Renault tillbaka i F1

av Anna Andersson

Renault är tillbaka i F1.
Tillverkaren tar över Lotus F1.
– Vårt mål är att vinna, även om det tar lite tid, säger VD:n Carlos Ghosn.

Biltillverkaren Renault lämnade F1 2010, då tog Lotus över teamet från Enstone. NU väljer Renault att återigen ta över teamet, efter Lotus. Det är med andra ord samma team som Renault vann VM med 2005 och 2006.
– Renault hade två möjligheter att lämna F1 eller satsa helhjärtat. Efter en mycket gedigen analys har jag bestämt att Renault ska starta i VM i F1 2016, säger VD:n Carlos Ghosn.
– Eftersom vi har fått stöd av våra aktieägare är vi nu redo att anta den utmaningen. Vår ambition är att vinna, även om det kommer att ta lite tid.
Renault har varit en del av F1, framförallt som motorleverantör, ända sedan 1977. Man har varit med och kört över 600 GP-lopp, vunnit 168 av dem, säkrat 12 märkes-VM och 11-förartitlar.

Red Bull-Nissan?

av Anna Andersson

Säsongen är över – på banan.
Nu tar en ny säsong vid – intill banan. Nu kommer det att handlar mycket om snack, rykten och funderingar. Det som det just nu pratas mest om är vilka motortillverkare som finns med nästa år.
Red Bull har en motorleverantör, men man pratar inte om vem man har kontraktet med. I lördags sa pratglade Helmut Marko följande till formula1.com:
– Det kommer ett besked denna vecka, antingen natten till lördag eller på söndag.
I dag är det onsdag.
– Helmut är mycket väl medveten om att vi inte är i en position där vi kan offentliggöra vår motor, säger han.
– Men situationen är glasklar. Vi har ett kontrakt för nästa år, men tyvärr är det så att jag gärna skulle prata om det, men jag kan inte det.
Men det kan hända att samarbetspartnern är Renault, men att man väljer att genomföra samarbetet med någon av Nissan eller Infititi. Nissan och Renault har ett samarbete sedan 1999 då Renault räddade Nissan från konkurs, Nissan äger lite mer än 40 procent av Renault och Infiniti är ett bilmärke som tillhör Nissan.
– Vänta så får ni reda på det. Men jag tror inte att Ron Dennis blir speciellt lycklig, säger Horner enligt BBC.
Ett samarbete med Nissan skulle ge Honda (och McLaren) en japansk konkurrent i F1…
Vi får se hur detta går vidare.
•••
Carlos Sainz har i alla fall pratat bredvid munnen:
– Säg så här, nästa år har vi fler hästkrafter i bilen, jag kan inte säga namnet, men teamet blir något mer italienskt.
Dessutom har Toro Rossos teknikchef James Key setts i Maranello.
Det ryktas om att Sauber byter motorleverantör när kontraktet med Ferrari går ut 2016. Det sägs att Honda är ett alternativ, men det dementerar teamchef Kaltenborn.
Mer behöver vi väl inte säga?
•••

I går så genomfördes det däcktester i Abu Dhabi. Resultatet spelar väl mindre roll, intressant är att McLaren klarade av att köra så många varv utan att man hade problem med bilen.
Här är i alla fall resultatlistan:

Förare Team Tid Antal varv
Vandoorne McLaren 1m44.103s 99
Raikkonen Ferrari 1m44.456s 56
Ericsson Sauber 1m44.480s 50
J. Palmer Lotus 1m44.568s 90
Vettel Ferrari 1m44.940s 56
Wehrlein Mercedes 1m45.605s 107
Ricciardo Red Bull 1m45.805s 57
Verstappen Toro Rosso 1m45.849s 54
Hulkenberg Force India 1m45.852s 71
Bottas Williams 1m45.940s 103
Kvyat Red Bull 1m46.309s 48
Sainz Jr. Toro Rosso 1m46.995s 56
Fong Sauber 1m48.439s 57
Celis Jr Force India 1m48.545s 65
Haryanto Manor 1m49.593s 56
King Manor 1m49.661s 59

