toro Rosso  + 1.744
12) Nico Hülkenberg  Renault + 1.866
13) Jolyon Palmer     Renault  + 1.911
14) Sergio Pérez     Force India  + 1.946
15) Lance Stroll     Williams + 1.997
16) Romain Grosjean  Haas  + 2.161
17) Kevin Magnussen  Haas + 2.244
18) Daniil Kvyat     Toro Rosso + 2.847
19) Marcus Ericsson     Sauber + 3.488
20) Pascal Wehrlein     Sauber  + 3.889

Lite mer från träningarna och Saubers framtidsplaner läser du här. Ericssons team  flyttar fokus –  nu är det 2018 som gäller.
•••
Vem får vila? Marcus Ericsson eller Pascal Wehrlein? Sauber meddelar att GP2-ledaren Charles Leclerc , som också sponsras av Ferrari, kommer att köra fredagsträningen under minst fyra av säsongens avslutande lopp.
Sauber har bekräftat för Motorsporttotal att det handlar om tävlingarna i Sepang, Austin, Mexiko och Sao Paulo.
Sauber gör för övrigt en stor satsning på ny motor, ny bil och ny personal 2018. Mer läser du här.

•••
Ett par andra saker att notera….
…Robert Kubica är på plats på Monza, på besök hos Renault.
…Ferrari inte har vunnit på Monza sedan 2010. Då hette segraren Fernando Alonso.

Sauber Formula One driver Pascal Wehrlein of Germany speaks with press at the 'Sochi Autodrom' Formula One circuit, in Sochi, Russia, Thursday, April 27, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday April 30. (AP Photo/Pavel Golovkin)
Är han för ung för F1? (AP)

….Pascal Wehrlein kan få lämna F1 – på grund av sin ålder. Force India och Williams jobbar båda med sprittillverkare och de vill att en av förarna ska vara över 25 år för att de ska kunna nå ut med sin marknadsföring. Hos Williams har Lance Stroll 18 en plats och Force India vill gärna jobba med Esteban Ocon, 20. Då krävs det att den andra föraren är något äldre, men Wehrlein är bara 23. Ericsson däremot är 27 och han snackar med båda de teamen. Det kan bli en spännande höst….
…F1 är faktiskt jämnare än tidigare. Om vi räknar bort de tre första teamen från F1 så hade vi haft sju segrare på tolv lopp. Så  jämnt är det mitt i fältet.
….Lewis Hamilton är nöjd med att Sebastian Vettel skrivit under ett kontrakt över tre år med Ferrari.
– Den pusselbiten ligger på plats och det gör det enklare för mig att planera min framtid.
32-årige Hamiltons plan är att förlänga ed Mercedes och köra i F1 mellan fem och sex år till.
…Nico Hülkenberg hade problem med hydrauliken under den andra träningen.
…det snackas om att Toro Rosso och Honda ska tillkännage ett framtida samarbete här under helgen.

….Renaults chef  Cyril Abiteboul, Alan Prost och McLarens Jerome Stoll har setts i ett möte på Monza. Vad kan det handla om? En motordeal?

•••

Här är däcktillverkaren Pirellis tankar inför helgens deltävling:

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Italiens Grand Prix, 1-3 september 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 01.09.2017 16:17 CEST

Bara en vecka efter förra helgens lopp i Spa-Francorchamps i Belgien har det blivit dags för nästa tävling, Italiens Grand Prix i Monza utanför Milano. Banan Autodromo Nazionale Monza kan ses som Pirellis hemmaplan och kallas ibland för ”The temple of speed”. För att matcha både höga hastigheter och temperaturer – Italien har haft en rekordvarm sommar – har Pirelli valt ut däcktyperna Red Supersoft, Yellow Soft och White Medium.

Fakta inför loppet på Autodromo Nazionale Monza:

  • Banan präglas av raksträckor, vilket sätter krav på rätt acceleration och bromsning.
  • Med de nya bilarna väntas förarna kunna ta vissa kurvor upp till 30 km/h snabbare.
  • I förra årets lopp användes ett flertal strategier; vann gjorde Nico Rosberg med endast ett depåstopp.

Ger Max Verstappen upp?

av Anna Andersson

Ger Max Verstappen upp?
Är han på väg att lämna Red Bull?
Det är möjligt.
Efter att han nu har brutit sex lopp av 12, samtliga på grund av att materialet inte håller så är han irriterad.
– Jag kan inte acceptera den här situationen längre oh jag är mycket nära att säga att det räcker nu, säger han.
– Detta får inte hända hos ett toppteam. Jag har inte känslan av att det finns någon snabb lösning på det här problemet.

