Körde på Vettel – fick sparken

av Anna Andersson

Daniil Kvyats tid i Red Bull är över.
Antagligen är hans dagar i F1 också räknade.
Efter loppet i Ryssland där han körde på Sebastian Vettel två gånger så fick han lämna Red Bull och byta plats med Max Verstappen. Den unge holländaren är numera Red Bullförare medan Kvyat är tillbaka i sitt gamla team efter en säsong.

Så skrev Jenson Button direkt på twitter och Martin Brundle fyllde på med:

Vad kan då ligga bakom detta beslut? Troligen betydligt mycket mer än racet i Ryssland och det kom bara som en perfekt möjlighet att göra slag i saken.
Faktum är att Max Verstappen gjorde en bra säsong i fjol, så bra att Helmut Marko, som är motorsportkonsulent hos Red Bull, gärna ville ta upp honom till huvudteamet, men där fanns ingen plats. Både Daniel Ricciardo och Daniil Kvyatt hade kontrakt. Samtidigt har Max Verstappens pappa Jos varit tydlig med att hans son ska till ett vinnande team och har haft kontrakt med Ferrari som letar efter en ny teamkollega till Sebastian Vettel.
Marko och Red Bull är naturligtvis oroliga att de ska förlora sin oslipade diamant och när Kvyat kört på Vettel (som inte var sen att uttrycka sin ilska hos Christian Horner) fanns det en möjlighet att hitta en lösning på problemet.

Nu har Red Bull visat Verstappen att de tror på honom, inte bara någon gång framöver utan nu direkt. Verstappen har fått en enorm möjlighet, men den nya temakollegan Daniel Ricciardo blir inte enkel att tas med. Kom ihåg tat han slog Sebastian Vettel i samma bil.
För Daniil Kvyatt är däremot F1-karriären närmast över. Att skickas tillbaka till juniorteamet efter lite mer än ett år hos det stora teamet är inte bra för CV:n och Toro Rosso är ett team som ska hitta talanger åt Red Bull. Gör man inte det är det över – fråga förare som Jean-Eric Vergne, Jaime Alguersuari, Sebastien Buemi eller Scott Speed.
Det svnger snabbt, för två race sedan tog Kvyat Red Bull till pallen.
Efter ett misslyckat race är han nedpetad till juniorteamet.

Sauber lämnar återbud till Barcelona

av Anna Andersson

Sauber lämnar återbud till F1-testerna som körs i Barcelona den 17-18 maj. Stallet lämnade ett kort meddelande via twitter och förklarar att det beror på att man inte har någon uppdatering till Spaniens GP:
Normalt sätt är det just till det loppet, premiären i Europa, som de första rejäla uppdateringarna kommer.
En annan anledning är att en juniorförare som ännu inte är F1-förare måste testa under två av de fyra testdagarna som finns under säsongen och Sauber har ingen testförare, däremot får de ordinarie förarna testa för teamet på Silverstone i juli då det är dags för säsongens avslutande test.
Sauber har haft en kämpig säsong, till årets första försäsongstest var den nya bilen inte klar utan man körde med fjolårets bil och därefter hann C35 testa fyra dagar innan säsongen startade. Sedan premiären i Australien har bilen inte fungerat speciellt bra, den har inte tagit några poäng, och teamet kämpar med en dålig ekonomi.
Marcus Ericsson pratade här om dagen om de nya uppdateringarna som planeras till bilen, en ny bakvinge, en ny framvinge och ett nytt underrede – men till Spaniens GP blir det alltså inga nyheter på bilen.

Det ryktas också om att Sauber inte har kunnat betala lönen för april. Enligt Blick saknas det runt 25 miljoner kronor. Det sägs vara en sponsor som inte har betalat.

– Vi kommer att lösa det, hälsar stallchefen Monisha Kaltenborn i tidningen.

– Jag hoppas att pengarna kommer inom de närmsta dagarna.

•••
McLaren, som tog nio poäng i Ryssland förra helgen, kommer däremot med en betydande uppdatering till Barcelona. Det hävdar i alla fall teamet själva.
– Det är möjligt att det kommande loppet kan bli svårt för oss, om man ser till pacen, men till loppet i Monaco ska vi kunna hoppas på många viktiga poäng, säger  Jenson Button
•••
Ferraris boss Sergio Marchionne vill så gärna att teamet ska tillbaka till form som man visade under Michael Schumachers dagar. Han hade stora förhoppningar inför årets säsong, men de har inte infriats utan Mercedes har vunnit fyra lopp medan hans Sebastian Vettel har använt tre motorer på fyra lopp.
– Det gör ont i min själ när jag måste se Ferrari lida så, säger han.
– Vi måste stänga luckan till Mercedes med ljusets hastighet.

•••

F1 från 1964 – en helt annan värld:

•••
Bernie Ecclestone meddelar att man har lyckats rädda Italiens GP på Monza, för denhär säsongen.
Personligen hoppas jag att man lyckas rädda det loppet för all framtid. Det finns inget lopp som ger mig en sådan gåshud som just F1 på Monza. Hela den parken andas F1.
•••
Det är klart. Pastor Madonado blir ny testförare för Pirelli.
•••
Honda skulle gärna vilja sälja motorer till ytterligare två F1-team tilll 2017, än så länge har man bara McLaren. Med de nya reglerna så måste Honda leverera även till andra, även om McLaren sa nej så sent som inför årets säsong ( Honda och Red Bull diskuterade ett samarbete inför 2016).
– Vi planerar för det, men vi har inga konkreta planer, säger Hondas F1-boss Yusuke Hasegawa  till ESPN.