•••
I dag testar GP2. Tre svenskar finns med och en text inför hittar du här

Alonso – en tidsinställd bomb

av Anna Andersson

Nico Rosberg hade en målsättning.
Den höll han sig till och den klarade han.
Han vann de tre avslutande racen 2015 och nu satsar han allt på att vinna VM-titeln 2016.
– Jag behöver ingen semester och jag kan köra direkt, säger han.
Den attityden känns kul inför 2016, Rosberg är på en helt annan plats mentalt nu för ett par månader sedan och han är mer än sugen på att ta upp kampen med sin teamkollega Lewis Hamilton nästa säsong.
Kan han äntligen besegra Hamilton 2016? Eller beror hans topp nu på att Hamilton inte har brytt sig efter det att han vann VM?
Vad tror du?
Vill du läsa mer om racet gör du det här:
•••
Marcus Ericssons helg i Abu Dhabi var allt annat än kul. Till slut blev det plats 14 för svensken, men det var glädjande att han höll undan för sin teamkollega och vann den interna kampen i säsongens sista lopp. Sett till poängen har Nasr haft ett klart övertag på Ericsson i år, men poängen berättar inte hela sanningen. Nasr tog tio poäng i premiären och han körde ytterligare åtta i Ryssland, ser man till kvalstatistiken vann Nasr med 10-9 mot Ericsson. Med andra ord har det varit otroligt jämnt mellan Ericsson och Nasr.
•••
Marcus Ericsson varvade Fernando Alonso. Det gör nästan ont att se spanjoren som är en så otrolig fajter att köra med ett material som bara gör honom frustrerad.
•••
Mercedes misstänker att Ferrari använder Haas tid i sin vindtunnel för att utveckla den egna bilen. Det skrev jag om i går.
Nu har tävlingsledningen tittat på Mercedes anmälan och det blir inga straff för varken Ferrari eller Haas denhär gången, men framöver är det så att inget team som godkänts som F1 team får ha ett så tajt samarbete med ett team som redan kör F1.
•••
Mark Webber har lämnat F1, men han följer serien och han är vän med Fernando Alonso.
Nu varnar han McLaren för sin polare. Han påstår att Alonso är en tidsinställd bomb.
– Han bestämmer och han kör sitt race, säger Webber enligt BBC.
– Vi har sett i år hur han kan koka över, med honom vet man aldrig vad som kommer här näst.
Han fortsätter:
– Han har sin stil, men det är också därför vi älskar honom.
•••
Kevin Magnussen har testat för Mercedes i DTM. Han lämnar McLaren efter säsongen och Ron Dennis förklarar att dansken inte nådde upp till de krav som ställts på honom.
– För det första är det löjligt att Kevin säger att han inte visste att hans kontrakt skulle förlängas. Det stämmer inte att han blev överraskad över att hans kontrakt inte förlängdes, säger Dennis till BT:
– Han hade en säsong i F1 då hade han väldigt klara mål som han skulle uppnå. Men han lyckades inte med det.
•••
Enligt Lotus finns det ett kontrakt framtaget till Renault, det är färdigt att skrivas på. Gör man det har Renault köpt tillbaka sitt gamla fabriksstall, men än så länge är det inte undertecknat.

Rosberg mot tredje segern.

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann VM-titeln – då vaknade Nico Rosberg
Han har tagit sex pole positions i rad nu och han har vunnit två lopp i rad. Nu har han goda chanser att ta ännu en seger i morgon, det är en viktig start inför 2016 och efter Hamiltons titel skrev Rosberg i sin kolumn i Bild Zeitung att han ville avsluta säsongen med tre segrar för att ha en positiv känsla inför 2016. Tidigare under året har han överkört bilen, haft svårt att hantera pressen och varit den som klivit undan när det har varit tajta kamper med teamkollegan. Nu stiger han fram.
Vad tror du att det beror på ?
Har Hamilton släppt efter eller har Rosberg hittat formen och varför i så fall?
Jag tror nog att Hamilton kommer att satsa allt för att vinna i morgon. Jag har svårt att tänka mig att han inte ger allt för att avsluta med en seger och med tanke på hur han har försökt ändra strategierna till sin fördel under de senaste loppen så lär det bli en rejäl fajt mellan Mercedes båda förare i morgon.
Mer om kvalet läser du här:

Mercedes körde för övrigt med supersogft i kvalet, det tillhör inte vanligheterna. Anledningen var att man ville spara på den hårdare däckblandningen.
– Soft är bättre under racet här, säger Nico Rosberg.
– Därför ville vi spara ett set soft till loppet.
•••
Kimi Räikkönen var trea i kvalet. Han plockade ur allt ur bilen. Samtidigt så gjorde hans kollega Sebastian Vettel en missbedömning och åkte ut nästan direkt.Han sa efteråt att han och teamet trodde att tiden de hade i Q1 skulle räcka. Det gjorde den inte. Han var 16:e man.
•••
Marcus Ericsson hade problem med bilen och försvann i Q1. Det gjorde två världsmästare också, Fernando Alonso och Sebastian Vettel. Alonso drabbades av en punktering medan Vettel gjorde en missbedömning.
– Jag hade något problem på andra setet däck och var tvungen att avbryta kvalet när banan och däcken var som bäst, säger Marcus till Viasat Motor.
– Mitt bästa varv var det första varvet på däcken och tog mig inte vidare.
Vill du läsa mer om kvalet och Marcus tankar gör du det här.
•••
Will Stevens flyttas tillbaka fem platser i starten, men det känns inte som om det betyder så mycket. Han lär starta i sista led i alla fall.
Även Romain Grosjean flyttas tillbaka fem platser i starten. Han har bytt växellåda.
•••
Pirelli tror på följande strategi i morgon, start på supersoft, sedan depåstopp med byte till soft på varv 10 och 32. Tre stopp är också möjligt, start på supersoft sedan byte till soft vid varv 7, 23 och 39, men den som väljer tre stopp måste ha en bil som han kan köra om med.
•••
Om McLaren-Honda inte är bättre 2016 kan det hända att Fernando tar ett sabbatsår.
Det har Ron Dennis bekräftat för motorsporttotal.
– Fernando kommer att avsluta sin karriär hos McLaren-Honda. När vi fattar ett beslut gör vi det tillsammans. Nästa år kör Han och Jenson Button för McLaren-Honda.
•••
Mercedes och Ferrari bråkar. Mercedes vill nu veta vad som egentigen har hänt i Maranello och man vill veta exakt vilka regler som gäller för tester i vindtunneln. Tyskarna misstänker att Ferrari, med hjälp av det nya teamet Haas har tillbringat mer tid i vindtunneln än vad som är tillåtet. Haas genomför sina tester i Maranello hos Ferrari vilket är helt okej, men tyskarna misstänker att de båda teamen inte alls arbetar med olika saker utan att Ferrari använder Haas tid i vintunneln för att förbättra den egna bilen. Eftersom Haas får flera delar av Ferrari så är det en situation där båda teamen är vinnare.
Nu arbetar stewardsen Garry Connelly, Steve Stringwell, Khaled Bin Shaiban och den tidigare föraren Derek Warwick med frågan. Ett besked ska komma före racet i morgon.

Red Bull har säkrat ny motor

av Anna Andersson

Snart är säsongen över. Det känns som en evighet sedan den starade i Melbourne, men fort har det gått.
Vill du veta vad Marcus Ericsson tänker inför avslutningen läser du det här.

I gårdagens blogginlägg hittade du en massa fakta kring banan inför det sista racet och Lewis Hamilton presenterade Abu Dhabis GP. Det kan du läsa här.
•••
Red Bull har hittat en motorleverantör, man har valt att återförenas med Renault. Detaljerna är inte kända och det ska bekräftas:
– Nästa år har vi ett mellanår, säger Christian Horner.
– Vi har ett avtal om en motor för nästa år och förhoppningsvis kan vi presentera samarbetet inom de närmsta dagarna. Ironiskt nog kommer den nya vägen att vara den som vi ville kliva in på redan för ett år sedan.
Därefter hoppas Horner på att det kommer en oberoende motortillverkare till F1.
– Tillverkarna har press på sig och måste presentera en motor som också går att betala fram till den 15 januari. Händer det ingenting så tror jag att det kommer en oberoende tillverkare. Vi väntar alltså med spänning på vad som händer den 15 januari.
•••
Bernie Ecclestone har öppnat plånboken. Återigen är det Lotus som har haft räkningar som inte har betalats och F1-gurun har plockat fram pengar så att teamet kunde köra dagens träningar
•••
Här är Pirellis tankar inför helgens race:

banans släta asfalt har man valt de två mjukaste däcken i sortimentet: mjuk och supermjuk, som också används på säsongens långsammaste bana i Monaco. Abu Dhabi Grand Prix startar sent på eftermiddagen och går i mål på kvällen, något som medför att bantemperaturerna minskar under racets gång. Detta gör att däcken uppträder något annorlunda jämfört med normalt, ännu en faktor att ta hänsyn till i teamens redan komplicerade strategiuträkningar.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är otroligt att säsongen 2015 redan är över, det känns som det är mindre än ett år sedan vi var här i Abu Dhabi för finalracet 2014. Eftersom mästerskapet redan är avgjort kan teamen nu köra för fullt och utnyttja materialet till max. Vårt däckval ger dem en intressant utmaning: asfalten här är mycket slät men banans layout gör att påfrestningarna på däcken ändå är rätt höga. Det kommer alltså bli viktigt att kunna ta hand om sina däck, speciellt i bansektionerna med hårda accelerationer där man lätt får hjulspinn. Vi använder samma däckkombination som förra året och kan alltså förvänta oss ett tvåstoppsrace, men bantemperaturerna kan variera en hel del när solen går ner och detta kan förstås påverka däcken och strategierna. Bara två dagar efter det att målflaggan fallit för säsongen 2015 påbörjar vi testerna inför nästa år. På tisdag den 1 december arrangerar Pirelli en däcktest mellan 9 på morgonen och 9 på kvällen då alla team kör med en bil för att prova 2016 års däckkonstruktioner och det nya ultramjuka däcket med lila dekor, som kommer att användas nästa år.”

De största utmaningarna för däcken

De fallande ban- och lufttemperaturerna under tävlingen – som startar kl. 17.00 lokal tid – innebär att banan blir snabbare allteftersom racet pågår, ett fenomen som förstärks av att bränslemängden minskar.
Precis som i förra tävlingen på Interlagos körs banan i Abu Dhabi motsols vilket är relativt ovanligt, detta kan ibland påverka förarna fysiskt.
Första delen av banan består av en serie kurvor som värmer upp däcken, gummiblandningen får sedan en chans att svalna på den långa raksträckan där bilarna körs på full gas i ca 15 sekunder med ett aerodynamiskt tryck på bilarna motsvarande 800 kg.

Förra årets race och hur det vanns:
En tvåstoppsstrategi var det vinnande konceptet för Lewis Hamilton 2014. Han startade den 55 varv långa tävlingen på de supermjuka däcken och bytte till mjuk gummiblandning på varv 10 och 31. 24 varv senare var han 2014 års världsmästare!

Förväntad tidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna: 1,0 – 1,2 sekunder/varv.
•••
Efter den andra träningen hittar du en text, antingen på bloggen eller på Sportbladet Motors hemsida. Precis som vanligt.
•••
För övrigt är det nu klart att två svenskar testar Gp2 nästa vecka, Jimmy Eriksson och Felix Rosenqvist. Mer om det på sportbladet.motor inom kort.

Snack och fakta inför finalen

av Anna Andersson

I morgon drar de första träningarna igng i Abu Dhabi. Här har jag samlat lite fakta kring banan och det senaste snacket inför F1-avslutningen.

•••

För Sauber handlar det om att hålla undan för McLaren, men enlgit Fernando Alonso är det inget problem. För honom handlar helgen i Abu Dhabi om att lägga grunden för 2016.
Årets säsong är över sedan länge.

•••
Efter besvikelsen i Brasilien kör Daniel Ricciardo med en gammal motor från Renault i helgen. Om du undrar om det hänt något nytt på motorfronten för Red Bull 2016 är svaret nej.

