Mercedes strategi – Vettel 2018

av Anna Andersson

Vem ska köra för Mercedes nästa år?
Lewis Hamilton har den ena förarstolen, men vem får den andra?
Det är inte klart än, men listan med kandidater minskar. Det verkar nu vara så att Mercedes är ute efter en förare som de kan ge ett kontrakt över ett år för 2018 kan det hända mycket på förarmarknaden.
– Då är det flera erkända förare som står utan kontrakt, säger Toto Wolff till Bild.

Ferrari driver Sebastian Vettel, of Germany, prepares to drive in the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 21, 2016, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
(AP Photo/Tony Gutierrez)

Då går Sebastian Vettels kontrakt med Ferrari ut.
– Man behöver alltid fundera på en förare som Vettel, säger Mercedes stallchef.
Men 2018 går också Lewis Hamiltons kontrakt med Mercedes ut och det är ingen som riktigt vet vilka planer han har för framtiden.
Den här situationen ökar spänningen på förarmarknaden, Vettel som har kontrakt med Ferrari nästa säsong och är besviken över årets resultat kan i lugn och ro se vad Ferrari levererar för material till 2017. Pressen ligger på Ferrari, de måste leverera en bil som håller världsklass för att behålla Vettel.
Han å andra sidan behöver inte skriva på något nytt avtal med italienarna eftersom det troligen finns en öppning hos Mercedes 2018.
Så vad väljer Mercedes 2018?
Det mest troliga alternativet är testföraren Pascal Wehrlein som vunnit DTM med Mercedes, kört för Manor i år och är Mercedesförarare. Det sägs att Valtteri Bottas är det andra alternativet, men Williams har kontrakt med honom och absolut behålla honom. Teamet säger att han för teamet framåt och har nu ansvaret vid sidan av nykomlingen Lance Strol.

Det klassiska F1-teamet vill ha en rejäl summa för att ens fundera på att  släppa finländaren eftersom de behöver ha en äldre förare i sitt team. Huvudsponsorn Martini vill kunna sälja alkohol till rätt målgrupp och eftersom 18-årige Lance Stroll sitter i den ena bilen så vill man inte ha ännu en ungtupp i den andra.

Det är kanske därför som det nu ryktas om att Felipe Massa gör comeback hos Williams om Valtteri Bottas lämnar….

Däremot verkar Fernando Alonso ha strukit sig själv från listan av kandidater:

– Jag tror på detta projektet, jag har bestämt mig och jag vill bli världsmästare med McLaren-Honda. Det är mitt enda mål, twittrar han.

 

Så det troligaste just nu är att Mercedes väljer en övergångslösning för att sedan hitta en toppförare 2018. Teamets presschef Bradley Lord förklarade i dag att Mercedes inte kommer att lämna något besked om Rosbergs ersättare i år, det kommer någon gång efter den 3 januari.

•••

För övrigt sägs det att teknikchef Paddy Lowe är på väg att lämna Mercedes. Hans kontrakt går ut och han är aktuell för Williams.
••••
Missade du Stefan ”Lill-Lövis” Johanssons krönika efter säsongen?
Då läser du den här.
Han skriver om en framtida mästare, om varför  Nico Rosberg vann titeln, vad Marcus Ericsson nu kan göra med Sauber och mycket annat.

Vill du veta vad som gäller inför 2017 då det kommer en ny stor regeländring vilket gör  bilarna snabbare och dessutom ger dem ett helt annat utseende?
Då läser du det här.

Lill-Lövis: Han är framtidens mästare

av Anna Andersson

Efter säsongen hann vi knappt sammanfatta den eftersom Nico Rosbergs besked om att han lägger av tog allt strålkastarljust. Rosberg har nått deömmen, att bli mästare precis som sin far och efter en tuff säsong var motivationen och kroppen helt slut.

Men nu har den förre F1-föraren Stefan Johansson återigen lånat tangenterna och ger er här sin syn  på årets säsong, bland annat hyllar han mästaren Rosberg.

Men han är också oroad över Ferarris framtid och ser en framtida världmästare. Vem ser du om du läser hans eget inlägg.

 

lovissss

 

Årets F1-säsong är över. Det blev spännande till slut, även om det har varit klart ända sedan säsongen startade hur det skulle sluta förutom den inbördes fighten på Mercedes.
 Mercedes har återigen haft ett sådant enormt övertag hela året. Teamet har varit överlägset allt och alla, det har i princip bara gjort det som de behövde göra för att vinna. I den inbördes fighten mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton var det mest tillförlitligheten på bilen som avgjorde årets VM, det i kombination med den föraren som gjorde de bästa starterna. Faktum är att VM-säsongen har avgjorts i den första kurvan, den av Lewis och Nico som har varit först ut efter första kurvan har i princip kontrollerat loppet och så har racet också slutat.

Under inledningen av höstsäsongen hade Lewis hade vissa problem med just starterna, sedan hade han lite andra problem med bilen och sig själv samtidigt var Nico väldigt jämn under hela säsongen plus att han hade ett antal väldigt starka race i mitten på säsongen. Det gav honom möjligheten att kontrollera resten av mästerskapet, det gav honom den plattform han behövde utan att behöva slå Lewis i varje race, vilket han ju också gjorde.

Som jag ser det har Nico gjort ett fantastiskt jobb, när Lewis hade lite problem så tog han ett klev uppåt och körde bättre än vad han någonsin har gjort tidigare. För mig är Nico Rosberg en mycket värdig mästare. Han utnyttjade situation och lyfte verkligen sig själv till en helt annan nivå än tidigare.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP

När pressen släppte på Lewis i slutet av säsongen så imponerade han, precis på samma sätt som Nico gjorde för ett år sedan då han vann fyra lopp i rad. Han gjorde verkligen ett försök att vinna titeln och hans agerande under det sista loppet kan man se från två håll. Hamilton kör för en VM-titeln och gör allt han kan för att vinna den och det var hans enda chans. Rosberg kör för samma titel och gör allt han kan. Problemet är ju att de kör i samma stall. Om det var rätt eller fel av Lewis att försöka bromsa Nico till de förare som låg bakom kan man nog diskutera i oändlighet. Men han gjorde ett fantastiskt bra jobb med att vara långsam i de partier där det var omöjligt att köra om och sen åka tillräckligt fort i de andra partierna där han behövde bygga upp ett tillräckligt gap för att Nico inte skulle komma tillräckligt nära för att kunna använda DRS och åka om honom.

