Verstappen fortsätter

av Anna Andersson

F1-loppet på Spa kan vi lägga åt handlingarna. Det är dags att kika framåt mot Monza och Italiens GP. Här är ett första utkast från Pirelli, en närmare genomgång av däcksituationen får ni som vanligt på torsdag eftermiddag eller fredag förmiddag. Håll utkik!

•••
Personligen ser jag alltid fram emot racet på Monza. Det är en bana där du kan känna motorsportens historia i luften, jag får gåshud bara jag kliver in i den kungliga parken. Jag skrev en text om det förra året.
Även Marcus Ericsson ser fram emot helgen, Ferrari levererade en ny motor till loppet på Spa för två veckor sedan och Ericsson tog poäng.
– Tävlingshelgen på Monza, med alla tifos och med kärleken till F1 är en mycket speciell helg, säger Ericsson.
– Det är alltid en speciell atmosfär, italienarna älskar motorsport. Banan är dessutom den snabbaste i kalendern och jag ser fram emot att se vilken fart som vår uppdaterade motor kan nå upp till på rakorna. Det viktiga blir att hitta en kompromiss när vi ska hitta inställningarna på bilen. Man behöver hög fart på rakorna, men också en väldigt stabil bil i chikanerna.
•••
Pirelli har avslutat undersökningen av Sebastian Vettels däck, det som exploderade på Spa, och resultatet meddelar man på Monza.
•••
Nico Rosberg har blivit pappa, till en dotter. Det återstår att se om det gör honom kvickare på banan och om han kan hota Lewis Hamilton i kampen om VM-titeln. Nu skiljer det 28 poäng och en seger ger 25 poäng.
•••
Enligt Jos Verstappen ska hans son Max köra F1 för Toro Rosso även 2016. Nico Hülkenberg har däremot redan förlängt med Force India och stannar fram till och med 2017.
•••
Sedan sägs Renault ha köpt Lotus och kommer tillbaka som fabriksteam till F1 nästa år.

Lill-Lövis: Därför är däcksituationen i F1 helt sjuk

av Anna Andersson

Återigen lämnar jag över tangenterna till Stefan ”Lill-Lövis Johansson”. Här är hans syn på racet i Belgien och på titelfajten. Dessutom berättarhan om varför han vill ha tillbaka däckkriget i F1.

Sebastian Vettel och Ferrari hade en djärv strategi. De var på väg mot pallen och många viktiga poäng. Då exploderade däcket.
Hela däcksituationen inom F1 är helt sjuk om du frågar mig. Det skulle inte vara svårt alls för Pirelli göra ett däck som håller ett helt lopp med ungefär samma prestanda genom hela loppet, men de har fått ett mandat att göra ett däck som inte klarar av att köra ett helt race. Detta är gjort mestadels för att göra loppen mer intressanta. Tanken var väl ungefär att racingen skulle bli mer intressant om inte däcken varade mer än ett antal varv och alla var därför tvingade att göra 2 eller 3 däcksbyten. I min värld är det märkligt. Här spenderar teamen 500 miljoner dollars per år för att göra bilen snabbare, men sedan blir de tvungna att köra på ett däck som, ursäkta språket, är ett rent jävla skitdäck som bara har prestanda i kanske 10 varv och sen är förarna tvingade att sitta i cruise fart tills det är dags att komma in och stoppa på ett nytt set. Inte konstigt att förarna är frustrerade och saknar dom dagarna när dom körde maximalt under hela loppet. Som allt annat dom försöka göra genom att introducera konstgjorda regler (DRS, etc), den ekvationen fungerar inte.

På Le Mans kan de köra fyra stints med samma däck med en bil som har lika mycket eller kanske ännu mer downforce än F1, väger 50% mer och den har mellan 1000 och 1100 hästkrafter ( även om det är fyrhjulsdrift och inte bara två hjul), men den har också betydligt högre toppfarter än F1 och det går hur bra som helst, så visst sjutton måste man kunna göra det på en bil som väger 600 kg? Det är löjligt som det är i dag. Jag tror att det bästa för F1 vore ett nytt däckskrig, med flera fabrikanter som kämpar mot varandra och som försöker göra det absolut bästa däcket de kan göra. Och varför inte ett däckskrig när dom redan har motor fabrikanter och biltillverkar som krigar mot varandra.

Det är inget fel på Pirelli som gör däcken, utan felet är reglerna och det mandat som FIA har gett dem att göra däck som kräver fler depåstopp för att olika strategier ska göra racen mer spännande. Oavsett leverantör, Michelin, Goodyear eller Pirelli, kan göra bättre däck hur enkelt som helst. De kan göra däck som håller ett helt lopp så förarna sedan får väga möjligheten att byta däck och köra två sekunder snabbare mot att hoppa över ett depåstopp och använda samma däck hela loppet. Så var det när jag körde. Då hade man alltid dialog med sina däckstekniker, han hade all information vad som däcken klarade av, slitage, temperatur spridning över hela ytan på däcken och alla annan information som hjälpte till att göra beslut och vi kunde tillsammans diskutera fram den bästa strategin. För att jag skulle kunna köra ett helt lopp utan att stanna brukade jag ofta försöka göra två eller tre “heat cycles”, vilket innebar att man körde tre till fyra varv med ett set under det första träningspasset för att värma upp däcken lite utan att stressa dem och sedan ställde jag undan dem för att kallna. Nästa pass gjorde jag exakt samma sak och sedan ställde jag undan dem till racet. Då hade de liksom blivit lite, lite hårdare och hade mer motstånd jämfört med ett helt nytt set däck. Man förlorade kanske 3-4 tiondelar dom första varven men sen höll dom sig otroligt jämna under hela loppet. I några fall var det bara väven kvar dom sista varven, allt gummi var bortslitet men det trots det gick det att komma i mål. Det var alltid väldigt viktig fråga inför valet av strategi för det viktigaste av allt i slutändan var dina racedäck, däcken påverkar prestandan på bilen mer än något annat. Det är ganska ironiskt, med tanke på hur mycket pengar som spenderas på chassi och motor sidan för att hitta en halv sekund, och ibland ännu mindre, när du sen kan bulta på ett nytt set däck och åka 2 sekunder fortare, till en konstnad av några tusen dollar!