•••
Precis som bloggen uppmärksammade för ett tag sedan är miljonärssonen Lance Stroll en förare för Williams. 17-åringen, sm fick stryk av Felix Rosenqvist i F3-EM, ska stöttas av Williams på utbildas på ungefär samma sätt som Valtteri Bottas gjorde.
•••

Här kommer lite statistik inför helgens GP:

Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,554 km ( 55 varv)
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däck: Mjuka och supermjuka
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Banans debut: 2009
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 1
Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4.

Här ger lewis Hamilton sin syn på banan:

Topp 8 i kvalet 2014:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Felipe Massa, Williams
5. Daniil Kwjat, Toro Rosso
6. Jenson Button, McLaren
7. Kimi Räikkönen, Ferrari
8. Fernando Alonso, Ferrari
•Marcus Ericsson körde inte. Han hade avslutat samarbetet med Caterham.

Topp 8 i racet 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Felipe Massa, Williams
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Jenson Button, McLaren
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Sergio Perez, Force India
8. Sebastian Vettel, Red Bull

Snabbaste varven i racen:
1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)
2014: 1:44.496 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2013: 1:43.434 (Fernando Alonso, Ferrari)
2012: 1:43.964 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2011: 1:42.612 (Mark Webber, Red Bull)
2010: 1:41.274 (Lewis Hamilton, McLaren)

Snabbaste varven i kvalet:
1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2014: 1:40.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:39.957 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:40.630 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:38.481 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2010: 1:39.394 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Senaste fem segrarna:
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Kimi Räikkönen, Lotus
2011: Lewis Hamilton, McLaren
2010: Sebastian Vettel, Red Bull

Mästaren kräver hårdare straff

av Anna Andersson

Det är dags för säsongsfinal i Abu Dhabi. Det brukar betyda glitter och glamour, spektakulära bilder och spännande race.
Jag är inte helt övertygad om att det blir så i år eftersom säsongen är avgjord sedan länge, men naturligtvis hoppas jag att jag har fel. I helgen jagar Ferrari ännu en seger, man vill ha fyra på kontot innan säsongen är slut och Nico Rosberg gör allt för att besegra Lewis Hamilton igen. Han har satt som mål att vinna samtliga race efter det att Hamilton tagit titeln och känner att det är viktigt för honom inför nästa säsong.
För Marcus Ericsson och Sauber handlar det om att försvara åttondeplatsen i VM, den ger många sköna miljoner och det är otroligt viktigt inför nästa år. Närmast efter jagar McLaren, det känns lite som om det tidigare mästarstallet har gett upp och satsar allt mot 2016. Vi får se hur det ser ut på träningarna på fredag.
Som läget är nu skiljer det nio poäng mellan Sauber och nian McLaren och inget av teamen har tagit några poäng de två senaste loppen.
Här har du tiderna som gäller i helgen:

Fredag:
10.00 Träning 1
14.00 Träning 2
Lördag:
11.00 Träning 3
14.00 Kval
Söndag:
14.00 Race.

•••
För en månad sedan var det Force India som bad Bernie Ecclestone om att få premierna utbetalda i förtid för att kunna klara ekonomin under vintern. Nu har Sauber och Marussia gjort samma sak, det skriver Autosport.
För att Ecclestone ska kunna betala ut ett förskott krävs det att de andra teamen godkänner det.
•••
Det är många som har gnällt på Kimi Räikkönen i år, men Ferrari hyllar honom. Vill du läsa mer om det gör du det här.
•••
Det var Pastor Maldomnado som förstörde Marcus Ericssons race senast och Saubers stallchef Monsiha Kaltenborn var klart irriterad efteråt. Maldonado fick ett straff på ferm sekunder, men Ericssons race förstördes.
Nu kritiserar även den tidigare världsmästaren Mika Häkkinen Maldonado och han hävdar att Lotusföraren är en tidsinställd bomb som kan explodera när som helst.
– När en förare inte lär sig av sina misstag måste man ta till hårdare straff, säger Häkkinen till Ilta Sanomat.
– Maldonado verkar inte lära sig av sina misstag och jag tror att et är så att när andra förare kör mot honom har de ingen aning om vad han ska hitta på.
Häkkinen som vann VM 1998 och 1999 fortsätter:
– Jag hade kunnat förstå om det var på sista varvet och han kör för segern. Men generellt tycker jag att han borde lära sig lite mer sunt folkvett.

