Första testet – Barcelona dag 1

av Anna Andersson

Nu är årets säsong igång.
Det är sol, något skönt för en trött nordbo, och närmare 18 grader varmt. Under den första testdagen i Barcelona visade alla teamen upp sina nya bilar, alla utom Sauber som kör med en modifierad version av fjolårets bil. Anledningen är att säsongspremiären skulle ha gått i april och Sauber lade planen efter det, sedan flyttades Australiens GP till den 20 mars och Sauber håller kvar vid sin ursprungliga plan, man hann inte ändra den och man presenterar bilen den 1 mars.
Så till nästa test, som startar nästa vecka så är den nya bilen på plats.

Här ser du resultatet från dagen:
Sebastian Vettel 1.24,939 69 varv
Lewis Hamilton, 1.25,409, 155 varv
Daniel Ricciardo 1.26,044 85

Marcus Ericsson hade åttonde bästa bil med fjolårets bil, 1.27,555 var hans snabbaste tid och han körde 88 varv.
Jag återkommer med fler siffror sedan, nu är det dags att springa runt på ett antal pressmöten.

•••
Mercedes har dominerat i två säsonger och mästarteamet trycker på igen. Lewis Hamilton körde klart flest varv 155
– Det är lite nya delar här och var, men i stort sett är det en evolution av fjolårets bil och det tycker jag är bra, säger Lewis Hamilton, som körde den första dagen.
Redan på onsdag, när han tar över bilen igen, väntas en ny framvinge och en ny nos på bilen. Mercedes vill behålla sitt försprång och producerar ständigt nya detaljer till bilen.
– Vi har egentligen inte behållit någonting från den gamla bilen, eftersom reglerna är ungefär de samma så tvingas vi verkligen hämta ut max av allt hela tiden för att utvecklas, säger chefsdesigner Aldo Costa.
Mercedes har som målsättning att köra minst två tävlingsdistanser var och en av de åtta testdagarna.
•••
Romain Grosjean svalde säkerligen två gånger när han tappade frontvingen i kurva 1. Han höll en hastighet av 320 km/timmen när den lossnade, men klarade sig utan att krascha bilen.
– Vi undersöker vad det var som hände, säger han.
– Jag tror att de har en aning om vad det berodde på men, de arbetar med att ta reda på exakt vad som händer så att det inte hände igen.
Grosjean kör för det nya F1-teamet Haas, från USA. Fransmannen som närmast kommer från Lotus är nöjd med den nya bilen.
– Känslan i bilen är bra, men vi har mycket arbete framför oss. Vi är nöjda med det som vi har uppnått hittills.
•••

Se årets Ferrari på banan

av Anna Andersson

Här är bilen som ska hota Mercedes.

Bilderna är från Barcelona där Sebastian Vettel testade bilen under en filmdag i dag. I morgon inleds testerna. Vi är på plats under eftermiddagen.
– Vi hoppas att detta blir en vinnande bil, en legend, säger Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene.
– Det vore en stor besvikelse om den inte kan besegra Mercedes.

•••

I fredags körde mästarteamet Mercedes sina första varv med den nya bilen, F1 W07, under en filmdag på Silverstone i Storbritannien.
– Det var en speciell dag. De är alltid spännande att köra bilen på bana, även om jag vet mycket om bilen redan innan jag kör den så är det bara information från ett papper och data som någon har berättat, säger Nico Rosberg till Sky Sport.
– Jag kunde trycka på ordentligt och det kändes som om det var i går som vi körde fjolårets säsongsfinal i Abu Dhabi.

Här kan du hänga med på ett varv:

•••

Här är årets McLaren:

Fernando Alonso är nöjd:
– Hela bilen är vacker, sett till aerodynamiken är det ett snyggt paket. Jag är redo, till hundra procent.
Undrar vad han tycker om motorn?

Här kan du själv skapa dig en uppfattning:

•••

Haas med sin Very First – VF16 ( hade varit coolt om det hade varit just det som VF stod för)

VF står för ’vertical’ och ’F1’.