Enligt min uppfattning gjorde Ferrari helt rätt, ett varv till så hade det fungerat. Självklart kan jag förstå Vettel, självklart blir man blir förbannad och frustrerad. Det hade jag också varit. Han gjorde ju helt rätt, ur hans synvinkel gjorde han ett perfekt lopp, perfekt strategi och gjorde allt helt rätt och var på väg till pallen trots en dålig startposition . Det var enda sättet han hade chans att få en pallplats.
Det är varken Vettels eller Ferraris fel att Pirelli tvingas göra ett skitdäck, de är tillsagda att göra ett dåligt däck och att det sedan ska explodera om man kör tre varv mer än vad tillverkaren har rekommenderat det är helt galet. Det enda som ska hända med ett däck är att det ska förlora prestandan, det ska inte vara livsfarligt.
Jag är helt för ett nytt däckskrig, framförallt eftersom ekonomin ser ut som den gör med färre och färre sponsorer, biltillverkarna lägger in mer och mer pengar och där finns en marknad för däcktillverkarna också. De har pengar och där finns möjligheter, kan olika däckföretag ställa upp och dessutom stötta teamen med lite pengar, med däck och tester så är det positivt för hela sporten. Vi skulle få bättre race utan att det kostar ännu mer pengar.

Men av någon anledning verkar den lösningen var för enkel för F1, där ska allt vara så komplicerat hela tiden. Istället för att man låter tre däcktillverkare göra däck så att bilarna går fem-sex sekunder snabbare per varv så pratar man om groundeffekt och sådana saker som kostar ytterligare flera hundra miljoner att utveckla och det ska stall som knappt överlever i dagsläget betala?
Hur ska det gå ihop?
Jag förstår inte det. Gör du?
•••
Att Lewis Hamilton vann på Spa var väl ingen överraskning direkt. Rent tävlingsmässigt så tror jag inte att Nico Rosberg har någon större chans. Lewis är i toppform och den enda chansen Rosberg har är om han kvalar ut honom eller gör en bättre start. Det är ju så att den som är till första sväng vinner loppet, eller har i alla fall en 95 procentig chans at göra det om nu ingenting går fel. Så enkelt är det. Dels är det logiskt och dels är det ett beslutet som har tagits från teamets sida, i alla fall enligt det som jag har hört från mina källor. Först in i första sväng har fördelen och vinner.
Frågar du mig så känns det som om Hamilton har en mental fördel också och det är helt naturligt. Han har greppet om det, men Rosberg som måste slå honom måste hitta rätt. Så är det alltid för den som jagar, oavsett om man jagar en teamkollega eller inte så tänker man på miljoner olika saker som man kan förändra. Kanske gör man en ändring på inställningarna och tror att det ska vara den magiska lösningen, men ofta blir det fel och man går lite över vilket gör att man går bakåt istället för att få det lilla, lilla övertaget . Inom racingen lever man alltid på hoppet, nästa inställning blir den magiska, nästa sponsorförhandling den magiska. Så är det bara.

Vi hörs igen framöver

Stefan

Intern kritik mot stjärnan

av Anna Andersson

Romain Grosjean stod på prispallen i Belgien, men det är tuffa tider för Lotus F1-team.
Efter loppet på Spa beslag togs teamets utrustning , vilket även inkluderar bilarna efter ett domstolsbeslut och den tidigare testföraren Charles Pic har stämt stallet på 750 000 euro. Renault sägs vara intresserade av att köpa tillbaka teamet och återkomma som fabriksteam i F1, men inget beslut är fattat.
– Vi arbetar tillsammans med teamägare Gerhard Lopez varje dag för att hitta en lösning, säger biträdande stallchef Federico Gastaldi enligt The Telegraph.
Renault däremot gör sig ingen brådska och enligt ryktet diskuterar den franska biltillverkaren även framtiden med Force India.
– Vi analyserar situationen. Vi har skjutit fram beslutet något, säger den tidigare F1-mästaren Alain Prost, som numera är rådgivare åt Renault till franska Canal Plus.
– Vi ska avsluta ärendet i september. Jag anser att situationen förändras varje minut just ni och därför kan jag inte säga någonting, även om jag vet vissa saker.

