Valtteri Bottas hade en reaktionstid på 0,201 sekunder. Den ligger inom FIA:s felmarginal och därför måste Valtteri Bottas start av Österrikes GP betraktas som perfekt.
Sebastian Vettel var något långsammare, han reaktionstid var ungefär 0,3 sekunder från det att ljusen släckts.
–Det har inte varit allt för stor skillnad på tidsintervallet när ljusen släcks den senaste tiden. Du vet ungefär när det kommer, är extret uppmärksam och chansar lite med din intution, förklarar Bottas.
Är du lika snabb som Bottas? Hur snabbt skulle du reagera?
Det finns ett spel på internet, som till och med världsmästaren Damon Hill testade och nu kan du själv se hur snabbt du reagerar.
Du hittar spelet här – en kul grej att testa när du inte har något annat för dig.
En perfekt start.
Det räcker inte. Det var en näst intill omänsklig start som tillsammans med en perfekt första stint avgjorde Österrikes GP:
Det är bara att gratulera Valtteri Botats till en välförtjänst seger. Valtteri Bottas tog en imponerande seger i Österrikes GP. Det var hans andra seger i år ( och i karriären).
I och med detta ser han dessutom till att det inte bara är en duell om VM-titeln.
Valtteri Bottas tog en imponerande seger i Österrikes GP (Reuters)
Han har nu häng på teamkollegan Lewis Hamiltoni VM-tabellen. Han utmanar honom och det skiljer bara 15 poäng och kampen om VM-titeln kan bli en kamp mellan tre man.
Vad mer kan vi begära?
Inte mycket.
– Vi har inte ens kört halva säsongen. De är gott om tid kvar och bilen utvecklas fortfarande, konstaterar Valtteri Bottas som stått på pallen i de tre senaste racen.
Han säger det precis lika lugnt som han är som person och den kylan kan ta honom långt. Det första delmålet lär vara att Mercedes förlänger kontraktet med honom och med tanke på de resultat han har gjort så bör det bara vara en tidsfråga.
De som inför säsongen trodde att Bottas var fel val ska ta och tänka om. Jag gjorde för övrigt en intervju med honom då. Hann du inte läsa den då kan du läsa den här.
Mer om dagens lopp läser du här.
••• Daniel Ricciardo var trea. Det var hans femte pallplats i rad. Imponerande.
Men det finns ytterligare ett par saker som vi ska uppmärksamma.
Som exempevis att…. …Force India tog poäng med båda bilarna – igen. Teamet är fyra i konstruktörsmästerskapet och har bara missat poäng en gång i år, i Monaco. ….Williams båda förare som körde riktigt dåligt under kvalet och var färdiga i Q1 tog poäng båda två. Lance Stroll tog poäng för tredje loppet i rad. …Max Verstappen bröt igen. Han har brutit fem av de sju senaste loppen. ….Marcus Ericsson fortfarande är utan poäng. Han har nollat i 37 lopp nu.
– Det var ingen bra dag för mig, sa han efteråt.
Vill du läsa mer om hans tankar efter loppet gör du det här. …Lewis Hamilton inte var nöjd med sin fjärdeplats.
– Jag vet inte om jag hade kunnat ta Ricciardo, jag gav allt jag hade och mer kunde jag inte göra, säger Hamilton.
– Det kändes bra, även om det inte var någon perfekt helg för oss. Nu har jag ett par dagar att varva ner och jag ser fram emot nästa race på hemmaplan. Jag hoppas att vi har en helg utan problem där. …Haas båda förare fick testa den nya uppdateringen av Ferrarimotorn. För Romain Grosjean fungerade det kanon, han var sexa i mål, Kevin Magnussen tvingades däremot bryta. Tanken är tydligen att Ferrari ska ge fabriksteamet den uppdateringen på Silverstone, men man lät Haas testa den här. Även Mercedes sägs ha en rejäl uppdatering på gång till nästa race.
Här är resultatet från Österrikes GP:
1 ) Valtteri Bottas Mercedes-AMG 1:21:48.527 71
2) Sebastian Vettel Ferrari 1:21:49.185 + 0.658 71
3) Daniel Ricciardo Red Bull 1:21:54.539 + 6.012 71
4) Lewis Hamilton Mercedes-AMG :21:55.957 + 7.430 71
5) Kimi Räikkönen Ferrari 1:22:08.897 + 20.370 71
6 ) Romain Grosjean Haas F1 Team 1:22:54.808 + 1:06.281 71
7) Sergio Pérez Force India + 1 varv 70
8 ) Esteban Ocon Force India + 1 varv 70
9) Felipe Massa Williams + 1 varv 70
10) Lance Stroll Williams + 1 varv 70
11) Jolyon Palmer Renault + 1 varv 70
12) Stoffel Vandoorne McLaren + 1 varv 70
13) Nico Hülkenberg Renault + 1 varv 70
14) Pascal Wehrlein Sauber + 1 varv 70
15) Marcus Ericsson Sauber + 2 varv 69
16) Daniil Kvyat Toro Rosso + 3 varv 68 Förare som bröt:
Carlos Sainz, Toro Rosso
Kevin Magnussen, Haas
Max Verstappen, Red Bull
Fernando Alonso, McLaren
•••
Till nästa veckas lopp på Silverstone i Storbritannien bör även Red Bull få mer fart. En uppdatering av bränslet ska ge renaults motorer mer kraft.
