Räikkönen förvirrad efter träningen

av Anna Andersson

Mercedes dominerade den första träningsdagen i Brasilien. Lewis Hamilton var snabbast under det första passet och Nico Rosberg under det andra. Därefter jagar Ferraris Sebastian Vettel. Eftersom kampen om VM-titeln redan är avgjord får vi koncentrera oss på kampen om andraplatsen. Just nu har Nico Rosberg Mercedes ett övertag på 21 poäng, men det är 50 poäng kvar att slåss om.
I helgen avgörs Brasiliens GP, Vettel har vunnit två gånger på Interlagos, men det var Rosberg som vann där för ett år sedan.
– Det var en bra dag i dag, säger Nico Rosberg efter det första träningspasset.
– Vi hade möjligheten att testa ett par saker under den första träningen, men eftermiddagens tider stämmer inte med sanninge eftersom Lewis hade en annan inställning på motorn än vad jag hade. Han var också väldigt snabb i dag och det ser ut som om det blir en härlig fajt i morgon. Dessutom var vi tvugna att lära känna banan igen eftersom det har gjort ett antal större förändringar, framförallt när det gäller kantstenarna, sedan förra året.
Ferrari, som låg närmast efter Mercedes hade en rätt tuff dag under fredagen.
– Överlag var det en svår dag för oss. Vi hade inte den bästa tajmingen under våra varv , det måste vi analysera. Jag hoppas att vi kan ta ett steg framåt imorgon och förbättra bilen ytterligare. I dag hade alla problem med däcken, de verkar vara lite svårare att få kontroll på dem här i år jämfört med förra året och jag tror att det var rätt halt för alla förare i dag. Jag försökte att göra mitt bästa, men jag var inte tillräckligt snabb. Bilen gled omkring rätt mycket och jag hoppas att vi är i bättre form i morgon, säger Sebastian Vettel som får medhåll av teamkollegan Kimi Räikkönen.
– Båda passen var rätt förvirrande, det hände väldigt mycket och jag tycker inte att vi fick någon riktigt bra bild av det. I morse testade vi aerodynamik under en halvtimme, sedan hade vi problem med inställningarna och jag snurrade av. Under eftermiddagen hände det massor med olika saker varje gång vi var på banan. Vi fick väl till några rätt bra varv, men det var rätt rörigt allting. Jag vet inte hur det gick för de andra när de körde sina longruns, för oss var det rätt okej även om vi hade vissa problem. Nu måste vi analysera det vi gjorde dag och fixa vissa saker till morgondagen, vi har absolut jobb att göra ikväll.

Här har du resultaten:
1 Nico Rosberg Mercedes 1m12.385s – 42
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m12.843s 0.458s 39
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m13.345s 0.960s 41
4 Kimi Räikkonen Ferrari 1m13.500s 1.115s 43
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m13.585s 1.200s 39
6 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m13.603s 1.218s 37
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m13.634s 1.249s 45
8 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m13.710s 1.325s 43
9 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m13.848s 1.463s 40
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m13.870s 1.485s 42
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m14.056s 1.671s 34
12 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m14.124s 1.739s 42
13 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m14.134s 1.749s 44
14 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m14.226s 1.841s 35
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m14.326s 1.941s 45
16 Jenson Button McLaren/Honda 1m14.644s 2.259s 37
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m14.772s 2.387s 38
18 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m15.129s 2.744s 10
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m16.501s 4.116s 35
20 Alexander Rossi Marussia/Ferrari 1m16.787s 4.402s 35

Marcus Ericsson var 18:e man på det första passet och 17:e på det andra.
– Det var en rätt bra fredag, det var första gången som jag körde på denhär banan och under förmiddagen körde jag så mycket jag kunde. VI testade olika inställningar och gjorde rätt förändringar till det andra passet, säger Marcus Ericsson.
– Under det andra passet hade jag bättre koll på bilen, både när jag körde med mycket och när jag körde med lite bensin och samtidigt körde med mediumdäcken. Däremot är jag inte lika nöjd med när jag hade de mjuka däcken och lite bränsle i bilen. Det var en rödflagg och det gjorde att vi fick göra ändringar i vårt program och körde med lite bränsle och de mjuka däcken i slutet av passen, då var däcken inte helt fräscha längre eftersom jag redan hade kört med dem. Med andra ord finns det mycket jobb kvar med de mjuka däcken, men däremot var det ett bra pass med den hårdare gummiblandningen.

•••
Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tio placeringar i starten. Anledningen är att han har bytt motor.
•••
Intressant fakta från Williams:

•••
Detta är dagens andra inlägg, efter den andra träningen. Efter den första lade jag ut ett där Pirelli förklarade sina tankar med däckvalet, där du kunde höra och se Lewis Hamilton berätta om sina tankar inför loppet och banan, samt det sista varvet från GP-racet 2008 när Hamilton vann sin första titel.
Det finns också information om Hamiltons trafikolycka, som han själv säger orsakades av att han festat för mycket och sovit för lite.
Det hittar du här.

Vill du däremot ha mer fakta och statistik inför helgen kollar du här.