Red Bull Racing's Belgian-Dutch driver Max Verstappen prepares to exit the pit lane during the third practice session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 3, 2016 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Ger Max Verstappen upp?/ AFP PHOTO /

I den holländska TV-showen ’PetTalk’ är han tuff mot motorleverantören Renault:
– Problemet är inte Red Bull, men jag är beroende av vårt paket, säger han.

Han vill inte heller ta emot den ursäkt som Renaults rådgivare Alain Prost levererade efter Belgiens GP.
– De har bett om ursäkt hela året, men det hjälper mig inte. De är klart att de vill hålla mig på humör och att jag ska fortsätta tro på dem, säger Verstappen.
– När man vet vad det beror på kan man lösa det, men när det är olika saker som går sönder varje gång så finns det ingen lösning.
Renault hade stora problem med sina motorer under tävlingshelgen i Belgien, Toro Rossos Daniil Kvyatt råkade ut för det på fredagen, Renaults Jolyon Palmer på lördagen och Max Verstappen under söndagen. Det kallar även Renaults motorsportchef Cyril Abiteboul för oacceptabelt.
Verstappen har ett kontrakt över 2019, men om det inte blir bättre kommer han att fundera ännu mer över vilka andra möjligheter som finns och även om Christian Horner, som är stallchef hos Red Bull lovar att bilen ska vara bättre nästa år så tvivlar Verstappen på dess kapacitet.
– Red Bull måste bygga en bil som är sju tiondelar snabbare än konkurrenternas och hur ska det gå till?
•••
Här är läget på motorfronten:

Vill du läsa mer om straffen som hotar F1?
Här gör du det.
•••
Kan Lewis Hamilton vinna på Monza? Gör han det blir han den första föraren som lyckas vinna två lopp i rad under årets säsong.
Makalöst var jämnt det har varit hittills.
2012 fanns det inte någon förare som vunnit två lopp i rad under de 14 första loppen, därefter avgjorde Sebastian Vettel VM genom att vinna fyra race i rad.
•••
Honda har undersökt Fernando Alonsos motor och den är okej. Spanjoren ska kunna använda den i Monza och ska därför inte behöva starta längst bak – igen.

Det skrev jag för någon timme sedan. Det är bara att radera. Alonso får en ny motor igen och startar åter igen längst bak……Dessutom väntar straff för båda förarna från Red Bull i helgen. Nu är det många som undrar samma sak – ger Max Verstappen upp?

Är han så frustrerad att han försöker hitta en ny sits till 2019 eller  stannar han hos Red Bull?

•••

Force Indias både förare Esteban Ocon och Sergio Perez möttes på presskonferensen i dag. I söndags hävdade Ocon att Perez försökte döda honom – två gånger om.

Nu låter det annorlunda. Båda säger att de har haft bra samtal med varandra och att de vill gå vidare. Perez tror inte heller att det blir någon ytterligare kollision.

Vi får se på söndag…

•••

Felipe Massa vet vad han ska göra när F1-karriären är över. Han ska köra Formula E.

– Jag vet bara inte riktigt när än, säger han.

Det blir ett spännande för Felix Rosenqvist.

 

 

Guide till Italiens GP i Formel 1

av Anna Andersson

Efter Belgien kommer Italiens GP. Från en höghastighetsbana till nästa och från en bergochdalbana där Mercedes var snabbast till Ferraris hemmaplan. Räkna med ett härlgit race på söndag.

Här är tiderna som gäller:

Fredag:

Träning 1 kl 10.00

Träning 2 kl 14.00

Lördag:

Träning 3 kl 11.00

Kval kl 14.00

Söndag:

Race kl 14.00
Själv älskar jag Italiens GP.
Parken, atmosfären och allt. Det andas F1 och det andras F1-historia. Jag skulle kunna prata om det i timmar och ska du se ett F1-lopp.

Välj Italiens GP på Monza.