Vi hörs under veckan.
På söndag är det race igen. Två lopp återstår innan sommarpausen.
Lewis Hamilton och Sebastian Vettel säger att situationen i Baku är överspelad.
Men de vill inte ta varandra i hand i något slags PR-syfte för det.
De ville de inte på presskonferensen i torsdags och inte efter kvalet i Österrike heller.
Däremot gav Hamilton Vettel handen och gratulerade efter kvalet när det inte var några TV-kameror i närheten.
De undvik att komma allt för nära varandra och lär de inte behöva göra i starten i morgon heller.
Valtteri Bottas har pole position i Österrikes GP (AP )
Valtteri Bottas har pole position i Österrikes GP.
Han har kört bra hela helgen fortsatte på den vägen under kvalet. Han var snabbare än Sebastian Vettel, som startar från andra ruta.
Upplösningen av kvalet blev dock rätt lam eftersom Romain Grosjean fick problem med bilen och parkerade på banan vilket gjorde att den gula flaggan plockades fram och alla förarna fick lätta på gasen och kvalet avslutades. Trist slut på någonting såg som ut att kunna bli riktigt bra.
Lewis Hamilton var trea, men han har bytt växellåda, om startar från ruta åtta. Det gör att Kimi Räikkönen och Daniel Ricciardo delar andra startled.
Det är upplagt för ett spännande lopp i morgon, banan i Österrike är förhållandevis kort, bara lite mer än 4,3 km vilket gör att bilarna kommer att ligga nära varandra. Det finns också ett par bra omkörningsmöjligheter och med en Lewis Hamilton som jagar från ruta åtta så kan det bli spännande. Vi ska inte heller glömma bort att det är en bana med ett lågt däckslitage, men ett högt bromsslitage.
•••
Här är resultatet:
1) V. Bottas Mercedes 1:04.251 18
2) S. Vettel Ferrari 1:04.293 0:00.042 17
3) L. Hamilton Mercedes 1:04.424 0:00.173 17
4 ) K. Räikkönen Ferrari 1:04.779 0:00.528 17
5) D. Ricciardo Red Bull 1:04.896 0:00.645 22
6) M. Verstappen Red Bull 1:04.983 0:00.732 16
7) R. Grosjean Haas 1:05.480 0:01.229 30
8) S. Perez Force India 1:05.605 0:01.354 21
9) E. Ocon Force India 1:05.674 0:01.423 22
10) C. Sainz Toro Rosso 1:05.726 0:01.475 23
11) N. Hülkenberg Renault 1:05.597 0:01.281 16
12) F. Alonso McLaren 1:05.602 0:01.286 14
13) S. Vandoorne McLaren 1:05.741 0:01.425 14
14) D. Kvyjat Toro Rosso 1:05.884 0:01.568 16
15) K. Magnussen Haas -:–.— -:–.— 6
16) J. Palmer Renault 1:06.345 0:01.281 10
17) F. Massa Williams 1:06.534 0:01.470 8
18 ) L. Stroll Williams 1:06.608 0:01.544 11
19) M. Ericsson Sauber 1:06.857 0:01.793 12
20) P. Wehrlein Sauber 1:07.011 0:01.947 11
•••
Kevin Magnussen skadade sin hjulupphängning under kvalet och han tog sig till Q2 men där kunde han inte starta eftersom skadorna på bilen var för stora. Det betyder att han var 15:e i kvalet.
Han slog i alla fall de båda bilarna från Williams, Felipe Massa var 17:e och Lance Stroll var 18:e. Den unge kanadensaren som tog poäng i Kanada och var trea i Baku fick inte alls till kvalet.
•••
Ericsson slog Wehrlein (AP Photo)
Precis som väntat försvann Marcus Ericsson redan i Q1, men han kvalade ut sin teamkollega Pascal Wehrlein. Det är positivt, det har inte hänt allt för många gånger i år. Ericsson var 19:e och Wehrlein 20:e. – Klart att det är skönt att vara snabbare än Pascal, säger Ericsson till Viasat. – Det kommer att vara ett långt och tufft race i morgon. Det brukar vara kritiskt för bromsarna här. Förhoppningsvis händer det lite grejer framför oss och sedan gör de förändringar som vi har gjort att vi kan slåss med bilarna framför.
Det är en tuff fajt mellan Ericsson och Wehrlein i teamet nu. Ericsson tvingades flytta på sig för Wehrleins skull senast, men han tycker fotrfarande att teamet tog fel beslut i Baku. Mer om det läser du här.
••• För övrigt kan vi notera att…
…Sebastian Vettel aldrig tidigare startat Österrikes GP från första startled. …Fernando Alonso fick lämna tillbaka den nya motorn eftersom han hade problem med MGU-H. Nu har han en äldre version, det ger honom inget straff i starten, men han har inte samma effekt som sina konkurrenter, Stoffel Vandoorne däremot har den bättre motorn, men det var ändå Alonso som var snabbast av dem under kvalet. …FIA har lyssnat på förarnas kritik och lagt ner en hel del arbete på att förbättra kantstenarna (curbsen) till dagens kval. … Ferrari ska testa det nya cockpitskyddet ”Shield” under den första träningen i Storbritannien nästa vecka. …det finns en risk för både regn och åska i samband med loppet i morgon.