Brasiliens GP – häng med

av Anna Andersson

I kväll dag är det dags för de första träningarna inför Brasiliens GP. Därefter väntar kval och race klockan 17.00 både på lördag och söndag.
Brasiliens GP brukar vara väldigt spännande, det är en förhållandevis kort bana och vädret är väldigt oförutsägbart. Ni minns väl dramatiken i regnet när Lewis Hamilton vann sin första VM-titel 2008 och Felipe Massa faktiskt var världsmästare när han gick i mål, men blev av med titeln när Hamilton körde om Timo Glock i den sista kurvan.

•••
Precis som vanligt på fredagarna får du Pirellis tankar kring deras däckval:
” Till Brasiliens GP som körs i helgen har Pirelli nominerat sina F1-däck P Zero i gummiblandningarna medium/vit och mjuk/gul. Detta är den mest använda kombinationen under säsongen och används nu för nionde och sista gången i år. Varvet runt Interlagosbanan utanför Sao Paolo är ett av säsongens kortaste och mest intensiva, banan körs också motsols vilket är ovanligt i Formel 1. Både förare och däck får jobba hårt och tävlingarna här kan också bli komplicerade på grund av varierande väder. Förra året noterades säsongens högsta bantemperatur under Brasiliens GP medan rikligt regn förekommit tidigare. Om helgen bjuder på torrt väder är det en perfekt bana för de mångsidiga slicksdäcken i gummiblandningarna medium och mjuk.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Interlagos är en historisk bana där Formel 1-historia skapats, så det är ett nöje att få komma hit och återigen uppleva den unika atmosfären och möta passionen hos de lokala fansen. Tävlingen avslutar den amerikanska trippeln med race i USA, Mexiko och nu Brasilien. Sydamerika och speciellt Brasilien är en av Pirellis största marknader, så detta är en väldigt viktig tävling för oss. Ny asfalt förra året förändrade däckens uppträdande och det ska bli intressant att se hur det påverkar däckanvändningen i år. Traditionellt är Interlagos en bana som ger relativt hög energi genom däcken, så vi förväntar oss två eller tre depåstopp för majoriteten av de tävlande. Som vanligt kan vi dock ha en riktig bild av situationen först efter friträningarna på fredag.”

Största utmaningarna för däcken

Den nya asfalten från förra året med förändrad strävhet hos underlaget medförde nya förutsättningar och det är också möjligt att det finns delar av banan där ytterligare ny asfalt lagts under 2015. Andra förbättringar av anläggningen är en ny depåbyggnad.
Banan körs motsols vilket ger mest påfrestningar på höger bakdäck, detta gäller också nästa race som är finalen i Abu Dhabi.
Interlagos utsätter däcken för olika krafter samtidigt, både längsgående och sidledes, detta ökar temperaturen i gummiblandningen. Graden av downforce är relativt hög med jämvikt mellan mekaniskt och aerodynamiskt grepp.

Förra årets strategier och hur racet vanns
Tävlingen 2014 kördes i ovanligt hög värme, vilket inte brukar vara vanligt. Nico Rosberg vann för Mercedes efter att ha använt en trestoppstrategi. Han startade på det mjuka däcket och bytte till medium på varv 7, 26 och 50. Högst placerade tvåstoppare, Kimi Räikkönen, slutade sjua.

Väntad tidsskillnad mellan gummiblandningarna: 0,9 sekunder/varv.”

•••
Här kan du se Lewis Hamilton berätta om Brasiliens GP.

Hamilton var för övrigt inblandad i en trafikolycka i Monaco klockn 03.30 på tisdagens morgon. Enligt uppgift så körde han på tre parkerade bilar med sin Pagani Zonda ( värd ungefär 20 miljoner kronor). Samtliga bilar fick skador, men inga personer skadades. Hamilton ska ha testats för rattonykterhet, men han hade varken alkohol eller droger i blodet.
Britten var snabbast på denf örsta träningen i Brasilien, Nico Rosberg var tvåa. Marcus Ericsson hade den 18:e bästa tiden.
•••
Enligt Autosport tar Lance Stroll över rollen som test och utvecklingsförare hos Willians. 17-åringen är just nu en del av Ferraris juniorprogram och kör EM i F3, den serie som Felix Rosenqvist dominerade. Stroll kommer att köra den serien även nästa år.
Han är son till Lawrence Stroll som är en mångmiljonär från Kanada. Stroll har tidigare visat intresse för att köpa delar av F1 och även för att köpa Sauber. Det sägs att han har betalat över en miljard kronor för att hans son ska få en plats hos Williams.
•••
Fernando Alonso har erkänner att teamets usla säsong gör att han har svårt att motivera sig. Materialet är för dåligt.
– Det är klart att det hjälper om du kör i toppen och har mer motivation. Nu ligger jag i standby, ekonomi-modus, säger han.
– Jag måste absolut förbättra mig till nästa år. VI har haft väldigt många frustrerande lopp i år, förhoppningsvis kan vi förbereda oss bättre på 2016.
•••
Daniel Ricciardo, Red Bull, ska testa den nya motorn från Renault i Brasilien, Dessutom meddelar stallchefen Christian Horner att teamet ska köra F1 2016, men däremot kan han inte säga vem som ska leverera motorerna nästa år. Det ska man offentliggöra vid säsongsfinalen – men det lutar åt en ny deal med Renault….
•••
Polisen spärrade av Lotus garage inför helgens tävling, men nu har man lånat pengar från Bernie Ecclestone och FOM för att betala sina skulder så att polisen släpper in medarbetarna till deras jobb. Det sägs att det handlar om ungefär tre miljoner kronor som Bernie Ecclestone kommer att ta tillbaka när säsongspremierna betalas ut vid årsskiftet.