•••
Här är Pirellis sammanfattning av helgen (klicka på den så får du upp den stort på skärmen):

11-Belgian-Race1-1k-EN

•••
Nico Rosberg missade starten på Spa, nu får han kritik från sin chef:
– Han måste göra hälften av jobbet i kvalet. Det är det som avgör om han tar ledningen eller inte, säger Toto Wolff enligt motorsportmagazin.
Nu skiljer det 28 poäng mellan Rosberg och teamkollegan Hamilton som leder VM, det är inte mer än en seger och tre poäng – men Hamilton har varit klart starkast i kvalen i år. Han har nu tagit sex pole positions i rad.
– Lewis verkar ha flyt, men det är intressant, säger Wolff.
– Förra året diskuterade man det faktum att Nico var snabbast i kvalen, men Lewis tog poängen i loppet. I år har Lewis satt ett imponerande rekord. Som jag säger, han har flyt just nu. Han har kommit till en mycket viktig punkt i sitt liv och klarar av att prestera när det krävs och det är rekord. Han har 10-1 på Rosberg.

•••
Justin Wilson avled i natt av de skador som han drabbades av sedan han träffats av en delar från en annan bil under Indycar loppet i helgen. Det är otroligt tragiskt och sorgligt. Wilson körde F1 för Minadri och Toro Rosso har lämnat ett uttalande:

STATEMENT FROM SCUDERIA TORO ROSSO
Everyone at Scuderia Toro Rosso is shocked at the news of the passing of Justin Wilson.
Franz Tost: The Englishman’s Formula 1 career started in 2003, here in Faenza with the Minardi Team. Therefore many of our Scuderia Toro Rosso team members worked with Justin back then, and remember him as a friendly, gentle person and talented true racer. Its a very sad day.
On behalf of the entire team, I offer our sincerest condolences to his family and friends at this difficult time.

Marcus Ericsson:

Daniel Ricciardo:

•••

– Dina däck är livsfarliga!

av Anna Andersson

Irritationen efter punkteringen i går vill inte lägga sig. Sebastian Vettel var så förbannad efter loppet i går att han hoppade över det obligatoriska pressmötet i Ferraris motorhome och han skällde rejält på Pirellis chef Paul Hembrey.
Enligt Bild jagade han efter däckchefen och skrek:
– Dina däck är helt livsfarliga.
Till RTL bet han sig i tungan innan han sa:
– Jag måste verkligen passa på vad jag säger just nu. Hade det hänt 200 meter tidigare hade jag kört in i muren vid Eau Rouge med 300 knyck. Det är en usel kvalitet på däcken, sa Vettel som säger han att känner sig lurad av Pirelli.
– Detta har pågått i flera år, jag vet inte vad vi väntar på. Enligt Pirelli ska däcken hålla i 40 varv och vi hade inte ens kört 30. Det får bara inte hända.
Även Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene var förbannad och försvarade sin strategi som bara innehöll ett depåstopp, medan de andra teamen valde att byta däck minst två gånger:
– Vi har en ingenjör från Pirelli, det har varje team. Vad tror du att han gör? Han är inte där för att köpa tuggummi. Han varnade oss inte, jag kan visa papprena för er. Även om vår strategi är aggressiv så är vi inte så dumma och galna att vi vill utsätta våra förare för några risker.
Pirellis chef Hembery svarar att han kan förstå Vettels ”känslomässiga utbrott”.
– Han tappade en pallplats på det näst sista varvet och jag utgår ifrån att vi kommer att prata om det igen.
Denna diskussion lär fortsätta inför loppet på Monza om två veckor.
•••
Från plats 18 i starten till plats åtta i racet var inte tillräckligt för Max Verstappen. Han fortsatte hemma i sin egenkonstruerade simulator:

•••
Den tidigare stallägaren Guy Ligier har avlidit. Han inledde sin karriär som rugbyspelare och han spelade för det franska landslaget. Sedan bytte han till motorsporten och mellan 1966 och 1967 körde han tolv F1-lopp, sedan kom han tillbaka till F1 som teamägare. Förare som Jacques Laffite, Jacky Ickx, Martin Brundle, Thierry Boutsen och Stefan Johansson körde för Ligier mellan 1976 och 1996. Totalt vann teamet nio lopp, det senaste 1996 när Oliver Panis vann Monacos GP – ett lopp där bara tre bilar tog sig i mål. 1997 tog Alain Prost över stallet som döptes om till Ptost Grand Prix och det lämnade F1 efter 2001.
Guy Ligier blev 85 år gammal.
•••
En F1-värld er för ännu en skadad racerförare. Den tidigare F1-föraren Justin Wilson har livshotande skador sedan han träffats av delar från en annan bil under säsongens näst sista IndyCar-lopp.