Ericsson avslöjar Saubers nyheter

av Anna Andersson

Aktuella tabellplaceringar i F1


Efter Rysslands GP har Nico Rosberg nu vunnit sju F1-lopp i rad. Sju.
Tur det inte är under en säsong. Då hade VM redan varit i stort sett avgjort.
Nu har han fyra segrar i rad i år och det är som han själv hade sagt:
– Mega.
Undrar om det är läge att räkna hur ofta han säger mega när han pratar tyska egentligen. Det är i alla fall betydligt fler än de race han har vunnit.

För övrigt är det bara Rosberg, Alberto Ascari, Michael Schumacher och Sebastian Vettel som vunnit sju lopp, eller fler, i rad. Vettel är värst med nio i rad.

Nico Ryssl
Nico Rosberg med bucklan. Foto: Mercedes.

Den största snackisen efter loppet var i alla fall Daniil Kvyats körning och dubbla påkörning av Sebastian Vettel. Den här gången förstörde han racet för fyra personer. Sebastian Vettel var vansinnig, Niki Lauda hävdade att han hade dödat Kvyatt om han hade blivit påkörd två gånger och även hos Red Bull är kritiken hård.
– Det var helt oacceptabelt, säger motorsportkonsulenten Helmut Marko.
– Det är ju synd att han inte bara förstör Vettels och Ricciardos lopp. Han förstör även sitt eget.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Foto: Sauber

För Marcus Ericsson var helgen i Ryssland ännu en besvikelse, även om det förvisso såg bättre ut än vad det gjort tidigare under säsongen. Bilen är inte tillräckligt bra, han slutade på plats 14 och teamet väntar fortfarande på årets första poäng. Vid samma tidpunkt för ett år sedan hade stallet redan tagit 19 poäng och under resten av säsongen samlade man in 17 till.  Racet i Ryssland var extra tungt eftersom McLaren plockade nio poäng till i Ryssland och är uppe på tio pinnar nu, samtidigt som Renault spräckte sin nolla. Nu är det bara Sauber och MRT som står kvar med sina nollor och det handlar om enormt många viktiga miljoner i prispengar.
Enligt svensken håller man på att utveckla en ny framvinge, en ny bakvinge och ett nytt underrede till bilen.
– Men frågan är när vi får det till banan. Det ekonomiska läget är inte jättestarkt just nu och därför måste vi vänta, säger Ericsson till motorsporttotal.
– Jag hör positiva tongångar från fabriken, det är verkligen ett steg framåt, men frågan är när vi får det. Då kan vi förhoppningsvis göra ta ett större steg framåt och kunna konkurrera igen.
Det gäller bara att den uppdateringen kommer innan konkurrenterna kommit ännu längre i sin utveckling.
•••
Har du hört hur mycket Mercedes lade på att rädda Lewis Hamiltons ära i Ryssland?
Närmare bestämt 43 000 dollar – men då är inte tullen medräknad. Den löste nämligen Bernie Ecclestone….
Mercedes behövde flyga in ett nytt bränslesystem till Hamiltons bil och hela dramat inträffade efter kvalet. Teamet ville till varje pris undvika att Hamilton fick starta från depårakan och då behövde man flyga in denhär speciella delen och man behövde en medarbetare som flög med i privatflyget.  Turligt nog hade en av de 800 medarbetarna som inte fanns på plats i Sotji ett visum i passet och kunde lösa den detaljen, men då återstod ett problem – tullen.
– Det löste Bernie, säger stallchefen Toto Wolff till motorsporttotal.
– Men jag vill inte ens veta hur han gjorde.
Teamet hade sedan fem timmar på sig att bygga in det nya bränslesystemet i bilen, men redan efter två timmar var allt klart och Hamilton kunde starta – och köra in en andraplats i Rysslands GP.
•••
Om du inte läste vad Stefan Johansson vill se för förändringar inom F1-sporten så kan du göra det här.
Hans tankar är verkligen intressanta.

•••
Nico Rosberg tar med Felipe Massa, David Coulthard, Nico Hülkenberg, Max Verstappen, Jenson Button och några till på privatflyget hem till Monaco och här kan du också hänga med….

•••
Det ryktas om att Pastor Maldonado blir nu testförare för Pirelli.

•••
Red Bull tror att man kan vara i kapp Ferrari till Kanadas GP.
Tja, då gäller det att Kvyat undviker att köra in i Vettel….

Därför tar Ferrari risken

av Anna Andersson

Lewis Hamilton trivs i Ryssland. Det visste vi redan tidigare. Han har vunnit två av två lopp.
Nu bevisade han återigen att han gillar den speciella banan med den krävande asfalten och han var klart snabbast på den andra träningen.
Han var mer än sex tiondelar före Ferraris Sebastian Vettel och mer än åtta tiondelar före sin teamkollega Nico Rosberg.

Nico Ryssland04f1rus-hz3727.jpg__0x430_q85_crop-smart_mask-0 3px 0 3px_subject_location-2740,2173
Foto: Mercedes.

Rosberg hade inga problem alls med bilen, men han fick inte till något bra varv under det andra passet och vips känns skillnaden enorm.
– Det har varit en godkänd start på  helgen, säger Rosberg som var snabbast under det första passet och trea på det andra.
– Det är svårt att göra allt perfekt på den här banan eftersom det bara är ett lite smalt fönster där däcken jobbar perfekt och det finns väldigt många ställen på banan där det är lätt att göra små misstag. Jag lyckades inte få till ett perfekt snabbt varv med de supermjuka däcken under det andra passet, men bortsett från det var det en bra dag. Bilen ländes bra redan på det första snabba varvet i morse och den var även bra under våra longruns på eftermiddagen. Det känns upplyftande.
Med andra ord har vi ett spännande kval framför oss i morgon.

