Hamilton överlägsen – igen

av Anna Andersson

Nico Rosberg hade chansen. Han tog den absolut inte.
Han var inte ens i närheten att ta den.
Istället så tappade han tre placeringar redan i starten.
Han jagade i kapp Red Bulls båda bilar, men sedan straffade domarna honom för att han var för tuff i kampen mot Max Verstappen.
Vad tycker ni om det? …
Var det Max Verstappen som bytte bana i inbromsningen eller var Rosberg för tuff och tryckte ut sin motståndare?
Oavsett vad så lär Rosberg sova riktigt illa i natt. Han hade chansen att hålla jämna steg med Lewis Hamilton inför sommaruppehållet, men tog den inte.

Großer Preis von Deutschland 2016, Samstag
Foto: Mercedes

Nu har Hamilton vunnit sex av de senaste sju loppen, han har vunnit fyra lopp i rad och han har ett drömläge att nå sin fjärde VM-titel. Den tredje titeln på lika många år.
Han har faktiskt inte vunnit fyra lopp i rad sedan hösten 2014 och är oerhört stark just nu. Faktum är att sedan han vann i Monaco i slutet av maj har han vunnit alla lopp utom ett.
Nu väntar F1:s sommarlov, det betyder att fabrikerna stänger och de anställda inte får jobba, de får inte ens skicka mejl. De enda som får jobba är underleverantörerna och det har redan ryktats om att Honda kommer att lägga in extra skift för att komma ikapp sina konkurrenter. Det är ett kryphål som FIA inte har täppt till, vi får se hur det blir till nästa år.
Ni vet, F1 och gråzoner.

•••

För övrigt tog Nico Rosbergs straff i depån inte fem sekunder utan åtta. Anledningen var att Mercedes tidtagarur var trasigt.

•••
Vill du läsa mer om racet gör du det här:

Här är resultatet från Tysklands GP på Hockenheimring:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1.30.44,200s
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 6.996s
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 13.413s
4 Nico Rosberg Mercedes 15.845s
5 Sebastian Vettel Ferrari 32.570s
6 Kimi Räikkonen Ferrari 37.023s
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m10.049s
8 Jenson Button McLaren/Honda 1 varv
9 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1 varv
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 varv
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1 varv
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1 varv
13 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1 varv
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1 varv
15 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1 varv
16 Kevin Magnussen Renault 1 varv
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 2 varv
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2 varv
19 Jolyon Palmer Renault 2 varv
20 Rio Haryanto Manor/Mercedes 2 varv
– Felipe Nasr Sauber/Ferrari bröt
– Felipe Massa Williams/Mercedes bröt
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson var besviken efter loppet. Han gjorde vad han kunde, körde upp sig från plats 22 till plats 18 och gjorde det han kunde med det material han har.

– Med tanke på att vi startade längst bak så var det ett godkänt lopp. Jag fick en bra start och jag kunde köra om ett par bilar i den första kurvan, men sedan bromsade bilen framför mig vilket tvingade mig att bromsa också. Då föll jag ner i fältet och var sist igen, säger Ericsson.

– Jag blev besviken på det eftersom starten var bra. Jag är absolut inte nöjd med att jag gick i mål som 18:e man, men vi visste att det skulle bli svårt och vi gjorde allt vi kunde.

 

 

Det är bara att inse att Sauber inte är bättre – och hoppas att de kan producera uppdaterignar som kan ge dem lite fart under hösten. Just nu är Sauber det enda teamet som inte har tagit en enda poäng i år.

Det är varken Ericsson, Nasr eller deras arbetsgivare nöjda med.

•••
Detta var första gången som Red Bull hade två bilar på prispallen i år. Teamet gick dessutom om Ferrari i märkes-VM och det är en snygg avslutning av den första halvan på säsongen. Red Bull som hela tiden hävdar att man är Mercedes hack i häl var mindre än sju sekunder efter i mål. Det betyder att Mercedes måste hålla i tempot även efter sommaruppehållet.
För övrigt tog Max Verstappen en fjärde pallplats på åtta race med Red Bull.

HOCKENHEIM, GERMANY - JULY 31: Daniel Ricciardo of Australia and Red Bull Racing celebrates 2nd place on the podium with his racing boot during the Formula One Grand Prix of Germany at Hockenheimring on July 31, 2016 in Hockenheim, Germany. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Foto: Red Bull

Daniel Ricciardo stod på pallen för andra helgen i rad och han firade sitt 100:e GP med en andraplats.
•••
Läget hos Ferrari är pressat. Var det panik inför Tysklands GP så lär det inte direkt vara bättre nu. Teamets bilar var femma och sexa i Tyskland och dessutom gick Red Bull om Ferrari, upp på andra plats i kampen om märkes-VM.
Den tekniske chefen James Allison har redan lämnat teamet, Sebastian Vettel är besviken och Kimi Räikkönen likaså.
– Vår prestation är en besvikelse, vi behöver mer downforce för att kunna köra snabbare, säger Kimi Räikkönen till motorsportmagazin.