…Sauber fortfarande står utan stallchef, men teamet pratar med flera olika kandidater.
0,147 sekunder
Så stor var skillnaden mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel under fredagens båda träningar. Mercedesfäraren Hamilton förbättrade förmiddagens varvrekord under den andra träningen till 1:05.483.
Så slutade träningarna inför Österrikes GP Bottas var trea/ AFP PHOTO / JOE KLAMAR
– Det allra bästa i dag är att bilen känns fantastiskt snabb, säger Lewis Hamilton.
– Bilen är magiskt snabb jämfört med när vi körde här för ett år sedan. Balansen är riktigt bra och det känns väldigt bra på banan.
Red Bulls Daniel Ricciardo, som vann i Baku senast, hade problem med turbon och slutade fyra – men de sex främsta platserna togs under fredagen av förare från de tre toppteamen Mercedes, Ferrari och Red Bull. – Jag tror att vi kanske kan köra in en plats i andra startled, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsporttotal.
– Och klarar vi av att hålla ordning på temperaturskillnaden mellan den främre och den bakre hjulaxeln kanske vi kan konkurrera under loppet också.
Han förklarar att Red Bull har ett litet problem med temperaturen i framdäcken.
– När vi är på väg att få upp framdäcken i temperatur ligger bakdäcken redan där och det är problemet. Det verkar som om asfalten är lite mer krävande i år jämfört med förra året och det när det är så varmt som det är här nu måste man se till att hantera däcken perfekt.
•••
VM-ledaren Vettel. (AP Photo/Ronald Zak)
Sebastian Vettel, som leder VM, var inte helt nöjd med att vara tvåa och bakom Lewis Hamilton under fredagen.
– Jag hoppas att vi kan konkurrera i morgon, säger han. – Jag har inte sett så mycket, men det verkar vara väldigt jämnt. Ett varv här är väldigt kort och därför kan jag föreställa mig att det blir väldigt jämnt. Mercedes ser återigen väldigt snabba ut.
•••• När det gäller Sauber hade både Marcus Ericsson och Pascal Wehrlein nya motorer under den första träningen i Österrike, men det var inget lyckat för svensken. Han hade kört färdigt efter bara en halvtimme sedan man hittat en läcka i motorn.
Under den andra träningen var svensken återigen sist, med sin teamkollega på placeringen framför.
Faktum är att de båda bilarna från Sauber var de enda som inte slog den tid som räckte till pole position 2016 (1:07,922).
– Bilen är inte körbar, ropade Wehrlein över radion.
Ericsson var reserverad efter dagens tränignar:
– Det har inte varit den enklaste dagen för oss. Vi hade lite probem under den första fria träningen. Det startade med ett mekaniskt problem redan på det första varvet och vi kunde bara köra 12 varv vilket var en oturlig start på dagen, säger han.
– Den andra träningen var bättre, vi körde många varv och jobbade bland annat med aerodynamiken för att förstå bilen bättre. Nu ska vi sätta oss ner och hitta vilken väg vi ska gå för att optimera bilen för resten av helgen.
Så slutade träningarna inför Österrikes GP i Formel 1 ( det totala resulatet för fredagen)
1 ) L. Hamilton Mercedes 1:05.483 (FT2) 68
2 ) S. Vettel Ferrari 1:05.630 (FT2) +0:00.147 +0:00.147 78
3 ) V. Bottas Mercedes 1:05.699 (FT2) +0:00.216 +0:00.069 76
4 ) M. Verstappen Red Bull 1:05.832 (FT2) +0:00.349 +0:00.133 56
5 ) D. Ricciardo Red Bull 1:05.873 (FT2) +0:00.390 +0:00.041 59
6 ) K. Räikkönen Ferrari 1:06.144 (FT2) +0:00.661 +0:00.271 78
7 ) K. Magnussen Haas F1 1:06.591 (FT2) +0:01.108 +0:00.447 73
8 ) F. Alonso McLaren 1:06.732 (FT2) +0:01.249 +0:00.141 55
9 ) N. Hülkenberg Renault 1:06.735 (FT2) +0:01.252 +0:00.003 42
10 ) R. Grosjean Haas F1 1:06.763 (FT2) +0:01.280 +0:00.028 72
11 ) E. Ocon Force India 1:06.849 (FT2) +0:01.366 +0:00.086 89
12 ) S. Vandoorne McLaren 1:06.859 (FT2) +0:01.376 +0:00.010 68
13) D. Kvyjat Toro Rosso 1:06.906 (FT2) +0:01.423 +0:00.047 65
14) F. Massa Williams 1:07.065 (FT2) +0:01.582 +0:00.159 79
15 ) C. Sainz Toro Rosso 1:07.100 (FT2) +0:01.617 +0:00.035 56
16 ) L. Stroll Williams 1:07.468 (FT2) +0:01.985 +0:00.368 81
17) S. Perez Force India 1:07.509 (FT2) +0:02.026 +0:00.041 41
18 ) J. Palmer Renault 1:07.623 (FT2) +0:02.140 +0:00.114 38
19 ) S. Sirotkin Renault 1:08.586 (FT1) +0:03.103 +0:00.963 27
20 ) P. Wehrlein Sauber 1:08.782 (FT2) +0:03.299 +0:00.196 78
21) M. Ericsson Sauber 1:08.870 (FT2) +0:03.387 +0:00.088 63
22) A. Celis Force India 1:09.280 (FT1) +0:03.797 +0:00.410 15
Annars kan vi notera att…. ….McLaren har fått en ny motor från Honda och den ger båda förarna 30 friska hästkrafter . Under morgonen var Stoffen Vandoorne sjua och Fernando Alonso nia. Under eftermiddagen hade Alonso den åttonde snabbaste tiden och Vandoorne den tolfte.