MArcus Ryssland
Foto: Sauber

Hamilton är övertygad om att han är snabbare än Rosberg. Varför läser du här:
•••
För Marcus Ericsson var det återigen en tuff dag. Han var 19:e man med 22 varv på förmiddagen och 29 varv, men sist av de 22 förarna på eftermiddagen.
– Det var ingen perfekt fredag för mig. Men jag hann i alla fall köra många varv och fick mycket information att bearbeta. Den här banan har en unik asfalt och det är en stor utmaning att få däcken att fungera här. Förra året såg vi att det var många som hade problem och jag hade svårt att få in däcken i rätt fönster i dag också, säger Marcus Ericsson.
– Vi har testat flera olika inställningar, men vi har inte hittat rätt än. Vi måste titta på den data vi har samlat in och se vad vi kan förbättra under resten av helgen.
Hans teamkollega Felipe Nasr som fick ett nytt chassi inför helgen verkar trivas bättre i bilen nu.

NAsr Rysslamd
Foto: Sauber

Han var snabbare än Marcus under båda träningarna.
– Vi körde bra med kilometer och det är viktigt för att vi ska förstå hur däcken fungerar nu jämfört med i höstas. Bilen känns mer följsam nu än tidigare i år och jag är nöjd med den pace vi har på de mjuka däcken, däremot måste vi jobba hårdare med de supermjuka däcken. DE fungerade inte alls som vi ville. Vi ska analysera detta och jag tror att det finns utrymme för att vi ska kunna förbättra oss.
•••
Trots elektronikproblem är Sebastian Vettel positiv inför kvalet:
– Den andra sidan av garaget gjorde hemläxan och ser vi till de andra så borde detta vara tillräckligt. Vi har en rätt bra koll på vad vi kan förvänta oss och det ser inte så illa ut, säger han till motorsporttotal.
– Det verkade som om Lewis fick bra fart i dag och den som vill ha pole position i morgon måste slå Mercedes. Balansen känns bra och banan passar oss också, men vi är inte favoriter.
•••
Valtteri Bottas longruns imponerade i Ryssland. Kan han överraska på söndag?
•••
Notera att Sebastian Vettel har en tredje motor redan nu – till lopp fyra. Det är tillåtet att amvända fem på en säsong, 21 lopp.
– Vi har hela tiden planerat att göra en uppdatering nu, säger Vettel.

Så för att komma i kapp Mercedes satsar Ferrari allt man kan. Man tar risken att tvinga flytta tillbaka Vettel framöver. Enligt förhandstips från teamet ska det bara skilja en tiondel per varv nu….

•••

Du har väl inte missat att Jimmy Eriksson är klar för GP2? Det betyder att vi har två svenskar i den hägsta serien under F1. Stort.

Mer läser du här:
•••
Jag kommer inte att uppdatera bloggen efter kvalet i morgon. Jag är nämligen ledig. Mannen i mitt liv är sysselsätter sig med att mota bollar och spelar semifinal i tyska cupen precis samtidigt och eftersom jag valde F1-loppet i Barcelona före hans finalhelg förra året fick valet bli ett annat i år.
Men en text från kvalet ska finnas som vanligt på webben direkt efter kvalet  och i tidningen hittar ni som vanligt min motorsida på lördagen, sedan finns det självklart ett rejält och exklusivt reportage inför Rysslands GP i pappersversionen på söndag.

Teambyte hos Mercedes

av Anna Andersson
sne11393
Foto: Mercedes F1

Medan F1 diskuterar hur sporten ska bli mer attraktiv i framtiden så utspelar sig faktiskt de mest spännande sakerna – på banan.
I kinesiska Shanghai senast var det 128 omkörningar. Det är ett nytt rekord och det är rekord med råge. Det gamla rekordet, 112 sattes i Sao Paolo, Brasilien, 2012.
Nu väntar Rysslands GP. En bana på OS-området i Sotji som har används till F1 två gånger tidigare, båda gångerna har Lewis Hamilton, Mercedes, vunnit och med andra ord kan vi få se en silverpil högst upp på prispallen för tionde loppet i rad. Inget annat bilmärke har vunnit sedan loppet i Singapore i höstas då Sebastian Vettel vann.
De senaste sex segrarna har Nico Rosberg kört in.

SEX segrar i rad, det har tidigare bara världsmästare som Alberto Ascari, Michael Schumacher och Sebastian Vettel lyckats med. Nu har tysken 36 poängs försprång på Lewis Hamilton
– Men det är otroligt hur bra Hamilton har tacklat den senaste tidens otur och motgångar. han kommer tillbaka, säger Mercedes motorsportchef Toto Wolff enligt Blick.
I vintras bytte Mercedes team kring de båda förarna, Lewis Hamiltons mekaniker och depåteam fick flytta till Nico Rosberg och tvärt om, men sedan det bytet verkar det som om otursgubben flyttat med in i Hamiltons bil. Kanske är det perfekt för honom att helgens race går på en bana där han varit i ledningen i 100 av de 106 varven som någonsin körts på banan.
Nu väntar i alla fall det race som är absolut snällast mot däcken.

d_reinhard_china_16_2706
Foto: Sauber F1

– Däcken slits inte alls, det blir helt andra förutsättningar, säger Marcus Ericsson
– Banan i den gamla OS-byn är väldigt slät och sliter lite på däcken. Banlayouten är intressant, framförallt den superlånga kurva 3 som aldrig tar slut och du kör med full gas genom hela kurvan, sedan är den sista sektorn teknisk och långsam. En behaglig bana, men det blir annorlunda körning eftersom den är så snäll mot däcken.
Där körde Felipe Nasr in en Sauber på poängplats i fjol, han var sexa. Ericsson bröt.