•••
Ännu fler bilar. Vad tycker ni om dem?

Se och hör Mercedes nya

av Anna Andersson

Lite överraskande var det Williams som var först ut med att presentera sin F1:a i år.
En bil som påminner rätt mycket om fjolårets bil, både till lack och utseende, men som lär förändras ett antal gånger fram till premiären. Så är det alltid.
Den bil som presenteras har inte många likheter med den som står på startlinjen i Australien – och än färre med den som kör i Abu Dhabi i höst…
– Den bil vi presenterar i dag är långt i från den färdiga produkten, säger Claire Willians.
– Vi planerar uppdateringar inför premiären i Melbourne och kommer sedan att fortsätta att förbättra oss och leverera uppdateringar, under hela säsongen.

Mer om detta läser du här

•••
Nu har också Ferrari lanserat sin bil:

Ferrari har satt upp en mycket hög målsättning. Eller som teamchefen Maurizio Arrivabene sa:
– Vi hoppas att detta blir en vinnande bil, en legend.
– Det vore en stor besvikelse om den inte kan besegra Mercedes.
Mer om det kan du läsa här:

Mercedes har en filmdag på Silverstone med sin nya bil. Nico Rosberg sitter bakom ratten.

Här är en till:

Ljudet är i alla fall klasser bättre än förra året.
•••
Nu har du fått bilder av tre bilar, Red Bull och Renault visade ju bara upp lacken så de räknas inte. Vad tycker du om dem? Vad gillar du Mercedes ljud?
Dra igång diskussionen. Det är inte många dagar kvar innan de första testerna startar.
•••
McLaren hade enorma problem med sin motor från Honda förra året. Nu ryktas det om att man har fprtfatta problem och att teamet måste köra med fjolårets motor under det första testet. Honda dementerar dock.
•••

Här är schemat för vem som testar när:
Måndag – tisdag – onsdag – torsdag

Mercedes
Ferrari
Williams Bottas Bottas Massa Massa
Red Bull
Force India Celis Perez Hülkenberg Celis
Renault
Toro Rosso Sainz Verstappen Sainz Verstappen
Sauber Ericsson Ericsson Nasr Nasr
McLaren
Manor Wehrlein
Haas Grosjean Gutierrez Grosjean Gutierrez

•••
Sugen på att se F1 i år?
En biljett kostar mellan 113 kr och 63 000 kronor. Nu kan du köpa biljetter till 17 av de 21 racen i år och klart billigast är det i Malaysia. I Kuala Lumpur kan du se racet för 113 kronor. Då sitter du på en kulle, utan stol och utan regnskydd.
Dyrast är nattracet i Singapore som, om du vill komma in i paddock, kostar 63 0000 kronor.
Bäst pris i Europa har Tysklands GP på Hockenheimring. Där betalar du från 1460 kronor för en tävlingshelg. Då har du en plats på läktaren.
Personligen gillar jag Hockenheimring, det är husvagnar, tält, öl och bratwurst i en vecka. Röken från grillarna ligger som en dimma när du går in mot arenan – och det oavsett vilken tid på dygnet du kommer.
Det är verkligen tillbaka till rötterna för tysk motorsport.
•••
Red Bull har ju tagit upp samarbetet med Renault igen, men letar efter en ny motorleverantör till 2017. Man har också valt att låta årets bil vara en evolution av fjolårets och räknar med resultat först under andra halvan av säsongen. Stallchef Christain Horner går så långt att han påstår att Toro Rosso kommer att slå storebror.
– Men förhoppningsvis så sker det en förändring under året, säger britten.