Men trots den uppdaterade motorn har McLaren 60 häftkrafter färre än konkurrenterna i toppen.
…Sebastian Vettel bad Lewis Hamilton om ursäkt. Via SMS. …Carlos Sainz har skapat rabalder i paddock.
– Målet är att köra för Red Bull 2018, säger han.
Där har Max Verstappen och Daniel Ricciardo kontrakt….. …Lewis Hamilton vill ha ett samtal med Jean Todt. Han vill diskutera säkerheten efter det att Sebastian Vettel rammat honom i Baku. ….Kimi Räikkönen var nära att köra på en fotograf på depårakan.
– Vi försöker få kontroll över folket i depån, framförallt fotograferna, varje vecka. Vi försöker att göra vårt jobb och de försöker att göra sitt jobb, men det är ju så att vi kör där och detta är en oändlig historia. Någon gång så kommer någon att skada sig, men vi gör vårt bästa för att undvika det. …McLaren och Honda ännu inte har sagt att deras vägar skiljs år, men att alla ändå pratar om att det är ett faktum innan sommaren är över. …kantstenarna, eller curbsen, ställer till problem för förarna i Österrike. Precis som förra året anser förarna att de är lite för höga och bland annat Felipe Massa skadade sin bil under fredagens träningar.
– Ja, det är svårt säger han.
– Kantstenarna är ju inte där för att skada våra bilar. Det finns en annan anledning till att de är där. Skadan på min bil orsakades inte av att jag körde över dem med vilje utan att jag snurrade av och körde in på banan igen. ….jag räknade till 32 avåkningar i dag. Kan det verkligen stämma?
Torsdag inför race – det är en dag då jag brukar passa på att samla de senaste nyheterna, snackisarna och ryktena. Så även denna torsdag. Här är dagens nyheter inför Österrikes GP.
Först kommer det samtal som alla har väntat på – Sebastian Vettel och Lewis Hamilton som möttes på presskonferensen:
Samtalet alla väntat på. AFP PHOTO
Sebastian Vettel bad om ursäkt för incidenten i Baku:
– Det var fel av mig, jag gjorde fel och tog fel beslut, säger den fyrfaldige världmsästaren.
Lewis Hamilton är också tydlig med att han inte hyser något agg mot Vettel:
– Jag har sagt till honom att jag fortfarande har allra största respekt för honom och att jag kommer att fortsätta att vara tuff när vi kör mot varandra.
Med andra ord verkar den saken vara ur världen – även om de båda vägrade att skaka hand.
•••
Lite fler intressanta nyheter inför Österrikes GP:
Saubers stallchef ska vara med på FIA:s presskonferens i morgon, men teamet som sparkade Monisha Kaltenborn för två veckor sedan har inte utsett någon ny teamchef än.
Därför står det TBA på den lappen som FIA har skickat ut.
Det blir kul att se vem som är TBA i morgon eftermiddag….
•••
Mark Webber, tidigare Red Bull (AP Photo)
Ta bort straffet för motorbyte.
Det anser Mark Webber. – Jag är emot en bestraffning av en oskyldig förare. Han kan inte rå för detta, säger den förre F1-föraren.
– Det är många F1-fans som aldrig ser kvalet. De slår på för att se racet och undrar varför deras favoritförare står längst bak. De tittarna tappar vi nu .
Han tycker att straffet för ett motorbyte är skräp, vad tycker du?
…Robert Kubica återigen får chansen att testa för Renault. Teamet bekräftar att han ska köra en bil från 2012. I går sa han själv att han tror att chansen för att han kör F1 nästa år är mellan 80 och 90 procent. …det kan bli vintertester i Frankrike 2018. Le Castillet, som finns med i kalendern 2018, vill gärna arrangera försäsongstesterna. …Sergio Perez missar första träningen på freag. Han ersätts av utvecklingsföraren Alfonso Celis. … Force Indias ägare Vijay Mallya är eftersökt igen. Han lever i exil i England eftersom han riskerar ett fängelsestraff i sitt hemland, i april häktades han i London, men släpptes mot borgen. Nu finns det en ny häktningsorder mot stallchefen. … vädret väntas bli ostadigt under helgen. Det är det alltid kring Spielberg.
Torsdagen prognoser säger at t det under fredagen och lördagen är ungefär 35 procents risk för regn och att temperaturerna ligger kring 28 grader.