Ferrari driver Fernando Alonso of Spain gives the thumb-up sign after setting the pole position for the Italian Formula One Grand Prix, flanked by his Brazilian teammate Felipe Massa, who set the third fastest time, at the Monza racetrack, in Monza, Italy, Saturday, Sept. 11, 2010. Alonso marked his Ferrari debut at the Italian Grand Prix by taking pole position for the Formula One race. The two-time world champion from Spain set the pace with a lap of 1 minute, 21.962 seconds Saturday for his 19th career pole. It is the Italian team's first pole since the 2008 Brazilian GP, a span of 30 races. (AP Photo/Luca Bruno)
Fernando Alonso är den senaste Ferrariföraren som vunnit på Monza – 2010 (AP Photo)

Där får du ståpäls bara du kliver in genom grindarna, det är som att kliva in i en annan värld. När jag var där första gången, 2002, var jag inte beredd på den känslostorm som det faktiskt bär med sig, men jag blev betagen. Av parken, banan, folket, fansen och historien.
Jag förstår att Sebastian Vettel ser fram emot helgens lopp, han hängde bra med Lewis Hamilton på Spa, förlorade egentligen på grund av en dålig omstart och på Monza lyckas Ferrari alltid plocka ut max ur sin bil. Den nya hjulupphängningen fram, den nya framvingen och det omarbetade golvet verkar fungera på sträckor där det behövs downforce.
– På Silverstone var vi en sekund efter, nu är vi på rätt väg och jag tror inte att vi måste vara rädda för någon bana alls. Vi har verkligen förbättrat bilen i racetrim, säger Sebastian Vettel till motorporttotal.
– Däremot måste vi förbättra bilens kvalmodus, när de (Mercedes) driver upp motorn kan de plocka ut tre eller fyra tiondelar till och det är skillnaden just nu.
Monza är den bana där föraren kör med full gas längst under ett lopp, under 75 procent av varvet.
– Monza borde passa oss, men Ferrari har otroligt effektiva bromsar och på Monza är det en fördel vid minst ett tillfälle, Ferrari är en tuff motståndare, säger Mercedes Toto Wolff.
– Dessutom har de hemmaplan och det är mycket viktigt. Vi kommer att behöva ge allt.
Ferrari har inte vunnit på hemmaplan sedan 2010, då hette segraren Fernando Alonso, så gissa om trycket är stort i år när Sebastian Vettel leder VM.

Längre ner i detta inlägg hittar du en guide till Italiens GP i Formel 1

•••

Efter kollisionen i Belgien och efter hotet om att stänga av förarna. Hur går det vidare hos Force India?

•••
Väderprognosen inför helgen talar om regn – i alla fall under fredagen. Runt 23 grader varmt, men närmare 35 mm regn och åska.
Även under lördagen väntas regn, inte i samma mängder. Då ska det komma 4 mm under dagen och vara ungefär 23 grader varmt
På söndagen väntas däremot uppehåll och kring 24 grader varmt.
•••
Här har du förarnas däckval:

Guide till Italiens GP i Formel 1

Autodromo di Monza
Lopp: 13 av 20
Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720km.
Varvrekord: 1.21,046 (Rubens Barrichello, 2004).
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 46
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Vinnande strategi 2016: 1 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann.
Antal segrar från pole position: 23
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett mycket klassiskt lopp. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet. Du kan färska upp minnet här:

Kval – 2016
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Max Verstappen, Red Bull
8. Sergio Perez, Force India

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany, celebrates on the podium after winning the Italian Formula One Grand Prix at the Monza racetrack, Italy, Sunday, Sept. 4, 2016. (AP Photo/STR)
Nico Rosberg vann på Monza 2016 – och han vann VM (AP Photo/STR)

Italiens GP 2016
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Max Verstappen, Red Bull
8. Sergio Perez, Force India
16. Marcus Ericsson, Sauber
Segrare sedan 2010:
2016: Nico Rosberg, Mercedes
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Fernando Alonso, Ferrari

Odaterad bild Ronnie Peterson, vår störste (i antalet segrar), formel-1 förare. Foto Olle Lindeborg / PrB / TT / kod 190
Ronnie Peterson, vann Italiens GP tre gånger
Foto / TT

Flest segrar på Monza:
Michael Schumacher (5)
Lewis Hamilton (3)
Ronnie Peterson (3)
Sebastian Vettel (3)
Alain Prost (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Rubens Barrichello (3)
Stirling Moss (3)
Nelson Piquet (3)
Fernando Alonso (2)
Damon Hill (2)

•••
De två DRS-rakorna befinner sig mellan kurva sju och åtta, samt start och målrakan, mellan Parabolica och Rettifilo (den första chikanen).
•••
I morgon kommer återigen en nyhetsuppdatering och det senaste snacket. Vi hörs hoppas jag.

