Besked om Saubers framtid

av Anna Andersson

Nico Rosberg slog till med en drömtid. Aldrig tidigare har en förare kört ett varv på Red Bull Ring på tiden 1:07.373. Han var till och med snabbare än det gamla varvrekordet som Michael Schumacher satte 2003 (1.07,908)
Han var även + 0,357 före sin teamkollega Lewis Hamilton, båda körde med ultramjuka däck.

Großer Preis von Österreich 2016, Freitag
Foto: Mercedes

Mercedes dominerade verkligen fredagen, bortsett från de två bilarna från Ferrari körde samtliga av de tio snabbaste bilarna med motorer från Mercedes. Den snabbaste förare utan Mercedesmotor var Sebastian Vettel och han var 0,649  sekunder efter Rosberg.
– Den nya asfalten verkar passa vår bil bra, till och med bättre än den gamla asfalten, säger Rosberg som vunnit de två senaste loppen i Österrike.
Snabbast på banan var Sergio Perez, Force India med 327,5 km/timmen, teamkollegan Nico Hülkenberg nådde upp till 327,4 km/timmen. Lewis Hamilton var trea med 323,7 km/tim. han följdes av två bilar från MRT 323,6 och 323,3.
•••
När det gäller Sauber och Marcus Ericsson var han 18:e på den första träningen och 19:e på den andra. Teamet ser dock ljuset i den märka ekonomiska tunneln. En investerare är på väg att köpa teamet och lönerna betalas ut.
Men teamet står kvar på noll poäng och det finns en risk att man stannar där – precis som under den katastrofala säsongen 2014 – året innan Ericsson värvades.
Däremot blir det inga större uppdateringar:
– Vi har några småsaker till Silverstone, kanske också till Hockenheim, säger Teammanager Beat Zehnder.
– Men sedan är det full fokus på 2017. Vi har kvar målet att slå Manor och kanske vara före Renault också, men som ett litet team så måste vi nu koncentrera oss på 2017.
•••
Fernando Alonso är positiv inför kvalet.
– Vi hade en del nyheter på bilen, vissa bar bra och vissa var mindre bra. När vi bygger på allt på bilen i morgon och kör ett rent varv så tror jag att vi kan konkurrera.
•••
Tyskland-Italien. Det gäller att ladda på rätt sätt:

•••
Kval kl 14.00 med andra ord – men det är risk för regn.

Hamilton väntar på bestraffning

av Anna Andersson

Nico Rosberg har vunnit på Spielberg de senaste två åren, med andra ord varje lopp sedan Österrikes GP gjorde comeback i VM. Men inför årets lopp så känner Mercedes förare en viss oro och tror att det kan bli jämnare i helgen än vad det varit tidigare.
– Det är samma utmaningar överallt, men kanske är det ännu lite svårare här eftersom allt blir tätare här, säger han.
– Förra året förlorade vi ett kval och det var här i Österrike.

Großer Preis von Europa 2016, Donnerstag
Foto: Mercedes

Hans teamkollega. Lewis Hamilton är av samma åsikt.
– Förra året var Ferrari inte alls långt efter oss, kanske tre eller fyra tiondelar, säger han.
– De andra teamen har hämtat upp vårt försprång på motorsidan och ju färre kurvor det finns ju större är möjligheten att komma ikapp på ren prestanda.
I Österrike är det bara nio kurvor och förarna kör ett varv på under 70 sekunder och det gör att vi kan se fram emot ett jämt kval i morgon.
•••
Sebastian Vettel flyttas tillbaka fem startplatser i Österrikes GP, teamet måste byta växellådan eftersom man hittat metallbitar i oljan.
men han är inte den enda som har ett straff att vänta. Lewis Hamilton kommer också att bestraffas, inte i Österrike, men eftersom han har den femte turbon och den femte MHU-H så kommer han att flyttas tillbaka tio startplatser minst en gång.
– Troligen handlar det om två byten och två bestraffningar under året, säger till motorsporttotal.
– Det värsta är att jag är den enda föraren som kör med Mercedes motor som drabbats av det.