Hamilton i trafikolycka

av Anna Andersson

Är Mercedes kvar i topp, eller kan Ferrari hota silverpilen i helgen?
Det italienska teamet gjorde ett bedrövligt lopp i Mexiko, men Sebastian Vettel är positiv inför de två avslutande tävlingarna.
– Resultatet i Mexiko var säsongens sämsta, men tempot var bra säger han.
– Vi får inte glömma att vi var 1,3 eller 1,4 sekunder bakom Mercedes för åtta eller nio månader sedan, nu är det en halv sekund, ibland mindre.
Mer om hans tankar inför avslutningen läser du här:

•••
Lewis Hamilton kom sent till Brasilien. Anledningen är att han var sjuk.
Och dessutom har han varit iblandad i en trafikolycka.

Dear TeamLH, just wanted to let you know why things have been quiet on social media the past few days. I’ve not been well with a fever but I also had a road accident in Monaco on Monday night. Whilst ultimately, it is nobody's business, there are people knowing my position that will try to take advantage of the situation and make a quick buck. NO problem. Nobody was hurt, which is the most important thing. But the car was obviously damaged and I made very light contact with a stationary vehicle. Talking with the team and my doctor, we decided together that it was best for me to rest at home and leave a day later. But i am feeling better and am currently boarding the plane to Brazil. However, I am informing you because I feel we all must take responsibility for our actions. Mistakes happen to us all but what's important is that we learn from them and grow. Can't wait for the weekend Brazil Bless Lewis

A photo posted by Lewis Hamilton (@lewishamilton) on

•••
Nej, Lotus kommer inte in i sitt hospitality i Brasilien och i nuläget kommer man inte heller in i sitt garage. Anledningen är att teamet inte har betalat sina räkningar. I går rapporterade motorsport.com att det handlade om ”kommersiella arrangemang” och att teamet ska köra i helgen, men det är inte första gången som medarbetarna måste vänta eftersom deras depå är avspärrad. Så var det även i Belgien Ungern och Japan…
•••
I Brasilien finns något för alla…..det blir både Gridgirl och Gridboys inför loppet. Tio tjejer och tio killar.
– Jag är inte för demokrati, men det är bra att det är både damer och herrar, säger Bernie Ecclestone.
•••
Vill du läsa mer fakta och statistik inför racet gör du det i gårdagens inlägg här på bloggen.
•••

Du missade väl inte att Jimmy Eriksson får chansen i det officiella GP2-testet. Viktigt läge för skåningen om han överhuvudtaget ska ha någon chans att förverkliga sin dröm om att köra en F1-bil.

Sennas tuffaste race

av Anna Andersson

Vi vänder blicken mot Brasilien och Autodromo José Carlos Pace. Då kan jag inte låta bli att kika tillbaka i historien, till ett F1-race som följer med oss in i evigheten.
Brasiliens GP 1991.
Efter åtta försök lyckades Ayrton Senna äntligen besegra Interlagos och vinna sitt första lopp på hemmaplan.
– Det var det lopp jag har fått kämpa hårdast för att vinna, sa han efteråt.
– Ingen kan föreställa sig vad jag tvingades gå igenom.
Han hade en tuff fajt med Nigel Mansell, jagades av Riccardo Patrese, han hade problem med växellådan de avslutande 20 varven och kunde till slut bara köra på sexans växel.
– Det är fruktansvärt svårt att köra på sexans växel så länge, har Senna berättat.
– När man bromsar ner från 300 km/timmen till 70 utan att växla pressar motorn vidare på samma sätt. Jag ville bryta flera gånger, jag var nära att köra av också- Det var inte så illa i de snabba kurvorna, men i de medelsnabba och långsamma kurvorna var det en katastrof.
Regnet hjälpte Senna den gången och han var helt slut när han gick i mål, händerna höll krampaktigt i ratten, han förlorade medvetandet en stund, kunde inte själv ta sig ur bilen och hade ont överallt.
– Det var fruktansvärda smärtor. Jag visste inte om jag skulle skratta av glädje eller gråta och skrika av smärta.

Vill du se racet gör du det här, men det är två timmar långt och kommentatorerna pratar tyska – men racingen har ju som bekant ett eget språk;-)

•••
Ferrari satsar allt inför avslutningen. Läs Sebastian Vettels tankar efter missen i Mexiko och inför racen i Brasilien och Abu Dhabi.

Här hittar du den texten.