•••
Mick Schumacher, son till den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher, var på plats på Hockenheim.
– Jag var i varje depå för att kolla in bilarna, säger han till tyska journalister.
– Jag har aldrig sett det tidigare, bara på tv.
•••
Nu loggar jag ur för ett par veckor. När F1-fabrikerna stänger är det också läge för mig att ta semester. Datorn måste in för reparation och dessutom kommer det inte att finnas plats för så mycket annat än OS de kommande veckorna. Till och med lördagssidan Annas Motor har uppehåll till dess att F1 startar om igen efter spelen i Rio.
Så vi hörs i slutet av augusti – hoppas jag.
Vill du ändå hålla koll på motorsport under F1-uppehållet så kan jag rekommendera följande:
7.8 VM i rallycross i Kanada
7.8 WTCC i Argentina
14.8 MotoGP i Österrike
19-21.8 Tysklands VM-rally
21.8 MotoGP i Tjeckien
21.8 DTM i Ryssland

”Det blir bra för Mercedes”

av Anna Andersson

Nico Rosberg hade pole position på Hockenheimring 2014. Han vann också loppet.
I dag av avbröt han sitt första varv sedan han drabbats av ett elektronikfel i utgången av kurva 13 och fick köra in i depå för att åtgärda det. Efter det hade han en chans.
Den tog han och körde in på pole position.

Großer Preis von Deutschland 2016, Samstag
Foto: Mercedes

Därmed har han möjlighet att ta över VM-ledningen från Lewis Hamilton redan i morgon.  Hamilton, som inte trivs så väldigt bra på Hockenheimring, har faktiskt inte kvalat ut någon teamkollega på den banan sedan 2008.
Hamilton fick frågan om vad han tror om loppet. Han svarade:
– Att det blir bra för Mercedes.
Det låter lite kryptiskt. Som om teamet tagit båda förarna i örat och talat om exakt vad som gäller i den första kurvan i morgon. Ingen krock – absolut inte på hemmabanan. Tysklands GP är enormt viktigt för Mercedes och för F1-sporten i landet. Man har inte råd med några internakrascher.
•••
Red Bull, som hävdar att man bara är 46 hästkrafter bakom Mercedes, var snabbare än Ferrari på Hockenheim och Sebastian Vettel som verkligen kör på hemmaplan tog allt vad han för mådde, vilket var allt för mycket. Han kommer från Heppenheim, som inte ens ligger fem mil från Hockenheim, och har aldrig vunnit på hemmaplan och han lär inte göra det i morgon heller. Han fick stryk av Kimi Räikkönen och startar som sexa, från tredje led.
Mercedes Niki Lauda är rätt frispråkig av sig, har bra insyn och han lämnar sin syn på vad som händer hos Ferrari nu
– När jag läser mellan raderna och hör vad Vettel säger så verkar det som om Ferrari har ett rätt stort problem. Bilen är inte tillräckligt snabb och Kimi kör snabbare än vad han gör. Min analys är att om allt fungerar så är bilen snabb, men när du ligger lite snett, när det saknas en millimeter här och där så blir aerodynamiken till en liten djävul.
Själv säger Vettel:
– Det gick troll i det idag. Jag var inte tillräckligt snabb och jag fick inte till tiden. Det sista varvet på kvalet var bra, jag tror inte att det fanns så mycket mer i bilen.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Foto: Sauber

Saubers båda bilar var 21:a, Felipe Nasr och 22:a, Marcus Ericsson. Det är inte godkänt.
Svensken startar nu sist i morgon och var också besviken efter kvalet.
– Vi får analysera detta och se vad vi kan göra, säger han.
Mer om hans tankar läser du i texten från kvalet. Den hittar du här.

Sauber har faktiskt aldrig tidigare under sin tid i F1 haft båda sina bilar i sista startled.
•••
En överraskning i kvalet var att Renaults Jolyon Palmer tog sig vidare till Q2, han slog också teamkollegan Kevin Magnussen. Inte heller Toro Rossos Daniil Kvyat tog sig vidare från Q1 och hans framtid ser allt mörkare ut. Han flyttades från Red Bull i våras för att hitta sig själv, men det känns som om han är rätt vilse.

Här har du resultatet:

1 Nico Rosberg Mercedes 1m14.363s
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m14.470s 0.107s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m14.726s 0.363s
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m14.834s 0.471s
5 Kimi Räikkonen Ferrari 1m15.142s 0.779s
6 Sebastian Vettel Ferrari 1m15.315s 0.952s
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m15.510s 1.147s
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m15.530s 1.167s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m15.537s 1.174s
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m15.615s 1.252s
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m15.883s
12 Jenson Button McLaren/Honda 1m15.909s
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m15.989s
14 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m16.041s
15 Jolyon Palmer Renault 1m16.665s
16 Kevin Magnussen Renault 1m16.716s
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m16.717s
18 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m16.876s
19 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m16.977s
20 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m16.086s
21 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m17.123s
22 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m17.238s

•••
Romain Grosjean har bytt växellåda Han flyttas tillbaka fem platser på statgriden i morgon. Nico Hülkenberg flyttas tillbaka en plats i starten, han använde sig av fel däck under kvalet.
•••
Marcus Ericsson skadade sin turbro på Silverstone och därför har teamet tagit den femte till helgens lopp i Tyskland. Det betyder att han kommer att flyttas tillbaka tio platser i starten nästa gång han byter.
•••
Det sägs att Esteban Ocon ersätter Rio Haryanto hos Manor till Belgiens GP. Han kör DTM för Mercedes, är reservförare hos Renaults F1-team och Mercedes levererar motorer till Manor och dessutom stöttar Mercedes Pascal Wehrlein som kör den andra bilen för Manor.
Rio Haryanto är medveten om problemet.
– Jag har ett kontrakt över ett år, men vi måste också genomföra vissa åtaganden, säger han.
– Jag hoppas att jag kan köra hela säsongen.
Tydligen saknas det ungefär 70 miljoner kronor för att han ska få köra hela säsongen.