”Risken finns i vårt DNA”

av Anna Andersson

Teamen börjar släppa sin planering för det första testet och Marcus Ericsson kommer att köra måndag och tisdag. Notera att han kör en modifierad version av fjolårets bil och den nya bilen presenteras först den 1 mars, den första dagen under det andra testet.
Här är schemat som det ser ut nu:

Mercedes
Ferrari
Williams Bottas Bottas Massa Massa
Red Bull
Force India
Renault
Toro Rosso Sainz Verstappen
Sauber Ericsson, Ericsson, Nasr, Nasr
McLaren
Manor Wehrlein
Haas Grosjean Gutierrez Grosjean Gutierrez

•••
114 miljoner kronor. Så mycket sägs Rio Haryanto betala för en plats i F1.
– Manor är ett team med en spännande vision och ambitiösa planer säger han.
– Det har satt samman ett fantastiskt paket och jag kan knappt bärga mig innan jag får sätta mig i bilen igen.
Mer om Manors nye förare och om vilka förare som kör för vilka team kan du läsa här.

För övrigt så är det ingen nyhet att pengarna har en stor betydelse inom F1. Så har det alltid varit. Så var det på 1970-talet, Niki Lauda tog väl ett banklån för att finansiera sin satsning och så var det på 1980-talet också. Så var det även på 1990-talet när Michael Schumacher fick hjälp av Mercedes och Peter Sauber att betala för att köra sitt första race för Jordan, Marcus Ericsson har också en budget med sig till Sauber, Red Bull låg bakom Sebastian Vettels F1-debut och Pastor Maldonado tvingades lämna Renault när sponsorerna inte kunde betala.

•••
Red Bull lanserade sin lack i går. Du ser den här.
Teamet tar risker som många andra inte ens vågar drömma om. Bilen klarade FIAs krocktest precis innan lanseringen.
– I måndags hade vi inte klarat någon test, sedan klarade vi alla tre inom tre dagar. Den sista bara för någon timme sedan, sa stallchefen Christian Horner i samband med lanseringen av lacken.
– Vi tar risker som andra stall inte ens drömmer om, som att man inte ens klarat krocktesten en vecka före det första testet. Men så är det hos oss,. Det finns i vårt DNA.
Förra året var en tuff säsong för Red Bull, i år förväntar sig Horner en stark avslutning.
– Jag är inte så överraskad över att de flesta har skrivit av oss i kampen om titeln, men med tanke på vilka människor vi har i teamet vore det rumt att göra det.
– 2016 blir en evolution för oss. VI kommer att utvecklas under säsongen, en säsong i två delar. Vi kommer inte att vara lika starka under den första delen som under den andra. Vi förväntar oss att vi gör stora framsteg under året.
Målet är att ta sig till Q3, den sista kvalomgången med de tio snabbaste bilarna, i Australien och sedan bygga vidare på det.

Se nya nya Red Bull

av Anna Andersson

I dag har Red Bulls nya lack presenterats. Då här ser bilen ut 2016:

Vad tycker du om den?

•••
På måndag inleds testerna i Barcelona. Jag kommer att finnas på plats och göra ett antal jobb inför säsongen och även försöka hålla er så uppdaterade här och på vår FB-sida som det bara går.
På måndagen kommer vi att få se ett antal nya bilar, bland annat meddelar Force India när och var de ska presentera sin.

Förra året kom den nya bilen betydligt senare, trots det gjorde teamet en bra säsong.

Här har du de aktuella datumen:

Ferrari 19. februari Online
Williams 22. februari Barcelona
Red Bull 17. februari (Lack) London
Red Bull 22. februari (bilen) Barcelona
Force India 22. februari Barcelona
Renault 3. februari (Lack) Paris
Renault 22. februari (bilen) Barcelona
Toro Rosso 29. februari Barcelona
Sauber 1. mars Barcelona
McLaren 21. februari Online
Manor 22. februari Barcelona
Haas 21. februari Online

Mercedes är det enda teamet som inte lämnat något datum än, men det ryktas om att bilen ska köra sina första varv på Silverstone i övermorgon, fredag, Då handlar det om en filmdag.