Han har sin tredje ICE och MGU-K.  Rosberg har den tredje av  samtliga enheter.
Så är läget:

•••
När det gäller annat snack och skvaller kan vi berätta att…
… relationen mellan den svenska racerföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Max Verstappen är över.
…Sebastian Vettel tror stenhårt på att tyskarna vinner kvartsfinalen mot Italien. Vi snackar fotboll och för Vettel är matchen mycket viktigt. Framförallt eftersom han kör för Ferrari.
…Daniel Ricciardo kommer att stanna hos Red Bull i alla fall till och med 2018. Kanske längre.
…Haas har ställt in utvecklingen av bilen för 2016. Nu är det koncentration på 2017 som gäller. Då kommer flera nya regeländringar och många team kommer att gå samma väg som amerikanerna.
…Ferrari har testat den nya versionen av Halo under dagens första träning.

Den första versionen testades under vintertesterna i Barcelona och  sedan har Red Bull testat en annan version, men den fungerade inte alls. Det är inte helt klart om det blir något Halo till nästa år, Mercedes är exempelvis mot skyddet.
– Vi är säkert inte det enda teamet. Den som pratar om den här saken när det gäller säkerheten ser inte faran, säger stallchef Toto Wolff till Blick.
– Jag vill inte vara med om att det brinner och föraren inte kommer ut bilen direkt. Inte heller denna Halo hade räddat Bianchi på Suzuka 2014.

•••
Vädret ja, det är  fortfarande en stor risk för regn och åska under både eftermiddagen i dag och lördagen. Däremot ska det bli något bättre väder på söndag. Dock är det fortfarande risk för regn.

Vill du läsa mer om banan och snacket inför helgens lopp så gör du det i gårdagens inlägg, eller i inlägget från onsdag. På bloggen hittar du de nyheter och det snack som inte får plats på tidningen eller på webben.

Sauber mot ägarbyte

av Anna Andersson

Det verkar finnas en lösning för Sauber.
Enligt motorsporttotal har Monisha Kaltenborn informerat teamet att man är på väg att hitta någon som vill investera i teamet.
– Vi är nära en större lösning, säger stallchefen till Blick och påpekar att lönerna för juni betalades ut i tid.
– Lönerna är en del av den lösningen.
Enligt Autosport kommer en ny ägare in i teamet, men Kaltenborn behåller sitt jobb som teamchef. Hon ska ha informerat teamet om det kommande ägarbytet och kommer till Österrike först i morgon eftersom hon har flera möten fram till dess.
d_reinhard_china_16_0120Det har hela tiden hetat att det kommer nyheter till bilen till Österrikes GP eller senast till Storbritanniens GP om en vecka – men enligt motorsporttotal får Marcus Ericsson och Felipe Nasr vänta lite till eftersom läget har varit så ansträngt. Nu räknar man med att ett nytt paket till framvingen och ett nytt paket till bakvingen ska vara klart till Ungerns GP, den näst sista helgen i juli.
•••
Österrikes GP är en bana med mycket stop and go och den är känd för sina hårda bromszoner. I kurva ett två och tre utsätts förarna för 5 g och i kurvan två bromsar de ner från 316 km/timmen till 67.Vill du se Max Verstappens tankar, klicka på hans karta.

unnamed-3Vill du läsa mer om banan och hänga med Daniel Ricciardo när han kommenterar och kör ett varv på teamets hemmabana klickar du in här.

 

Nedan ser du en bild av banan:

•••
Toro Rosso bekräftar att Carlos Sainz kör för teamet även 2017. Det betyder att en förare föll bort från Renaults önskelista. Där är annars Felipe Massa en intressant kandidat. Teamet vill ha en erfaren förare som kan utveckla bilen och Massa har erfarenheter från Sauber, Ferrari och Williams. Han är en av de mest erfarna förarna som aldrig vunnit en VM-titel, även om han varit otroligt nära.
Ni minns väl att han var mästare när han gick i mål i Brasilien 2008, men att Lewis Hamilton sedan körde om en slirande Timo Glock i den sista kurvan och vann titeln?
När vi ändå är inne på temat förare för 2017 så har Ferrari nu börjat pressa Kimi Räikkönen.
Finländarens kontrakt går ut efter säsongen och storbossen Sergio Marchionne säger:
–  Han bestämmer själv om han stannar hos Ferrari eller inte. Räikkönen måste verkligen bevisa att han förtjänar att vara en Ferrariförare, säger Marchionne till Gazzetta dello Sport.
– Annars kommer han, tror jag, själv ta beslutet att  avsluta karriären. Antingen så kör han som den världsmästare han är eller också…
Det har varit många rykten kring vem som kär intill Sebastian Vettel nästa år. Vettel själv gillar Räikkönen, men det ryktas om att Sergio Perez ska ha chansen han har kört upp Force India på pallplats i två av de senaste tre loppen.