Force India hotar med att stänga av sina förare

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann i Belgien.
Det är historia nu.
På söndag kör F1 på Monza – Ferraris hemmabana men återigen väntar en höghastighetsbana som bör passa Mercedes som har bra fart på rakorna. Samtidigt kan Ferrari spela jokerkortet – hemmaplan.
Det kan bli ungefär hur spännande som helst.
Men innan vi går in mer på det så tänkte jag samla i hop snacket efter Belgien.

Force India driver Esteban Ocon of France steers his car during the Belgian Formula One Grand Prix in Spa-Francorchamps, Belgium, Sunday, Aug. 27, 2017. (AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
Force India hotar med att stänga av sina förare.  (TT)

Hos Force India kokar det nämligen rejält efter gårdagens incident där deras båda förare var extremt nära varandra i starten och kolliderade senare under loppet. Esteban Ocon och Sergio Perez fortsatte dessutom sitt interna krig efter loppet.
Fransmannen skrev vid två tillfällen på twitter att hans teamkollega Perez försökte döda honom på banan.
Peres är mycket besviken på de kommentarerna, kommentarer som han anser vara dumma:
– Jag vill bara klara ut sanningen och lämna mig bakom mig, men jag har känslan av att det inte är över än, förklarar Perez på twitter.

Den förre mästaren Jac Villeneuve har också gett sig in i bråket och är mycket tuff mot Perez:

…– Det spelar ingen roll om det är hans teamkollega eller inte. Du ska aldrig utsätta någon annan förare för fara. Du kan bromsa sent, göra ett misstag och det är okej, säger han.
– Men detta är bara löjligt. Perez manöver har ingenting med racing att göra. Han blockerade honom och det gör man inte. Det är aggressivt och smutsigt.
Även teamet, Force India, är irriterat. De förlorade poäng på det kollisionen och det var också den som var grunden till att Perez fick bryta loppet.
Nu meddelar man att om det händer igen så handlar det inte bara om en stallorder – teamet hotar med att stänga av sina förare
– Händer vi igen måste vi fundera över det. Vi måste fundera över vem vi sätter i vår bil, säger VD:n Otmar Szafnauer till Autosport.
– Jag är väldigt besviken över att de inte kan lösa det  själva och att teamet måste gripa in. Det är tråkigt, men teamet kommer alltid först.

•••
För övrigt så smälter den is som McLaren, Honda och Fernando Alonso står på allt mer. Den är läskigt tunn nu och riskerar att brista.
Alonso parkerade bilen med motorproblem i går.
Det var i alla fall det han sa.
Men Honda hittar inget fel på motorn.
– Han påtalade över radion att han hade ett problem med bilen, men vi såg ingenting på den data vi hade. Det var en försiktighetsåtgärd att parkera, säger Hondas Yusuke Hasegawa.

•••
Toro Rosso låter Sean Gelael  köra fyra fredagar för teamet, i Singapore, Malaysia, USA och Mexiko. Det är inte klart vem han ersätter, om det är Carlos Sainz eller Dani Kvyatt – eller om de får vila två gånger var.
•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Vad händer med Wehrlein? (Sauber)

Vad händer med Pascal Wehrlein? Mercedes stöttar honom ekonomiskt och har gjort det länge, men inte helelr stallchefen Toto Wolff tror att tysken får köra hos Sauber nästa år:
– Det verkar som om allt lutar åt Ferrari, att de låter en av sina juniorer köra där, Giovanazzi eller Leclerc Vi måste se oss om efter andra möjligheter, säger Mercedes Toto Wolff till Sky.
– Just nu fungerar det inte för Pascal, det ligger en hund begraven i hans bil…Under kvalet hade han motorproblem och han bröt loppet. Han måste fortsätta att ge allt och sedan kommer vi tillsammans att fundera över vilka alternativ som finns.
Frågan är vad det betyder?  DTM där Mercede snart drar sig ur? Formula E som Mercedes ska satsa på framöver eller något av de F1-teamen som Mercedes levererar motorer till? Force India där förarna bråkar konstant eller Williams? Eller kan det vara så att Perez hamnar hos Williams och Wehrlein hos Force India. Han och Ocon körde i hop hos Manor förra säsongen.
Oavsett vad är det samma säten som Marcus Ericsson är ute efter.

Fördel Hamilton i Belgien

av Anna Andersson

Det var inga häfta dueller på banan, inga omkörnignar och inget race hjul mot hjul.
Ändå var Belgiens GP ett gastkramande race.
En kamp mellan två giganter.
Den trefaldige världsmästaren Lewis Hamilton i sin Mercedes mot den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel från Ferrari.