•••
Schemat för Brasiliens GP:
Fredag:
Träning 1 kl 13.00
Träning 2 kl 17.00

Lördag:
Träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00

Söndag:
Race kl 17.00

•••
Autodromo José Carlos Pace
Varvlängd: 4,309 km (71 varv)
Kurvor: 5 höger, 10 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T14, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T8, T10)
Däck: soft och medium.
Bromszoner: 6 ( 3 hårda).
Avstånd till första kurvan: 190 m.
Maxfart utan DRS; 315 km/tim.
VInnande strategi 2014: 3 depåstopp.
Mest valda strategi: 2 depåstopp.
Resultat 2014:
Kval – topp 8:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Felipe Massa, Williams
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Jenson Button, McLaren
6. Sebastian Vettel, Red Bull
7. Kevin Magnussen, McLaren
8. Fernando Alonso, Ferrari

Race – topp 8:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Felipe Massa, Williams
4. Jenson Button, McLaren
5. Sebastian Vettel, Red Bull
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Kimi Räikkönen, Ferrari
8. Nico Hülkenberg, Force India

Rekordvarv i kvalet:
Absolut: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes, 2014)
2014: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:26.479 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:12.458 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:11.918 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2010: 1:14.470 (Nico Hülkenberg, Williams)

Rekordvarv i racet:
Absolut: 1:11.473 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2004)
2014: 1:13.555 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:15.436 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:18.069 (Lewis Hamilton, McLaren)
2011: 1:15.324 (Mark Webber, Red Bull)
2010: 1:13.851 (Lewis Hamilton, McLaren)
Segrar de senaste fem åren:

2014: Nico Rosberg, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Jenson Button, McLaren
2011: Mark Webber, Red Bull
2010: Sebastian Vettel, Red Bull

Flest segrar:
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (2)
Emerson Fittipaldi (2)
Mark Webber (2)
Juan-Pablo Montoya (2)
Sebastian Vettel (2)
Mika Häkkinen (2)
Felipe Massa (2)
Jenson Button (1)
David Coulthard (1)
•••
Marcus Ericsson har aldrig kört på Interlagos. Förra året körde inte Caterham loppet, pengarna var slut.

•••
Lewis Hamilton kommer en dag senare till Brasilien bekräftar en talesman för teamet. Mästaren har feber och Mercedes ville intelåta honom resa när han är sjuk.

Tillbaka till ruta 1.

av Anna Andersson

Är följetången på väg att ta slut?
Återvänder Red Bull till Renault efter allt bråk?
Tja det verkar vara den troligaste lösningen, om nu Red Bull stannar kvar i F1. Jag drar soppan en gång till för dig som missat den.
Red Bull var besvikna på Renaults motorer efter den nya regeln till förra året. Under hela säsongen har parterna skyllt på varandra och bråkat om vems fel det är att Red Bull Renault inte vinner några lopp och till slut avbröt Red Bull samarbetet med Renault. De skiljdes inte som vänner.
Därefter meddelade Mercedes att man inte säljer några motorer till Red Bull. Ferrari gör det inte heller, utan kan tänka sig att leverera fjolårets motor till det tidigare mästarteamet – men inget annat. Honda var intresserade av att sälja sina motorer till Red Bull, men McLaren lade in ett veto.
Efter det snackades det om att Red Bull skulle bygga egna motorer med hjälp av Mario Illien , men nu verkar man vara tillbaka på ruta ett.
Hos Renault. Det skriver bland annat Autosport att det enda som krävs nu är ett godkännande av ägaren Dietrich Mateschitz.
Han har också sagt att teamet kan tänka sig att lämna F1 om man inte har en motor som kan konkurrera. Nu blir det spännande att se vad han hittar på.
Renault känns som det bästa alternativt, det är sent att hitta en annan motorleverantör nu och rensar man luften kan det säkerligen bli en bra lösning. Sedan är frågan om hur bra.
•••
Alexander Wurz lämnar den aktiva racingen. Österrikaren var F1-förare och testförare under 12 säsonger och har sedan kört LeMans, men lägger nu av.

•••

Stoffel Vandoorne är reservförare hos McLaren 2016.

•••
I morgon är jag tillbaka – då är det dags att börja ladda inför racehelgen. På återhörande.

Hamiltons interna kritik

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann i USA och säkrade VM-titeln.
Nico Rosberg vann en vecka senare i Mexiko.
Men tro inte att det är lugn och ro hos Mercedes. Nu är Hamilton irriterad och hävdar att Mercedes som team ville att Rosberg skulle vinna det senaste loppet. Bland annat anser han att hans strategi med två stopp gjorde att han tappade segern.
– Jag vet att teamet ville göra lite extra för honom, påtalar Hamilton.
– Jag vet vad jag menar, men jag kommer inte att säga vad jag menar. Ni får fråga Toto och Niki vad de tycker och tänker och vad de måste göra för att han ska rätta in sig i ledet.
Britten låg mellan två och tre sekunder efter Rosberg under den andra stinten och det är möjligt att han hade tänkt attackera i slutet av loppet, men teamet tog sedan in Rosberg för ett depåstopp på det 47:e varvet och Hamilton varvet efter. Hamilton bad dem över radion att kolla däcken eftersom han ansåg att de var okej efter 21 körda varv.
– Den ursprungliga planen var att göra ett depåstopp. Däcken var bra, de hade klarat sig ända till mål, säger Hamilton.
– Jag tyckte att vi skulle stanna på banan, men när teamet säger att jag ska in i depå så är det så.
Stämningen i teamet är allt annat än bra, Rosberg och Hamilton som var goda vänner under tonåren pratar inte mer än nödvändigt med varandra.
– Jag kommenterar inte vår relation, man ser ändå utifrån hur det är, säger Rosberg.
Mercedes anser dock inte att det finns någon anledning att ha ännu ett krismöte.
Det ryktas även att Niki Lauda och Toto Wolff är ovänner och att Lauda är på väg att lämna teamet.