•••
För övrigt har …
…Daniel Ricciardo bantat inför Österrikes GP. Han älskar schnitzel och vill kunna njuta av ett par utan att han påverkar bilen…
…Ferrari ett nytt Halosystem med sig. Det ska testas under fredagens träning. Halo är det nya skyddet som i framtiden ska skydda förarens huvud.
…Red Bull insett varför de hade så stora problem med däcken i Baku. Vi får se om däckslitaget blir mindre i Österrike, även där är banan nyasfalterad.

…regnet ett grepp om Spielberg. Prognosen säger regn, åska och 25 grader under fredagen, regn och 27 grader under lördagen och regn och 19 grader under söndagen.

Österrikes GP – det du behöver veta inför racet

av Anna Andersson

Vi vänder blickarna mot Österrike.

Mot en bana som också är känd för Jean Tods ingripande år 2001 ”Rubens, Let Michael pass or the championship”. Om du missade det kan du se det här:

 

 

Spielberg har varit borta från VM ett par säsonger och  gjorde comeback för två år sedan. Det är Red Bulls hemmabana, men det är Mercedes och Nico Rosberg som har dominerat sedan dess.
De första två sektorerna på banan är väldigt snabba medan den avslutande sektorn är klart långsammare och mer tekniskt. Vissa delar är väldigt ojämna och bilarna hoppar en del, vissa bromszoner befinner sig i uppförsbackar och banan har den kortaste varvtiden – det är bara nio kurvor på ett varv.
Dessutom är det sällan varmt i luften, i år väntas det vara molnigt med en del regnskurar under helgen, och det gör att det är väldigt lite slitage på däcken.
– Österrikes GP avgörs på en av de banor som är mest precis under året. Banan är speciell och det gäller att vara exakt i sitt agerande. Det krävs ett mekaniskt grepp och bra prestanda och det är därför som de flesta väljer de ultramjuka däcken, säger Pirellis chef Paul Hembery.
– Det gör att vi misstänker att det blir många som gör två depåstopp i år, även om fjolårets lopp vanns med bara ett depåstopp. Samtidigt så är det ett lopp som är väldigt oförutsägbart, förra året var säkerhetsbilen ute på banan i början av loppet och enligt väderprognosen kan vi både få uppleva regn och sol. Det ultramjuka däcket bör passa bra i Österrike och jag tror att vi får se ett nytt banrekord.
Österrikej-l-ktdjilt-yhuibkiu-y
Värt att notera är att man har lagt ny asfalt på hela banan, men Pirelli förväntar sig att däckslitaget är det samma som förra året.
Annars kan vi notera att Ferrari och Red Bull har det mest aggressiva däckvalet, med nio set av de ultramjuka däcken.
Däremot har Rosberg och Hamilton olika däckval.

Här är tiderna som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1kl  10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag
Lopp kl 14.00

•••
Här hänger du med Daniel Ricciardo på ett varv på Spielberg, Red Bull Ring. Han kommenterar hela varvet, vilket ger en bra bild av varvet inifrån cockpit.

Fakta om Spielberg – Red Bull Ring
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 185 m
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Vinnande strategi 2015: 1 depåstopp ( dock valde flest förare 2 stopp)
Segrar från pole position: 0
Topp 8 kvalet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Felipe Massa, Williams
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Max Verstappen, Toro Rosso
8. Felipe Nasr, Sauber

Topp 8 racet 2015:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Felipe Massa, Williams
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Pastor Maldonado, Lotus
8. Max Verstappen, Toro Rosso
13. Marcus Ericsson, Sauber.

Förare med flest segrar: Nico Rosberg, 2014 och 2015.

•••

d_reinhard_china_16_2706(1)
Foto: Sauber

När det gäller Sauber var tävlingen i Baku ett ljus i mörkret för Felipe Nasr som slutade 12:a, för Marcus Ericsson var det däremot tungt. Inte heller till helgens lopp väntas några nyheter till bilen, men till nästa veckas tävling i  Storbritannien kommer årets första uppdatering.

Det blir enormt svårt för Sauber att ta poäng av egen kraft, men målsätntingen är att ligga på före Renault och Manor. Framförallt är det enormt viktigt att slå Manor, det kan betyda många miljoner i slutet av säsongen och det är bara de två teamen som än är helt utan poäng inför säsongens nionde deltävling.