Winner Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C) celebrates on the podium after the Belgian Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 27, 2017. / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Fördel Hamilton i Belgien / AFP PHOTO

Det var en mästerlig kamp, mellan två olika strategier och två förare av världsklass. Sebastian Vettel hade chansen att köra om Lewis Hamilton i samband med omstarten efter säkerhetsbilen på det 34:e varvet, han hade de ultramjuka däcken medan Hamilton hade den hårdare gummiblandningen soft. Vettel var orolig för att han inte skulla komma tillräckligt nära i omstarten och tryckte på, då kom han för nära och hade ingenstans att ta vägen.
Det avgjorde loppet. Det var fördel Hamilton i Belgien

– Jag väntade på att han skulle göra ett misstag, det gjorde han inte. Han väntade nog på att jag skulle göra en miss, men det gjorde jag inte heller, säger Vettel efter loppet.

– Det  enda jag grämer mig över är omstarten. När jag var rädd för att inte komma tillräckligt nära så kom jag för nära och hade ingenstans att ta vägen.
I kampen om VM-skiljer det nu sju poäng mellan ledande Vettel och tvåan Hamilton. Den här säsongen är långt i från avgjord och redan nästa vecka avgörs nästa lopp – på Monza i Italien. Där brukar Ferrari alltid vara bättre än vad de egentligen är och när både Vettel och även Kimi Räikkönen lyckades hålla en så bra fart i bilen på en bana där de flesta trodde att Mercedes skulle dominera så vet vi vad det betyder.
Att det lär bli ännu en gigantisk fajt om bara sju dagar.
Jag ser redan fram emot det.

Annars kan vi notera att…
…Kimi Räikkönen straffades hårt av att han inte var tillräckligt uppmärksam på de gula flaggorna när Max Verstappen tvingades bryta loppet. Det kostade finländaren en bättre placering.

– På rakan var i alla fall halva bilen utan för banbegränsningen. Jag körde inte snabbare, men släppte inte heller gasen. Som jag ser det är straffet helt vansinnigt, säegr Kimi Räikkönen.
…Daniel Ricciardo är en fantastisk racer. Den omkörningen som både han och Kimi Räikkönen gjorde på Valtteri Bottas kändes som en kopia av den som Mika Häkkinen gjorde på Michael Schumacher på Spa år 2000. Grym var den.
….Max Verstappen bröt för sjätte gången på 12 varv. Han har ett galet oflyt i år och samtliga gånger han brutit har han gjort det före varv 13.
….Esteban Ocon och Sergio Perez håller masken utåt, men på banan och antagligen i garaget också är de bittra fiender. I dag fajtade de så hårt med varandra att Ocons framvinge skar sönder Perez däck. Det slutade med att båda tvingades i depå och även om båda kom ut på banan igen så fick Perez ( som kört nästan ett helt varv utan ett däck) bryta racet innan målgång. Det lär gå att ta på stämningen i det teamet i kväll och det hade varit intressant att få vara med på teammötet – inte bara få den polerade sanningen från pressmötet….

– Vi körde i 300 km/timmen och han tryckte in mig i muren. Han riskerade mitt liv och det helt utan anledning, säger Esteban Ocon till motorsportmagazin.
– Dessutom kostade det mitt team väldigt många poäng. Han ska vara en professionell racerförare, men det visade han inte den här gången.
…Fernando Alonso bröt – igen. Det känns som om relationen mellan honom och McLaren nu är väldigt väldigt sårbar. Det ryktas om att han är aktuell för Williams och Renault.
…Nico Hülkenberg körde in som sexa. Snyggt av Hulken.

….det om 265 000 åskådare till Belgiens GP. Det är elva procent mer än 2016 och ett nytt rekord.

Här har du resultatet:

1) Lewis Hamilton Mercedes, 1h24m42.820s
2) Sebastian Vettel, Ferrari
3) Daniel Ricciardo, Red Bull
4) Kimi Räikkönen, Ferrari
5) Valtteri Bottas, Mercedes
6) Nico Hülkenberg, Renault
7) Romain Grosjean, Haas
8) Felipe Massa, Williams
9) Esteban Ocon, Force India
10) Carlos Sainz, Toro Rosso
11) Lance Stroll, Williams
12) Daniil Kvyat Toro Rosso
13) Jolyon Palmer, Renault
14) Stoffel Vandoorne, McLaren
15) Kevin Magnussen, Haas
16) Marcus Ericsson, Sauber
17) Sergio Perez, Force India  bröt, men fick en placering.
Förare som bröt:
Fernando Alonso, McLaren/Honda – varv  25
Max Verstappen, Red Bull/Renault – 7
Pascal Wehrlein, Sauber/Ferrari – 2