 Racingen har ändrats i många avseenden de senaste åren, jag var med om en nästan identisk final 1984 när Alain Prost och Niki Lauda slogs om titeln. Prost var tvungen att vinna och Lauda fick inte sluta bättre än trea för att Prost skulle ta titeln. Prost tog ledningen och försvann från resten av fältet. Jag låg och krigade med Niki om en fjärdeplats, fick smygpunka och fick stanna halvvägs, då gick han förbi.  Han jobbade sig sedan upp till tredje plats när han tog sig förbi Ayrton Senna och krigade sen med Nigel Mansell om andra platsen. När Mansell sen snurrade slutade Lauda tvåa och säkrade titeln med den där halva poängen före sin temakollega Prost. Det var aldrig en tanke om att Prost skulle försöka backa upp fältet så att Niki fick kriga med de andra, det var aldrig ett ord spekulerat i pressen om det, jag tror inte det var en person som ens tänkte så långt då.

Ferrari driver Rubens Barrichello of Brazil, left, winner of the Grand Prix of Italy, celebrates on the podium with second placed Michael Schumacher of Germany, at the Monza racetrack, Italy, Sunday, Sept.15, 2002. (AP Photo/Luca Bruno)
Barrichello och Schumacher firar på Monza 2012 Foto: AP Photo/Luca Bruno

Lika imponerande som Mercedes har varit i år, lika tungt har det gått för Ferrari som hade hopp om att kunna utmana dem. I slutändan har de inte vunnit något lopp och inte startat något från första led. Risken är stor att det blir ännu värre efter regeländringen nästa år. När man mitt under säsongen tappade James Allison tappade man en mycket kompetent medarbetare och hans ideologi har genomsyrat designavdelningen. Det finns ingen riktig chef där i dag, ingen av männen i ledande positioner har någon större erfarenhet av racing och jag tycker att det har varit tydligt i år. De tar de avgörande besluten, men måste lyssna med andra för att få råd om hur de ska göra och då är det svårt att ta rätt beslut. Tar de ett eller två dåliga beslut när det gäller strategin är det svårt att reparera och det kostar enormt mycket tid och pengar att försöka komma ifatt när man väl är ett par steg bakom. Jag läste att de har tagit in Rory Byrne igen i någon roll i design avdelningen, det är säkert ett bra beslut eftersom, han är en av de bästa designerna i F1 historien även om han har fått väldigt lite beröm för det. Det var han som ansvarig för alla bilarna de åren Schumacher och Ferrari dominerade sporten.

När det gäller Red Bull så ser jag en positiv trend. De har gjort bättre resultat i år, deras chassi har varit minst lika bra som Mercedes och motorn var bättre i år. Dessutom har de två bra förare som pressar varandra framåt. Det blir väldigt spännande att se vad de kan hitta på till nästa år, då är det nya regler och det blir en omstart för alla team. Jag tror att Red Bull är det teamet som har störst chans att komma ikapp Mercedes.

För Marcus Ericsson har det däremot inte varit något strålande år, men det beror mer på teamet än honom. Han har utvecklats som förare, men har inte haft det materialet som krävs för att nå poäng. Ändå tror jag att han tog rätt beslut när han valde att stanna hos Sauber. Det verkar som om deras ekonomi är stabilare än tidigare och dessutom har de värvat intressanta medarbetare till nästa år. Jag tycker att det borde bli bättre än vad det var den här säsongen i alla fall.

Sauber F1 Team Swedish driver Marcus Ericsson drives his car during the Formula One Mexico Grand Prix practice session at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 28, 2016. / AFP PHOTO / PEDRO PARDO
Foto: AFP PHOTO

Sedan ska man inte stirra sig blind på att Ericsson inte tog någon poäng, samtidigt som hans teamkollega tog två och ligger högre upp i tabellen. Så långt ner i tabellen handlar det mer om tur än skicklighet vem som tar strö poäng som finns kvar på de race där det är ovanligt många som bryter av olika anledningar. Samtidigt är det i just de racen som man som förare måste vara ännu mer skärpt för att kunna  ta vara på de möjligheter som dyker upp när det är struliga förhållanden. Det gjorde Nasr i regnet i Brasilien då han tog de där två, för stallet väldigt viktiga poängen.
I den nedre delen av fältet är det tillfälligheterna som avgör och därför är det enormt viktigt att Sauber är med från start nästa säsong, även om man behåller motorn från 2016. Det är viktigt att bilen finns med på första testet, vilket den inte gjorde i år,  och det är viktigt att man kan konkurrera från start. Det är alltid enklast att ta poäng under de fyra första loppen innan alla team har ordning på sina grejer. Det räddade Sauber ifjol och det räddade Haas i år.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia- 30/9/16 Red Bull's Max Verstappen of the Netherlands gets out of his car after second practice. REUTERS/Edgar Su
Foto: REUTERS

Innan jag avslutar vill jag hylla en förare. Max Verstappen. Han kom till Red Bull i maj och har verkligen visat att han är en framtida världsmästare. Han har en enorm talang och är fortfarande bara 18 år. Han har tio år på sig att skaffa sig erfarenheter och vinna lopp – och då är han bara 28 år. Lyckas han hitta rätt bil, en vinnande bil kan han slå alla rekord som finns. Det blir spännande att se om han har den känslan – att välja rätt.
Det finns de som Lewis Hamilton, som alla skrattade åt när han valde Mercedes men nu har han vunnit två VM-titlar till och är en av tidernas mest framgångsrika F1-förare
 Sedan finns det förare som Fernando Alonso. Han vann två VM-titlar med Renault när han var ung, men som sedan tagit fel beslut varenda gång han har valt att byta stall. Han är fortfarande en fantastisk förare, men de senaste tio åren har han hela tiden suttit i fel bil. Det finns två-tre förare till som gjort det misstaget och det är sådant som kan avgöra hur framgångsrik en karriär blir.
Det viktigaste är att alltid sitta i rätt bil vid rätt tidpunkt. Det har aldrig funnits en världsmästare som inte hade den bästa bilen.

Vem ersätter Rosberg?

av Anna Andersson

I fredags meddelade Nico Rosberg att han lägger av.
Ett dygn efter sin första VM-titel bestämde han sig för att han hade gjort sitt och någonstans förstår jag varför han tog det beslutet. Han har ägnat mer än 25 år av sitt liv med att kämpa för att nå VM-titeln. Två år i rad förlorade han den till sin teamkollega och 2015 lovade han sig att ge allt för att lyckas nästa år. Han har gjort allt, lämnat över allt ansvar för allt annat än idrotten till sin hustru. Han har varit en pappa som kommit på besök emellanåt. En sådan pappa som han inte vill vara – men för att nå målet var han tvungen.