Ericssons chef: Blir tufft att ta poäng

av Anna Andersson

2015 kan Sauber sluta som åtta i märkes-VM, den placeringen och de hittills 36 poängen är en stor framgång för teamet som inte tog en enda poäng förra året.
– Överlag är jag nöjd med säsongen eftersom vi har tagit oss dit där vi hör hemma, säger stallchefen Monisha Kaltenborn till motorsporttotal.
Men nästa år lär det bli betydligt tuffare att ta poäng.
– Manor får nya möjligheter med nya samarbetspartners och dessutom kommer det ett nytt team som dessutom har ett starkt samarbete med ett annat stall, säger hon och tänker på Haas som arbetar tillsammans med Ferrari.
– Det kommer att bli rätt tufft. Om man vill ta poäng måste man göra det av egen kraft, för att det krävs att det händer ganska mycket för att man ska kunna vara på rätt plats och lyckas ta en poäng när andra faller bort.
•••
Ferrari satsar stort mot 2016.
Här kan du läsa om deras tankar inför 2016 då man vill vinna titeln igen.
•••
Force India satsar vidare på talanger fårn Mexiko. 19-årige Alfonso Celis är ny utvecklingsförare och tar över bilen från sin landsman Sergio Perez redan i Abu Dhabi om en vecka där han kör den första träningen.

•••
Vad händer med Lotus 2016? Än är det ingen som vet. Det har ju länge pratats om att det är Renault som tar över teamet och kommer tillbaka som fabriksteam, den 28 oktober skrev man papper på att Renault har för avsikt att köpa Lotus – men än är inget köpeavtal undertecknat.
Det har inte hänt någonting och det har gått en månad.
Vad är det som händer och hur ska Lotus kunna utveckla bilen till nästa år? Med vilken motor ska man köra, Mercedes som man har haft i år eller med Renault? Just nu saknas pengar för att satsa mot nästa år, teamet har haft svårt att betala sina räkningar och man har fått förskott på prispengarna för 2016. Händer ingenting snart lär Lotus hamna efter i utvekclingen av bilen och även ramla längre ner i resultatlistan 2016 – om man nu finns med på startlinjen.
•••
Vädret var en katastrof när USA:GP avgjordes i Austin, Texas. Folk stannade hemma. Dessutom fick tävlingen konkurrens från Mexikos GP vilket gjorde att många fans valde att se det loppet istället.
Ekonomiskt var tävlingen ingen succé och dessutom har guvernören i Texas bestämt sig för att minska sina bidrag från 25 miljoner dollar till 19 och än så länge har man inte kunnat betala Bernie Ecclestone och F1 för årets tävling.
– Vi har sagt att de kan betala senare i år. De ska få pengar från staten och det kommer senare, alltså betalar de senare, säger Ecclestone.
Men enligt VD:n för Circuit of The Americas så finns det just nu inga pengar:
– Det är okej om vi betalas efter loppet, men om de inte ger oss tillräckligt med pengar så kan vi inte betala då heller, säger Bobby Epstein.
Ecclestone vill ha de pengar man var överens om, men han har tydligen redan börjat titta efter andra banor i USA där man skulle kunna köra F1. Han är intresserad av både Laguna Seca och Sonoma.
•••
Missa inte Felix Rosenqvists framfart i Macau. Svensken kör världsfinalen och han inledde med att vara snabbast i det första kvalet.
Här kan du läsa snacket med Felix Rosenqvist inför tävlingen.
Här är artikeln efter kvalet.

Du kommer att kunna följa hans framfart i Macau på motor.sportbladet.se och självklart på Sportblatde Motors FB-sida. Gilla den så får du nyheterna och snackisarna direkt i ditt flöde.
•••