Nyheter för Ericsson

av Anna Andersson

Senast F1 körde på Hockenheim, 2014, tog Nico Rosberg pole position och han vann också loppet.
I år inledde han med att vara snabbast på de båda träningarna under fredagen.
– De var en bra start på helgen. Det är härligt att vara tillbaka på den klassiska banan. Asfalten är gammal vilket gör att däcken arbetar på ett helt annat sätt än vad de gjorde i Ungern, säger Rosberg.
– Samtidigt var vi snabba under fredagen i Ungern också, men på lördagen och söndagen så såg det annorlunda ut. Vi  är varnade.
Bakom honom körde Lewis Hamilton in som tvåa, britten vann senast i Ungern och tog då också över VM-ledningen för första gången i år.
– Det var en lugn fredag. Vädret var bra och banan känns juste. På den gamla banan är asfalten cool, den är lite vågig och mycket karaktär, säger Hamilton som var 0,4 sekunder efter Rosberg.
Bakom dem hoppas Red Bull på att kunna attackera.
När det gäller ett varv borde vi kunna hämta ut lite till, säger Daniel Ricciardo.
– Om det går  bra för oss i morgon kan vi kvala in på plats tre. Det är målet.
Däremot är målsättningen ännu högre när det gäller racet.
– När det gäller longrunsen så var vi nära Mercedes. Det verkar som vi kan konkurrera Kan vi behålla det ända till söndag så ska vi vara med där framme.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson imponerade på det första passet när han var elva, 2,6 sekunder efter Rosberg. På det andra passet var han 18:e man.
– Det var en ganska bra fredag. Jag kunde köra många varv . Vi testade den nya bakvingen under det första passet och till slut fick vi de siffror som vi vill ha. Vi ska fortsätta att analysera det, men det verkar som om det var ett stort steg framåt, säger Ericsson.
Mer om hans nya bakvinge kan du läsa här.

Ericsson har haft två jobbiga race, han behöver en framgång i Tyskland. Det vore en skön avslutning på den första delen av säsongen.

Här är resultaten från den andra träningen.

1    Nico Rosberg    Mercedes    1m15.614s    –    43
2    Lewis Hamilton    Mercedes    1m16.008s    0.394s    36
3    Sebastian Vettel    Ferrari    1m16.208s    0.594s    39
4    Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m16.456s    0.842s    40
5    Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m16.490s    0.876s    38
6    Kimi Räikkonen    Ferrari    1m16.512s    0.898s    45
7    Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m16.781s    1.167s    43
8    Jenson Button    McLaren/Honda    1m17.087s    1.473s    16
9    Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m17.148s    1.534s    44
10    Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m17.225s    1.611s    21
11    Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m17.342s    1.728s    32
12    Daniil Kvjat    Toro Rosso/Ferrari    1m17.367s    1.753s    38
13    Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m17.425s    1.811s    44
14    Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m17.602s    1.988s    13
15    Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m17.686s    2.072s    40
16    Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m18.005s    2.391s    42
17    Kevin Magnussen    Renault    1m18.056s    2.442s    46
18    Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m18.130s    2.516s    28
19    Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m18.193s    2.579s    42
20    Jolyon Palmer    Renault    1m18.313s    2.699s    47
21    Rio Haryanto    Manor/Mercedes    1m18.591s    2.977s    47
22    Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m19.295s    3.681s    41

•••
Williams var inte med bland de tio främsta under något av dagens träningspass.
– Vi koncentrerade oss på aerodynamiken under förmiddagen, framförallt låg fokus på framvingen och vi testade flera olika versioner. Under eftermiddagen arbetade vi med däcken, vi har inte hittat rätt när vi kör med lite bränsle ombord. Det är lite bättre när bilen är tyngre, säger Rob Smedley till motorsporttotal.

•••
Jenson Button fick avsluta den andra träningen i förtid eftersom han fick problem med ögat. Han åkte till sjukhuset i Mannheim och där kunde läkarna plockat bort något litet föremål som han fått i ögat.

•••
Renault vill gärna ha Sergio Perez 2017. Han kör nu för Force India och Force Indias chef Vijay Mallya har varit tydlig med att Perez och Nico Hülkenberg kör för teamet även 2017.
Även Williams sägs vara intresserade av Perez.
•••
Det ryktas om att både Esteban Ocon, som sponsras av Mercedes, kan vara aktuell för Manor. Han ska i så fall ersätta Rio Haryanto, vars sponsorer inte har kunnat betala det som krävts.
Stoffel Vandoorne sägs också vara aktuell för teamet som tagit en VM-poäng i år.

•••

För övrigt är Bernie Ecclestones svärmor fortfarande kvar hos kidnapparna.