VIll du läsa fler tankar inför helgen gör du det här:
Vill du ha mer fakta om banan hittar du det här:
•••
Felipe Nasr har gnällt över sitt chassi under inledningen av säsongen och till Rysslands GP har Sauber kunnat leverera ett nytt.

När det gäller Sauber har teamet förlorat ytterligare personal, efter Giampaolo Dall’Ara och Mark Smith sägs nu även ingenjören Timothy Malyon lämna teamet. Detta är dock inte bekräftat än.

Malyon kom till teamet inför säsongen, han ersatte Dall´Ara som arbetat för teamet i väldigt många år, men han stannade inte alls lika länge. Britten som tidiagre arbetat för Red Bull lämnar efter bara tre race.

Annars ryktas det om att Mark Smith är på väg att skriva på för Renault.
•••
Emanuelle Pirro är förarrepresentant hos domarna i helgen.

•••

Ferrari har en uppdatering av motorn till Rysslands GP, det skrev jag om i går. Det är nämligen Vettels tredje motor och efter fem så straffas föraren i starten.
Ferrari kommer också med en ny framvinge till helgens race. Attack med andra ord.
Enligt stallchefen ligger man nu bara en tiondel efter Mercedes på ett varv.

•••

Nico Hülkenberg kör sitt 100:e F1-lopp i helgen. Tysken som kör för Force India har fortfarande itne stått på prispallen. Hans bästa reusltat är fyra.

•••

Indonesiens Rio Haryanto kör sin första F1-säsong för Manor, men han har inte betalat de sponsorspengar som han förbundit sig att göra och nu är han skyldig teametmer än 40 miljoner kronor. För att lösa krisen har han öppnat en SMS-fond. Varje SMS kostar omräknat  tre till fyra kronor och den insamlingen är tänkt att säkra hans framtid.Nu får fansen skicka runt 12 miljoner SMS för att hjälpa sin hjälte och den indonesiska regeringen uppmanar fansen och rösta:

– Gör som med medicinen, tre gånger om dagen.

•••

Mot Ryssland – kör som Hamilton

av Anna Andersson

Inför F1-racet i Ryssland på söndag får du här möjligheten att följa med Lewis Hamilton i bilen. Han förklarar sin körstil.

Sedan kommer som vanligt en rejäl faktagenomgång inför helgens race:

Sotji International Street Circuit
Längd: 5,853 km
Antal varv: 53 (310,209 km)
Kurvor: 12 höger, 6 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Avstånd till första kurvan: 240 m
Debut: 2014
Segrar från Pole position: 1 ( Lewis Hamilton har vunnit  båda loppen på banan, en från pole position och en från startposition 2)
Däck: Medium, soft och supersoft.
Snabbaste varvet: Sebastian Vettel, Ferrari, 2015, 1.40,071.
Topp 8 i kvalet:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Sergio Perez, Force India
8. Romain Grosjean, Lotus

Foto: Mercedes
Foto: Mercedes

2015
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Sergio Perez, Force India
4. Felipe Massa, Williams
5. Daniil Kwjat, Red Bull
6. Felipe Nasr, Sauber
7. Pastor Maldonado, Lotus
8. Kimi Räikkönen, Ferrari
Marcus Ericsson, Sauber, bröt efter en olycka på det första varvet.
•••
Så skriver däcktillverkaren Pirelli inför racet:
•Även om banan är tre år gammal utvecklas asfalten fortfarande och den är annorlunda jämfört med andra banor.
•Det är ett enormt lågt slitage på däcken, med andra ord få depåstopp.
•Den mest utmanande kurvan är kurva , den påminner om den kända kurva 8 i Istanbul.
•1,7 km av banan körs på gator som annars används av vanlig trafik. Banan är 5,8 km lång.
•Banan lär utvecklas under helgen eftersom den annars inte används så frekvent.
•Lewis Hamilton vann från pole position 2015 Han startade på soft och bytte till supersoft på varv 32. Den bästa alternativa strategin var Sergio Perez som nyttjade säkerhetsbilen och bytte till soft på varv 12 och körde sedan med de däcken in i mål. Han körde 41 varv på soft.
•Bara två bilar gjorde två depåstoppa. Alla andra bytte däck en gång.

 

Motorsportchef Paul Hembery:
– Det är bara ett halvår sedan vi var i Ryssland senast, nu är dety vår och vi kan förvänta oss andra förhållanden än i höstas. Detta är en av de banorna som sliter minst på däcken och vi kan förvänta oss långa stinter på de supermjuka däcken.

Russia
•••
Det ryktas om att Rysslands GP kan bli ett kvällslopp från och med 2017.

•••
Enligt väderleksprognosen ska det bli övervägande soligt i helgen och  runt 20 grader. Risken för regn är mycket, liten.
•••
Ferrari har med sig en uppdaterad motor till Ryssland och enligt teamchefen så saknas det bara en tiodel per varv jämfört med Mercedes. För Sebastian Vettel är det dock den tredje nya motorn för året – på fyra lopp. Efter fem motorer så straffas föraren och flyttas tillbaka i startuppställningen vilket betyder att  det kan bli en tuff säsongsavslutning för Vettel.
•••
Öppna ögonen under det första träningspasset på fredag. Det kan hända att Red Bull testar en helt ny grej inför 2017. Ferrari testade det där Haloskyddet under försäsongstesterna. Det ska skydda föraren från att träffas av flygande föremål på banan. Nu funderar Red Bull på att testa sin version, det är en slags vindruta. Möjligen får vi alltså se den testas på fredag.