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany is carried aloft by his team mechanics after winning the 2016 world championship during the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 27, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto AP.

Uppoffringen var så större än vad hans hjärta har klarat av och när han väl nått målet kände han antagligen att han inte skulle kunna toppa det. Han har slagit Michael Schumacher när de kört med samma material, han har slagit Lewis Hamilton när de kört med samma material och nu väntar en regeländring.
En  förändring som ingen vet vad den egentligen betyder, det kan mycket väl vara så att Mercedes dominans är över. Rosberg har antagligen insett att han inte kommer att nå den VM-titeln igen och om han ska försöka kostar det mer än vad han är villig att betala.
Men mer om detta läser du här i en  av alla artiklar jag skrev till tidningen efter Rosbergs beslut.
Nu är det i alla fall måndag och dags för Mercedes chefer Toto Wolff och Niki Lauda och ta tag i vem som ska bli teamet förare intill Lewis Hamilton 2017.
– Han fick oss verkligen ur balans där, han hade lunnat varna oss, säger Niki Lauda till Bild.
Lauda som fick reda på Rosbergs besked på toaletten på flygplatsen i Stuttgart. Toto Wolff hade precis fått ett telefonsamtal från Rosberg och släpade med Lauda dit eftersom han inte ville att någon annan skulle höra det han just skulle berätta.
Vad kräver Mercedes av en förare?
– Våra förare måste ha ett öppet förhållande och de måste kunna arbeta med varandra, säger Toto Wolff till Bild.
– Vår profil är snabba, felfria och teamplayer. samtidig behöver vi två förare som är på samma nivå och som kan pressa varandra, det driver utvecklingen framåt och gör bilen snabbare.

Vilka alternativ finns?

Pascal Wehrlein (GER) Manor Racing on the drivers parade. 13.11.2016. Formula 1 World Championship, Rd 20, Brazilian Grand Prix, Sao Paulo, Brazil, Race Day. Photo credit should read: XPB/Press Association Images.
Foto: TT

Pascal Wehrlein, 22, Tyskland
Vann den prestigefyllda tyska serien DTM åt med Mercedes för ett år sedan, därefter placerades han hos Manor, samtidigt som han har varit Mercedes reservförare. I år har han testat med Mercedes tre gånger, i Barcelona, på Silverstone och i Abu Dhabi tidigare denna vecka. Är det en tillfällighet att han ersatte Hamilton efter ett par varv i tisdags, dagen efter Rosberg meddelat Mercedes sitt beslut om att lägga av? Wehrlein har ännu ingen förarplats 2017.
– Men Pascal och Lewis ör en väldig explosiv blandning, säger Toto Wolff till Motorsportmagazin.
– Jag vill absolut undvika att vi får ett sådan scenario som med Alonso och Hamilton 2007. Det är en väg jag absolut inte vill gå.
Då var Alonso etablerade mästare och Hamilton nykomlingen som ville bevisa vad han gick för. Det slutade i ett stallkrig hos McLaren/Mercedes vilket ledde till att Ferrari och Kimi Räikkönen vann VM-titeln.

Esteban Ocon, 20, Frankrike
Han inledde säsongen med Mercedes i DTM, fick ta över en F1-plats hos Manor efter sommaren och har imponerat. Till nästa år har han en plats hos Force India, men eftersom det teamet köper motorer av Merecdes är det inget problem att lösa honom – om man vill. Ocon har också testat för Mercedes

Valtteri Bottas, 27, Finland
Den snabbe finländaren kör F1 för Williams och har Mercedes stallchef Toto Wolff som manager. Bottas kom till teamet när Wolff både var delägare där, men när Wolff flyttade till Mercedes 2013 stannade han kvar. Bottas har kontrakt med Williams, men vill Mercedes kan de säkerligen lösa det. Williams köper motorer från Mercedes, och som tidigare delägare har Wolff goda kontakter i teamet där hans hustru tidigare var utvecklingsförare.

Spectators are reflected on sunglasses of McLaren driver Fernando Alonso of Spain upon his arrival for a fan meeting at the Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Thursday, Oct. 6, 2016, ahead of Sunday's Japanese Formula One Grand Prix. (AP Photo/Toru Takahashi)
Foto: TT

Fernando Alonso, 35, McLaren
Han vann sin senaste VM-titel för tio år sedan, men är en av de bästa förarna i fältet. Han är inte nöjd med McLaren-Honda där han kör i dag och han ska tydligen ha en klausul som gör att han kan bryta sitt kontrakt till nästa säsong.
Med honom får Lewis Hamilton en värdig motståndare, men kan behålla respekten för varandra på banan? De båda drev varandra till vansinne redan när de var teamkollegor hos McLaren 2007.
– Fernando har en historia, den har mycket med McLaren att göra, men även mycket med Mercedes och det var inget bra slut på den, säger Toto Wolff till Bild.
– Samtidigt handlar det m att vi vill vinna lopp och försvara titeln som konstruktörsmästare. Därför vill jag inte utesluta någon.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany jumps on the podium as he celebrates after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, March 29, 2015. (AP Photo/Andy Wong)
Foto: TT

Sebastian Vettel, 29, Ferrari
Han är Tysklands mest framgångsrika F1-förare efter Michael Schumacher, men han har ett kontrakt med Ferrari.  Även om det är en PR-vinst för Mercedes att köpa loss Vettel är det näst intill omöjligt.

 

 

 

 

Max Verstappen, 19, Red Bull
Har ett flerårigt kontrakt med Red Bull. Teamet lär aldrig släppa sin diamant.

Nico Hülkenberg, 29, Force India
Hade varit en given kandidat om han inte precis lämnat Force India för Renaults fabriksteam…

Sedan finns naturligtvis den svenska önskedrömmen, Felix Rosenqvist, 24.
Han är en av de förare som är framgångsrik oavsett bil. Har vunnit allt inom F3, har i år tävlat i USA, med GT-bilar, i DTM och kör nu i Formula E. Har länge kört för Mercedes, men saknar F1-erfarenheter. Därför är han ett osannolikt val.

Frågan är om man väljer en kotrsiktig lösning eller vill bygga på en förare som ska hålla i många år.

Vem vill du se som Lewis Hamiltons teamkollega 2017?

 

•••

För övrigt är Frankrikes GP tillbaka i VM-kalendern 2018. Tävlingen avgörs på Circuit Paul Ricard i Le Castellet. Senast Frankrikes GP avgjordes var 2008, då tävlade man på Magny Cours.