Nya regler till helgens race

av Anna Andersson

Det blir inget Halo 2017. Om det blir något 2018 är inte bestämt än.
Men strategigruppen som hade möte i  dag kom inte fram till att införa cockpitskyddet redan 2017.
– Vi måste titta vidare på detaljerna, säger Bernie Ecclestone till BBC.
– Det fanns de som röstade för och de som röstade mot, vi hade inget riktigt positivt att säga om det. Vi lärde oss många saker om hur vi ska gå vidare och vi ska titta vidare på det.
I strategigruppen sitter de sex större teamen, samt FIA:s president Jean Todt och Bernie Ecclestone. Nu kan det tidigast bli så att Halo, eller en liknande variant, införs 2018.
– Jag är lite överraskad över det, därför jag tror att 90 eller 95 procent röstar för det, sa Sebastian Vettel på FIA:s presskonferens.
– Vi tycker inte om hur det ser ut…, men det finns ingenting som rättfärdigar döden. Vi har alltid lärt oss något när det är för sent. Vi har alltid försökt att förbättra oss och detta vore första gången i människans historia som vi hade lärt oss något, men inte ändrat det. Det är upp till oss att se till att det händer, annars är vi rätt dumma.
Som det ser ut nu kommer F1 att köra utan något övre skydd kring cockpit 2017, men det finns en lucka i reglementet. Om det handlar om säkerhetsfrågor lan FIA göra ändringar utan att fråga strategigruppen.
•••
En annan förändring som gjordes under mötet var att man lättade på regeln om den förbjudna förarcoahingen, nu får man snacka som man vill över radion igen – så länge man är tyst under formationsvarvet. I starten ska förarna minsann inte få någon hjälp med inställningarna.  Dessutom blir det inga straff om man kör utanför banbegränsningen, Track-limits.

Strategigruppen bestämde sig också för att det blir stående start även om det regnar. Från och med 2017 blir det ingen start bakom säkerhetsbilen, så som det var i Monaco och på Silverstone. Efter ett par uppvärmningsvarv bakom säkerhetsbilen genomförs starten stående. Dessutom får man inte jobba med bilarna under pausen inför en omstart
•••
Mercedes tog med Nico Hülkenberg, Nico Rosberg och Pascal Wehrlein till Hockenheim för en filmdag tidigare i år. Det regnade och en av förarna imponerade mer på ingenjörerna än någon annan – Nico Hülkenberg som körde en W25 från 1934. De hävdade att han var den bästa föraren som någonsin kört den skönheten för första gången och dessutom klarade han av det i regnet.

 

Hulk som han kallas rankas rätt högt bland F1.förarna, men han har inga större sponsorer och ska troligen köra för Force India även nästa år.

•••
Sedan ombyggnaden av Hockenheimring 2002 har två tredjedelar av tävlingarna vunnits från pole position, Michael Schumacher (2002 & 2004), Juan Pablo Montoya (2003), Lewis Hamilton (2008), Fernando Alonso (2012) och Nico Rosberg (2014).
•••
Emerson Fittipaldi  vann 14 F1-lopp, två VM-titlar, mästartiteln Champcar och Indy 500 under sin karriär. I helgen hjälper han domarna under Tysklands GP.

•••

Det blev ett sent inlägg i dag – allt beroende på det sena beskeden från Schweiz.

Tysklands GP – det du behöver veta

av Anna Andersson

Tysklands GP. Det är bara att andas in doften av tända grillar, brända korvar, öl, rök och motorsport. F1 i Tyskland är en folksport. Folk campar, folk tältar, sover i bilar och grillar fläskkarré eller korv.
Så är det.
Så har det alltid varit och så kommer det förmodligen alltid att vara. I år avgörs tävlingen på Hockenheimring, det senaste F1-loppet på den banan avgjordes 2014. Förra året var det inget lopp i Tyskland eftersom Nürburgring hade problem med eknomin och inte kunde genomföra loppet.
Alla de tyska F1-förarna har sina personliga minnen från Hockenheim Vettel har antagligen flest eftersom han är uppvuxen mindre än fem mil därifrån, på Bergstrasse i Hessen, längs samma motorväg som du kör på när du kör från Frankfurt am Main ner till Hockenheim. Där ligger ett antal pittoreska byar, där hittar du Tysklands bästa handbollslag just nu, Rhein-Neckar Löwen (med tre svenskar) och där hittar du den underbara staden Heidelberg med sitt fina slott och en härlig bergbana.
Men för Sebastian Vettel är inte hemmabana synonymt med framgång. Han har vunnit 42 F1-lopp, men inte ett enda på banan som inte ens ligger liten bit från hans hemstad, Heppenheim.

När han vann Tysklands GP 2013 avgjordes det på Nürburgring.  Här ger han sin syn på Tysklands GP.

Tysklands GP – det du behöver veta:
Hockenheimring
Banlängd: 4,574 km (67 varv)
Kurvor 11 höger 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim:      2 (T2, T6)
Över 250 km/tim:      2 (T5, T7)
Avstånd till kurva 1: 420 m.
Maxfart utan DRS: 310 km/timmen
Genomsnittsfart: 210 km/timmen.
Längsta passage med maxfart: 15 sek /1100 m.
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp, vilket också var den vanligaste strategin.
Första vinnaren:  1970: Jochen Rindt, Lotus
Första pole position: 1970: Jacky Ickx, Ferrari
Segrar från pole position: 18.
Seger från högsta startposition: År 2000 vann Rubens Barrichello från startposition 18.