Ersätter Lauda Ecclestone?

av Anna Andersson

Nu var det ett tag sedan jag skrev. Jag ville låta Stefan Johanssons ord ligga högst upp så länge som möjligt. Hans tankar är intressanta och tänkvärda.

Har du inte läst det, så gör det här.

 

d_reinhard_bah_16_582-2
Foto: Sauber F1-team

 

Nu drar vi  igång denhär nyhetsbloggen inför Rysslands GP i Sotji som avgörs på söndag. Tiderna som gäller är:
Fredag 29 april:
Träning 1: Kl 09.00
Träning 2: Kl 13.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:

Race kl 14.00.
Tävlingen har hittills bara haft en vinnare.

Lewis Hamilton.
De två senaste årens världsmästare har nämligen vunnit de två gånger som den har avgjorts. I år har han inte tagit någon seger än och han ligger efter sin teamkollega Nico Rosberg som vunnit samtliga tre inledande lopp.
– Jag känner helt enkelt att jag har tagit ett stort steg i min utveckling, säger Nico Rosberg som har 36 poängs försprång på Hamilton efter tre tävlingshelger.

11
Foto :Mercedes AMG Petronas

Till den tyska tidningen Welt ger han också en annan anledning till hans framgångar:
– Jag har aldrig tidigare under min karriär haft så roligt när jag kör som jag har nu.
– Det är en enormt stor utmaning att besegra Lewis. Han är precis lika fokuserad som tidigare, han kör på samma nivå. Han har haft två race som inte varit så bra i år, men jag är övertygad om att det jämnar ut sig under en säsong.
•••

 

•••

Monisha Kalteborn ser med tillförsikt på framtiden. Hon tror att Sauber snart har näst sina svåra ekonomiska problem.
– Det är tufft, precis som det har varit tidigare, säger teamchefen till Autosport, men påpekar också att det inte går att jämföra med tidigare år.
– Jo det handlar återigen om ekonomin, men det är lite annorlunda.
Hon fortsätter:
– Det är lite annorlunda, men vi jobbar på det. Det är inte enkelt, men det är det aldrig. Det betyder däremot inte att man ger upp. Vi var sena med lönerna, men det löste sig och det var inte som hos vissa andra team där lönerna aldrig betalades ut. Det är någonting som inte ska hända, men det var inget större drama. Samtidigt är det alltid så att det finns folk som inte förstår det.
Hon kom aldrig till Bahrains GP och det ryktades om att teamet var nära konkurs och inte skulle kunna köra tävlingen i Kina.
– Det ryktet uppstod bara eftersom jag inte var på plats. Andra stallchefer är inte heller på plats vid varje race och ingen bryr sig om det. Det verkar vara så att vissa människor sysselsätter sig med att sprida rykten. Jag hade helt enkelt ett par möten och jag hade bara kunnat vara i Bahrain en dag. Därför bestämde jag mig för att inte flyga dit alls.
•••
Det ryktas om att Niki Lauda ska ersätta Bernie Eccletsone. Får vi något besked i eftermiddag när strategiguppen har haft sitt möte?
Och vad händer med F1 2017?
Jag försöker rapportera under dagen/kvällen. Vem vet när herrarna har någonting att dela med sig av?
•••
unnamed(4)Den 20-årige ryssen Sergej Sirotkin är ny testförare hos Renaults F1-team. Han ska köra Kevin Magnussens bil under den första träningen på fredag. Sirotkin var nykomling i GP2 2015 och kör för titeln där 2016. Samtidigt ska han alltså utbildas av Renault. Även Nicholas Latifi  är testförare hos Renault och Carmen Jorda är utvecklingsförare, även om hon ännu aldrig kört en F1-bil. När teamet nu tar in Sirotkin tar hon ett kliv längre bort från garaget och möjligheten att sätta sig bakom ratten.
•••
Daniil Kvyat tog en pallplats i Kina senast, nu drömmer Red Bulls förare om att göra om den bedriften på hemmaplan.
– Vi har säkerligen det bästa chassit, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko.
•••

I morgondagens blogg återkommer jag med en hel del fakta kring banan och annat smått och gott som kan vara intressant när vi laddar för säsongens fjärde F1-lopp, men lite märkligt är det att ha Rysslands GP så tidigt på säsongen. Där brukar Mercedes säkra konstruktörstiteln.

Det lär teamet inte göra i år.

 

Förarna är klumpiga och Bernie har rätt

av Anna Andersson

Efter Kinas GP har jag återigen lånat ut tangentbordet till Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.
Här skriver han om varför Nico Rosberg leder VM stort, varför förarna är klumpiga och varför han anse att Bernie Ecclestone gör rätt som motarbetar en demokrati. Här är hans inlägg:

lovissss
Det är mycket som är ovisst med F1 i framtiden

Alla har synpunkter och åsikter om allt som är fel, och nu har även förarna hoppat in i diskussionen och skrivit ett öppet brev till Bernie Ecclestone. De har också träffats på en middag för att försöka visa att de är enade.
Men ärligt talat, varför?
Jag tycker att det var ett rätt klumpigt sätt att försöka få uppmärksamhet. Det verkar som om alla är beroende av att synas i sociala medier och media i allmänhet, men allt sådant borde lösas bakom stängda dörrar för i slutändan är det faktiskt så att förarna inte betyder någonting. De är där för att köra bilarna. De ska låta sina teamchefer och de som styr sporten att ta de beslut som måste tas, vare sig besluten är rätt eller fel. Så har det alltid varit och kommer alltid att bli. Föraren är utbytbar medan teamen alltid överlever sina förare, oavsett hur bra förarna än är.
spd118efSå var det med Ayrton Senna och så var det med vår egen Ronnie och med många andra.
Personligen har jag har störst problem med sättet som förarna agerade på, att de skickade ett öppet brev, som i princip inte sa mer än det som är självklart, istället för att kontakta Bernie och Jean Todt direkt. Därför fick förarna också det svaret som de fick. Ecclestone påpekade att han höll med men att det är bättre att ha en lösning innan man diskuterar för mycket och ifrågasatte om de stavat fel och använt sig av dålig grammatik med flit – för vem tar ett brev fyllt av felstavningar på allvar?
Däremot tycker jag det väldigt trevligt att de träffas och äter middag tillsammans. Det borde de göra oftare, sitta ner tillsammans och ha roligt ihop, precis som killarna i Indyvar gör efter nästan varenda stort race – men det är ingen som bryr sig om vad de har att säga.