 

An aerial view shows the Paul Ricard circuit at Le Castellet near Marseille, France, in this picture taken on February 17, 2016. The French Formula One Grand Prix will return in 2018 after a 10-year absence it was announced December 5, 2016.      Picture taken February 17, 2016.    REUTERS/Jean-Paul Pelissier/File Photo
Bilden på den nyrevoverade racerbanan togs 2016. Foto: REUTERS/Jean-Paul Pelissier

Frankrikes GP avgjordes mellan 1950 och 1954, samt 1956 och 2008. Det har avgjorts på följande banor: Magny Cours (18), Le Castellet (14), Reims (11), Dijon (5), Rouen (5), Clermont-Ferrand (4), Le Mans (1)

Hamilton – en ballerina?

av Anna Andersson

Jackie Stewart har vunnit tre VM-titlar.

Formula One rookie Lewis Hamilton left, of Britain talks with former champion Jackie Stewart outside his McLaren Mercedes team garage during the first practice session for the Australian Grand Prix in Melbourne, Australia, Friday, March 16, 2007. Sunday's race kicks off the 2007 Formula One season. (AP Photo/Oliver Multhaup)
Hamilton och Stewart 2007. Foto: TT

Lika många som Lewis Hamilton.
Nu ryter han till mot Mercedes förare och kallar honom för ballerina.
Mer om det läser du här.

Vad tycker du om Stewarts uttalande? Är Hamilton en ballerina?

Borde han ta ordern och genomföra den eller  gjorde han rätt? Och hur ska Mercedes hantera situationen?

•••

Nu har Lewis Hamilton gratulerat Nico Rosberg till VM-titeln och han gör det med respekt:

Nico Rosberg var i Wiesbaden i går och firades ordentligt i sin födelsestad, där delar av hans släkt fortfarande bor kvar. Han bjöd själv in sig till rådhuset via Facebook och den överraskade borgmästaren trodde först att det var ett skämt.
Men Rosberg kom, man spärrade av en av de större gatorna inne i stan och han firades från rådhusets balkong, så den det är vanligt att fira mästare i Tyskland.
Det var en presskonferens i samband med hyllningarna och bland annat sa Rosberg att han inte trodde att hans förhållande med Hamilton skulle förändras:
– Jag utesluter det inte, men det kommer alltid att vara svårt. Vi kör i samma team och vi kör hela tiden om segrar och om titlar. Då är det nästan omöjligt att ha ett bra förhållande, det är så intensivt och väldigt komplicerat, sa han.
– Samtidigt så hjälper det oss att vi har en ömsesidig respekt i grunden, vi var bästa vänner när vi var 13 år gamla. När vi går igenom tuffa situationer hjälper det mig att veta det och jag tror att det hjälper honom också.

••••

Världsrådet har klubbat igenom kalendern för 2017.

Här är den:

26 mars     Australiens GP     Melbourne
09 april    Kinas GP     Shanghai
16 april    Bahrains GP     Sakhir
30 april    Rysslands GP     Sochi
14 maj    Spaniens GP     Barcelona
28 maj    Monacos GP     Monte Carlo
11 juni    Kanadas GP     Montreal
25  juni    Europas GP     Baku
09 juli     Österrikes GP     Spielberg
16 juli    Storbritanniens GP     Silverstone
30 juli    Ungerns GP     Budapest
27 augusti Belgiens GP     Spa-Francorchamps
03 september  Italiens GP     Monza
17 september  Singapores GP     Marina Bay
01 oktober  Malaysias GP     Sepang
08 oktober  Japans GP     Suzuka
22 oktober  USAs GP     Austin
29 oktober   Mexikos GP     Mexico City
12 november Brasiliens GP*     Sao Paulo*
26 november Abu Dhabis GP     Yas Marina

Brasiliens GP är inte bekräftat än, där måste arrangören genomföra vissa renoveringar för att loppet ska kunna genomföras. En annan ändring jämfört med den tidigare kalendern är att deltävlingen i Baku har flyttats en vecka framåt inte krocka med Le Mans 24-timmarslopp. Det gör att även deltävlingarna i Österrike, Storbritannien och Ungern flyttas framåt.
Ni som följer bloggen vet redan att det inte körs någon deltävling i Tyskland nästa år. Hockenheimring har kontrakt över jämna år, inte ojämna.

Hamilton sjuk – avbröt test

av Anna Andersson

I söndags avslutades F1-säsongen och Nico Rosberg säkrade sin första VM-titel.
Han festade hela natten och i går eftermiddag, morgon hans tid, kom ett märkligt meddelande på min telefon när Mercedes skickade ut ett tack till alla som de samarbetat med under säsongen och det lät ungefär såhär:
– Hej det är Nico.  Oj då…..
Därefter blev det tyst i fem sekunder. Sedan kom ett nytt.
– Hej det är Nico. Alltså jag är inte helt i form än, men vad var det jag skulle säga? Vad ska jag säga? Oj okej. Detta blir ju helt fel.
Därefter kom det tredje:
– Så, det där bevisar bara vilken form jag har just nu…. de första två meddelandena var ju en katastrof. Förlåt. Men det är otroligt kul att se att det är så många som följt oss under säsongen och är glada för vår skull. Tack för samarbetet.
Han befinner sig just nu i Malaysia där han besökt huvudsponsorn och reser vidare till Tyskland i morgon där han ska träffa borgmästaren i Wiesbaden, där han också är född. På fredag hämtar han sin pokal i Wien.
Hans teamkollega Lewis Hamilton satt däremot i bilen idag. Han testade däck åt Pirelli, under förmiddagen.
Kring lunch avbröt han testet eftersom han inte mådde bra och reservföraren Pascal Wehrlein fick överta ratten.
Dagens test i Abu Dhabi är det första där Mercedes, Ferrari och Red Bull testar nästa års däck samtidigt.

Och här är en bild till:

•••
För övrigt är kontraktet med Monza undertecknat. Det betyder att Italiens GP avgörs på den klassiska banan framöver.

Tack för hjälpen Schumi

av Anna Andersson

Nico Rosberg är världsmästare.
Hans andraplats i Abu Dhabi räckte för att han skulle nå sin första VM-titel, en titel han kämpat för att nå under elva år i F1 och det finns tre personer han kan tacka för att han har lyckats.
Hans pappa Keke, Michael Schumacher och Lewis Hamilton.
Alla tre har bidragit till att han är det proffs han är i dag.
Mer om hans story läser du här.
– Michael Schumacher har en del i min titel, jag lärde mig väldigt mycket under de åren jag fick köra med världens bästa, säger Rosberg till Bild.
– Jag hoppas att han har förstått att jag vann titeln.