Under söndagen blir det något svalare, kring 25 grader och det är ungefär 35 procents risk för regn under inledningen av loppet, men risken sjunker sedan till 30 procents regnrisk. …Lucas Auer kan vara näst tyske förare i F1. Han kör nu DTM för Mercedes och Mattias Ekström är bara en av dem som rankar honom högt.
– Jag är också övertygad om att han har den nivån som krävs för F1, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
– Men just nu är det fokus DTM, det är nästa stora milstolpe som han måste uppnå. Pascal Wehrlein och Paul di Resta har lyckats med det före honom. Nu är det det som räknas.
•••
Pascal Wehrlein snart klar för 2018? (AP Photo/Pavel Golovkin)
Vad händer nästa år? Tja Marcus Ericssons kontrakt går ut. Det gör även hans teamkollegas. Felipe Massa har inget kontrakt för 2018, det har varken Fernando Alonso, Valtteri Bottas, Sebastian Vettel eller Kimi Räikkönen heller.
När det gäller Pascal Wehrlein, som tagit fem poäng för Sauber i år så stöttas han av Mercedes och Toto Wolff är nöjd med hans insats. – Pascal gör ett bra jobb hos Sauber och han har gjort reklam för sig hos andra team. Det finns flera intressenter, säger Wolff till motorsporttotal.
– Det kan hända att han kör för Sauber nästa år, eller också kör han för något annat team. Kanske för ett team som inte har någon motor från Mercedes. Han gör ett bra jobb och därför finns det intresse.
När det gäller fabriksteamet, Mercedes, så meddelar Toto Wolff att det kommer ett besked i sommar – Det är tre lopp till sommaruppehållet. Sedan låter vi solen skina på våra magar och då funderar vi över vilket som blir det bästa förarparet för 2018. Vi vill inte ta något förhastat beslut.
•••
Vill du läsa statistik inför helgen och se vad Marcus Ericsson tycker om banan? Kolla in detta inlägget.
Formel 1 och Österikes GP. Det handlar om hemmalopp för Red Bull – men ett lopp de tidigare mästarna aldrig har vunnit. Sedan Spielberg – eller Red Bull Ring – kom tillbaka till F1 2014 är det Mercedes som har stått som segrare.
För Marcus Ericsson, som inte tagit poäng på 36 lopp, är det en tuff utmaning. Hans teamkollega Pascal Weherlein har tagit poäng vid två tillfällen i år och han var också på poängplats i Österrike för ett år sedan.
Marcus Ericsson behöver poäng Foto: Sauber
Det gäller för Ericsson att fokusera och leverera redan i kvalet på lördag.
– Det är en av årets kortaste banor vilket ger de tajtaste kvalen. Ska du ha en chans till en hyfsad startposition får du inte göra ett misstag utan sätta varje kurva, så jämnt är det, säger han.
– Det är mycket start och stopp under ett varv, bilen måste vara stark i inbromsningen, kunna accelerera och få bra tryck ner för backen.” Formel 1: Guide inför Österrikes GP Bana: Spielberg – Red Bull Ring Längd: 4326 m (71 varv) Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad) Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger) Avstånd till första kurvan: 323 m Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7) Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3) Pirellis valda däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft Däckslitage: Lågt Bromsslitage: Högt Bromszoner: 6 ( 3 hårda) Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen Lägsta fart: 67 km/timmen. Vinnande strategi 2016: 4 depåstopp ( mest valda strategi var dock 2 depåstopp) Segrar från pole position: 1 Vinst från högsta startposition: Nico Rosberg, 2014, från plats 3. Topp 8 kvalet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Hülkenberg, Force India
3. Jenson Button, McLaren
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Nico Rosberg, Mercedes
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Max Verstappen, Red Bull
Formel 1: Guide inför Österrikes GP Hamilton vann 2016 Foto: TT
Formel 1: Guide inför Österrikes GP
Topp 8 racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Jenson Button, McLaren
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Carlos Sainz, Toro Rosso
9. Valtteri Bottas, Williams
10. Pascal Wehrlein, Manor
15. Marcus Ericsson, Sauber
Förare med flest segrar: Nico Rosberg, 2014 och 2015.
Vill du se vilka däck som förarna har valt? Då kollar du in gårdagens blogginlägg här.
•••
För övrigt är det 15 år sedan ett av de F1-loppen som har diskuterats mest – någonsin. Det loppet kördes i just Österrike.
Märkligast är det med tanke på vad som hände året innan 2001, du minns det säkerligen för Jean Todts ord: – Rubens it is the last lap. Let Michael pass for the championship.Let Michael pass for the championship, Rubens please.
2002 var det dags igen och då handlade det om segern. På torsdagen offentliggjorde Ferrari att man hade förlängt kontraktet med Rubens Barrichello och han var också snabbare än Michael Schumacher under hela helgen. Internt hade Ferrari bestämt att om deras bilar låg etta och tvåa skulle Schumacher vinna loppet. Det hade även Barrichello godkänt.
I kvalet var den brasilianske föraren 0,622 sekunder före Schumacher som också fick stryk av sin bror Ralf som körde för Williams. Under Österrikes GP var Barrichello återigen snabbast och när han hade ledningen åtta varv före mål så blev Ferraris chefer rätt nervösa. De försökte ta upp kontakten med Barrichello, men från det 65:e till det 71:a varvet hade han fortfarande ett försprång på närmare 4 sekunder och trots att både Ross Brawn och tävlingsingenjör Delli Colli varit tydliga i sin kommunikation hade Barrichello ledningen, en sekund före Schumacher, när det sista varvet påbörjades.