Kvalet topp 8 2014:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Williams
3. Felipe Massa, Williams
4. Kevin Magnussen, McLaren
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Sebastian Vettel, Red Bull
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Daniil Kwjat, Toro Rosso

Racet topp 8 2014:
2014
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Williams
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Red Bull
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Jenson Button, McLaren

Senaste segrarna:
2014: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Fernando Alonso, Ferrari
2010: Fernando Alonso, Ferrari
2008: Lewis Hamilton, McLaren
2006: Michael Schumacher, Ferrari

Kvalrekorden:
Absolut: 1:13.306 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2014: 1:16.540 (Nico Rosberg, Mercedes)
2012: 1:40.621 (Fernando Alonso, Ferrari)
2010: 1:13.791 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2008: 1:15.666 (Lewis Hamilton, McLaren)
2006: 1:14.070 (Kimi Räikkönen, McLaren)

hockenheim-streckengrafik-514
Tre saker att tänka på enligt Sebastian Vettel:
Nordkurve: Efter start kan det bli rätt trångt här, säger Sebastian VEttel till SPort Bild.
– Man måste alltid vara beredd på att dra ut utanför banan, till vänster, för att undvika en kollision. Redan här börjar jag förarbetet för att kunna kära om i Spitskehjre, men ligger man för nära killen framför här får man problem med luften i kurvan, så kallad ”dirty air” och då tappar man lätt fästet.
Parabolica:
– Vid infarten till Parabolica finns den första omkörningsmöjligheten, men då måste man bromsa ordentligt. Men man får inte bromsa för mycket, då blir det svårt att styra in i kurvan och har du en motståndare intill dig blir det ännu trängre och jag försöker att undvika att köra om här. Jag väntar till Spitzkehre.

Spitzkehre:
– Jag stannar helst bakom min motståndare både i infarten till parabolica och i parabolica, anledningen är rätt enkel. Om jag kör om förtidigt är det som i fotboll, då åker jag på en kontring eftersom jag inte får tillräckligt mycket avstånd till min konkurrent och han kan komma tillbaka och attackera. Därför försöker jag att köra om under inbromsningen och se till att jag också avslutar omkörningen där, efteråt finns det nästan ingen chans att köra om.
Citaten kommer från Sport Bild.
•••
James Allison lämnar Ferrari. Det har ryktats om att teknikchefen går vidare, men nu är det bekräftat.
Han har haft ett tungt år privat, hans hustru avled i våras, efter en tids sjukdom, och paret har tre barn. Hustrun och familjen bodde i England medan han pendlade till Italien.
Allisons jobb tas över av Mattia Binotto.

•••

Esteban Ocon kör den första fredagsträningen för Renault. Jolyon Palmer vilar.

•••

Enligt Gazzetta dello Sport kör F1 på Monza i fyra år till.

Så tänker en vinnande strateg

av Anna Andersson

Det trillade ner ett otroligt spännande klipp från Mercedes i min telefon för en stund sedan. Det handlar om deras racestrategi. Du kan se det här och det är värt att lägga fyra minuter på det.

För övrigt berättar nu Christian Horner hur stort gapet mellan Red Bulls motorleverantör Renaut ( som gömmer sig bakom namnet Tag Heuer) och Mercedes är.
– Vi ligger 35 kilowatt ( omräknat 47,6 hästkrafter) bakom dem. Det har killarna från Renault berättat för oss och de har också meddelat vilken strategi de har för att hämta in det avståndet, säger han till motorsporttotal.com.
•••
Redan till helgen är det dags för det sista loppet inför sommarlovet. Tyskland GP som är tillbaka på Hockenheim. Den första väderprognosen talar om uppehåll under fredagen och lördagen, men risk för regn under söndagen. Temperaturen komer att ligga kring 25 grader.
Jag som bott i området ett par år kan meddela att det är väldigt kvavt just i slutet av juli och början av augusti. Temperaturen kan lätt nå 30 grader och det åskar ofta på kvällarna, då längtar man så efter den kalla luften och regnet – men inte ens en åskskur kyler ner temperaturen.
•••
HaloPå torsdag tar man ett beslut om det blir Halo eller inte. Ni vet det nya cockpitskyddet som diskuterats flitigt. Det är teamen som ska rösta om det ska införas 2017 eller inte.
Sebastian Vettel tyckte att synen påverkades när han testade den senaste versionen och det finns en viss oro för att förarna inte ska kunna lämna bilen tillräckligt snabbt om det börjar brinna.
Många tveksamma, en av dem är Lewis Hamilton.
– Säkerheten är en mycket allvarlig fråga och även om halosystemet inte direkt ser ut som racing så får vi inte glömma bort att det ökar chansen för en förare att överleva en krasch med hela 70 procent, säger han.
– Samtidigt hade Felipe Massa blivit träffad av den där metallfjädern 2009 i alla fall och det hade antagligen inte hjälpt Jules Bianchi heller.
•••
Ferrari har inte vunnit ett enda lopp sedan i Singapore 2015, det är 17 lopp utan en enda seger. Inte alls vad Ferrari hade hoppats på inför säsongen men den tidigare Ferrariförare Jean Alesi är inte orolig:
– Teamet har satt upp för höga förväntningar, bilen är inte så bra som många tror, men Ferrari kommer att vinna igen, säger han till Blick.
– De kommer att vinna när folk minst anar det.
•••
Bernie Ecclestones svärmor har kidnappats. Nu krävs han på 318 miljoner kronor i lösensumma.
Mer läser du här.
Annars kan jag tipsa om texten med tidernas stallkamper. Bland annat ger Stefan Johansson sin syn på fajterna mellan Alain Prost och Ayrton Senna
Från 1950 till 2016. Den läser du här.
•••
Vi hörs under veckan.