Min spontana kommentar är att Hamilton hade vunnit utan ett andra depstopp, framförallt eftersom säkerhetsbilen var ute på banan något senare. Samtidigt försöker Mercedes hålla uppe Rosbergs humör, de vill gärna att han ska känna att han också kan för att vara helt motiverad inför 2016. Då vill man ha båda förarna taggade från start efetrsom man räknar med att Ferrari blir en betydligt tuffare konkurrent nästa år.

•••
Missar Red Bull säsongens första tester i Barcelona?
Det kan hända. De körs i februari 2016 och stallet har ännu inte någon motorleverantör.
– Just nu ligger vi på gränsen för vad vi klarar av om vi ska vara med under de första testerna, säger stallchefen Christian Horner.
Red Bull för samtal med Honda, japanerna vill gärna leverera motorer till teamet, men partnern McLaren säger nej. Ron Dennis menar att man har ett kontrakt som säger att Honda bara ska leverera motorer till McLaren. Bernie Eccletstone och FIA:s presidens Jean Todt sägs nu föra en diskussion med Dennis för att få honom att ändra sig, men än så länge har det inte gett något resultat.
– Vi väntar till dess att musiken tystnar och då får vi se vilken stol vi ska sätta oss på, menar Horner.
– Om vi överhuvudtaget har en stol att sätta oss på.
•••
Will Stevens är på väg att förlänga sitt kontrakt med Manor.

•••
Susie Wolff, hustru till Mercedes stallchef Toto Wolff och testförare hos Williams avslutar sin karriär efter säsongen. Hon har varit utvecklingsförare och testförare för teamet, hon har kört ett par fredagsträningar, men däremot har hon inte varit ersättare utan den positionen har Adrian Sutil haft.
Nu fortsätter hon att arbeta för tjejer och kvinnor inom motorsporten.
– Tror jag att F1 är moget att ta emot en kvinna som kan prestera resultat på högsta nivå? Ja. Tror jag att det är möjligt att en kvinna når dit? Troligen. Tror jag att det kommer att hända inom en snar framtid? Tyvärr inte, säger 32-åringen enligt motorsportmagazin.
– Jag vill ta tag i det problemet. Jag vill ge någonting tillbaka och hjälpa nästa generation. Jag har försökt vara annorlunda och jag vill inspirera andra att också våga vara det.

Ericsson felfri – men det var alla andra också

av Anna Andersson

Folkfest i Mexiko. Det var fullpackade läktare när F1 var tillbaka i Mexico City och det uppbyggda stadionområdet var en fantastisk succé. Det måste ha varit underbart för förarna att köra igenom där och ännu bättre att stå på prispallen efteråt.
Nico Rosberg vann loppet, han kontrollerade det från start till mål och det visar också att när en förare få ta kommandot på det sättet är det svårt att stoppa honom.
Tidigare i år har Lewis Hamilton gjort det vid de flesta tillfällena, även om han inte har haft pole position.
Nu stängde Rosberg till och satte sig själv i första rummet. Det gav honom hans fjärde seger för säsongen.
Vill du läsa mer om loppet gör du det här.
•••
2015 är ett år att glömma för Fernando Alonso.
Han bröt i Mexiko också.
– Vi hittade ett problem redan i går och vi hade två alternativ, att försöka köra racet så långt som det gick eller att avstå, säger Alonso till Viasat Motor.
– Vi valde att testa, för fansens skull och det gick ett varv.
Inte heller Sebastian Vettel trivdes i Mexiko. Han snurrade av, var tjurig som sjutton, missade bromspunkter och tappade tid. Det slutade i med en krasch i barriären på det 52:a varvet. Hans sämsta insats på länge, jag tror inte att han har kraschat på det sättet sedan 2011.
En dag att glömma med andra ord.
Ferrari tog inte någon poäng i Mexiko.
•••
En finländsk duell mellan Valtteri Bottas, Williams, och Kimi Räikkönen, Ferrari, slutade med en kollision. Räikkönen bröt loppet medan Bottas klarade sin bil utan skador. Domarna undersökte situationen, men valde att fria. Det ansågs vara en raceincident.
Vad tycker du?
Var Bottas för optimistisk? Eller skulle Räikkönen ha lämnat mer utrymme?