Rubens Barrichello gav Michael Schumacher segern i den sista kurvan, publiken buade och till och med lillebror Ralf Schumacher tittar snett på sin storebror. Här kan du se förarnas reaktioner på presskonferensen och även höra Ross Brawn förklara sig för brittisk TV.
••••
För övrigt tror Robert Kubica att det är mellan 80 och 90 procents chans att han kör F1 nästa år. Polacken gjorde ett test med Renault tidigare i år och han satsar stenhårt på en comeback i sporten han fick lämna efter en hemsk rallyolycka 2011.
Sebastian Vettel slapp undan straff i Paris i går.
FIA väljer en typ av varning. Igen.
I går kikade det internationella bilsportförbundet ytterligare en gång på incidenten från Baku, man ville ta upp ärendet igen och eftersom man tydligen inte var helt nöjda med den bestraffning som Vettel fick under loppet.
Men det blev inget ytterligare straff, ingen diskvalificering och ingen tillbakaflyttning på startgridden. Återigen klarade sig den tyske föraren från någon kännbar bestraffning, även om han den här gången offentligt måste be om ursäkt för sitt agerande i Baku.
– Jag överreagerade i stridens hetta, därför vill jag be Lewis och alla åskådare om ursäkt förklarade Vettel som fyllde 30 år i går.
– Jag är väl medveten om att jag inte var någon förebild. Det var aldrig meningen att utsätta Lewis för några risker, men jag inser att mitt handlande orsakade en farlig situation. Därför vill jag be FIA om ursäkt. Jag accepterar och respekterar det beslut som FIA tog under måndagens möte i Paris och även domarnas beslut i samband med tävlingen i Baku. Jag älskar den här sporten och ag vill representera den och vara en god förebild för framtida generationer.
Sebastian Vettel slapp undan straff (AP Photo/Antonio Calanni)
Den chansen får han nu. Tysken måste under de kommande 12 månaderna betala tillbaka till sporten genom att utbilda yngre förare i Formula 2, Formula 3 och Formula 4. Dessutom kommer han inte att vara med i någon av de reklamkampanjer för säkerheten på vägarna som FIA arbetar med fram till och med årsskiftet.
Vad ska vi säga om det?
Ärligt talat…..Antingen får man väl straffa honom eller också så låter man det vara? Detta är ju som att sminka över en blåtira.
Det måste göra enormt ont för Vettel att inte få vara med i FIA:s kampanj fram till årsskiftet och det lär avskräcka andra från att andas ut i stridens hetta…..
Nog om det. I helgen är det dags för Österrikes GP. En deltävling som faktiskt bara en av de förare som nu kör F1 har vunnit.
I fjol vann Lewis Hamilton.
Innan dess vann Nico Rosberg tävlingen två år i rad ( Österrikes GP gjorde VM-comeback 2014). Tiderna som gäller är:
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Annars kan vi rapportera att… …Honda kommer med en ny motor till Österrikes GP, Spec 3. Båda bilarna från McLaren ska få ytterligare 30 hästkrafter, det kan passa bra i Österrike, men ännu bättre på Silverstone veckan efter. …Haas teamchef Günter Steiner menar att det är Romain Grosjeans körstil som orsakar hans bromsproblem. …Renault hoppas kunna köra om Haas, Toro Rosso och Williams, men för att lyckas med det måste båda bilarna ta poäng. Det ser allt tyngre ut för Jolyon Palmer som inte tagit någon poäng i år. Han Marcus Ericsson och Stoffen Vandoorne är de tre förarna som kört alla lopp och nollat i alla. …det inte blir något F1-lopp i Turkiet. De amerikanska ägarna letar vidare efter ett stadslopp i USA istället. …det ryktas om att Storbritanniens GP vill lämna F1. Det finns ett kontrakt som säger att F1 ska arrangeras på Silverstone till 2027, men nu sägs det att britterna inte vill längre. För att lämna F1 2020 måste de lämna besked inom två veckor. …Lewis Hamilton inte har kommenterat FIA:s dom mot Sebastian Vettel, men han har gillat en post på Instagram som säger:
Semestern är över.
Barnen är tillbaka i skolen, maken har inlett försäsongen och jag är tillbaka bakom tangenterna (även om jag var dum nog att följa med honom och springa intervaller i morse, nu är trappan till kontoret extremt lång).
Tack alla ni för det tålamod som ni har visat under de dagar som jag lämnat bloggen orörd.
Nu kör vi igen ända till dess att F1 gör sommaruppehåll och fabrikerna stänger.
I dag är det den 3 juli. Sebastian Vettel fyller 30 år och i dag ska även FIA ta ytterligare en titt på vad som egentligen hände i Baku för snart två veckor sedan. Vettel fick ett straff direkt under loppet och han fick tre straffpoäng, men han riskerar också en ytterligare bestraffning. Det kan mycket väl bli så att han flyttas tillbaka i starten av helgens deltävling i Österrike.