•••
I går var det Mercedes. Här kan du höra hur Toro Rossos Ferrarimotor låter:

•••
Enligt Luca di Montezemolo var Fernando Alonso inte alls bra för teamet. Han tryckte ner teamet istället för att lyfta upp det.
– Jag hade känslan av att Fernandos tankar handlade om att Ferrari aldrig skulle kunna vinna VM utan att Mercedes praktiskt taget skulle kunna vinna titeln med vänster hand, det gjorde att Ferrari tappade motivationen, säger Montezemolo till Motor Sport.
– Ferrari behövde ny motivation och det var det som gjorde att vi bestämde oss för att göra en förändring på förarsidan.
Ferrari inledde inför förra säsongen ett samarbete med Sebastian Vettel. Han slutade på plats tre i VM under sin debutsäsong och vann tre lopp 2015.
•••
Du noterade väl vår nyhet i går? Att Gustav Malja är klar för GP2.

Han ska dessutom stöttas av en annan duktig racerförare. Rickard Rydell lägger ner sin egen karriär för att försöka ta Malja till F1. Du kan läsa mer om det här:

Tror du att han lyckas?

Hör ljudet

av Anna Andersson

Nu är det inte många dagar kvar innan f1-säsongen drar igång på allvar I morgon visar Red Bull upp sin lack för 2016 och nästa vecka är det dags att packa väskan och åka till Barcelona för säsongens första tester.
I samband med det kommer också de flesta av teamen att presentera sina bilar för första gången, det är sällan de bilarna som sedan kör premiären eftersom det sker en mängd förändringar i samband med och t efter testerna, men det är ändå ett steg närmare.
I dag är det – om jag har räknat rätt – 33 dagar till säsongspremiären.
Förresten sägs det att både Williams och Mercedes kör ut sina bilar på banan redan på fredag. Båda teamen väljer att lägga en filmdag på Silverstone i Storbritannien.

Haas F1 är redan på palts i Barcelona. Nykomlingarna kör med Romain Grosjean och Esteban Gutierrez 2016.

Just det, här kan du höra Mercedes motor för 2016:

•••
Sebastian Vettel vill att det ska vara förare och inte bilen som avgör vem som vinner VM-titlan i F1.
– I första hand ska det handla om vilken förare som är snabbast, säger han till sin websida.
– Nu spelar bilen en nyckelroll och det har den gjort tidigare också, men vi får inte tappa bort det bland massa komplicerade regler. Publiken och fansen måste kunna förstå tekniken på bilen, just nu är det för komplicerat. Dessutom saknas ljudet.
Vettel fortsätter med att påpeka att ett team har varit för överlägset vilket han anser vara dåligt för sporten:
– Mercedes dominans de senaste två åren har förstört mycket av spänningen för fansen.

Undrar om han glömt bort att det var samma sak innan regeländringen, skillnaden var bara att då var det Red Bull och Sebastian Vettel som dominerade i fyra år.

•••
Det har öppnat en utställning om Michael Schumachers karriär i Tyskland och för första gången är hans manager Sabine Kehm ungefär så ärlig som hon kan vara när hon säger:
– Självklart saknar vi Michael. Det är en sorg att han inte kan vara med oss här i dag. Det finns ingen som hade velat det hellre än han själv, säger managern Sabine Kehm till Bild.
– Vi kan inte vrida tillbaka tiden. Vi måste acceptera det som hänt och hoppas med vårt fortsatta fulla stöd att han kommer tillbaka en vacker dag.
Schumacher drabbades av svåra hjärnskador när han ramlade under en tur i skidbacken. Han slog i huvudet i en sten och låg i koma i ungefär ett halvår. Eftersom ingen vill tala om hur skadad han är och alla frågor besvaras utan konkreta svar förstår nihur han mår.

•••
Tyskarna är glada och stolta över att kunna presentera ett VM-lopp i Formel E mitt inne i Berlin.
Spännande bana i alla fall.

•••

Ha en fin vecka. Bloggen kommer att uppdateras som vanligt i veckan och framförallt nästa vecka när den är på plats i Barcelona. Det var lite mycket rally för undertecknad i helgen. Hann helt enkelt inte med.

Konkurrenten: Därför skämtar vi om henne

av Anna Andersson

I går gick den danske testföraren Marco Sörensen till attack mot Carmen Jorda, testföraren som plåtas så ofta i paddock. Han hävdade att hon inte fått jobbet på prestationer eftersom hon var 12 sekunder efter honom i simulatorn.
Nu svarar hon med nästa attack.
Och hävdar att hon var inom samma sekund som Romain Grosjean på ett enda varv.