De båda kolliderade i Ryssland också, den gången straffades Räikkönen.
•••
Marcus Ericsson var 12:a i Mexiko.
– Jag är nöjd med min porestation, men inte med resultatet, sa han efteråt.
En klart godkänd insats med tanke på hur tuff helgen har varit för honom. Samtidigt kan vi konstatera att Sauber har tappat jämfört med sina direkta konkurrenter, utvecklingen av bilen har inte alls varit lika bra och det beror på att man inte har de resurser som krävs. Det är tur för Sauber att McLaren inte tog några poäng heller. De skiljer nio poäng mellan Sauber på plats åtta i VM-sammandraget och McLaren på plats nio. Den placeringen betyder många viktiga miljoner.

•••
Dietrich Mateschitz sa att han ville att Red Bull och Toro Rosso skulle ha avtal med sina nya motorleverantörer före den 31 oktober.
Nu är det den 1 november.
Men inget nytt kontrakt är undertecknat.
Varken Mercedes eller Ferrari vill leverera till det tidigare mästarteamet, man sa upp kontraktet med Renault efter ett år fyllt av konflikter och McLaren tillåter inte en deal mellan Red Bull och Honda.
– Som partner till Honda måste vi vara överens med dem, säger Eric Boullier, tävlingsledare hos McLaren till motorsporttotal.
– Red Bull har ett problem, men det problemet har teamet själv skapat. Ingen annan. Vi är inte de barmhärtiga samariterna, vi är inte här för att hjälpa. Det pågår samtal, men jag är inte säker på att McLaren-Hondas ståndpunkt är klar än.
Red Bull och Christian Horner säger:
– Du kan inte tvinga någon att göra någonting mot sin vilja, tvångsäktenskap fungerar inte.
•••
Nästa deltävling avgörs i Brasilien om två veckor.

Rosbergs kvalrevansch

av Anna Andersson

Nico Rosberg tog pole position i Mexikos GP. Det var hans fjärde pole position i rad, hans femte i år. Fjolårets kvalkung har hittat rätt under de flesta kvalen under hösten, men han har haft svårare att hålla ledningen efter den första kurvan.
Trots att det är Rosberg som har varit snabbast i kvalen är det hans teamkollega som vunnit VM-titeln.
Hos Mercedes finns det, precis som hos alla andra team, interna regler och hittills har Rosberg vikt undan när båda Mercedesbilarna kommit in i första kurvan och Hamilton satsat allt. Men nu är båda mästerskapen avgjorda, Mercedes har två titlar och jag är inte lika säker på att Rosberg är den goda förloraren längre.
I morgon står han i pole position, intill står Lewis Hamilton. Vad tror du?
Viker Rosberg undan i kurva ett eller inte?
•••
Marcus Ericsson inledde kvalet till Mexicos GP imponerande. Han var tionde bil i Q1 och en hav sekund före teamkolegan Felipe Nasr. I Q2 var han sedan 14:e man. En klart godkänd lördag för svensken.
Mer om kvalet läser du här:
•••
Kimi Räikkönen, Ferrari, hade en svart lördag. Han drabbades av ett motorhaveri under det tredje träningspasset, klev ur bilen i Q2 sedan han hade fått problem med bromsarna och han fick 15:e startplats.
•••
Motorproblem för Jenson Button som inte körde Q1, Fernando Alonso försvann i Q1. Båda förarna har bytt PU och hade rejäla straff med sig och skulle starta långt bak – oavsett kvalresultat.

•••

Är du nyfiken på att se hur ställningen är mellan teamkollegorna när det nu är tre lopp kvar av säsongen?

1 Lewis Hamilton Mercedes 327
3 Nico Rosberg Mercedes 247
2 Sebastian Vettel Ferrari 251
4 Kimi Räikkonen Ferrari 123
5 Valtteri Bottas Williams 111
6 Felipe Massa Williams 109
7 Daniil Kvyat Red Bull 76
8 Daniel Ricciardo Red Bull 74
9 Sergio Perez Force India 64
12 Nico Hülkenberg Force India 38
10 Max Verstappen Toro Rosso 45
15 Carlos Sainz Toro Rosso 18
11 Romain Grosjean Lotus 44
14 Pastor Maldonado Lotus 26
13 Felipa Nasr Sauber 27
18 Marcus Ericsson Sauber 9
16 Jenson Button McLaren 16
17 Fernando Alonso McLaren 11
19 Robert Merhi Manor 0
10 Will Stevens Manor 0

•••
I morgon är det racestart kl 20.00.
•••
Teamchef John Booth och sport direktör Graeme Lowdon har redan meddelat att de lämnar Manor Marussia, nu får de sällskap av Bob Bell. Han lämnar också stallet och han kan vara på väg tillbaka till Renault.
•••
Danill Kvyat stannar hos Red Bull även 2016. Teamet har bekräftat honom.
•••
Lewis Hamilton har tre VM-titlar, två av dem med Mercedes, nu planerar han för att stanna hos det tyska teamet under hela sin karriär. Som han känner nu är det till och med 2022.
– jag kan tänka mig att jag efter detta kontrakt som är över tre år skriver på ett till på tre eller fyra år och sedan är det över, säger han enligt motorsporttotal.com.
•••
Du missade väl inte nyheten om att Aston Martin kan vara på väg tillbaka till F1?