Även Jenson Button har yttrat sig:

Och Marcus Ericsson

•••

Hamilton mot titeln?

av Anna Andersson

I dag var det första gången i år som förarna var tvungna att sköta starten helt själva. Nico Rosberg tyckte att det var en lysande idé efter kvalet i går, frågan är om han är lika säker nu. Tysken föll ner till plats fem i starten, samtidigt som hans teamkollega Lewis Hamilton tog starten. Där avgjordes loppet.
Mercedes är ruggigt överlägsna i år och Hamilton har ett starkt grepp om Rosberg, tyskens chanser att vinna VM-titeln minskar mer och mer för varje lopp och just nu känns den minimal. Hamilton visar en enorm styrka, han har sex poles i rad (en serie som ingen har klarat av sedan Michael Schuamcher gjorde det 2000-2001) och han har tio poles på elva försök i år – vilket betyder att Hamilton också har 10-1 i teamduellen mot Rosberg. Han har helt enkelt Rosberg i ett skruvstäd.
Kan tysken vända det?
Jag tror inte det.
Vad tror du?
Det skiljer 28 poäng mellan Hamilton och Rosberg – och en seger är värd 25 poäng…..
•••
Vilken framgång för Lotus! En pallplats för Romain Grosjean, det var hans första pallplats sedan USA:s GP 2013.
•••
Ferrari chansade med en lång sista stint, men Sebastian Vettel klarade bara 28:a av de 29 varven som återstod. Han drabbades av en punktering på höger bakdäck på det 42:a av 43 varv och tvingades in i depå. Där försvann många viktiga poäng och han var 12:a i mål.
Det var däremot tur för Marcus Ericsson som hade plats elva när Vettels däck gick sönder och körde i mål som tia och tog ännu en VM-poäng, hans sjunde. Svensken kontrollerade sin teamkollega hela helgen och precis som han själv har sagt så många gånger så gäller det att ta vara på de chanser man får – och det gjorde han.
En liten poäng, men den kan vara viktig i slutändan. Både för honom själv och för teamet. Dessutom är det kul att se att Ericsson har vänt trenden. Han har slagit sin teamkollega de senaste racen, han känns beslutsam och koncentrerad och det bidrar förhoppningsvis till att det blir en positiv svensk höst.
Om du missat det så hittar du det exklusiva reportaget med Marcus Ericsson inför omstarten här.

Han berättar om vilka misstag han gjort i år, vad han har lärt sig och vad han måste förbättra nu under hösten.
Sauber kom med en ny motoruppdatering till helgen, men till tävlingen i Singapore kommer ett helt nytt aerodynamikpaket. Detta är enligt Felipe Nasr grunden för bilen som ska lanseras 2016.
– Där börjar vi utveckla bilen för 2016, jag har sett konceptet för bilen 2016 och det ser ännu mer lovande ut än det vi har i år. Singapore är det första steget och det visar om vi är på rätt väg eller inte. Jag har ett stort förtroende för teamet och tror inte att det är något misstag, säger Nasr enligt motorsporttotal.
– Vi beslöt oss för att skjuta fram vårt program när vi kom till Kina med en framvinge som inte alls uppfyllde de förväntningar som vi hade. Med andra ord så stannade vi programmet bara på grund av den missen i Kina. Vi ska få något bättre i Singapore och det kommer att hjälpa oss framåt.
•••
Det var många fajter på banan, men ingen av dem handlade om segern och det tycker jag är trist. Visst är det kul att se dueller på banan, men i en drömvärld hade det varit kamp om både plats ett och två också.
•••
Williams gjorde en rejäl miss på elfte varvet när Valtteri Bottas skulle byta däck. Man satte på tre mjuka däck och ett hårt, en dundertabbe av teamet och finländaren bestraffades av tävlingsledaren.

Vill du läsa mer om loppet gör du här:

•••
Mercedes vill se sin juniorförare Pascal Wehrlein i F1 nästa år. I år kör han DTM och teamet vill hjälpa honom till en plats i F1 redan nästa år, gissa att det blir en deal med Force India som köper motorer från Mercedes. Hittills har Wehrlein fått testa för teamet.
– Vi känner honom naturligtvis bra eftersom han kör DTM för oss, men när vi satte honom i en Force India under testerna så var de rätt imponerade av honom, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.

•••
Det ryktas om att Red Bull och Renault kommer att avsluta sitt samarbete kring motorer redan 2015. I tysk media har det snackats om att Mercedes funderar över möjligheten att sälja motorer till Red Bull.
•••
Nästa deltävling avgörs på Monza om två veckor. Det är en av mina favoritlopp under säsongen. Jag älskar helt enkelt stämningen i den kungliga parken som verkligen andas historia. Det känns i varje fiber av din kropp, har du aldrig varit där?
Åk.
Jag lovar att du inte blir besviken.

Hamilton – och de nya reglerna

av Anna Andersson

F1-säsongen är igång igen och läget är ungefär som det var när säsongen upphörde. Mercedes behåller greppet om VM-bucklan. Lewis Hamilton var snabbast i kvalet, det var hans tionde pole position på elva race, medan Nico Rosberg satsade för mycket och var tvåa.
– Jag hade problem under den tredje träningen och fick ändra inställningarna till kvalet och då fick jag till balansen i bilen, men Lewis var helt enkelt för snabb. Jag kunde inte konkurrera i dag, säger Rosberg efter kvalet.
– Även om jag är besviken så ser jag fram emot morgondagen där det är nya regler och vi måste göra allt själva under starten och det skapar helt nya möjligheter. Dessutom går det att köra om bra fram mot kurva fem, så det finns bra möjligheter.
Bakom de båda var det spännande, Williams Valtteri Bottas, som haft en tung helg fram till kvalet körde in som trea och Lotus Romain Grosjean överraskade med plats fyra (han har startar dock från plats nio).
Vill du läsa mer om kvalet läser du det här:

•••
Lotus tog sig vidare till Q3 med båda bilarna. Det gjorde Williams också, det var det knappast många som tippade efter gårdagens träningar.
•••
Marcus Ericsson startar från plats 13 i morgon. Han gjorde en enormt bra insats i Q1 och körde på ungefär samma tid i Q2 som var enormt jämn. Det var skilde bara ett par tiondelar mellan plats tre och plats elva.
•••
Vilken otrolig otur för Kimi Räikkönen. Hans bil slutade plötsligt fungera, ljudet den gav i från sig var inget vidare och han blev stående under Q2 vilket gjorde att det blev en paus under passet. Här kan du se se honom berätta om hur man ska köra för att lyskas bra på Spa:

•••
Följande förare slogs ut i Q1: Felipe Nasr (Sauber), Jenson Button (McLaren), Fernando Alonso (McLaren), Will Stevens (Manor-Marussia) och Roberto Merhi (Manor-Marussia). Snyggt av Marcus Ericsson att återigen slå sin teamkollega i kvalet, något som ger honom fördelar under loppet när det gäller strategi och säkerhetsbil. Både Jenson Button och Fernando Alonso har bytt delar till motorerna och kommer därför att starta sist i loppet, medan Manor-Marussias båda förare flyttar fram.
McLaren har haft en katastrofal säsong, sämre än den värsta mardrömmen. Teamet har valt att testa nya motorer här och hoppas på att lära sig så mycket man kan inför framtiden.
– Vi vet att vi inte kan konkurrera här och vi visste redan från början att det skulle bli tufft, säger Fernando Alonso till Viasat.
– Det blir otroligt viktigt att komma i mål i morgon så att vi kan ta med oss erfarenheter framöver, men vi kommer att kämpa långt ner i fältet.
Han påpekar att det kommer att bli tufft på Monza också eftersom det också är en höghastighetsbana, men därefter så hoppas han på att McLaren kan lyckas kämpa om poäng på banorna framöver.
•••
Även Max Verstappen, Toro Rosso, har en bestraffning med sig till startuppställningen. Han flyttas ner tio platser. Det har Lotus Romain Grosjean också, men han flyttas bara tillbaka fem placeringar.

Här har du kvalresultatet:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m47.197s –
2 Nico Rosberg Mercedes 1m47.655s 0.458s
3 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m48.537s 1.340s
4 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m48.561s 1.364s
5 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m48.599s 1.402s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m48.639s 1.442s
7 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m48.685s 1.488s
8 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m48.754s 1.557s
9 Sebastian Vettel Ferrari 1m48.825s 1.628s
10 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m49.771s 2.574s
11 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m49.121s –
12 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m49.228s –
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m49.586s –
14 Kimi Räikkonen Ferrari – –
15 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m49.952s –
16 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m52.948s –
17 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m53.099s –
18 Max Verstappen Toro Rosso/Renault – –
19 Jenson Button McLaren/Honda 1m50.978s –
20 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m51.420s –

Här har du startuppställningen:

1 44 L. Hamilton Mercedes
2 6 N. Rosberg Mercedes
3 77 V. Bottas Williams
4 11 S. Perez Force India
5 3 D. Ricciardo Red Bull
6 19 F. Massa Williams
7 13 P. Maldonado Lotus
8 5 S. Vettel Ferrari
9 8 R. Grosjean Lotus
10 55 C. Sainz Toro Rosso
11 27 N. Hülkenberg Force India
12 26 D. Kwjat Red Bull
13 9 M. Ericsson Sauber
14 7 K. Räikkönen Ferrari
15 12 F. Nasr Sauber
16 28 W. Stevens Manor-Marussia
17 98 R. Merhi Manor-Marussia
18 33 M. Verstappen Toro Rosso
19 22 J. Button McLaren
20 14 F. Alonso McLaren

•••
Det finns risk för regn i morgon, så det kan bli ett spännande lopp.
•••
Det kommer en ny regeländring till helgens lopp i Belgien. Nu måste föraren klara sig själv i starten, det är inte längre tillåtet för teamet i depån att hjälpa till. Man har gjort förändringen eftersom man hoppas att starterna ska bli mer spännande och ansvaret ska ligga på föraren.
Vad det betyder förklarar Ferraris tekniske direktör James Allison på ett bra sätt för motorsporttotal.
Jag har översatt det åt er.
– Det finns ett visst grepp på banan, däcken har ett grepp och banan ett annan och som förare vill du komma så nära den perfekta kombinationen som möjligt och man vill inte ha för mycket och inte heller för lite, säger han.
– Om du är riktigt talangfull så kanske du kan hitta det speciella perfekta greppet själv och själv känna exakt var den gränsen ligger. Du kan släppa kopplingen och har en perfekt start, precis när varvtalet ligger rätt. Däcken slirar inte och varvtalet är inte heller för lite.
En F1-bil har ingen pedal för kopplingen, utan två spakar på ratten och de två avgör starten.
– Den ena trycker föraren igenom för att öppna kopplingen, men den andra trycker han bara lite på för att hitta rätt, säger Alison.
– Vi ingenjörer ställer in den för att kunna nå den där perfekta starten och när lamporna är släckta släpper föraren den första spaken och kopplingen sluter då kring den punkt som den andra spaken är inställd på och bilen kör iväg, men nu kastas det o eftersom vi inte längre får anpassa den andra spaken och vi får inte heller ge föraren råd.
Tidigare har föraren fått besked om var den andra spaken ska stå, om han under uppvärmningsvarvet känner att det inte stämmer så kunde ingenjörerna hjälpa honom att korrigera det misstaget, men nu är det förbjudet. Föraren måste själv ta det ansvaret.
– Uppvärmningen och starten sköter nu föraren själv. Om han anser att kopplingen inte ligger rätt så måste han ändra det själv. Vi kan bara sitta i garaget och säga till oss själva ”Nej, gör det inte”, men vi har ingen möjlighet att hindra honom från att ta fel beslut.
Så från och med att föraren har satt sig i bilen så är det han själv som bestämmer, helt utan hjälp.