 

Rosberg tester McLaren, Wehrlein Mercedes

av Anna Andersson

En veckas semester är förbi. Märkligt vad fort det går, men vad mycket som hinner hända och vad annorlunda det känns när man inte har någonting annat än familjen, poolen och solen framför ögonen i sju hela dagar.
Nu är de i alla fall över, barnen är tillbaka i skolan, maken har inlett OS-förberedelserna med fystester och jag framför tangenterna och det första jag ska göra är att skaka liv i motor.sportbladet.se, blogg och FB Motor igen. Dagens första artikel handlar om talangen Joel Erikssons jättechans, han är ny förare i BMW:s juniorprogram.

Jag är hemskt ledsen över att det var så uruselt med uppdateringarna när jag var utloggad.
Därför går jag igenom den senaste veckans snackisar i en kortversion här.
Det ryktas om att….
…Kimi Räikkönen ska gifta sig med sin Minttu i Italien den 5 augusti.
…Lewis Hamilton ska sälja det hus som han och hans tidigare flickvän Nicole Scherzinger byggde på Grenada. Enligt New York Post kostar huset 4 miljoner dollar och innehåller bland annat en musikstudio.
…Nico Rosberg är klar för Mercedes.
– Vi är i stort sett överens om ett avtal som sträcker sig över två år, säger Niki Lauda.
– Det handlar om ett par detaljer.

…McLaren kommer med ett nytt ERS till Österrike och det ska ge både Alonso och Button poäng.
…Lewis Hamilton är för tunn.
– Jag vägde 72 när säsongen bärjade. Det var för tungt för vår bil, jag behövde gå ner till 69, men nu väger jag 67. Nu måste jag lägga på mig, säger Hamilton.

I dag är det 90 år sedan Daimler-Benz AG  och bilmärket Mercedes-Benz grundades. Det firar Pascal Wehrlein med att testa en F1:a från 1954, medan Nico Rosberg rattade en MP4-13.
Här kan du se en del av det, men låt bli att ha på högsta volym.

Jämfört ljudet – V10. Det var en annann grej.

Pascal Wehrlein körde den äldre modellen:

Bilen från 1954 sjukt cool:

•••
Vill du läsa mer om förarkarusellen gör du det här:

•••
För övrigt får du räkna med regn i helgen. Enligt prognosen ska det regna över Red Bull Ring både under fredagen och lördagen.
Här ser du däcksvalen.

Hörs igen i morgon. Semestern är över.

Vettel hade fel – jag med

av Anna Andersson

Nico Rosberg slog tillbaka. Han gjorde allt rätt i Baku. Han kvalade som etta, han startade som etta och han gick i mål som etta.
Bättre än så går det inte att köra och sett till VM kunde det inte heller ha gått så mycket bättre. Han tog 25 poäng samtidigt som teamkollegan och värste konkurrenten Lewis Hamilton bara var femma i mål. Därmed har det som var nio poäng inför Europas GP nu vuxit till 24.
Det var ett viktigt steg för Rosberg som har haft det mentalt tufft de senaste veckorna. Det kan inte ha varit enkelt att tappa en så stor ledning som han gjorde och återigen se hur Lewis Hamilton går sin väg tar seger på seger. Nu är Rosberg tillbaka på banan och det blir spännande att se hur kampen mellan Rosberg och Hamilton utvecklar sig under sommaren.
Mer om loppet läser du här.

•••
Jag var helt övertygad om att det skulle bli minst en fas med säkerhetsbil på banan, det var Hermann Tilke som rotat banan också – om du missat min intervju med honom kan du läsa den här.
Men icke.
Europas GP i Baku var ett otroligt disciplinerat lopp.
– De var många som förlorade pengar på det i dag. Jag också, jag var också övertygad om att säkerhetsbilen skulle komma ut, skrattade Sebastian Vettel.
– Men det bevisar bara vilken hög kvalité det är på dagens förare.

•••
Felipe Nasr har haft en tung inledning på säsongen, men i Azerbajdzjan körde han bra under kvalet och var klart före Marcus Ericsson. I racet körde han otroligt jämna tider och slutade på plats 12. Han gjorde en riktigt bra insats, för Ericsson var det däremot en helg att glömma.
Han var 17:e man av de 18 som gick i mål.