Tolv sekudner snabbare? Jag har skrattat de senaste 12 timmarna, svarar Jorda. Men hon fick hon också svar från en annan konkurrent som hon mötte under sin tid i GP3:

De är en ganska infekterad debatt. Carmen Jorda är en av de testförarna som syns absolut mest i olika medier, både de sociala medierna och de traditionella medierna och det gillar hennes team. Sedan kan man diskutera om
det är därför man har testförare, eller om de har någon annan uppgift.
Det kanske är så att vissa sponsorer gillar att synas i de sammanhangen och sponsorerna har rätt mycket att säga till om. Susie Wolff hade enormt många uppdrag för Martini, huvudsponsor för Williams, men hon körde i alla fall några träningspass här och var. Hon hade dessutom kört DTM i flera år innan dess. Carmen Jorda har vad jag vet aldrig suttit i en F1-bil och hade inga framgångar i GP3.
I år ska hon köra någon serie igen, vi får väl se vad hon presterar.
Samtidigt är F1 en sport där det är nästa är viktigare att ta med sig sponsorer och uppmuntra de företag som lähgger miljoner på teamet som finns än att prestera i de lägre klasserna. Se på Felix Rosenqvist.
Killen har vunnit allt han kan vinna i F3, slagit rekord på rekord – men det räcker inte ens för en förarplats i GP2.Inte ens för det dteam som han vunnit alla titlar åt. Han får inte heller någon plats i Mercedes DTM-team trots att han stöttats av biltillverkaren under många år.
•••
Pascal Wehrlein presenterades som förare för Manor i går. Han anses vara en lika stor talang som Michael Schumacher och Sebastian Vettel. Han är inte mer än 20 år och han vann DTM förra året, han slog förare som Mattias Ekström och Timo Glock.
Mercedes placerar honom där efter hans DTM-titel och ger hans plats till Esteban Ocon, även han en av Mercedes juniorförare son nu vid sidan av DTM är testförare för Renault.
När Ferrari levererade motorer till Manor-Marussia så placerade man Jules Bianchi i en av bilarna. Nu väljer Mercedes att göra samma sak, man levererar motorer till Manor och en del av dealen är att låta deras juniorförare köra in sig i F1. Ni får våra motorer lite billigare om ni låter vår flrare köra en av bilarna – typ.
•••
Helmut Marko är sällan tyst, Red Bulls frispråkige motorkonsulent kritiserar nu förarlönerna.
– I grund och botten är dagens förare överbetalda, säger han.
– Bilarna är betydligt enklare att köra i dag. Förarna behöver inte alls prestera lika mycket som tidigare. Unga förare som Verstappen eller Wehrlein kan säkert köra 100 varv utan att tappa andan. Till och med Sebastian Vettel var tvungen att ta en paus när han kom upp eftersom han inte var van vid G-krafterna.
Lewis Hamilton tjänar kring 264 miljoner kronor om året, Marcus Ericsson kring fyra miljoner per säsong. Mer om lönerna kan du läsa här – om du har PLUS.

Har Marko rätt? Vad tycker du?
•••
Faran är inte över. Det är inte säkert att det blir något Italiens GP på Monza framöver. Något nytt kontrakt är inte undertecknat.