Bakgrunden till det hela var självklart det galna beslutet att ändra kvalsystemet någon vecka innan första racet i Australien. Som jag ser det vardet ett politiskt utspel av Bernie för att skaka om strategigruppen. De ska ha ett nytt möte och ta beslut om framtidens regler före den 30 april. De skulle ha fattat ett beslut redan för en månad sedan, men kom inte fram till någonting annat än att de skulle skjuta mötet på framtiden. Jag är rätt övertygad om att det kommer att vara samma sak den här gången också. Det enda som den där startegigruppen någonsin kommit fram till är att förarna inte får ändra färgen på sina hjälmar under säsongen. I den här gruppen finns teamen representerade och hur ska de kunna komma överens om någonting när alla som kommer till mötet är misstänksamma mot varandra och sätter sina egna intressen först?
Jag anser att Bernie Ecclestone har rätt när han säger att F1 inte fungerar som demokrati för det blir ingenting gjort. Man måste gå tillbaka till att det blir en eller möjligen två personer som tar besluten och sedan får de som vill vara med rätta sig efter det. Demokrati har aldrig och kommer aldrig att fungera inom racingen. Just nu är alla lägen låsta eftersom Mercedes arbetar för sina intressen, Ferrari för sina och Honda för sina, dessutom vill de små privatteamen att deras intressen ska tas hänsyn till. Det kan aldrig fungera.

d_reinhard_bah_16_582-2Det största misstaget den där gruppen gjort var att tro att 20 racerbilar som kör 5-6 timmar runt en racer bana var 14:e dag skall rädda världen med sina miljövänliga motorer. Racingen handlar inte om det och kommer aldrig att handla om det. Det finns massor med andra initiativ från både bilfabrikanter och annan industri som har både mer resurser och mer avancerad teknologi än F1 för det syftet. Spiralen neråt i F1 började med introduktionen av dessa motorer, kostnaderna har skjutit i himlen, fansen förstår inte teknologin, bilarna låter inte spännande och allt har blivit dubbelt så komplicerat.
Racingen har alltid byggt på iden att det är unga djärva hjältar som tyglar ett ”odjur” och visar vem som är snabbast med högljudda, starka motorer och bilar som måste hanteras med en perfekt balans av hand- och fotkoordination, inte av ett oändligt antal knappar och reglage på ratten. Det ska vara en upplevelse för alla sinnen när man tittar på det. Hur man kommer ur den situationen som man har skapat det vet jag inte. Jag vet inte ens om det är möjligt. Jag kallar det för Engineering Porn, det har blivit ett race mellan professorer inom aerodynamik och motorer.
För fyra år sedan fanns ljudet där, det fanns sponsorer som hade pengar, men sedan dess har det nya motorreglementet kommit, kostnaderna har skjutit i höjden samtidigt som intresset har svalnat eftersom det inte är någon som förstår sporten längre. F1 är för komplicerat, det handlar om så mycket annat än om vilken förare och vilken bil som är snabbast. Dessutom begär alla team att besluten ska fattas så att just de får fördelar.

Jag tycker nog att Haas är ett av få team som gjort väldigt rätt, man har ett litet team och köper så mycket reglerna tillåter från Ferrari för att dra ner kostnaderna men framför allt för att förenkla hela processen med att bygga bilen. Varför gör inte Sauber eller Force India samma sak? Varför går det prestige i att ha 300 mer personer anställda för att göra saker som man kan köpa billigare bara för att man ska vara en konstruktör? De 50 miljonerna dollar man får av FOM måste väl räcka för ett team som bara vill vara med och köra i serien, men vill man däremot vinna så måste man naturligtvis jaga egna sponsorer eller finansiärer. Om någon vill köpa ett F1-team i dag så skulle jag be honom att göra en undersökning av hjärnan först. Det går inte att gå med vinst längre.

Nej plocka ner det i det allra enklaste beståndsdelarna igen. Racingen ska vara spännande, förarna ska ligga på gränsen och de skall synas att de får kämpa med bilen. Det behöver inte vara någon superavancerad teknologi där varje liten detalj på bilen kostar en förmögenhet, speciellt inte när fansen ändå inte ser någon skillnad på dem. Om alla bilarna i dagens fält målades vita så lovar jag att 90% av alla som följer F1 inte skulle veta vilken bil är vilken, mig själv inkluderad.

Nu får vi se vad det där mötet kan ge – men mitt tips är att det inte ger ett skvatt eftersom alla sätter signa egna intressen först och inte vill samarbeta med någon.

F12016GP01AUS_JK1851334(1)Nu går vi vidare till själva racingen. Tävlingshelgen i Kina var egentligen precis som vanligt, bortsett från kaoset i starten då som utmynnade i ett par rejäla ordväxlingar inför tv-kamerorna. Sebastian Vettel var irriterad på Daniil Kvyat och Romain Grosjean på Marcus Ericsson, men om känslorna blir lite höga och man skriker på det sättet så är man ofta lite skyldig själv. Marcus gjorde ingenting fel. Alla dyker till höger och vänster i starten, det gäller och ta den lucka som finns och Marcus råkade köra över hans framvinge. Det var inte så att han körde in i baken på honom direkt. Den som är först väljer alltid spår och Marcus fick väja för att inte köra in i dem framför. Det var en raceincident. Det är sådant som händer när det är trångt och många bilar och så är det ofta längre bak i fältet. Det är ingen som ska skylla på Marcus.