– Det var inte något av mina bättre race. Vi hade problem att få däcken att fungera, det var inte alls som vi förväntade oss, säger han.
•••
Valtteri Bottas slog hastighetsrekordet i Baku under kvalet. Hermann Tilke, som hat ritat banan, utgick i från att förarna skulle köra 340 km/timmen, under fredagen stod det tydligt och klart att hastigheten skulle vara högre än så.
Och under kvalet var Valtteri Bottas, Williams, snabbast av alla. Han körde i 378 km i timmen när han passerade mållinjen under kvalet.
•••
Italienska tidningar skriver att Nico Rosberg är överens med Mercedes om ett nytt kontrakt fram till och med 2018 och att det ska bli offentligt samband med Italiens GP i september. Det enda problemet för Mercedes är att då båda förarnas kontrakt går ut samma år, 2018.

•••

Nu går jag på en veckas semester.

Sju dagar tillsammans hela familjen. Det känns som en evighet, i alla fall innan det har börjat. Maken har precis kommit hem efter ett framgångsrikt VM-kval och ska tillbringa resten av sommaren med att förbereda sig för OS, men först ska vi alla fyra ladda batterierna tillsammans.

Därför blir det inga inlägg före den 28 juni. Då är det dags att ladda inför Österrikes GP. På återhörande.

Nu loggar jag ut.

Ecclestone: Förarna behöver stake

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone hävdar att Europas GP körs på en bana som kräver förare med lite stake och Hermann Tilke som ritat banan påpekade för mig för jag intervjuade honom inför helgen att han förväntar sig att det blir ett race där många förare går i muren. Du ser ju själv hur tajt det är och detta är dessutom en väldigt snabb stadsbana.

d_reinhard_baku_16_1400
Foto: Sauber

Mer om det läser du i tidningen i morgon söndag.

Nu tillbaka till kvalet  – och det var många förare som gjorde misstag under kvalet.
Jenson Button har en VM-titel, men han var bara 19:e man i Baku.
Varken Carlos Sainz, Fernando Alonso eller Nico Hülkenberg överlevde Q2.
Lewis Hamilton hade stora problem under Q3 , först missade han inbromsningen i kurva 15 och i nästa försök gick han i muren och förstörde hjulupphängningen.
– Lewis missade helt klart chansen. Den bilen hade kunnat ta pole position, säger stallchefen Toto Wolff till motorsportmagazin.

Hamilton  var också självkritisk efter kvalet::
– Jag har ingen aning om vilka möjligheter jag har i morgon. Det handlar om att begränsa skadorna. Teamet gjorde någon förändring över natten, men jag var helt enkelt inte tillräckligt bra, säger han.

– Det är en tunn linje mellan att ligga på gränsen och över den. Jag låg inte på den. På träningen hade jag en fantastisk rytm, under kvalet hade jag ingenting. Det finns inget svar på varför och ingen ursäkt. Jag träffade varken ideallinjen eller bromspunkten, det var bara en sådan dag.
Startplats nio var inte alls det som Hamilton hade räknat med och det ger Nico Rosberg en fantastisk möjlighet att slå tillbaka i kampen om VM-titeln.  Hamilton har tagit 50 poäng de senaste två loppen och Rosbergs ledning har minskat från 43 poäng till ynka nio. Nu kan Rosberg ta tillbaka initiativet – jag ser redan nu fram emot racet i morgon. Det kan bli ett enormt dramatiskt race.
– Jag förväntar mig att det blir många omkörningar, detta är en av de banor som det är enklast att köra om på,säger Rosberg.
– Dessutom kan vi räkna med att säkerhetsbilen kommer ut på banan ett ar gånger.
Han räknar med att Daniel Ricciardo och de båda Ferraribilarna ger honom tufft motstånd i morgon.
– Sedan får vi aldrig räkna bort Lewis Hamilton, han har kört upp sig från ruta tio tidigare, säger Rosberg på presskonferensen.
Mer om kvalet läser du här:

Großer Preis von Europa 2016, Samstag
Topp tre i kvalet till Europas GP. Foto: Mercedes