När man nu väljer att ta upp det igen så räcker det knappast med att FIA:s president varnar honom en gång till – samtidigt som man stöttar Vettel som en förebild i F1:s satsning på säkerheten på vägarna. En förebild kan inte köra in i sidan på bilen intill bara för att han tyckte att denne gjorde fel…
Vad jag tyckte om den incidenten läser ni här.
När jag var lite ledig kom också en guide till Formel 1 2018.
Intressant är att Ryssland flyttas till hösten, Frankrikes GP gör comeback och det är race tre veckor efter varandra i juli. Anledningen till det är att de nya ägarna inte vill ha någon deltävling den 15 juli då det är final i fotbolls-VM. Den kollisionen skulle innebära ett stort publiktapp, både på banan och framför någon väl vald skärm.
Guide till Formel 1 2018
25 mars Australiens GP Melbourne
8 april Kinas GP, Shanghai
15 april Bahrains GP, Sakhir
29 april Azerbaijans GP, Baku
13 maj Spaniens GP, Barcelona
27 maj Monacos GP, Monaco
10 juni Kanadas, Montreal
24 juni Frankrikes GP, Le Castellet
1 juli Österrikes GP, Spielberg
8 juli Storbritanniens GP, Silverstone
22 juli Tysklands GP, Hockenheim
29 juli Ungern, Budapest
26 augusti Belgiens GP, Spa-Francorpchans
2 september Italiens GP, Monza
16 september Singapores GP, Singapore
30 september, Rysslands GP, Sotji
7 oktober Japans GP Suzuka
21 oktober USA:s GP Austin
28 oktober Mexikos GP, Mexico City
11 november Brasiliens GP Sao Paolo
25 november Abu Dhabis GP, Yas Marina
Den 16 augusti har filmen om Ronnie Peterson premiär. Här är affischen och den ger väl en härlig känsla av barndom/70-tal.
Ytterligare en F1-film har premiär i sommar. Det är filmen om det klassiska racingteamet Williams. Filmen är baserad på boken från 1991 av Lady Virginia Williams – A Different Kind of Life.
– Jag hoppas att fansen tycker lika mycket om filmen som jag har tyckt om arr vara en del av motorsporten. Jag är glad att folket bakom teamet och min familj framställs som riktiga hjältar i den här historien, säger Sir Frank Williams.
Världspremiären sker på tisdag den 11 juli.
Monisha Kaltenborn var den första kvinnliga teamchefen i F1.
2012 fick hon den rollen hos Sauber, men nu är hennes tid över.
Saubers stallchef har fått sparken
Det skedde bara ett par dagar innan helgens GP-lopp i Baku.
Saubers teamchef har fått sparken (AP Photo/Ross Land)
Hon kom till teamet redan 1998, men har varit ansvarig de senaste fem säsongerna. De har präglats av kaos, och ekonomiska problem.
Redan 2013 kunde Sauber inte betala sina leverantörer och man skrev kontrakt med ryska sponsorer, året efter skulle ryssen Sergej Sorotkin köra för teamet, men det kom inga pengar från Ryssland. Sportsligt var året en katastrof, Sauber tog inte en enda poäng.
2015 var Marcus Ericssons första år i teamet, men ni minns väl bråket när han anlände? Den förre testföraren Giedo van der Garde hävdade att han hade ett kontrakt. Han klev omkring i Ericssons overall på banan och fick ärendet testat i domstol strax innan det var dags för premiär. Även Adrian Sutil hävdade att han hade ett kontrakt och hela den karusellen slutade med att Sauber fick betala dyra pengar. Det sägs att det handlare om 15 miljoner euro.
Förra året tog teamet bara 2 poäng (Felipe Nasr) och under sommaren köpte investmentbolaget Longbow Finance SA teamet vilket gjorde att de överlevde säsongen. I år startar Sauber med en billigare Ferrarimotor från 2016 och på sju lopp har båda förarna nollat sex gånger. Den enda ljuspunkten är väl egentligen Pascal Wehrleins fyra poäng från Spanien.
Nu får Kaltenborn alltså lämna sitt jobb och enligt Pascal Picci hos ägaren Longbow Finance SA beror det på att man har olika åsikter om ett par saker.
Vilka det är framgår inte av pressmeddelandet, men de rykten som säger att det handlar om att Marcus Ericsson får fördelar jämfört med Pascal Wehrlein tillbakavisas kraftigt.
Samtidigt verkar det ha funnits en nära relation mellan Wehrlein och Kaltenborn eftersom hon personligen informerade tysken om vad som skulle ske redan i tisdags, medan Marcus Ericssson tydligen inte alls fått samma information.
Teamets ledning tas nu över av team manager Beat Zehnder och teknikchef Jörg Zander (som även om han kom till Sauber inför årets säsong, har haft tunga uppgifter hos Audi och dessförinnan arbetat med Sauber). De två har skött den operativa delen i år så där är det inga större förändringar. I alla fall inte än.
Vem som ska ta över framöver är inte klart. Namn som nämnts är Jost Capito som var chef för VWs framgångsrika WRC-satsning, förre Renaultchefen Frederic Vasseur och Dave Ryan som arbetat hos Manor. Det har också snackats om Collin Kolles, men det tror jag inte ett dyft på. Den killen har varit med om för många skandaler och luftslott för att få chansen i F1 igen.