Aston Martin till F1

av Anna Andersson

Aston Martin är på väg tillbaka till F1.
Enligt uppgifter till tyska motorsporttotal.com är den klassiska billtillverkaren mycket nära en deal med Force India och i den ingår bland annat en ändring av namnet och en förändring av färgerna på bilen. Tanken är att teamet nästa år ska bära färgerna blått och guld.
Force India har dessutom säkrat en ny stor sponsor, Johnnie Walker kliver in som storsponsor om Aston Martin tar över teamet.
– Det är för tidigt att prata om det, säger stallchef Vijay Mallya till motorsporttotal.com.
– Men vu diskuterar det. Inget är bestämt så länge det inte finns några undertecknade avtal.
Sedan fortsätter han:
– Men om det kommer någon och ger mig bra pengar för att vara titelsponsor skulle jag kunna tänka mig att ändra namnet. Om det kommer ett märke och ber att få ta namnet så måste jag se vilka fördelar vi som team kan dra av det.
Aston Martin var med i F1 1959 och 1960 och har sedan dess diskuterat ett gemensamt avtal med så väl Williams som Red Bull, men utan att komma fram till någon deal.
•••
Vill du läsa mer om banan, om vulkanen som hotar helgens lopp och om Nico Rosbergs förklaring till varför han gjorde en sådan grov miss i Austin gör du det här:
•••
Den första träningen är genomförd, högsta uppmätta hastighet är 362,3 km/timmen, Lewis Hamilton lyckades med det och Nico Rosberg nådde 361,2 och det trots att förhållandena inte var optimala.
Här är resultaten:

1 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m25.990s – 38
2 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m26.295s 0.305s 27
3 Kimi Räikkonen Ferrari 1m26.295s 0.305s 36
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m26.886s 0.896s 31
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m27.185s 1.195s 28
6 Nico Rosberg Mercedes 1m27.196s 1.206s 19
7 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m27.303s 1.313s 26
8 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m27.410s 1.420s 37
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m27.581s 1.591s 19
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m27.695s 1.705s 24
11 Lewis Hamilton Mercedes 1m27.723s 1.733s 27
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m28.498s 2.508s 27
13 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m28.559s 2.569s 30
14 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m28.579s 2.589s 25
15 Jolyon Palmer Lotus/Mercedes 1m28.711s 2.721s 24
16 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m29.099s 3.109s 16
17 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m30.072s 4.082s 17
18 Alexander Rossi Marussia/Ferrari 1m30.619s 4.629s 23
19 Jenson Button McLaren/Honda 1m32.091s 6.101s 9
20 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m32.866s 6.876s 11

Här är resultatet från den andra träningen:

1 Nico Rosberg Mercedes AMG Mercedes P 1:21.531 36
2 Daniil Kvyat Red Bull Renault P 1:21.776 + 0.245 27
3 Daniel Ricciardo Red Bull Renault P 1:21.868 + 0.337 28
4 Lewis Hamilton Mercedes AMG Mercedes P 1:21.961 + 0.430 33
5 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari P 1:21.984 + 0.453 32
6 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari P 1:22.399 + 0.868 33
7 Valtteri Bottas Williams Mercedes P 1:22.721 + 1.190 28
8 Fernando Alonso McLaren Honda P 1:22.993 + 1.462 36
9 Jenson Button McLaren Honda P 1:23.109 + 1.578 25
10 Felipe Massa Williams Mercedes P 1:23.289 + 1.758 32
11 Nico Hülkenberg Force India Mercedes P 1:23.290 + 1.759 34
12 Pastor Maldonado Lotus Mercedes P 1:23.363 + 1.832 24
13 Carlos Sainz Jr. Toro Rosso Renault P 1:23.364 + 1.833 41
14 Luiz Felipe Nasr Sauber Ferrari P 1:23.430 + 1.899 39
15 Sergio Pérez Force India Mercedes P 1:23.597 + 2.066 33
16 Romain Grosjean Lotus Mercedes P 1:23.614 + 2.083 26
17 Marcus Ericsson Sauber Ferrari P 1:24.533 + 3.002 34
18 Alexander Rossi Manor Marussia F1 Team Ferrari P 1:25.940 + 4.409 29
19 Will Stevens Manor Marussia F1 Team Ferrari P 1:26.968 + 5.437 28
20 Max Verstappen

Marcus Ericsson var 12:a och 17:e på träningarna under fredagen. Här är hans kommentar:
– Det var en svår dag för mig. Det var en utmaning att få däcken att fungera på denna, nya bana. VI testade olika inställningar, men de har inte fungerat speciellt bra. Nu ska vi kika på all data så att vi kan förbättra oss, säger Marcus Ericsson.

•••
Marussias två stora ledare, John Booth och Graeme Lowdon lämnar teamet, skriver Autosport.