•••
Sergio Perez  var tvåa i kvalet till Europas GP, men han har en bestraffning med sig eftersom han fick byta växellåda efter kraschen på den tredje träningen och flyttas ner fem platser i starten. Därför står Daniel Ricciardo, Red Bull i första startled medan Sebastian Vettel som körde in på exakt samma tid som Ricciardo delar andra startled med Kimi Räikkönen. Ricciardo får plats två eftersom han satte sin tid innan Vettel satte sin.
– Det känns lite bittert att köra på exakt samma tid som förare på plats tre, säegr Vettel.
•••
d_reinhard_baku_16_1749Marcus Ericsson gjorde inget bra kval, han hade svårt med tajmingen och var 20:e förare i Baku. Han slog de båda förarna från Renault, men var långt efter sin teamkollega Felipe Nasr som gick vidare till Q2 och slutade på plats 16. Ericsson var dock inte den enda föraren som hade problem, McLarens Jenson Button var bara 19:e man.
– Det  var inget av mina bästa kval, erkänner svensken.
– Det är inget att deppa ihop för, jag får ladda om till loppet i morgon.

•••
Flera förare har påpekat att de är oroliga över säkerheten på banan i Baku. Nico Rosberg och Jenson Button var väldigt tydliga i sin kritik, mer läser du här.
– Till och med i Monaco finns det större avåkningzoner, men banan här i Baku är snabbare
Men F1-gurun Bernie Ecclestone har ingen förståelse för förarnas inställning.
– Gillar de inte banan så kan de åka hem, säger Ecclestone.
F1-gurun tycker att Lewis Hamilton gjorde rätt när han kritiserade de förare som klagade i går och kallade dem för gnällspikar och påstod att de ville ta bort karaktären från banan.
– Hamilton har rätt. Om de inte vill köra så behöver de inte. Det är deras val, säger Ecclestone och fortsätter.
– Det här är en bana som kräver lite stake.
•••
Däckleverantören Pirelli har förlängt kontraktet med F1 från 2017 till och med 2019.
Man kommer att använda sig av fem olika gummiblandningar även nästa säsong

•••

Europas GP kl 15.00 i morgon södnag. Missa inte det!

Hamiltons hån ”Simulatorn är som ett dataspel”

av Anna Andersson

Efter Kanadas GP fick Lewis Hamilton och Nico Rosberg kliva in till sin chef. Han ville veta varför de förarna som står i första startled inte har ledningen efter den första kurvan och han ville också veta varför Mercedes bilar återigen körde ihop:
– Det var en tuff manöver som Lewis gjorde mot Nico, men det kan inte vara så att vi som har startplats ett och två är tvåa och nia efter den första kurvan, säger Wolff till Bild.
Hamilton sa till Wolff att hans däck var kalla, att bilen under styrde och att han inte kunde styra mer till vänster. Rosberg ville köra om på utsidan, men kom inte längre än till Hamiltons framdäck.
– Lewis manöver var hård, säger Wolff till Bild.
– Men hade det varit en mur där och inte en äng så hade det kanske inte heller varit så att bilen hade understyrt.
Hamilton har tagit 50 poäng de senaste två loppen, Rosberg 16. Därför skiljer det bara nio mellan Mercedes båda förare inför söndagens lopp.

Großer Preis von Europa 2016, Donnerstag
Hamilton går en sväng med hunden i paddock.

Hamilton har för övrigt inte förberett sig speciellt mycket i simulatorn. Han har bara kört åtta varv och anser att det bara är ett dyrt tv-spel.
– Vi får se hur banan är när vi kör den på plats, i simulatorn var den väldigt enkel. säger Hamilton.
– Men simulatorn är inte speciellt bra. Den är riktigt dålig, som ett dataspel. Jag vet inte om banan är ojämn eller hal jag har ingen aning. Det enda du lär dig i simulatorn är banans layout så jag vet hur jag ska köra.
Han anser att banan är rätt enkel och är inte, som flera andra förare oroad över säkerheten. Både Jenson Button och Nico Rosberg anser att det är för små avåkningszoner. Mer om det läser du här.
– Jag har bara sett kurva 16 och där är avåkningszonen allt för stor. Säkert 10 meter innan muren, säger Hamilton som inte heller brytt sig om att gå eller cykla runt banan inför dagens första träning.
Han anser att det är onödigt.
– Från det att jag  körde Formel Renault och till mitt tredje eller fjärde år i F1 gick varje bana, men det gjorde absolut ingen skillnad för min prestation på banan. Kanske ser man en curb, men den ser väldigt annorlunda ut när du väl kör banan. Kanske fungerar det för andra, men inte för mig, säger han.
– Jag gillar att komma ut med bilen på det allra första varvet på en ny bana. Under det första varvet är det som om du fotograferar inne i  huvudet.