Mercedes Grand Prix driver Michael Schumacher of Germany, left, and teammate Nico Rosberg of Germany, right, pose for photographers before giving a news conference held at a Mercedes showroom in Manama, Bahrain, Thursday, March 11, 2010. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place here on Sunday. (AP Photo/Gero Breloer)
Schumacher och Rosberg inför säsongen 2010. Foto: AP Photo/Gero Breloer

Och om varför Rosberg är en värdig mästare läser du här.
Han vann titeln efter tio år och 206 F1-lopp.
Även om Rosberg och Hamilton tog varandra i hand på prispallen efter loppet så är deras förhållande frostigt. Hamilton gjorde allt han kunde för att han skulle vinna både loppet och titeln, han körde i så långsamt han kunde utan att riskera segern för att Sebastian Vettel och Max Verstappen skulle ha en chans att köra om Rosberg.
– Jag var kanske naiv, men jag hade inte förväntat mig det, säger Rosberg.
Mercedes funderar nu på om Hamilton ska ha en bestraffning för sitt agerande.
– Allt är möjligt. Allt från att vi ändrar reglerna eftersom det inte fungerar i viktiga race till dess att vi ger dem ännu mer friheter när de kör mot varandra. Och vi kommer att diskutera den tuffare vägen eftersom vi har känslan av att de inte respekterar de regler som finns. Det handlar om 180 grader och jag är inte säker på var gradnålen landar just nu, sa teamchef Toto Wolff efter loppet.
Men han är tudelad:
– En del av mig säger att de 1500 medarbetarna vi har i teamet och de 300 000 vi har hos Daimler är väldigt viktiga och de måste vi respektera. Att underminera den strukturen offentligt, betyder att man sätter sina egna intressen före teamet och anarki fungerar inte någonstans, varken i ett företag eller i ett lag, fortsätter Wolff.
– Men den andra delen säger at detta var hans enda chans att vinna VM och kanske kan du inte förvänta dig av en racerförare, kanske den bästa av alla, att han ska kunna kontrollera sina instinkter i den situationen.

För övrigt var Hamilton inbjuden till Rosbergs VM-fest i Abu Dhabi. Han kom aldrig. För två år sedan var Rosberg på plats när Hamiltons firade sin första VM-titel med Mercedes på samma ställe.
Med på festen var däremot Felipe Massa, Daniel Ricciardo, Nico Hülkenberg, Esteban Ocon, Marcus Ericsson, Romain Grosjean, Jenson Button,  Carlos Sainz och Max Verstappen, även om Verstappen sägs vara den som lämnade festen först av alla.
I dag flyger Rosberg och teamchefen Toto Wolff vidare till Kuala Lumpur och huvudsponsorn Petronas.
Lewis Hamilton däremot måste testa däck. Den 29 november, i morgon, testar Red Bull, Ferrari och Mercedes Pirellis nya däck för 2017 och den som förlorade VM-titeln fick uppdraget hos Mercedes.
– På tisdag sitter han i bilen igen. Den dealen var klar innan. DÅ är det dags för tester, säger Mercedes Niki Lauda till RTL.

Har du inte sett denna filmsnutt ska du göra det. Snacka om hjärta.

•••

Marcus Ericssons Sauber förlorade duellen mot Manor i finalen – men vann tiondeplatsen i mästerskapet och runt 300 miljoner kronor.
En lång säsong är över och nu är det full fokus på nästa säsong – med helt nya regler.
Det kommer vi självklart att gå igenom här på Sportbladet.

Gilla oss på Facebook så får du våra nyheter, tips om atiklar och annat direkt i ditt flöde.

 

Grattis Rosberg – mästare 2016

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde allt han kunde för att vinna sin fjärde VM-titel. Han körde inte en tiondel snabbare än han behövde för att ge bilarna från Red Bull och Ferrari en chans att köra ikapp  och förbi Nico Rosberg som låg tvåa – en placering som skulle ge Rosberg VM-titeln.

En fjärde plats för Rosberg hade däremot gett Hamilton VM-titeln.
Det gick så långt att chefen Paddy Lowe beordrade Hamilton att köra snabbare när Sebastian Vettel kom i en rasande fart i sin Ferrari och Max Verstappen jagade på i sin Red Bull. Det var många tajta spännande varv innan Hamilton tog mållinjen som etta och Rosberg som tvåa. Det måste ha varit sjukt stressigt inne i Rosbergs hjälm.

Mercedes driver Nico Rosberg of Germany is carried aloft by his team mechanics after winning the 2016 world championship during the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 27, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Rosberg – mästare 2016. Foto: AP Photo

Därmed tog Rosberg sin efterlängtade titel. Den titel som kändes som hans efter fyra race i våras då han dominerade serien, men som kändes väldigt långt borta när Hamilton kom tillbaka och gick om honom i somras.
Därefter kom Rosberg tillbaka och tog ett nytt grepp om titeln – men Hamilton svarade igen och har nu vunnit de fyra senaste loppen.
Det har varit en väldigt tuff säsong mentalt för Mercedes båda förare, med många framgångar och många motgångar. Den fick dessutom en väldigt spännande avslutning. Rosberg måste ha varit enormt nervös under de sista varven, när Hamilton bromsade i täten samtidigt som Vettel och Verstappen jagade bakom.
Fulspel av Hamilton?
Nej. Han gjorde det han kunde för att själv vinna VM.
Troligen hade Rosberg gjort exakt samma sak.
Mer om racet läser du i Sportbladet.
Och varför jag anser att Rosberg är en värdig mästare läser du här. En av anledningarna är det faktum att han tar tagit fler poäng än någon annan, men det finns fler.
Vad tycker du om säsongen 2016?

För övrigt är det andra gången som sonen till en världsmästare vinner titeln. Förra gången var det Damon Hill 1996, han gjorde det 34 år efter sin pappa Graham ( som även vann 1962). Nico Rosberg vann nu titeln 34 år efter det att hans pappa ”Keke” var bäst i världen.
•••
För övrigt var Sebastian Vettel racets förare. Hans insats är imponerande och det gav honom och Ferrari en pallplats till slut ( även om det antagligen blev så jämnt eftersom Mercedes inte körde för fullt, men det är en annan historia).