I toppen har Nico Rosberg haft riktigt flyt. Han har tre segrar den här säsongen på tre möjliga och sex segrar i rad. Det är så det går i racingen och de senaste två åren är det Hamilton som har haft det flytet. Då har det varit Rosberg som gjort något litet misstag eller haft något problem med bilen. Det är så små marginaler ibland är man i zonen och hittills har det varit Rosberg som haft en fördel, men det är 18 lopp kvar, säsongen har knappt börjat. Det kan hända massor.

Hamilton gör ingenting annorlunda än vad han har gjort tidigare, han har haft pole position två gånger men missat något i starten och sist hade han problem med motorn under kvalet och blev sen påkörd i starten eftersom han fick starta sist. Man måste titta på omständigheterna till varför Rosberg har 75 poäng och han betydligt färre.

Nu snackar alla om Rosberg och hävdar att han dominerar. Det gör han ju inte. Det är små detaljer som gör att skillnaden är så stor som den är just nu. Det handlar inte om att Hamilton är omotiverad, hade han varit det hade han aldrig haft pole position två race i rad. Måste titta på omständigheterna. Det som skrivs är typiskt journalistiskt skitsnack. Det handlar om att man ska ha någonting att skriva om, någonting att snacka om på tv. Det går inte att skriva av en världsmästare som haft två pole positions på tre lopp. Är du bland de fem bästa på tidsträningen så vill du vinna, alla racerförare vill vinna och har man den nivån så har man den mentala styrkan som krävs också. Dessa killar är proffs och det kan vända otroligt fort, den här starten gör inte att Hamilton kör varken sämre eller bättre utan allt har att göra med hur loppet och helgen flyter, det är ingenting som han kan påverka.
När det gäller Marcus och hans säsongsinledning så tycker jag att han har gjort ett mycket bra jobb. Han är bättre i år än någonsin i min uppfattning och har utklassat Felipe Nasr som sitter i samma bil och anses vara en stor talang. Jag vet inte så mycket om detaljerna kring Saubers ekonomi, men det är alltid sorgligt när det blir så. Jag har varit i den situationen själv också flera gånger och det är jobbigt.
Det enda Marcus kan göra är att fortsätta på samma sätt som han inlett säsongen, med att utklassa sin teamkollega och bara göra det bästa han kan med de omständigheter han har.

 

Stefan

Samtliga foton: TT

Mot VM-titeln

av Anna Andersson

Nico Rosberg har nu tre segrar i rad. I år. I Kina körde han kontrollerat och tackade Mercedes för den mest välbalanserade bilen någonsin (men vilken bil är inte perfekt när den får kryssa längst fram utan motstånd nästan ett helt race? ) och såg till att han utökade sitt grepp om VM.
Lägger man till de tre tävlingar som han vann under avslutningen av förra säsongen så är det sex vinster i rad. Statistiskt sett gör det honom till en världsmästare, men vem vågar tippa det när det återstår 18 lopp av säsongen?
Jag och fotograf Jimmy Wixström hade förmånen att få träffa Rosberg inför säsongen och då berättade han om sin inställning och hur han ska göra för att äntligen vinna den där efterlängtade VM-titeln.
Du läser texten här.

Än så länge har tysken gjort allt rätt, men han har också haft hjälp av att Mercedes bil är så otroligt överlägsen och hans teamkollega Lewis Hamilton inte alls har nått upp till den nivå han har haft tidigare. Han har gjort två usla starter och i Kina gick motorn sönder under kvalet vilket ledde till att han fick starta sist. Därefter var Hamilton och inne i depå tre gånger på åtta varv. Dels för att han skadade framvingen redan på det första varvet och dels för att teamet ville bli av med de supermjuka däcken när säkerhetsbilen var ute på banan. Därefter började hans jakt på poäng för de två senaste årens världsmästare, men eftersom han hade en bil med skador på bargebords och underrede så saknade han så mycket downforce slutade det till slut på plats. Hamilton tappade 19 poäng på Rosberg i Kina.
Här har du texten om racet.

•••
Ferrari kom med stora förhoppningar till Kina, men fick en otroligt tuff start på racet när deras bilar kolliderade. Situationen efter starten, in mot den omtalade första kurvkombiationen, var rörig och Sebastian Vettel blev omkörd på insidan av en hårt satsande Daniil Kvyati, Red Bull. Tysken vek av för att undvika en kollision med Kvyat och körde då in i teamkollegan Kimi Räikkönen. Både de röda bilarna skadades.
– Red Bullbilen kom som en galning på innern, jag kunde ingenting göra, ropade Vettel över radion.
Nu slutade det med en andraplats för Vettel som gjorde en stark avslutning på racet. Daniil Kvyat tog tredjeplatsen.
Vill du läsa mer om Vettels utbrott efter racet så gör du det här.
•••
Det nya teamet Haas som imponerat i de två inledande loppen hade en betydligt jobbigare helg i Kina.
•••
För Marcus Ericsson var det en ganska tuff helg. Alla bilar tog sig i mål. Han var 16:e. Det är väl det som man kan förvänta sig med den nuvarande bilen. Han hade inga större förhoppningar inför tävlingen i Ryssland heller.
– Jag tror inte att vi får några uppdateringar dit utan får hoppas att det händer lite andra grejer hos de andra bilarna, säger Ericsson till Viasat.
•••
Det var ett race som jag kommer att minnas för sina omkörningar. Det var enormt många fajter på banan, omkörningar och förare som kom tillbaka och tog revansch. Efter tre lopp känns det som det nya reglementet där förarna får välja mellan tre olika sorters gummiblandningar öppnar upp för olika strategival och spännande fajter.
Om detta berättade Pirellis Mario Isola när vi träffades inför säsongen.
•••
För övrigt har Kimi Räikkönen och Ferrari inte inlett några förhandlingar om 2017. Finländarens kontrakt med det italienska teamet går ut efter årets säsong.