Vad tycker ni om den förändringen?

•••
Sebastian Vettel ger inte upp drömmen om en VM-titel med Ferrari 2015, veän om kvalet var tungt på Spa. Den texten och veckans motorlista med de senaste nytt från andra racingserier, läser du här:

•••
För övrigt meddelar Pirelli att man har undersökt det däck som exploderade för Nico Rosberg under gårdagen, men att man inte hittar något fel på det.
•••
Vill du ha motornyheterna direkt i ditt flöde? Gilla Sportbladet Motor på Facebook.

Första passet – Saubers förhoppningar

av Anna Andersson

I förmiddags inleddes tävlingshelgen i Belgien med det första träningspasset. Sauber hade stora förhoppningar på den nya motoruppdateringen som enligt Felipe Nasr ska ge fyra tiondelar per varv, men på det första passet var Nasr 13:e man och Ericsson 16:e. Snabbast var Mercedes Nico Rosberg före teamkollegan Lewis Hamilton, de båda som körde var med om en rejäl krasch i Les Combes under loppet förra året. I höger-vänsterkombinationen vidrörde bilarna varandra och Rosbergs framvinge skar upp Hamiltons bakdäck och de två förarna som fram till dess var vänner – i alla fall utåt – blev bittra fiender.
Efter flera samtal rensades luften och Hamilton vann VM. NU är vi tillbaka i Belgien och det är återigen en kamp mellan Rosberg och Hamilton.
– Jag gjorde ett misstag, det skulle jag inte göra i dag, säger Rosberg nu och mellan dem båda råder en vapenvila. Hamilton har 21 poäng ner till Rosberg som är VM-tvåa och 42 till Sebastian Vettel som är trea.
Här är i alla fall resultatet från den första träningen:
1. Rosberg 1.51.082s
2. Hamilton 1.51.324s
3. Ricciardo 1.51.373s
4. Räikkonen 1.51.478s
5. Vettel 1.51.866s
6. Kvyat 1.51.960s
7. Verstappen 1.52.158s
8. Sainz 1.52.421s
9. Perez 1.52.423s
10. Bottas 1.52.511s
11. Maldonado 1.52,539
12. Hülkenberg 1.52,614
13. Nasr 1.52,640
14. Massa 1.52,614
15. Alonso 1.53,416
16. Ericsson 1.53,502
17. Palmer 1.53,799
18. Button 1.54,225
19. Stevens 1.55,501
20. Merhi 1.56,086
Flest varv k körde Max Verstappen, 27 och Pastor Maldonado, Lotus kraschade vilket gjorde att passet avbröts en stund.
Under det andra passet for Marcus Ericsson av banan och kraschade in i däckbarriären, men han är okej.

Här är resultatet från pass 2:

•••
Här är Pirellis tankar när det gäller däckstrategin inför Belgiens GP:

Andra halvan av årets formel 1-säsong drar igång nu i helgen på en av världens mest klassiska banor: Spa-Francorchamps med ett sju km långt varv, höga hastigheter, svepande höjdskillnader, snabba kurvor och ostadigt väder. För att klara av alla dessa utmaningar behövs däck med allroundegenskaper, därför har Pirelli valt P Zero i gummiblandningarna medium/vit och mjuk/gul, den kombination som också använts i flest GP:n så här långt under året. Regndäcken Cinturato intermediate och full wets kommer förmodligen också användas någon gång under helgen på Spa med tanke på regionens väderförhållanden.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi använder samma däckkombination som i Ungerns GP på Hungaroring – en tävling som blev säsongens mest spännande – men de två banorna är annars en total kontrast. I Ungern är banan knixig med många långsamma kurvor, Spa har en öppen layout med mycket fullfartskörning, något som gör den till en favorit bland förarna.

Däcken utsätts för höga påfrestningar med krafter som påverkar från olika riktningar, men lufttemperaturerna brukar vara relativt låga, så kombinationen mjuk/medium är den bästa kompromissen mellan prestanda och hållbarhet. I Belgiens Grand Prix kan det mesta hända och risken för säkerhetsbilssituationer och ostadigt väder är hög.

Däckstrategierna är alltså mycket viktiga, liksom varje teams förmåga att i varje ögonblick läsa av racet och reagera snabbt på möjligheter som dyker upp. 24-timmarsracet för sportvagnar som kördes här nyligen – Pirellis största tävling under året – visade upp otaliga ledarbyten, liksom mängder av incidenter och säkerhetsbilar under första hälften av tävlingen. Detta bevisar bara vilken spektakulär och oförutsägbar show den här fantastiska banan kan bjuda på.”