Han slutade på plats fyra i VM, slagen av Nico Rosberg, Lewis Hamilton och Red Bulls Daniel Ricciardo.
•••

McLaren driver Jenson Button of Britain talks to a tv crew after he had to abandon the Emirates Formula One Grand Prix at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 27, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Button efter hans sista race. Foto: AP Photo

Trist slut på F1-karriären för Jenson Button. Hjulupphängningen brast och efter 17 år i F1 bröt han sitt sista lopp.
F1 blir en profil fattigare, Button är en av de förare som alltid tar sig tid. Som alltid svarar på frågor och som alltid tänker efter innan han svarar, hur dumma frågor vi journalister än ställer. En sympatisk kille som kommer att vara saknad i depån.
– Det är mycket känslor i dag med familjen och vänner, säger han.
– De har varit 17 fantastiska år och jag kommer att vara. Det finns alltid tillfällen när man lämnar någonting att man kommer att sakna det, men nu är det tid och det är rätt tid för mig. Men jag är racerförare och jag kommer att fortsätta som racerförare, även om jag inte kör F1 framöver.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson körde in som 15:e man i sitt sista F1-lopp för säsongen. Det blev inga poäng för honom i år. Förhoppningen är att 2017 blir ett roligare år för svensken.

– Den här säsongen blev inte alls vad vi hade hoppats på, framförallt inte eftersom fjolåret kändes väldigt lovande, säger Ericsson, som inte tagit någon VM-poäng i år, till Viasat Motor.

– Samtidigt tycker jag att jag har tagit ett steg i min personliga utveckling och får jag bara en bättre bil så ska jag kunna visa det på banan också.
•••
Felipe Massa fick en fin present av sitt team. Den bil som han körde med i Brasilien.
Mer läser du här.
•••
Kevin Magnussen bröt sitt sista race för Renault nästan direkt. 2017 är dansken tillbaka i F1, men då kör han för Haas.
•••
Längtar du redan efter 2017?
Pirelli presenterade sina däck i samband med helgens lopp, det så du väl här på bloggen?
Och en intressant notering är att Sebastian Vettel satsat allt för att hitta rätt med det nya gummit, ingen annan toppförare har kört så många testkilometer som han (2234). Nico Rosberg har exempelvis inte kört mer än 209.
Ferrari gjorde sina första tester inför 2017 under tärningen i Abu Dhabi.
– Vi kan inte vara nöjda med året, säger Vettel efter en säsong där ingen Ferrari stått i första startled och teamet inte vunnit något lopp.
Målet är att vara tillbaka i toppen med det nya reglementet 2017.
•••
Nu är det dags för tidningsjobb för min del. Men fortsätt gärna diskussionen här på bloggen. Vad tycker ni om årets säsong?
Var det rätt förare som vann? Gjorde Hamilton rätt i finalen?
Vem tycker du har varit årets utropstecken?

Han är ett med bilen

av Anna Andersson
Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Hamilton näjd med pole position i Abu Dhabi. Foto: AP Photo

När F1 körde i Japan den 9 oktober tog Nico Rosberg greppet om VM-kampen – och efter det, när det nästan kändes som om det var kört, har Lewis Hamilton gjort allt rätt. Han har ta mig sjutton inte satt ett enda hjul fel de senaste tre loppen och det gjorde han inte i dagens kval heller. Det ser otroligt kontrollerat ut och han imponerar eftersom han kör med marginal. Han är ett med bilen, det är bara  vackert.
Hamilton tog sin tolfte pole position för säsongen, kan nu ta sin fjärde seger i rad i morgon och den kan ge honom hans fjärde VM-titel.
Om Nico Rosberg missar prispallen.
Pressen på Rosberg är stor, han har inte råd att gå in i någon närkamp och skada bilen. Han har inte råd att göra något misstag som kan leda till att han missar prispallen och alla som följer F1 vet hur dramatiskt det kan vara när kampen om VM avgörs.
Han kan nu bli den första mästarsonen som vinner titeln efter Damon Hill som vann 1996, men väljer att göra allt som vanligt. Det får inte vara några förändringar jämfört med ett vanligt race. Därför finns inte pappa Keke på plats i Abu Dhabi.
Han stannar hemma i Monaco där han varit under samtliga lopp i år, Nico vill inte vill ändra sina rutiner. Därför har Rosberg den äldre har bara sett ett lopp i år, Monacos GP.
– Vi diskuterade det inom teamet, men bestämde oss för att det var den bästa lösningen, säger Nico till Bild.
Keke Rosberg vann VM 1982, då var inte Nico med. Han föddes 1985.

•••

För övrigt har Mercedes haft pole position under 20 av 21 tävlingshelger i år.

•••
Max Verstappen och Daniel Ricciardo valde att köra Q2 på de supermjuka däcken. Det betyder att de också startar loppet på de däcken i morgon. De är de enda toppförarna som valt den strategin. Alla andra startar på de ultramjuka däcken.
– Vi måste ju testa någonting och när vi väljer ett annat däck i kvalet kan vi se om det ger oss en annann möjlighet i racet också, säger Ricciardo på presskonferensen efter kvalet.
– Förhoppningsvis lyckas vi med det och står på pallen i morgon.

TOPSHOT - Mercedes AMG Petronas F1 Team's British driver Lewis Hamilton (C), flanked by his German teammate Nico Rosberg (L) and Infiniti Red Bull Racing's Australian driver Daniel Ricciardo, celebrate at the end of the qualifying session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2016. Lewis Hamilton will start on pole for the Abu Dhabi Grand Prix title showdown after the defending champion bettered his Mercedes teammate Nico Rosberg in qualifying. Red Bull's Daniel Ricciardo came in third to start on the second row at Yas Marina where the Australian is joined by the Ferrari of Kimi Raikkonen. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Topp tre i kvalet. Foto: AFP PHOTO

Mer om kvalet läser du här.

Värt att notera är att Ferraris Kimi Räikkönen återigen slog kollegan Sebastian Vettel. Det betyder att finländaren vunnit årets kvalduell med 11-10.

– Generellt sett har jag  haft svårt att hitta rytmen och få in däcken i rätt fönster, förklarar Vettel för motorsportmagazin.

Ferrari har inte startat från första led någon gång i år.

– Vi har saknat farten, säger Vettel.