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Spa-Francorchamps.
Marcus Ericsson slog kollegan (Sauber)

Marcus Ericsson körde som väntat i sin egen lilla värld. Hans teamkollega Pascal Wehrlein tvingades bryta loppet sedan han fått problem med bilen och Sauber som har fjolårets motor kör i en annan, lägre division.
– Precis som väntat var det svårt för oss att hänga med, under den första stinten hade jag lite kontakt med de andra, men sedan blev det bara jobbigare och jobbigare. Vi tappar för mycket på rakorna och vi var jättelångt efter på rakorna i dag, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Nu åker jag till Monza för att fajtas och jag måste vara före min teamkamrat där också. Det är det jag tar med mig från den här helgen.
På Monza kommer Sauber inte heller att ha någonting med poängen att göra, det är en höghastighetsbana och där räcker man inte till. För Ericsson handlar det bara om att besegra sin stallkamrat. Han kör för sin framtid och han måste prestera.
Pascal Wehrlein sa för övrigt till mina tyska kollegor i dag att han inte tror att han kör för Sauber nästa år.

Lewis Hamilton har pole position i Belgien

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har pole position i Belgien
Han tangerade Michael Schumachers rekord.
Nu har båda 68 pole positions och familjen Schumacher gratulerade Hamilton med en hälsning efter kvalet. Hälsningen framfördes av F1:s sportslige chef Ross Brawn som också är nära vän med familjen Schumacher och det kändes riktigt stort.
Mer om det och om kvalet läser du här.
När Schumacher satte det rekordet trodde jag inte att det skulle slås inom 20 år, men Hamilton har med hjälp av Mercedes dominans de senaste åren kommit i kapp.
Det lär inte dröja många lopp innan han också är förbi. Det kan hända att han gör det på Monza om en vecka.
Nu kan vi se fram emot en häftig start i morgon, VM-tvåan Lewis Hamilton i pole position och VM-ledaren Sebastian Vettel intill honom.
Vettel förlängde sitt kontrakt med Ferrari inför kvalet och det är nu klart att han ska köra för teamet 2018, 2019 och 2010.
Därmed behåller Ferrari sina förare för nästa säsong.
För övrigt sägs det att  Vettel skrev på kontraktet i går kväll, sedan läckte det ut till tysk media och inför kvalet så bekräftade teamet dealen.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C) celebrates winning the pole position next to second placed Ferrari's German driver Sebastian Vettel (L) and third placed Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas after the qualifying session at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 26, 2017 ahead of the Belgian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / JOHN THYS
Hamilton har pole position i Belgien( AFP)

Jag gjorde en lång intervju med Marcus Ericsson inför helgens deltävling i Belgien. Han pratar om sin framtid, om pressen och om duellen med teamkollegan Pascal Wehrlein.

Men framförallt pratar han om vad han måste förbättra under hösten och en av de sakerna är sina kval.
Han började bra, med att vara fyra tiondelar före sin teamkollega och startar morgondagens lopp från ruta 17.