Vill du veta mer om banan klickar du in här:

•••
Här kommer ett nyhetssvep med det senaste snackisarna:

 
I år är det 21 F1-lopp, nu under sommaren är det race nästan varje helg. Nästa år kan det däremot bli färre – eller fler.
– Det kan bli 22 lopp, eller kanske bara 18, säger Bernie Ecclestone när han möter medierna inför premiären i Baku.
– Det kan bli 18 om vi tappar tre lopp.
I Montreal var han inte nöjd med de renoveringar som gjort kring banan och det finns också frågetecken kring Tysklands GP, Italiens GÅ och Brasiliens GP 2017.
– Vi får se, säger Ecclestone.
– Vad jag vet har Brasilien ett par problem, de har inte ens en riktig president, hur ska man så kunna diskutera små tekniska detaljer?

Bernd Mayländer som kör säkerhetsbilen körde banan i Baku i går, hans toppfart låg på 272 km/timmen.
Intressant var att han gjorde av med mer bränsle än på någon annan bana i världen.

Haas Esteban Gutierrez hade hög feber under tävlingshelgen i USA. Han är fortfarande inte helt frisk och har inte kunnat träna på två veckor. Han kör ändå helgens deltävling.

Carlos Sainz hade hoppats på en plats hos Red Bull, men med tanke på att både Daniel Ricciardo och Max Verstappen har kontrakt till och med 2018 börjar han titta vidare:
– Det verkar som om dörren till alternativet Red Bull är rätt stängd, säger spanjoren som gjorde en fantastisk uppkörning i Kanada senast.

Mer F1 komemr efter dagens båda träningspass, antingen här eller i artikelform på motor.sportbladet.se.

Se till att gilla oss på Facebook, Sportbladet Motor, så får du tips om artiklar, samt nyheter som vi inte har plats med varken på webb eller tidning.

 

Oron inför racet i Baku

av Anna Andersson

Red Bulls chefer är oroade.
Den långa rakan i Azerbajdzjan kan kosta teamet 1,2 sekunder per varv.
Red Bull har en uppdaterad motor och historiskt sett är deras aerodynamik bra, banor med långsamma kurvor brukar passa deras bil, men Helmut Marko är orolig för att det inte räcker till i Baku och han vill därför inte prata om segrar.
– Vi kommer att kunna utmana Mercedes 2017. Än så länge har de ett för stort övertag när det gäller motorn, framförallt på snabba banor som i Azerbajdzjan den kommande helgen, säger Helmut Marko till Bild.
– Men på banor som Singapore eller Budapest när det inte är så stor skillnad om man har några hästkrafter mer eller mindre så ska vi kunna besegra den. Vi har helt klart kommit närmare och den som känner pressen gör oftare misstag.
Han tror att Red Bull kommer att kunna slåss om titeln nästa år.
– Det kommer mer från Renault (motorleverantören) och varje gång det har varit stora regeländringar så har Red Bull varit med i toppen. De nya reglerna, förväntningarna på den nya motorn och framförallt vår förarduo Max Verstappen och Daniel Ricciardo gör oss till Mercedes stora utmanare 2017, säger han.
– Jag säger bara att Verstappen och Ricciardo kommer att vara ännu bättre då och båda kan vinna VM-titeln inom två år.
I Montreal hade Red Bull stora förväntningar, men fick se sig besegrade av Ferrari och det italienska teamet har stora förhoppningar inför helgens tävling också. Mer om det läser du här.
– Vi var väldigt nära i Kanada och nu hoppas jag att vi når ända fram, säger Vettel.
I texten berättar hans tävlingsingenjör Ricciardo Adami om vilka svårigheter som förarna möter i helgen.

Bland annat möter förarna detta:

Nu har förarna gjrot sin trackwalk och så här såg det ut när Vettel gjorde sin inspektion.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, looks on as he walks along the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, June 16, 2016. The Formula One Grand Prix of Europe will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto AP

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, looks on as he walks along the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Thursday, June 16, 2016. The Formula One Grand Prix of Europe will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)

•••
Det ryktas nu om att Sergio Perez är på väg till Ferrari, som ersättare för Kimi Räikkönen.
– Det var Maurizio Arrivabene som tog mig till Ferrari under min tid i GP2, men jag kunde inte få ett kontrakt för 2013 och det fanns intresse för 2014, men då valde jag McLaren och de var glada för mig, säger Perez till flera journalister när han har pressträff i Baku.
•••
Så är läget när det gäller motorerna 2016:

•••
Väderprognosen talar om sol, sol och sol. Och värme.
Så det blir ett  sommarrace i helgen, inte alls så kallt som i Kanada.
•••
Vill du läsa mer om banan gör du det i mitt senaste inlägg, här.
Där finns det fakta och rörliga bilder från Baku så du får en känsla för vad som väntar i helgen.
•••
Under säkert sex veckor satt jag med guiden inför OS och svor över stavningen av landet Azerbajdzjan, jag stavade fel varje gång det var en medaljör från det landet och Azerbajdzjan var väldigt framgångsrika under OS i London.
Nu när allt till den guiden är lämnat kör F1 naturligtvis i Azerbajdzjan – klarar jag stava det rätt framåt söndag är jag otroligt nöjd.
Hur svårt kan det vara?
Jag vet inte, men det går inte att tänka i alla fall för då hamnar z och j på fel plats i alla fall.
•••

I helgen är det kval och race kl 15.00.

Träningar på fredagen kl 11.00 och kl 15.00. På lördagen kl 12.00

Fakta och film från den nya, snabba stadsbanan

av Anna Andersson

Europas GP – det är en tävling som har funnits med sedan 1983.
Men aldrig tidigare har det körts i Baku, Azerbajdzjan. Nu är det alltså premiär för en helt ny stadsbana, enligt Hermann Tilke som ritat banan är det den snabbaste stadsbanan någonsin och förarna kommer upp i hastigheter kring 340 km i timmen på den mer än två km långa rakan.
Banans varv är över 6 km långt, det är med andra ord näst längst under säsongen, bara Spa är längre och banan går dessutomöver ett kullerstensparti igenom den gamla staden.

Du ser själv – här ska det köras F1.

Vill du skaffa dig en bättre bild? Kolla något av klippen som jag har samlat.

Här är en reklamfilm i 3D från banan:

Här ser du den brittiska tv-reportern Ted Kravitz från Sky Sport köra ett varv på banan:

Så kommer förarna att uppleva  banan, detta är filmat under testet den 29 maj tidigare i år:

Lite snabbfakta:
Baku City Circuit, Azerbajdzjan
Längd: 6,006 km
Varv: 51
Kurvor: 20. 8 höger/12 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 5
Kurvor över 250 km/tim: 6
Avstånd till första kurvan: 220 m
Varvet körs motsols och det finns tre höghastighetszoner.
Däck: Medium, soft och supersoft.

Detta säger däcktillverkaren Pirelli:
•Eftersom detta är en stadsbana med ny asfalt kommer det att vara dåligt fäste, men banan kommer att utvecklas och förändras under helgen.
•Vi räknar med att det är ett lågt däckslitage.
•Eftersom det är en trång banan är det svårt att köra om, därför är kvalet och strategin extremt viktig.
•Eftersom teamen aldrig har kört på banan lär det vara många som kor under träningarna.
•Vi förväntar oss väldigt hög fart på rakan, över 330 km/timmen.
•Detta är den första nya banan sedan 2014 ( då var det Rysslands GP i Sotji).

08-Azerbaijan-Preview-1k-EN
Vill du ha  bilden större, klicka på den.

•••

Den längsta rakan är som jag skrev över 2 km lång, 2,1 km och Red Bull känner en oro, trots den senaste uppdateringen från Renault.
Det erkänner Helmut Marko:

– Enligt simulatorn kommer vi att tappa 1,2 sekunder på rakan, varje varv, säger han till motorsportmagazin.

– Vi har ingen aning om hur mycket vi kan hämta in under reten av varvet.

Samtidigt är han nöjd med den senaste motoruppdateringen som båda bilarna hade i Kanada förra helgen.
– Det är en positiv trend och uppdateringen hjälper oss verkligen, men det saknas fortfarande lite på de banor som kräver riktigt starka motorer.
Men han tror att det kan förändras under säsongen:
– Under året, troligen till de avslutande fem loppen, så kommer nästa uppdatering.
•••
För övrigt. Om du itne har sett inslaget där Hamilton och Vettel bråkar om fiskmåsarna så klicka in här.

Jag skrattar var gång jag ser det.
•••

Tack för att du läser!

Ochg om du vill ha snabba uppdateringar så följ oss på Facebook, där har vi även koll på annan motosport, inte bara F1.

Sida 195 av 390