– Har du den står du först.
Här är resultatet:

1 Lewis Hamilton    Mercedes    1m38.755s –
2 Nico Rosberg    Mercedes    1m39.058s 0.303s
3 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault 1m39.589s 0.834s
4 Kimi Räikkönen    Ferrari    1m39.604s 0.849s
5 Sebastian Vettel    Ferrari    1m39.661s 0.906s
6 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m39.818s 1.063s
7 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes 1m40.501s 1.746s
8 Sergio Perez    Force India/Mercedes 1m40.519s 1.764s
9 Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m41.106s 2.351s
10 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m41.213s 2.458s
11 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m41.084s 2.329s
12 Jenson Button    McLaren/Honda    1m41.272s 2.517s
13 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari    1m41.480s 2.725s
14 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m41.564s 2.809s
15 Jolyon Palmer    Renault    1m41.820s 3.065s
16 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m41.995s 3.240s
17 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m42.003s 3.248s
18 Kevin Magnussen    Renault    1m42.142s 3.387s
19 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m42.247s 3.492s
20 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m42.286s 3.531s
21 Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m42.393s 3.638s
22 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m42.637s 3.882s

•••
Sauber tog två poäng i Brasilien senast, och gick förbi Manor i märkes-VM. Nu har Sauber en poäng mer än Manor, men i Abu Dhabi gjorde Pascal Wehrlein ett mycket bra kval. Han var åtta tiondelar snabbare än Ericsson och kvalade in till Q2.
Tysken, som sägs bli Ericssons teamkollega nästa år, startar från ruta 16.
•••
Båda bilarna från Toro Rosso försvann i Q1. Teamet har haft problem under helgen och det kvalresultatet är inte representativt för den bilen.
•••
Marcus Ericsson hade stora problem med de ultramjuka däcken i Abu Dhabi. Han fick de inte att jobba i rätt temperaturfönster och det är ett problem som har funnits hela säsongen. Pirellis däck fungerar utmärkt när förarna får upp rätt temperatur och kan jobba i det optimala fönstret, lyckas de inte med att få till inställningarna rätt på bilen och hamnar utanför det optimala fönstret så går det betydligt långsammare.

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden steers his car during the first free practice at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Friday, Nov. 25, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Kamran Jebreili)
Ericsson under kvalet. Foto: AP Photo

Ericsson fick stryk av sin teamkollega Felipe Nasr  i kvalet och var sist av samtliga förare.
– Det har varit en väldigt tuff helg för oss, men det kändes ändå mycket bättre än vad det känts tidigare under helgen, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Det sista varvet var ändå rätt bra, men så låste jag upp i kurva 17 och tappade en halv sekund. Då var allt förstört. Vår bil är väldigt svår att köra precis på gränsen när man har de ultramjuka däcken, de är väldigt känsliga och nu gick jag över gränsen.
•••
Det sägs att en ny investerare vill satsa på Manor och skjuta till kapital för att teamet ska kunna konkurrera högre upp i mästerskapet.
– Vi är överens med en investerare, men arbetar fortfarande igenom allt, därför kan jag inte gå in närmare på några detaljer, säger Manors ägare Stephen Fitzpatric till motorsportmagazin.
•••
McLarens nye boss, Zak Brown, vet vilken förare han vill ha i teamet.
Lewis Hamilton.
Ron Dennis efterträdare konstaterar dock att det inte är aktuellt före 2018:
– Det beror på vad våra nuvarande förare kan göra, säger han till Sky.
– Lewis är en fantastisk förare med en fantastisk gemensam historia  Man ska inte utesluta någonting.
•••
Ni såg schemat för F1-loppen 2017 för någon dag sedan hos Sportbladet och det är klart att det blir max 20 lopp nästa år.
Men det kan bli minst en förändring. Europas GP, som körs i Baku, vill inte ligga samma helg som Le Mans klassiska 24-timmarslopp. Så var det i året och så ligger planen för 2017, men arrangören ber nu att loppet ska flyttas en vecka för att undvika den krocken.
•••

VM-final 14.00 i morgon – missa inte det.

Ericssons nya kollega?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton var snabbast på den första träningen, på den andra också.

Mercedes AMG Petronas F1 Team's driver Lewis Hamilton steers his car during the first practice session as part of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 25, 2016. / AFP PHOTO / Karim Sahib
Hamilton i Abu Dhabi. Foto: AFP PHOTO

Men när det gäller racepacen så verkar det vara riktigt jämnt. Hamilton var nämligen klart snabbast, medan Nico Rosberg såg ut att kunna få konkurrens av så väl Red Bull som Ferrari.
Det kan ge oss en väldigt spännande helg. I morgon är det dags för kval.
Mer om träningen läser du här.

jfg6049

Marcus Ericsson var inte nöjd efter fredagens båda träningar, han hade svårt att få de ultramjuka däcken att fungera ordentligt.
– Det gick bra på de mjuka och de supermjuka däcken, men av någon anledning hade vi problem med de ultramjuka däcken, säger Ericsson.
– När vi körde med lite bränsle under det andra passet hittade vi inte alls det greppet som vi behöver. Det blir en utmaning inför morgondagen och det finns absolut utrymme för att förbättra oss på de ultramjuka däcken.

Här är resultaten från träning 2:

1    Lewis Hamilton    Mercedes    1m40.861s    –    36
2    Nico Rosberg    Mercedes    1m40.940s    0.079s    38
3    Sebastian Vettel    Ferrari    1m41.130s    0.269s    31
4    Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m41.389s    0.528s    24
5    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m41.390s    0.529s    33
6    Kimi Räikkönen    Ferrari    1m41.464s    0.603s    34
7    Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m41.959s    1.098s    35
8    Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m42.041s    1.180s    35
9    Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m42.264s    1.403s    36
10    Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m42.268s    1.407s    36
11    Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m42.366s    1.505s    33
12    Jenson Button    McLaren/Honda    1m42.823s    1.962s    24
13    Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m43.012s    2.151s    35
14    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m43.108s    2.247s    17
15    Jolyon Palmer    Renault    1m43.272s    2.411s    33
16    Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m43.600s    2.739s    35
17    Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m43.754s    2.893s    33
18    Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m43.903s    3.042s    36
19    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m44.045s    3.184s    34
20    Kevin Magnussen    Renault    1m44.117s    3.256s    25
21    Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m44.478s    3.617s    5
22    Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m45.948s    5.087s    4
•••
Jenson Button kör sitt sista lopp för McLaren.
Men han hade ingen bra start på helgen. Efter tio varv fick han parkera sin bil.
– Vi fick parkera och byta motor, jag hoppas att vi fick lite information från den andra tärningen i alla fal, säger han.
•••
Blir det stående omstarter från och med 2017?
Enligt Auto, motor und sport har Bernie Ecclestone och teamcheferna enats om den regeländringen under ett möte i Abu Dhabi.
Därefter måste förslaget tas emot väl av strategigruppen, av F1-kommissionen och FIA:s världsråd.