Kvalresultat
1) Lewis Hamilton, Mercedes 1m42.553s

2) Sebastian Vettel, Ferrari + 0.242s

3) Valtteri Bottas, Mercedes + 0.541s

4) Kimi Räikkönen, Ferrari + 0.717s

5) Max Verstappen, Red Bull/Renault + 0.827s

6) Daniel Ricciardo, Red Bull/Renault + 1.310s

7) Nico Hülkenberg, Renault + 2.429s

8) Sergio Perez, Force India/Mercedes + 2.691s

9) Esteban Ocon, Force India/Mercedes1 + 2.816s

10 Jolyon Palmer, Renault —

11) Fernando Alonso, McLaren/Honda

12) Romain Grosjean, Haas/Ferrari

13) Kevin Magnussen Haas/Ferrari

14) Carlos Sainz, Toro Rosso/Renault

15) Stoffel Vandoorne, McLaren/Honda

16) Felipe Massa, Williams/Mercedes

17) Daniil Kvyat, Toro Rosso/Renault

18) Lance Stroll, Williams/Mercedes

19) Marcus Ericsson, Sauber/Ferrari

10) Pascal Wehrlein, Sauber/Ferrari

Vi kan notera att…
….Lewis Hamilton tog sin 68:e pole position. Nu har han lika många som Michael Schumacher och han gjorde det på den bana som Schumacher kallade för sitt vardagsrum.
…Jolyon Palmer gjorde ett mycket starkt kval – fram till Q3. Då gick växellådan sönder. Tufft för britten som imponerade fram till dess.
…Stoffen Vandoorne flyttas tillbaka 65 platser i starten. Snacka om superstraff och han startar sist.
…Felipe Massa flyttas tillbaka fem platser i starten eftersom han ignorerade dubbla gula flaggor under den tredje träningen. Det är de båda bestraffningarna som gör att Ericsson flyttas fram till plats 17.
….Sergio Perez är jättesur på Kevin Magnussen efter en incident under den tredje träningen. Perez ville köra om Magnussen i utgången av kurva åtta, men dansken stängde dörren och de var på god väg att kollidera.
– Han visste att jag var där, han hade precis kört om mig, säger Perez som anser att det var ett smutsigt agerande från dansken.
Magnussen däremot håller inte med, men han har varit inblandad i ett par situationer den senaste tiden. I Ungern senast bråkade han med Nico Hülkenberg mitt under en TV-intervju efter loppet.
….Enligt Auto, Motor und Sport är Alonso på väg till Williams 2018. Men hur realistiskt låter det? Alonso vill köra för segrar, Williams ligger visserligen före McLaren men långt efter toppen. I Belgien var Alonso och McLaren mindre än nio hundradelar från Q3.

 

Marcus Ericsson hoppas på regn under Belgiens GP

av Anna Andersson

Vädret kan förändras snabbt på Spa-Francorchamps och det regnade kraftigt under delar av den andra träningen. Det gjorde att det inte hände mycket på banan under den sista halvtimmen av passet.
Trist, men kanske en förvarning om vad som komma skall? Enligt den senaste prognosen finns det risk för mer regn i helgen – under loppet på söndag.
Notera dock att det är en chans – ingen garanti.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Spa-Francorchamps.
Foto: Sauber

Kan tänka mig att Marcus Ericsson hoppas på regn under Belgiens GP , Sauber som har en gammal motor från 2016  halkar efter på den sju kilometer långa banan och det lär behövas ett under för att han ska kunna ta årets första F1-poäng på söndag. Motorn är inte  tillräckligt stark, teamet kommer att tappa allt  mer jämfört med konkurrenterna nu när motorerna uvtecklas samtidigt som deras står kvar på samma ställe som den var i november 2016.

– Vi har inte allt för stora förväntningar på den här helgen, vi måste ta alla möjligheter vi får, säger Ericsson.

– Vi hoppas att det nya golvet kan hjälpa oss om det blir ett regnrace.

•••
Lewis Hamilton imponerade på sina mjuka däck, den hårdare gummiblandningen medan VM-ledaren Sebastian vettel hade probvlem. Han var inte nöjd med balansen i bilen.

– Vi måste jobba hårt för tat få ihop alla delar. Det måste bli bättre än så här, sa han efter den andra träningen.

Vill du läsa mer om träningarna så gör du det här.

 

Här är resultat från träning 2:
1 ) L. Hamilton     Mercedes     1:44.753         17
2 ) K. Räikkönen     Ferrari     1:45.015     0:00.262     21
3) V. Bottas     Mercedes     1:45.180     0:00.427     17
4 ) M. Verstappen     Red Bull     1:45.225     0:00.472     16
5 ) S. Vettel     Ferrari     1:45.235     0:00.482     20
6) D. Ricciardo     Red Bull     1:46.072     0:01.319     15
7) N. Hülkenberg     Renault     1:46.441     0:01.688     24
8) E. Ocon     Force India  1:46.473  0:01.720  19
9) C. Sainz     Toro Rosso  1:46.561  0:01.808  19
10) J. Palmer     Renault     1:46.670     0:01.917     23
11) F. Alonso     McLaren     1:46.743     0:01.990     20
12) S. Perez     Force India  1:46.984  0:02.231  18
13) R. Grosjean     Haas     1:47.285     0:02.532     15
14) S. Vandoorne     McLaren     1:47.303     0:02.550     17
15) D. Kwjat     Toro Rosso  1:47.450  0:02.697  12
16) K. Magnussen     Haas     1:47.556     0:02.803     15
17) L. Stroll     Williams     1:47.861     0:03.108     13
18) M. Ericsson     Sauber     1:49.214     0:04.461     12
19) P. Wehrlein     Sauber     1:49.725     0:04.972     18
20) F. Massa     Williams     -:–.—     -:–.—     0

•••
Vem kör för Sauber nästa säsong?