Hamilton räknar med att straffas

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog över ledningen i VM efter Ungerns GP i går. Han avgjorde racet redan i den första kurvan och kontrollerade det sedan ända in i mål. Han tog sin femte seger i Ungern, men Mercedes hotade honom vid ett tillfälle med en stallorder.
– Vi fick säga till honom att om han inte ökar farten så hade vi bytt plats, precis som i Monaco eller vi hade tagit in Nico tidigare i depå, berättar stallchefen Toto Wolff för motorsportmagazin.
– Och jag tror att det var det meddelandet som han behövde för att öka farten.
På ett varv ökade Hamilton farten med en hel sekund vilket gjorde att Red Bull, som i det läget var trea med Daniel Ricciardo fick inse att de aldrig skulle ha en chans på segern.  Hamilton tog över VM-ledningen för första gången i år och Rosberg är nu återigen tvåa – precis som han varit i slutet av 2014 och 2015.
– Men det är som jag har sagt hela tiden. Jag räknar inga poäng. Jag har hela tiden väntat på att han ska komma tillbaka och jag hade aldrig trott att jag hela tiden skulle ha 43 poängs försprång, säger Rosberg.
– Det är en tuff kamp. Lewis är en världsmästare. Jag fokuserar på mig, jag ville vinna i Ungern och därför är jag besviken. Jag är inte besviken över poängen.
Nu väntar Tysklands GP på Hockenheim.

– De känns skönt att jag kan glömma detta redan på Hockenheim. Jag ska försöka vinna där precis som 2014. Det kommer att bli en fantastisk helg. Jag älskar att köra på Hockenheim, säger Rosberg till Bild.

Det finns ett orosmoment för Hamilton. Han kommer att behöva  byta motor snart och då flyttas han tillbaka i startuppställningen. Frågan är väl när.
– Jag måste ta det straffet under något av de kommande loppen och jag hoppas att det inte betyder att jag åter igen ligger 25 poäng efter honom då, säger Hamilton.

 

 

För övrigt har Hamilton visat Esteban Gutierrez fingret under loppet. Därför skriver Haasföraren:

Att vara världsmästare ger dig inte rätten att vara respektlös mot dina motståndare, Lewis Hamilton.

Mer läser du här.

 

Vill du läsa om tidernas alla stallkrig, om hur Lill-Lövis upplevde fajterna mellan Alain prost och Ayrton Senna? Då gör du det här.

 

•••

Marcus Ericssons Sauber har nu nollat 14 lopp i rad.
•••
Det kan hända att Stoffel Vandoorne är tillbaka i F1 till helgens deltävling i Tyskland. Rio Haryanto har ett kontrakt med Manor, men har inte kunnat betala det som han lovat inför säsongen och därför riskerar han att bytas ut. Haryanto samlar in pengar via en SMS-aktion, men frågan är  om han får ihop det som krävs.
Det ryktas om att McLarens framtidsförare får chansen vid sidan av Pascal Wehrlein. Det ryktas även om att Alexander Rossi, som vann Indy 500 kan ersätta Haryanto.

425 miljoner till Rosberg

av Anna Andersson

Lewis Hamilton kraschade i kurva elva på den andra fredagsträningen.
Men det är ingen fara för racet på söndag.

Bilen var utrustad med en växellåda som ändå inte skulle användas under loppet vilket gör att Hamilton inte riskerar någon bestraffning.. Teamet hade dessutom planerat att byta den bakre hjulupphängningen, nu måste de byta båda, förutom framvingen som naturligtvis också måste bytas. Hamilton fick uppsöka det medicinska centret efter kraschen eftersom FIA:s sensor mätte upp 12 G i samband med kraschen, men han klarade sig helt utan skador.
– Jag ber om ursäkt till mina mekaniker för det mer jobb som jag har orsakat, säger Hamilton.
– Men under de varv som jag körde fick jag en bra känsla. Tempot finns där.
Mercedes Nico Rosberg var klart snabbast under det andra passet, 0,595 sekunder före Daniel Ricciardo, Red Bull och 0,913 sekunder före Sebastian Vettel (Ferrari).
– Det var verkligen en imponerande dag, det betyder inte att vi kommer att ha den positionen i morgon, men det är positivt. Bilen känns väldigt snabb och det känns enormt bra, säger Rosberg som testade den växellåda han hade problem med på Silverstone och den höll.
– Den nya asfalten passar oss, jag är positiv och det känns dessutom bra med det nya kontraktet.