De två sista platserna 2016

av Anna Andersson

Det finns två förarplatser kvar till årets F1-säsong, men nu verkar en av dem vara tagen – även om det inte är bekräftat än. DTM-mästaren Pascal Wehrlein som tillhör Mercedes juniorförare väntas ta den ena platsen hos Manor. Den tyska bil- och motortillverkaren levererar motorer till Manor och i Tyskland pratas det om Wehrlein som nästa

Sedan säger Jean- Eric Vergne, som tidigare körde för Toro Rosso och även var testförare hos Ferrari att han ska meddela ett beslut som gäller hans F1-framtid. Det finns, som det ser ut just nu, två alternativ, antingen en förarplats hos Manor eller en reservförarplats hos Ferrari. Fransmannen kör annars Formel E. Andra förare som är aktuella för de två förarplatserna är :
Rio Haryanto, Indonesien. Han har kört Gp2 och har en budget med sig för att köpa sig en förarplats, det statliga oljebolaget Pertamina och sport och ungdomsministeriet sägs ligga bakom satsningen.
Will Stevens, Storbritannien. Han körde det sista loppet för Caterham 2014 och körde förra säsongen för Manor.
Roberto Mehri, Spanien. Han körde vissa lopp för Manor förra året, men det är knappast troligt att parterna samarbetar i år igen. Enlgit den spanska tidningen Marca kan han få chansen som testförare för Renault, ett team som dock redan har Esteban Ocon och Carmen Jorda som testförare.
Alexander Rossi, USA. Han körde fem race för Manor hösten 2015, debuten skedde i Singapore.
– Det förs samtal varje dag, säger Rossi till Sky Sports.
•••
Grattis Marcus Ericsson:

•••
Läs om dansken som hoppade av i protest mot teamkollegan.
Vad tycker ni, gör Renault rätt som satsar på en förare som i stort sett saknar, men som drar in pengar/uppmärksamhet till teamet?

••••
McLaren är nästa team att meddela när bilen ska presenteras – den 21 februari. Dagen före det första testet som körs i Barcelona mellan den 22 och 25 februari.

Här är datumen för vårens presentationer:

Williams 22. Februari Barcelona
Red Bull 17. Februari (Lacken) London
Force India – –
Renault 3. Februari (Lacken) Paris
Toro Rosso – –
Sauber 1. Mars Barcelona
McLaren 21. Februari Online
Manor 22. Februari Barcelona
Haas 21. Februari Online
•••
DEt blir lite sämre bloggande denna vecka. Sjuka barn hemma och då saknas tiden.

Tre sekunder snabbare – per varv

av Anna Andersson

Det är fredag, lite helgkänsla och jag väljer att sammanfatta det senaste snacket kring F1. I veckan har Renault presenterat sitt nya team och du har väl knappast undgått Kevin Magnussen är tillbaka. Han ersätter Pastor Maldonado, vars sponsorer inte kunnat betala det som stod i deras kontrakt.

Esteban Ocon som vann GP3 förra året ska köra vissa fredagsträningar. Teamet behåller också Carmen Jorda, en av paddocks mest fotograferade 2015. Hon är utvecklingsförare i teamet och ska även tävla under säsongen. Var är inte klart, 2014 körde hon GP3 utan någon större framgång.
•••
Teknikcheferna inom F1 stöder förslaget om att införa det skydd som kallas för Halo och som ska skydda förarnas huvud mot kringflygande objekt på banan.

•••
Renault lovar Red Bull att det inte ska vara någon skillnad på den motor som fabriksteamet Renault får och den som Red Bull har. Red Bull och Renault har arbetat tillsammans under en lång period och även vunnit VM ihop, men efter regeländringen 2014 har Renault inte riktigt kunnat konkurrera med Mercedes motorer och under förra säsongen så bröts samarbetet – för att sedan återupptas efter säsongen.
•••
Chris Dyer som arbetade för Ferrari och tillsammans med Michael Schumacher har anslutit till Renault. Dyer lämnade inte Ferrari frivilligt.
•••
Det omdiskuterade och enormt svårbegripliga tokensystemet ska plockas bort. Från och med 2017 är det historia och då får motorerna utvecklas i den takt som tillverkaren tillåter.
– VI har bestämt oss för att sluta förvirra folk med straffsystem och regler kring token, säger Cyril Abiteboul, VD för Renault Sport
– Vi bestämde oss helt enkelt för att ta bort det.