Ecclestone: Mercedes lurade Red Bull

av Anna Andersson

Nico Rosberg vann tävlingen i Brasilien och säkrade andraplatsen i VM 2015. Han gjorde ett riktigt bra kval, tog ledningen i starten och behöll den sedan in i mål.
Han körde ett perfekt lopp och gjorde allt det som han hade behövt göra betydligt tidigare under säsongen.
På något sätt känns det som om allt släppte för honom när hans teamkollega och värsta konkurrent Lewis Hamilton säkrade VM-titeln. Rosberg har ingenting mer att förlora och nu kör han säkert, med själförtroende och gör inte längre några dumma misstag. Pressen är borta och han lyckas.
Jag hoppas att han kan ta med sig det in till nästa säsong för det vore kul om vi kunde få en härlig och ärlig kamp – från säsongsinledningen och ända till finalen. Det har jag saknat i år.
– Jag vet vad jag måste förändra för att slå Lewis, säger Rosberg till Bild am Sonntag, men han vill inte svara på vad det är:
– Naturligtvis inte, det skulle ju hjälpa honom.
När Martin Brundl påpekade för Rosberg att han borde ha kört så som han gör nu tidigare under säsongen eftersom det hade gjort VM betydlgit mer spännande svarade Rosberg:
– Tack för att du påminner mig om det. Det har jag inte alls räknat ut själv.
Mer on racet läser du här:

•••
Marcus Ericsson hoppades på poäng i Brasilien, men Brasiliens GP kan han ta och glömma. Trots att han inte hade någon förare på startrutan framför sig gjorde han en dålig start och tappade ett antal placeringar redan under det första varvet.
Sedan var han inblandad i en incident med Pastor Maldonado på det 36:e varvet, Lotusföraren tryckte svensken av banan och fick också ett stoppstraff på fem sekunder. Men svensken straffades han också eftersom han fick gå in i depå och återigen rasade ner i fältet. Marcus Ericsson slutade på plats 17.
Hans teamkollega Felipe Nasr sa för övrigt inför loppet att han vill byta stall.
– Jag kan inte vinna lopp med Sauber och jag tror att de flesta förstår det, jag vill gärna vara i ett team som kan konkurrera, säger han till O Estado de S.Paulo.
– Höjdpunkterna i år var femteplatsen i Australien och sjätteplatsen i Ryssland. Där kunde jag visa att jag tar chansen när jag får den. Det är det som folk vill se. De vet att vi har begränsade resurser hos Sauber, men jag kunde visa varför jag kör F1.
Han fick frågan om vad han har lärt sig F1 och svarar:
– Jag har lärt mig att kontrollera min frustration. Vi startade bra i år men hade sedan stora problem eftersom vi inte har kunnat utveckla bilen.
När det gäller 2016 vill han inte heller ge någon prognos:
– Det är svårt att säga vad som väntar oss. Vi har ett annat koncept när det gäller bilen, men just nu ser det ungefär ut som det gjorde 2014, vi har nästan inga uppdateringar. Vi har ett aggressivare koncept för 2016 och alla förväntar sig en förbättring.
•••
Enligt Bernie Ecclestone sa Red Bull upp kontraktet med Renault eftersom man hade inlett förhandlingar med Mercedes och hoppades på ett samarbete med årets mästarteam.
– Mercedes sa ja och det var därför som Red Bull lämnade samarbetet med Renault, säger F1-gurun till motorsportmagazin.
– Men sedan ändrade Mercedes sig, de ville inte ha den konkurrensen. Det vill varken Mercedes eller Ferrari, ingen av dem vill ha Red Bull som konkurrenter.
Ecclestone hävdar att Mercedes hade gett Red Bull ett muntligt löfte och att Niki Lauda även skakat hand med Red Bulls ägare.
– Niki Lauda sa till Red Bull att de inte kan göra någon deal så länge de har en deal med Renault, men om de avslutar samarbetet så har de en deal. Då sa Red Bull upp kontraktet, men Mercedes ändrade sin ståndpunkt.
•••
Om två veckor avslutas säsongen i Abu Dhabi.