Här har du alla tiderna – och Ericsson gjorde en bra andra träning. Han var före sin teamkollega, före båda bilarna från Manor och före en av bilarna från Renault:

 

1 Nico Rosberg Mercedes 1m20.435s 45
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m21.030s 0.595s 36
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m21.348s 0.913s 31
4 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m21.770s 1.335s 35
5 Lewis Hamilton Mercedes 1m21.960s 1.525s 4
6 Kimi Räikkonen Ferrari 1m22.058s 1.623s 46
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m22.328s 1.893s 21
8 Jenson Button McLaren/Honda 1m22.387s 1.952s 34
9 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m22.449s 2.014s 41
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m22.653s 2.218s 38
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m22.673s 2.238s 38
12 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m22.681s 2.246s 39
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m22.689s 2.254s 24
14 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m22.773s 2.338s 38
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m22.864s 2.429s 28
16 Daniil Kvyat Toro Rosso/Ferrari 1m22.948s 2.513s 43
17 Kevin Magnussen Renault 1m23.347s 2.912s 41
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m23.437s 3.002s 36
19 Jolyon Palmer Renault 1m23.528s 3.093s 12
20 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m23.986s 3.551s 31
21 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m23.992s 3.557s 22
22 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m24.265s 3.830s  

36

 

Nico Rosberg är alltså klar för ytterligare två år tillsammans med Mercedes. Det sägs att kontraktet som ni ser här intill är värt 425 miljoner kronor.

IMG-20160722-WA0001
•••
Här är läget när det gäller årets power units:

•••
Vi kan notera att….
…Sebastian Vettel kommenterar ryktena om ett byte till Mercedes. Han har sitt eget språk när han gör det:
– Det mesta är ren kvarg.
Med andra ord, det är rent skitsnack….
….Daniel Ricciardo inte är rädd för Max Verstappen, han är rädd för ormar.
….den nya asfalten gör sitt till. Hamilton var under poletiden från 2015 redan under den första träningen. Under den andra var Rosberg också klart under – så det lär gå snabbt i morgon.

•••
På återhörande.

Inför Ungerns GP – FIA skärper reglerna

av Anna Andersson

Mercedes hjälpte Nico Rosberg på Silverstone.
Han straffades med ett tidstillägg på tio sekunder – men nu skärper FIA reglerna. Inför Ungerns GP så meddelar det internationella bilsportförbundet att om en förare har så pass stora problem att han kan tvingas bryta loppet kan han få hjälp av teamet via radio.
Teamet får informera föraren om problemet, men man måste styra mot depån och väl där kan teamet hjälpa honom att antingen lösa problemet eller också bryta loppet.
En annan viktig förändring inför helgens deltävling är att FIA elektroniskt kommer att övervaka om förarna går utanför banbegränsningen.
Det handlar om området kring kurva 4, 6 och 7 samt kurva 11.
– På de nämnda ställena har vi installerat elektroniska sensorer 1,6 meter från banan och de ger oss signaler när en bil är på fel sida med alla fyra hjulen, meddelar Charlie Whiting.
•••
d_reinhard_china_16_0120Marcus Ericsson var på den internationella presskonferensen idag. Där fick han ett par frågor och den nya ägaren, dess kopplingar till Sverige och hans eget stöd som enligt uppgifter från väldigt många håll kommer från familjen Rausing som äger Tetra Pak.
– Det är klart att jag bryr mig om sådana saker, men jag vet inte vilka dessa människor är. Det är inte mitt jobb. Mitt jobb är att köra bil snabbt och lösa problemen tillsammans med mina ingenjörer, säger han.
Han ville inte heller bekräfta att pengarna kommer från familjen Rausing och Tetra Pak.
– Jag är inte inblandad i sådana saker, jag hoppas att det går framåt för Sauber nu.
Han sa också:
– Det är goda nyheter får teamet, det är ju ingen hemlighet att Sauber har haft ekonomiska problem under en längre tid. Jag vet inte alls vad framtiden bär med sig, men jag ser mig också om efter andra alternativ.
Konkurrenten Manor, som till skillnad från Sauber har tagit VM-poäng i år, har en ny VD. Han heter Thomas Mayer och har tidigare arbetat för Renault Sport F1 (Lotus).
•••
Sedan kan vi notera att….
…Ross Brawn meddelar att han inte är aktuell för Ferrari och inte heller för någon F1-comeback .
…väderprognosen har ändrat sig, det lär inte regna i Budapest i helgen.
…Alexander Rossi, som vann Indy 500, mycket väl kan köra F1 nästa år. Manor är intresserade.
…Lotus gjorde en förlust på 68 miljoner euro förra året.
…Fernando Alonso vill ha roligt när han kör F1, annars anser han att han lika gärna kan lägga av efter 2017
– Vi kan aldrig köra bilarna på gränsen, säger han till Autosprint.
– Vi kan aldrig attackera så som vi vill, däcken tillåter inte det. Trycker man på för mycket tappar de fästet och drar man upp motorn för mycket så förbrukar den för mycket bränsle. Hemligheten med att vara snabb i dagens F1 är att inte attackera, men det går emot en förares instinkt. Förr behövde man en massage på två timmer när man kört tio varv, nu kan man gå i mål utan att ens ha svettats så väldigt mycket.
Han funderar över om han i så fall ska lämna F1 för LeMans eller kanske Indycar.