Största utmaningarna för däcken
Att kunna hantera de stora energimängder som går genom däcken är en av nycklarna till framgång på Spa. Påfrestningarna uppstår inte bara genom kurvtagning, inbromsningar och accelerationer utan också av de krafter som genereras genom de stora höjdskillnaderna på banan, till exempel i den berömda sektionen från Eau Rouge upp till Raidillon där däckets stomme och skuldra utsätts för 1G i kompressionen.

Största svårigheten med det ostadiga vädret på Spa är att väglaget kan variera runt banan under ett enda varv. Detta gör det svårt att göra rätt däckval när regnet kommer, en sektion kan vara blöt medan en annan samtidigt är hundra procent torr. Avrinningen är också ett problem, förarna överraskas lätt av små bäckar av vatten som rinner tvärs över banan.

Mediumdäcket fungerar som bäst i lägre arbetstemperatur och ger optimal prestanda även i kyligare väder, något som ofta är fallet på Spa-Francorchamps. Det mjuka däcket är å andra sidan konstruerat för att vara som bäst när det är varmt, med en högre arbetstemperatur.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Daniel Ricciardo vann sitt andra race för Red Bull – och den tredje i sin karriär – med en start från femte startruta följd av en tvåstoppstrategi i den 44 varv långa tävlingen. Han gjorde två stints på det mjuka däcket och en avslutande på medium, med depåstopp på varv 11 och 26. Australiensaren satte också racets snabbaste tid under det sista varvet, på medium-gummiblandningen, något som understryker hållbarheten hos däcket även över en lång stint.

Väntad varvtidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: 1,8 – 2,0 sekunder/varv.

•••
McLaren sätter in nya delar till sina motorer i helgen. Det betyder att både Jenson Button och Fernando Alonso åker på ett straff och flyttas tillbaka i startuppställningen. Button flyttas tillbaka fem platser eftersom detta inte är hans första bestraffning, Alonso åker däremot tillbaka tio platser i startuppställnigne eftersom det är hans första bestraffning.
För övrigt sa Fernando Alonso till journalisterna på Spa att han faktiskt borde ha lämnat Ferrari tidigare än vad han gjorde.

Klassiska Spa – se tidernas snyggaste omkörning

av Anna Andersson

Välkomna till Belgien och Spa, en klassisk bana som brukar kallas för Michael Schumachers vardagsrum, det var där den tidigare mästaren debuterade, vann sitt första lopp och också körde sitt 300 GP. De var också där som en av F1-historiens fräckaste omkörningar gjordes – men det var Schumacher som blev omkörd.
Ni minns väl Mika Häkkinens fantastiska passering år 2000?

Här kan du se Mika Häkkinen berätta om situationen:

Här ser du Schumachers kommentar efteråt:

Tiderna som gäller under Belgiens GP:
Fredag:
Träning 1 kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag:
Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Race kl 14.00
Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Debut: 1950, 47 GP-lopp har avgjorts här.
Längd: 7004 m (44 varv)
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Däck: Soft/medium.
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Toppfart 2014: 314,1 km/tim.
Däckslitage: Högt.
Avstånd till första kurvan: 160 m.
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som flest bilar valde.
Lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 6 ( totalt var säkerhetsbilen ute på banan nio gånger).
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 15.
Topp 8 i kvalet 2014:

1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Kevin Magnussen, McLaren
8. Kimi Räikkönen, Ferrari

Topp 8 i racet 2014:
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Sebastian Vettel, Red Bull
6. Jenson Button, McLaren
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Sergio Perez, Force India
17. Marcus Ericsson, Caterham.

Segrare de senaste fem åren:
2014: Daniel Ricciardo, Red Bull
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Jenson Button, McLaren
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Lewis Hamilton, McLaren

Flest segrar: Michael Schumacher, 6.
Ayrton Senna, 5
•••
Väderprognosen inför helgens lopp i Belgien talar om uppehåll och värme under fredag och lördag, men det finns en risk för regn under söndagen. Ett lågtryck med regnskurar och åska väntas dra in över östra Belgien under söndagen och risken för regn ökar under dagen från tio till 50 procent, men det är ännu inte säkert om himlens portar öppnar sig under eller efter loppet.
•••
Det är en ny regel att ta hänsyn till i Belgien, en förare får inte längre fjärrstyras från depåmuren.
Detta är de radiomeddelanden som är tillåtna från och med nu:
• Hänvisning till kritiska problem på bilen (trasiga däck eller dylikt)
•Om konkurrenten har problem med bilen
•Att bli inkallad i depå för att reparera bilen eller parkera den
•Information från tävlingsledningen om gula eller röda flaggor eller om starten avbryts.
•Om det är olja på banan eller bildelar i någon speciell kurva
•En hänvisning för att föraren ska byta position med en annan förare
•Bekräftelse på att man hört förarens meddelande
•Detaljer kring varv- eller sektortider
•Information om avstånd till en konkurrent under träning eller race
•Uppmuntrande information som push hard, push now, du kör nu mot xx eller yy
•Varna för trafik under loppet eller träningen
•Hänvisning om avstånd till bilarna under kvalet så att föraren kan tajma ett varv med mindre trafik på banan
•Vilka däck som ska användas vid nästa stopp
•Information om hur många varv en konkurrent har kört på ett visst set däck
•Konkurrentens däckval
•Information om trolig strategi för konkurrenten
•Information om säkerhetsbil
•Information om eventuella straff sedan andra förare har lämnat banan och liknande
•Information om när det är tillåtet eller inte tillåtet med DRS
•Problem med DRS
•Om man ska byta framvinge vid nästa stopp
•Problem med oljetrycket
•Påminnelse om den vita linjen när föraren kör in eller ut ur depån
•Påminnelse om att hålla sig innanför banans begränsningar
•Meddela information från tävlingsledningen
•Information om att bilen har en skada
•Information om antalet återstående varv
•Väderinformation
•Information om exempelvis aeromapping under kvalet.
•••
Det är väl skönt att ni är kvar, trots sommarvärme. Jag skrev uppdateringen om varför bloggen legat nere några veckor eftersom irriterade läsare har hört av sig och påpekat att bloggen aldrig uppdateras och därför borde stängas.
Men nu kör vi igen;-)