Rosberg: Därför gjorde jag missen i Austin

av Anna Andersson

Vad var det egentligen som gjorde att Nico Rosberg gjorde ett sådant misstag i den 16:e kurvan under USAs GP för snart en vecka sedan?
Det var vinden.
Samma orsak som McLaren hävdade att det var när Fernando Alonso kraschade illa under testerna inför säsongen, den gången var det på banan i Barcelona.
– Jag är ärlig när jag säger det, hävdar Rosberg.
– Men det är samma sak för alla, därför är det ingen ursäkt. Det var ett misstag, skillnaden är att jag nu förstår vad som hände.
Enligt Mercedes data hade vinden tilltagit på det 16:e varvet och var ungefär 20 km/timmen starkare än ett par varv tidigare.
– Precis just då när det gick åt fanders så kom en stark vindby, säger Rosberg till motorsport-magazin.com.
– Jag hade full fas och då sket det sig, fullgas har man annars bara när man är säker på att allt fungerar.
Han påpekar att det är viktigt för honom att han vet varför det hände.
– Det är viktigt för då kan jag lägga det bakom mig, nu kör vi igen.
•••
Esteban Gutierrez
En uselt bevarad hemlighet är nu officiell. Den tidigare Sauberfäraren kör för Haas F1 och kör för teamet 2016. Han har varit testförare hos Ferrari i år.
•••
Förra F1-helgen stördes av regn, vind och skyfall och även denna helg finns det en stor risk att helgen påverkas av utomstående omständgheter. Ett vulkanutbrott hotar helgens F1-lopp i Mexiko. Vulkanen Popocatepetl, som ligger ungefär tio mil från Mexico City, sprutar upp aska i skyn. Nu kan ett stort askmoln hota helgens tävlande.
•••
Valtteri Bottas kritiserar sitt team. Han anser att Williams har haft för dåliga depåstopp.
– Vi har problem att få av hjulmuttrarna, säger han till Crash.net.
I Sotji stod Williams båda förare Bottas och Felipe Massa en sekund längre i depån än Ferrari, som är ett av teamets tuffaste konkurrenter.
– Killarna jobbar hårt med att förbättra det, men den utrustningen som de har gör att de inte kan göra ett bättre jobb än så.

•••
Här har ni Pirellis tankar inför comebacken i Mexiko:

För första gången på 23 år återkommer F1 till Mexiko och en ombyggd version av Autodromo Hermanos Rodriguez i Mexico City. Banan byggdes 1962 i en park och det är inte enda likheten med italienska Monza, även här rör det sig om en anläggning med högfartsrakor och snabba kurvor som påminner om Pirellis hemmabana utanför Milano. För helgens första Mexikos Grand Prix i modern tid har Pirelli nominerat sina F1-däck P Zero i gummiblandningarna medium/vit och mjuk/gul.

Autodromo Hermanos Rodriguez har byggts om rejält men ändå behållit karaktären från originalet. Utan att ha tillgång till några data från banan har det italienska däckföretaget fått lita till datasimuleringar som förberedelse inför racet och därefter bestämt vilka gummiblandningar som är mest passande.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är väldigt spännande för oss att komma till Mexiko och en helt ny bana som samtidigt är full av traditioner. Nomineringen av gummiblandningar för en ny anläggning har sina utmaningar, men datasimuleringarna – ett av de viktigaste tillväxtområdena inom F1-teknologin på senaste tiden – är mycket exakta nu. Det är dock oundvikligt att vi lutar mot ett mer konservativt val så här första året på en ny bana. Vi siktar som vanligt på två depåstopp under Mexikos Grand Prix, men det ostadiga vädret som påverkar stora delar av Nordamerika under kommande vecka kommer förstås påverka. Banan är designad med tanke på omkörningar och detta tillsammans med olika strategival som visar sig först under de mycket viktiga fria träningarna under fredagen, gör att vi har stora möjligheter till ett underhållande race som ger förarna möjlighet att köra upp sig genom fältet.”

Största utmaningarna för däcken
Den mest kända kurvan är den långa snabba högern Peraltada – sista kurvan innan depårakan – som av säkerhetsskäl bara finns kvar till hälften jämfört med originalet. Första delen av denna kurva har ersatts av en teknisk stadionsektion som påminner om Hockenheim.

Banan är högst belägen av alla F1-banor i år, något som påverkar både aerodynamik – eftersom man måste använda mer vinge för att få samma effekt i den tunnare luften – och toppfart, bilarnas turbomotorer väntas ge hastigheter över 330 km/h på den 1,3 km långa raksträckan.

Extremt väder påverkar just nu stora delar av Nordamerika och väderutsikterna är osäkra för de kommande dagarna. Det finns stor risk för dåligt väder i spåren av orkanen Patricia.

Förra årets strategier och hur racet vanns
Förra gången ett GP kördes här var på den gamla banan 1992, något som gör denna punkt ganska ointressant. Det kan dock nämnas att senast en bil med Pirellidäck vann på Autodromo Hermanos Rodriguez var 1986 med Gerhard Berger i en Benetton, och den gången gällde noll depåstopp! Det var första segern för både Berger och Benetton – ett team som idag lever vidare i dagens Lotus F1 Team.

Väntad varvtidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: Uppskattad till 1,3 sekunder.
•••
Första träningen startar kl 17.00 i eftermiddag.
När det gäller kval och race är det kl 20.00 som gäller. Fler tider och mer fakta får du om du kikar in på gårdagens inlägg.

Sida 206 av 390