•••
Toro Rosso har också klarat krocktestet

•••
I veckan har också däcktillverkaren Pirelli haft ett möte med flera förare, respresentanter för stallen och Bernie Ecclestne. Inför 2017 blir det en ny regeländring och målsättnignen är att bilarna ska bli snabbare.
Det pratas om upp till tre skunder per varv.
Var den tiden ska hämtas är väl inte klart, men det pratas om bredare däck och en förändrad aerodynamik. Pirelli vill ha tydligare regler, vill kunna testa med bilar som är representativa för F1 (och inte med gamla bilar som i dag) och man vill veta exakt vilka krav som ställs på dem. Hur länge ska däcken hålla?
Ska man bygga det bästa däcket man kan?
Vad vill uppdragsgivaren?

Pirelli har bara ett år på sig att lösa det och tiden börjar bli knapp. Förarna vill ha däck som håller längre, Bernie Ecclestone däremot vill inte att däckenska vara för bra eftersom då blir det för få depåstopp och får lite spänning på banan.
Ett intressant problem att lösa.
Lewis Hamilton, de två senaste årens världsmästare, var inte med på mötet. Det var bland annat hans teamkollega nIco Rosberg och Sebastian Vettel, som har fyra Vm-titlar , och Kimi Räikkönen som har en.

Men det finns ytterligare en däckleverantör som är intresserad av F1. Michelin vill gärna komma tillbaka och leverera däck som är större än de som används idag ( 18 tum).
•••
Ha en trevlig fredag. I morgon blir det F1 i papperstidningen igen – där är det motor varje lördag.
Och det hela året om.

Comeback – se Renaults nya bil

av Anna Andersson

I dag känns det som om F1-säsongen drar igång på allvar.
Klockan 13.15 presenterades Renaults nya team. Lotus F1 heter numera Renault Sport F1 och det nya teamet presenterades i dag i Paris.
FIAs president Jean Todt fanns på plats, den fyrfaldige mästaren Alain Prost också. Evenemanget kom igång ett par minuter för sent – bara att hoppas att teamet inte är lika sega i starten när säsongen drar i gång sedan.
Förare var som väntat Kevin Magnussen och Jolyon Palmer, reservförare är GP3-mästaren Steban Ocon.

Bilen med namnet RS16 kommer att vara svart med gula inslag. På sidan finns som väntat namnet Infiniti i vitt.

och såhär:

Teamet leds av Cyril Abiteboul (Managing Director), Fredric Vasseur (tävlingsdirektor) och Bob Bell (teknikchef) Bilen kan du se på banan under testerna i Barcelona som startar den 22 februari.
•••
Som ni förstår har Pastor Maldonado gjort sitt hos Renault.
men för hoppningen är att vara tillbaka på gridden redan 2017,
Just nu finns det ingen konkret möjlighet för årets säsong, säger hans manager Nicholas Todt, son till FIAs president Jean Todt enligt Reuters.
– Men vi ska göra allt för att vara tillbaka 2017.
Däremot är han tydlig med att Manor inte är något alternativ:
– Efter fem säsonger med Williams och Lotus, med all respekt för Manor, finns det ingen anledning att ta det steget.
•••
Den indiska koncernen Sahara är på väg att sälja sina andelar i F1-teamet Force India. Ägaren och grundaren sitter i fängelse sedan mars 2014 och koncernen behöver pengar. Sahara har ägt 42,5% procent av Force India sedan 2011 och det innebär att det kan bli en ny storägare i teamet, Stallchefen Vijay Mallya äger också 42,5% och familjen Mol 15%.
Strax före jul var det stora förhoppningar om att Aston Martin skulle ta över en del av teamet, men den dealen har spruckit.
Nu behöver teamet en annan ägare.
•••
I går hade däcktillverkaren Pirelli ett möte med Bernie Ecclestone, flera förare som Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, Daniel Ricciardo, Felipe Massa och Daniil Kvyat hävdar Sky Italia. Mötet ägde rum i Milano och det handlade om däcken.
– Den viktiga nyheten är att Ecclestone gav Pirelli sitt stöd i att schemalägga tester och inom en månad måste det komma ett belsut om de nya reglerna för 2017 meddelar TV-kanalen.
•••

Sida 202 av 390