Pascal Wehrlein? Marcus Ericsson?

Charles Leclerc? Antonio GIovanazzi?
Så här säger stallchefen Frederic Vasseur enligt motorsporttotal:
– Vi har inte skrivit kontrakt med någon förare än. Vi har inte heller beslutat något med Ferrari. Men det är klart att vi måste ta ett beslut snart.

•••

Vill du ha en guide till helgens lopp? Den hittar du här.

Fakta och statistik inför helgen, samt förarnas däckval hittar du på onsdagen inför en tävling.

•••

Annars snackas det om att…
…Mark Webber kritiserar Max Verstappen. Webber anser att Verstappen gör för många missar under träningarna. Verstappen, som kör för red Bull, kör nu sin tredje säsong i F1, han är fortfarande bara 19 år.
…Felipe Massa kraschade under träning 1 och det tog en himla tid att reparera bilen och den var tvungen att genom gå en teknisk undersökning hos FIA innan den fick åka ut på träningen – och det hann man inte. Därför hade Massa ingen tid under träning 2. Själv säger han dock att han är okej och kan köra i morgon.
…. Jenson Button funderar på en comeback 2018, med  Super-GT i Japan.
….. en utställning om Michael Schumacher öppnar i Köln. Från och med våren 2018 öppnar Motorworld Köln-Rheinland. Där finns bland annat hans privata samling med bilar, 13 F1-bilar i original.

Belgiens GP i F1 – en kamp mellan Ferrari och Mercedes

av Anna Andersson

Belgiens GP i F1 –  en kamp mellan Ferrari och Mercedes

Den rubriken känns rätt att sätta inför helgens F1-lopp eftersom de senaste årens mästarteam satsar hårt inför loppet i på Spa-Francorchamps.

Race winner Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain celebrates with teammate and second placed Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland, right, on the podium after the British Formula One Grand Prix at the Silverstone racetrack in Silverstone, England, Sunday, July 16, 2017. (AP Photo/Martin Rickett)
Belgiens GP i F1 – Mercedes kommer med en uppdaterad motor (AP Photo/Martin Rickett)

När det handlar om lång bana med många rakor då kommer teamet med nästa uppdatering av motorn – men både för Lewis Hamilton och Valtteri Bottas är det den fjärde enheten för säsongen.
Uppgifterna kommer från Auto, motor und sport och det betyder att Mercedes inte kommer med någon ytterligare uppdatering av motorn i år – utan att straffas.
För Ferrari är läget annorlunda, bortsett från turbon kan det italienska stallet uppdatera alla sina delar.

Här är läget inför F1-helgen i Belgien:

Ferrari på uppdateringar till chassit i helgen, det gäller den främre hjulupphängningen, samt framvingen och golvet.
Annars kan vi notera att….
...Felipe Massa som var sjuk i Ungern och inte körde det senaste loppet har undersökts av läkare och får köra loppet på söndag.
…Sebastian Vettel räknar inte med att berätta någonting om framtiden, var han ska köra 2018, inom de närmsta två veckorna. Det är full fokus på Belgiens GP och Italiens GP.
…Fernando Alonso kommer att ta ett beslut om framtiden i september.
…Lewis Hamilton kör sitt 200:e F1-lopp på söndag.
…Stoffen Vandoorne kommer att starta sist. Han har bytt delar till motorn. Fernando Alonso däremot gjorde det bytet tidigare i somras och har inget straff med sig.
…Sergio Perez är frustrerad. Han kör in bra resultat, men har ingen chans på en plats i ett toppteam.
– Det är frustrerande när man ser hur det ser ut inom F1 just nu, säger han.
– Det är ett eller två team som kan kämpa i toppen,  bakom dem är det en stor lucka och det gör att det är förbannat svårt när du inte är i något av de teamen.

•••
Här är Pirellis tankar inför helgen:

”Pirellis valda däcktyper för loppet är de tre mjukaste – Purple Ultrasoft, Red Supersoft och Yellow Soft. Det är möjligt att även regndäcken Cinturato Green intermediate och Cinturato Blue full kan komma till användning.

Det här är Circuit de Spa-Francorchamps:

Årets längsta bana på 7,004 km.
• Storleken på banan och väderförhållanden på plats har tidigare lett till att det regnat på delar av banan, medan det varit torrt på andra.
•Höjdskillnader innebär stora påfrestningar på däcken.
• Det finns goda möjligheter till omkörningar, vilket öppnar upp för ett flertal strategier.”

Sida 173 av 390