•••
Jag vet att jag skrev att det inte blir någon uppdatering, det blev det i alla fall – tiden tillät det och dessutom var det för många intressanta grejer för att jag bara skulle låta dem vara.
Så kan det bli.
Får se när vi hörs igen. Det är dumt att lova saker jag ändå inte kan hålla….

Horner: Vettel kan lämna Ferrari för Mercedes

av Anna Andersson

Lewis Hamilton pratar om elden han har inom sig och om hur han är på rätt plats mentalt efter bottennappet i Barcelona där Mercedes båda bilar kolliderade i den första kurvan.
Nu kan han ta över VM-ledningen för första gången i år – det är bara en poäng upp till Nico Rosberg inför helgens VM-deltävling i Ungern, säsongens elfte lopp.
– Den här banan har, av någon anledning, alltid passat mig och jag är fylld av självförtroende, säger britten som inte vunnit i Ungern sedan 2013.

Großer Preis von Großbritannien 2016, Samstag
Foto: Mercedes

– De senaste åren har jag inte haft den perfekta helgen, men jag vet att jag har den pace som krävs och jag ska ta revansch den här gången.
Hamilton kan bli den första föraren i historien som vinner Ungerns GP fem gånger – men han ock alla andra förare har en tuff helg framför sig. Banan är krävande både för förare och bilar, det är korta rackor, många svängar och är enormt svårt tat köra om. Det gör att kvalet får en stor betydelse.

•••

Marcus Ericssons team är räddat. Mer om det läser du här:
Mer om helgen i Ungern får du här.

När det gäller tiderna i helgen är det en helt vanlig Europahelg:
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:

Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Race kl 14.00

Fakta om Hungaroring:
Längd: 4381 km/ 70 varv.
Start: kval och race kl 14.00 lördag och söndag.
Avstånd till första kurvan: 610 m
Antal kurvor: 14 ( 7 höger och 7 vänster).
Kurvor över 250 km/tim: 0
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T6, T13)
Däck:      Supersoft/Soft/Medium

Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Bromszoner: 11 ( 5 hårda)
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim
Genomsnittlig fart: 190 km/tim.
Antal lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 2 lopp.
Antal GP: 29, Nelson Piquet vann första loppet 1986.
Antal segrar från pole position: 13.
Seger från högsta startposition: 2006, Jenson Button, plats 14, 2006.
Topp 8 i kvalet 2015
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Daniil Kwjat, Red Bull
8. Felipe Massa, Williams

Här ger fjolårets vinnare sin syn på Ungerns GP:

Topp 8 racet      2015
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Daniil Kwjat, Red Bull
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Toro Rosso
5. Fernando Alonso, McLaren
6. Lewis Hamilton, Mercedes
7. Romain Grosjean, Lotus
8. Nico Rosberg, Mercedes
———-
10. Marcus Ericsson, Sauber

Snabbaste varvet, kval:
1:18.773 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010)
2015: 1:22.020 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:22.715 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:19.388 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:20.953 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:19.815 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Förare med flest segrar:
Lewis Hamilton (4)
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (3)
Jacques Villeneuve (2)
Mika Häkkinen (2)
Nelson Piquet (2)
Jenson Button (2)
Damon Hill (2)
Fernando Alonso (1)
Nigel Mansell (1)

– Banan är svår, det känns lite som en stadsbana och den är ganska smal med många gupp och kurvor, det är ofta extremt varmt där i slutet av juli. Vi måste verkligen ta hand om däcken för att kunna arbeta vidare i rätt riktning. Det är en stor utmaning, men vi får avvakta träningarna för att se hur konkurrenskraftiga vi är här, säger Marcus Ericsson.
•••
Enligt Christian Horner, stallchef hos Red Bull, kan det hända att Sebastian Vettel byter  från Ferrari till Mercedes 2018 när kontrakten med både Nico Rosberg och Lewis Hamilton går ut.
– Det verkar som om Seb är stressad och jag vet av egen erfarenhet att han måste trivas för att kunna prestera och jag är inte helt säker på att han tycker om den pressen som Sergio Marchionne sätter. Jag kan tänka mig att han fltttar till Mercedes 2018 om resultaten inte kommer innan dess., säger Horner till Sport Bild.
Det pratas om att James Allison måste lämna Ferrari, enligt italiensk media har teknikchefen fått gå eftersom framgången uteblivit
•••
Bloggen kommer inte att uppdateras under helgen. Jag kommer att vara ledig. Det är dags för familjehelg, min man har legat på träningsläger sedan i slutet av juni och har nu tre dagar då han kan träffa familjen innan det bär av till Portugal för det sista förberedelserna inför OS och därefter står det Rio på hans schema.
Därför packar jag och barnen in oss i bilen och möter upp nu när de äntligen har fått sommarlov. Det är stort att vinka av pappa till hans tredje OS.
F1-bevakningen följer ni självklart på sportbladet.se, medan bloggen är tillbaka efter helgen och inför Tysklands GP
Ha en fin helg.

Sida 193 av 390