••••
När jag nu ändå avbröt semestern tillfälligt för att skriva detta inlägg kan jag påminna er om att Fernando Alonsos motor ju gick sönder i Kanada senast ( när han låg på poängplats två varv från mål ) och nu kommer han att byta komponenter i motorn igen, det ska även teamkollegan Stoffel Vandoorne föra, därför flyttas båda förarna tillbaka minst 15 platser i starten.
Fernando Alonso påpekade också att hans McLaren tappar mellan 1,5 och 3 sekunder på konkurrenterna på de långa rakorna i Baku.
Vettel nöjd, Räikkönen missnöjd. AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Annars så pratas det återigen om Ferrari och om Kimi Räikkönen för hjälpa Sebastian Vettel i kampen om VM-titeln.
– När jag inte har någon chans att vinna titeln kommer jag självklart att hjälpa honom, säger finländaren.
Men han varnas av Felipe Massa, som själv körde länge för Ferrari – Kimis situation är rätt knepig, säger Williamsföraren. – Ferrari har goda chanser att vinna VM, Ferrari kommer att göra allt de kan för att lyckas eftersom det är så länge sedan de vann. Ferrari kommer att försöka på alla sätt. Massa påpekar att det handlar om förar-VM. – Tittar man på hur poängställningen i mästerskapet ser ut så är Kimi inte i den positionen… – Han måste acceptera de saker som händer och det kommer att hända saker
Så skriver Pirelli: I helgen är det dags för Azerbajdzjans Grand Prix i Baku. Banan Baku City Circuit användes för första gången i fjol, vilket innebär att förarteamen inte har mycket erfarenhet att grunda strategi och taktik på. En sak är dock säker: Baku bjuder på årets längsta och snabbaste citybana. De valda däcktyperna är White medium, Yellow soft och Red supersoft.
Baku City Circuit ur ett däckperspektiv:
Med sina 6,003 kilometer är banan den längsta i stadsmiljö och näst längst i hela Formel 1, efter Circuit de Spa-Francorchamps (7,004 km) i Belgien. På den 2,2 km långa raksträckan väntas höga topphastigheter. Förra året låg de som högst på 378 km/h. I början av den gamla delen av Baku är banan mycket smal, samtidigt som bilarna i år är 20 cm bredare jämfört med 2016. Förra årets vinnarstrategi byggde på ett enda depåstopp.
Vill du läsa mer om Baku så hittar du lite statistik i det förra blogginlägget, här.
•••• Ha en trevlig midsommar. Jag och bloggen är tillbaka i juli igen – om det inte händer ännu fler saker jag bara inte kan låta bli att skriva om det vill säga…..
Spricker samarbetet McLaren-Honda redan i sommar? (AP Photo/Hassan Ammar)
Det ryktet som surrar mest just nu handlar så klart om Honda och McLaren.
Återigen fick Fernando Alonso bryta ett lopp med motor problem. I Kanada låg han på plats tio. Det hade betytt poäng för McLaren, men spanjoren fick parkera två varv från mål.
Två ynka varv.
Snacka om knäckande.
Avbryter McLaren samarbetet med Honda redan nu in sommar?
De senaste ryktet säger att skilsmässan kan vara klar redan om ett par veckor och enligt Daily Mail kan McLaren presentera Mercedes som motorleverantör redan innan racet i Ungern. Tydligen sågs McLarens ägare Mansour Ojjeh prata länge med Mercedes styrelseordförande Niki Luda i Montreal…..
Annars så pratades det mycket om att Renault skulle komma med en stor uppdatering av motorn till Kanadas GP, men den uteblev och Max Verstappen fick bryta medan hans bil plötsligt lagt av.
Nu är 19-åringen orolig för nästa säsong eftersom han anser att det inte kommer några förbättringar från Renault.
– De vore fel att förvänta sig ett under. Vi uppdaterar vår motor konstant, det blir små förbättringar inför varje lopp, säger Renaults manager Cyril Abiteboul och han förväntar sig att motorn blir mer tillförlitlig för varje tävling som går.
Vi är nyfikna på hur det går – jag törs nästan lova att Max Verstappen också är det….
•••
Efter Montreal är före Baku….
I midsommarhelgen den 23-26 juni är det dags igen. För andra året kör Formel 1 i Baku Azerbajdzjan Grand Prix
Lite mer fakta om den banan får du nästa vecka, inför premiären förra året gjorde jag en intervju med mannen som ritat den banan. Vill du läsa den texten hittar du den här.
Hermann Tilke är sedan många år F1:s egen arkitekt. Han inledde faktiskt sin karriär med att konstruera soptippar och av en slump så upptäckte man hans talang för racerbanor. Bland annat berättar han om sin drömbana som ska påminna om Nürburgring och både gå igenom en stad och upp i bergen.
Här är lite fakta inför Formel 1 i Baku Azerbajdzjan Grand Prix
Baku City Circuit, Azerbajdzjan
Längd: 6,006 km
Varv: 51
Kurvor: 8 höger/12 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 5
Kurvor över 250 km/tim: 6
Avstånd till första kurvan: 220 m
•••
Bloggen kommer inte att uppdateras lika ofta som den brukar den närmsta tiden. Jag kommer att ha semester och då går familjen före F1.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.