•••

Second place, Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, celebrates his second place on the podium after the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Sunday, June 19, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
En andraplats för Vettel i Baku, men blir han utan seger 2016? Foto: TT-arkiv

Vad är det för fel på Ferrari?
Varför har teamet som tog tre segrar förra året och ville kämpa om VM-titeln i år inte vunnit ett enda lopp?
För första gången berättar Sebastian Vettel om sina tankar.
– Jämfört med våra konkurrenter saknar vi lite downforce. Vi har utvecklats sedan säsongsstarten, men är fortfarande inte där vi vill bara, säger han till motorsporttotal.
– Det är tydligt att Mercedes, framförallt under kvalet, kan ta ut mer ur sin bil än vad vi andra klarar av.
Han anser att kvalet och downforce är de två avgörande punkterna.
– Det är där vi har tappat i år och vi ska koncentrera oss på det till nästa säsong, säger han.
– Sedan har vi också vissa problem med att få däcken att jobba i det optimala fönstret. Men när an har en bil med mycket downforce så brukar det fungera bättre med däcken. De två går hans i hand.
•••
Felipe Nasr tog två viktiga poäng till Sauber för två veckor sedan, men hans tid i teamet är över. Hans stora sponsor Banco do Brasil kommer inte att fortsätta sitt samarbete med Sauber 2017.

Pascal Wehrlein (GER) Manor Racing on the drivers parade. 13.11.2016. Formula 1 World Championship, Rd 20, Brazilian Grand Prix, Sao Paulo, Brazil, Race Day. Photo credit should read: XPB/Press Association Images.
Pascal Wehrlein kör nu för Manor. Foto: XPB/Press Association Images.

Därför sägs det nu att Pascal Wehrlein  är ny kollega till Marcus Ericsson. Enligt tyska motorsporttotal är kontraktet redan undertecknat. Wehrlein stöttas av Mercedes, han vann DTM 2015 och har i år kört för Manor där han tog en poäng i Österrike. Han är 22 år och det är inte första gången han har en svensk kollega, han körde F3 tillsammans med Felix Rosenqvist.

Wehrlein själv säger dock att ingenting är undertecknat.

– Jag koncentrerar mig på årets säsong,.

Nu har Nasr bara en chans kvar att ta en plats till 2017, de är Manor. Om han inte en förarplats där kommer F1 2017 köras utan en förare från Brasilien eftersom Felipe Massa avslutar sin karriär efter söndagens lopp.
•••
För övrigt kan Fernando Alonso tänka sig att köra WEC framöver, men först vill han vinna en tredje VM-titel.

Rosberg vs Hamilton

av Anna Andersson

Nico Rosberg eller Lewis Hamilton.
Det är den stora frågan inför helgens F1-final i Abu Dhabi.
Förutsättningarna är enkla.
Tar Rosberg en plats på prispallen vinner han sin första VM-titel. Annars får vi börja räkna på poängen. Det skiljer 12 pinnar till Rosbergs favör inför helgens lopp.
På presskonferensen tidigare i dag var stämningen mellan dem båda spänd. Den erkände F1-reportern James Allen ville ha en bild där de tog varandra i handen.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, right, and his teammate Nico Rosberg of Germany pose for a picture prior to a news conference at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Thursday, Nov. 24, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Inget handslag här inte, Foto: AP

Den fick varken han eller någon annan.
Istället tryckte båda ner sina händer så långt ner i fickorna de kunde. Hamilton lekte lite med mobilen också – men inte en blick i den andras ögon. Inte en ansats till att ta den andre i handen.
Ingen vill visa sig svag.
Hamilton fick frågan om han kunde tänka sig att bromsa bort Rosberg i den första kurvan.
– Det funderar jag inte ens på, jag vill vara så långt fram som möjligt, svarar han.
– Hade det inte varit några röda flaggor i det senaste racet hade jag haft ett försprång på 30 sekunder.

Rosberg är lika fokuserad på att vara först, han fick frågan om han har räknat efter vilka placeringar de båda behöver hamna på för att han ska ta titeln:
– Den typen av tankar gör mig inte snabbare, säger han.
– Jag är väldigt glad över att vara här nu. Detta är en fantastisk situation. Jag har arbetat för detta hela året, det är riktigt coolt och jag är mer motiverad än någonsin. Det är viktigt att jag presterar på topp, därför gör jag allt på samma sätt som jag brukar. Det har tagit mig hit där jag är i dag och det finns ingen anledning att ändra på det.
Mercedes hoppas på att det inte blir något tekniskt fel som avgör säsongen. Teamet vill se en kamp ända in i mål:
– Vi måste ge båda förarna det absolut bästa materialet. Vi vill ha en härlig fajt ända in i mål, säger Toto Wolff till Blick.
•••

Formula One - F1 - Abu Dhabi Grand Prix - Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, United Arab Emirates - 24/11/2016 - Mercedes' Formula One driver, Lewis Hamilton of Britain films journalists and photographers with his smart phone during a news conference. REUTERS/Hamad I Mohammed
Hamilton på presskonferens. Foto: Reuters

För övrigt bytte Mercedes mekaniker inför årets säsong. De som jobbat med Hamiltons bil under de två senaste mästerskapssegrarna flyttade till Rosberg och tvärt om. Teamet motiverade det med att det var spänningar mellan mekanikerna. Hamilton fick en fråga om vad han tyckte om det under dagens PK. Han sa:
– Det svaret får ni vänta på, det får ni läsa i mina memoarer.

•••
Två veteraner ska lämna F1, Felipe Massa och Jenson Button. De har funnits med i F1 mycket, mycket länge och i helgen är det dags för det sista racet. Button fick frågan om han kunde sammanfatta karriären och han svarade:
– Då blir vi kvar här en väldigt lång stund.

Jenson Button, the new Formula One motor racing World Champion, indicates that he is number one, while attending his first public appearance since winning the championship in Brazil, at Bluewater shopping centre in Kent, England Tuesday, Oct. 20, 2009. (AP Photo/Kirsty Wigglesworth)
Jenson Button, mästare 2009. Foto: TT Arkiv

Även om det officiellt heter att han är reservförare nästa år och kan vara tillbaka i bilen 2018 säger han.
– Jag ser detta som mitt sista race.
Massa klargjorde att han vill avsluta karriären med ett bra resultat och att han är besviken över att han avslutade Brasliens VM-deltävling med en vattenplaning.
– Jag är väldigt stolt över min karriär, även om jag aldrig har vunnit någon VM-titel.
•••
Vi ska avsluta 2016, men redan nu finns kalendern för 2017 klara. Den ska bara bekräftas av världsrådet nästa vecka.
Det bör vara en formsak, även om det är två race som har vissa villkor de måste uppfylla för att tävlingarna ska kunna genomföras.
Det handlar om 20 lopp, vilka läser du här:
När vi är inne på 2017, här är däcken. De presenterades i dag.

Och här ser du på ett ungefär hur bilarna skiljer sig från 2016 till 2017:

•••
Vill du ha koll på fakta och statistik inför racet? Kolla här.
Vi hörs i morgon. Då är det dags för två tidsträningar.

Sida 186 av 390