Hamiltons problem identifierat

av Anna Andersson

I Kina var det gamla kvalet från 2015 tillbaka och plötsligt var det fler bilar på banan och ett betydligt mer händelserikt kval. Pole position avgjordes i det sista varvet och det är så det ska vara under ett kval.
Jag hoppas att de som bestämmer också har insett det.
d_reinhard_china_16_1727Annars var det ett positivt kval för Sauber båda bilarna gick vidare till Q2, men där tog det stopp. Rödflaggen efter det att Nico Hülkenberg tappat hjulet i slutet av Q2 gjorde att varken Marcus Ericsson eller Felipe Nasr fick chansen att göra ett sista försök för att ta sig vidare till Q3. Ericsson var ändå nöjd och han hoppas på poäng i morgondagens race. Ericsson påpekade att de måste slå McLaren i morgon och ta upp fajten med Romain Grosjean och Haas.
– Jag är glad över att vi kör med samma kval som vi gjorde 2015. Vi ska också vara nöjda över att vi fick in båda bilarna i Q2, säger svensken som var en placering före sin teamkollega.
– Jag körde väldigt bra i Q1 där jag var 13:e man och jag tror att vi har bra chanser att slåss o en poäng eller två i morgondagens race eftersom de longrunsen vi gjorde i fredags såg lovande ut.
Förra året tog båda Saubers bilar poäng i Kina.
Mer om kvalet läser du här:
•••
Nico Rosberg tog pole position, hans första i år och nu har han en god chans att ta sin tredje seger för året. Bakom honom startar Daniel Ricciardo, Red Bull och Kimi Räikkönen, Ferrari. Tre tillverkare på de tre första platserna, det var ett bra tag sedan det var en sådan spridning i toppen av gridden. Ricciardo såg riktigt stark ut, det blir spännande att se om han kan utmana däremot hade Ferrari säkerligen större förhoppningar än startposition tre och fyra för Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel.
•••
Fernando Alonso missade Bahrains GP men är nu tillbaka i bilen. Fysiskt mådde bra efter kvalet, även om han var otroligt frustrerad over at han inte tig sig vidare dit på grund av rödflaggen.
– Jag hade sparat däck och bästa motormodus, säger spanjoren till Viasat Motor.
Alonso påpekar också att han inte tar några smärtstillande medel, att han känner av kroppen när underlaget är ojämnt, men med lite Asperin i kroppen så kommer det att gå fint.
•••
Q1 flaggades rött och avbröts sedan Pascal Wehrlein kört av på start och målrakan, även i Q2 var det en olycklig rödflagg sedan Nico Hülkenberg tappat ett hjul. Domarna har straffat Hülkenberg som nu flyttas tillbaka tre platser i starten.
•••
Lewis Kina 2För Lewis Hamilton var det ett katastrofalt kval. Han fick problem med motorn (MGU-H) under det första varvet i Q1 fick parkera i depån utan någon tid. Han flyttas dessutom ner fem placeringar eftersom Mercedes var tvungen att byta hans växellåda som skadades i Bahrain. En växellåda måste hålla sex lopp, gör den inte det straffas föraren och Mercedes anser att Kinas GP körs på den bana som det är lättast att köra om och därför väljer man att ta det straffet nu.
– Jag fick problem direkt när jag körde ut ur garaget, säger Hamilton till motorsportmagazin.
– Det är otur och detta sätter oss naturligtvis på prov. Det bästa jag kan göra är att lära mig någonting av det. Jag är övertygad om att alla killarna i garaget är lika besvikna som jag, vi vinner tillsammans och förlorar tillsammans.
Detta betyder att Lewis Hamilton startar sist i Kinas GP. Har jag räknat rätt har han haft pole position i Kina fem gånger tidigare och han har fyra vinster i Shanghai – detta öppnar verkligen upp för racet i morgon.
– Man kan verkligen köra om här, problemet är att däcken inte håller så bra. Därför är det inte lika enkelt som det har varit, säger Hamilton.
Mercedes byter Hamiltons power unit till i morgon, vilket betyder att han redan han sin andra PU för säsongen. Den trasiga skickas tillbaka till England för analys.
– Det ger oss tid att ta med motorn tillbaka till fabriken och analysera vad som har hänt. Sedan kan bestämma oss för vilka delar av den power uniten som vi kan återanvända framöver, säger Mercedes presstalesman Bradley Lord.
Hamilton meddelar också att han inte kommer att starta från depån utan från sista startposition eftersom han anser att det ger honom bäst förutsättnignar när han nu vill köra upp sig till poängplats.
•••
Banan i Shanghai är speciell, här kan du läsa Marcus Ericssons tankar om banan.
•••
Kinas GP 2006. Det är tio år sedan nu. Där tog Michael Schumacher sin 91:a och sista F1-seger. Han körde då för Ferrari. Under sina tre säsonger i Mercedes tog han som bäst en tredjeplats. Det var i spanska Valencia 2012.
•••
Racestart kl 08.00 i morgon söndag. Ställ klockan!

Sida 198 av 390