Rosberg går för VM-titeln – 2016

av Anna Andersson

Nico Rosberg tog pole position i Brasilien. Hans femte pole position i rad, hans sjätte för säsongen.
Det är imponerande, men det känns som om hans formtopp kom lite sent. Tidigare i år har han haft svårt att omsätta en pole position till en seger och när han klarade det så gjorde han misstag i pressade situationer.
Då var läget i och för sig annorlunda, han slogs med sin teamkollega Lewis Hamilton om VM-titeln och de båda hade en mycket intensiv kamp. Hamilton vann den och tog sin tredje VM-titel, men jag tror och hoppas ändå på ett spännande lopp i morgon. Även om mästaren lät lite lagom ointresserad på presskonferensen efter kvalet har jag svårt att tänka mig att han vill ge bort en vinst till Rosberg i Brasilien, en bana han aldrig har vunnit på. Så länge han har teamets tillåtelse kör han för en seger.
Lewis Hamilton har ingen lust att få stryk av Rosberg.
Det har han aldrig.
•••
Rosberg kan säkra andraplatsen i VM i morgon. Han har 21 poäng ner till Sebastian Vettel nu och behöver att försprång på 25 poäng till sista racet.
•••
Efter träningarna gick det inte att ha några större förhoppningar på Marcus Ericsson och hans Sauber, men faktum är att båda han och hans teamkollega Felipe Nasr tog sig vidare till Q2. Nasr var snabbast av de båda och det betyder att det står nio lika mellan dem båda. Med andra ord avgörs kvalkampen mellan Ericsson och Nasr i det sista loppet – i Abu Dhabi om två veckor.
På grund av olika bestraffningar, där bland annat Nasr fick tre platsers nedflyttning i starten,startar Ericsson ändå före sin kollega. Ericsson från ruta 12, Nasr från ruta 13.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här.

•••
Noterade du också att förarna kör långsammare på Interlagos i år jämfört med förra året? Anledningen är att man renoverat banan, man har höjt kantstenarna ( eller curbsen för er som föredrar det engelska uttrycket) rätt rejält på ett par ställen på banan. Det gör att förarna inte kan köra över kanten utan måste välja ett annat spår och köra runt.
•••
Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tio platser i starten. Han har gjort ett motorbyte.
Valtteri Bottas flyttas tillbaka tre platser för att ha kört om Felipe Nasr, Sauber, under den andra träningen.
Felipe NAsr straffades för incidenten med Felipe Massa under kvalet och även han flyttas tillbaka tre platser i starten.
•••
2016 blir ett mellanår för Red Bull, 2017 ska man attackera igen – med en ny extern motorleverantör.
Nästa år kommer Red Bull att vara kvar i F1, men med vilken motor är ännu inte klart. De flesta inom F1-cirkusen tror att det handlar om en ny deal med Renault. För det tidigare mästarteamet är det en mellansäsong för 2017 kommer man att samarbeta med en annan leverantör som FIA tar till F1.
– Vi kommer att köra med den motorn. Vi vet inte vem som levererar den, men den kommer att kunna konkurrera med de bästa, säger Red B Ulls Helmut Marko till motorsportmagazin.com.
Denna alternativa motor var egentligen tänk för de mindre privata teamen och ska bara kosta en tredjedel jämfört med vad de PU:s som används i år kostar, men det kan inte vara någon skräpmotor. Om Red Bull är en av användarna så måste den motorn kunna konkurrera – annars lämnar teamt F1 och det vill inte Bernie Ecclestone.

Red Bulls motorproblem har blivit en viktig fråga för F1, teamet kan inte köra utan motor och ingen kan inte tvinga Mercedes, Ferrari eller Honda att leverera motorer till teamet – alltså måste man ta in ännu en leverantör.
– Man har lovat oss, gett oss garantier på 100 procent, att den nya motorn kommer. Det var ett krav från vår sida, för att vi skulle stanna kvar i F1 nästa år.
•••
Nico Rosberg vann GP-loppet i Mexiko, enligt kollegan Lewis Hamilton vann Rosberg eftersom teamet ville göra honom en tjänst. Teamet ska ha tyckt att det var Rosbergs tur eftersom Hamilton redan har vunnit VM.
– Jag vet att teamet kände att det behövde vara lite extra snälla mot Rosberg, sa Hamilton.
Men Rosberg hävdar att Hamilton har fel:
– Jag vet inte vad han menar. Han talar innan han tänker och kanske var det så att han letade efter en förklaring, där direkt efter loppet. En ursäkt till att han förlorade racet direkt efter det att han vunnit titeln.
•••
Brasiliens GP startar kl 17.00.

Sida 205 av 390