Kimi stannar – bloggen är tillbaka

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen stannar hos Ferrari. Det har varit många rykten, bland annat kring Valtteri Bottas och Nico Hülkenberg, men nu bekräftar det italienska stallet att det är finländaren som kör tillsammans med Sebastian Vettel även 2016.
– Vad ska jag säga? Att stanna et år till hos Ferrari betyder att jag fortsätter att leva min dröm. Scuderia är min familj och det är här jag vill avsluta min karriär, säger Kimi Räikkönen.
Ferrari säger att man förlängt kontraktet bland annat för att visa på stabilitet i teamet och även för att Räikkönen och Vettel har ett mycket bra förhållande, de arbetar bra tillsammans och respekterar varandra.
– Från vår sida så visar det vilket stort förtroende vi har för honom och jag förväntar mig att det betalar sig också, säger stallchefen Maurizio Arrivabene.

Så räkna med en laddad Kimi Räikkönen i Belgien den här helgen och även på Monza om lite mer än två veckor.
•••
Marcus Ericsson och Sauber har en uppdatering till helgen. Det handlar om en bättre motor och Ericsson var förhoppningsfull när jag snackade med honom inför helgen:
– Jag har väldigt höga förväntningar inför höstsäsongen, säger Marcus Ericsson.
–Nu kör vi först på Spa och därefter åker vi till Italien och Monza, det är två banor där vår bil borde det vara starkare på jämfört med de två senaste racen, Budapest och Silverstone. Det gör att jag redan är mer hoppfull än tidigare och den nya motoruppdateringen som ska vara värd en hel del i varvtid gör att jag känner mig ännu mer taggad.
Mer om Marcus Ericssons tankar inför omstarten läser du i tidningen under helgen.

•••
2017 är förhoppningen att det ska bli fler omkörningar i F1. För att lyckas med det så återkommer den så kallade ground-effect. Tanken är att downforcen ska bli bättre, idag är problemet att om två bilar slåss om en placering så förlorar den bakomvarande bilen mycket av sin downforce och får svårt att ta sig förbi. 2017 vill man göra en förändring för att underlätta för den bakomvarande föraren och förhoppningen är att en modernare ground-effect ska öka antalet dueller på banan.
•••
Annars noterade du väl att Gustav Malja får chansen i GP2 i helgen? Den nyheten och flera andra presenterade vi på Sportbladet Motors FB-sida. Malja, 19, kör annars Formula Renault 3.5 Series, och har skrivit på för det italienska teamet Trident Motorsport för deltävlingen i Belgien. Han ersätter tillfälligt stallets ordinarie förare René Binder (Österrike).
•••
Bloggen har varit trött, jag vet det. Sommarlov för ungarna, F1-fabrikerna har varit stängda i två veckor och jag befann mig i skärgården med en mycket svajande uppkoppling.
Men nu är F1-säsongen igång igen.

Det är bloggen också och vi kör, som vi gjort tidigare under denna säsong och de senaste fem säsongerna. Det betyder att ambitionen är ett inlägg om dagen, men det har lite att göra med vad som händer på marknaden och hur många andra jobb som jag måste ta hand om.

Lill-Lövis betyg på säsongen

av Anna Andersson

Halva F1-säsongen är avgjord och givetvis har jag bett Stefan Johansson att ge sin syn på saken. Här är hans åsikter, läs fundera och diskuter:

Ser vi till den stora bilden tycker jag att säsongen har inletts ungefär så som väntat, det är tyvärr ofta så att när det gäller speciellt F1 så vet man nästan efter de två första testerna vilka team som har fått till bilarna och vilka motorer som har bäst power och tillförlitlighet. Under säsongen får man knappt röra på motorerna och blir det så att det teamet som har den bästa bilen också har den bästa motorn och så har de andra torskat.
Så hade detta inlägg kunna sluta, men för att ge er lite input till era diskussioner så går vi in lite djupare på vad vi egentligen har sett. Därför väljer vi att presentera säsongen team för team.
Mercedes:
De har ridit på den vågen ända sedan man införde de nya reglerna 2014. Jag har känner lite folk inom teamet och de säger att de fortfarande har en hygglig marginal ner till de andra och det finns mer om det behövs och dom andra kommer allt för nära. Men trots att det finns så mycket marginal så har de inte gjort det bästa av det när de har haft problem med strategin och under loppen. Deras strateger har inte gjort något bra intryck alls, men eftersom bilen är så överlägsen vinner teamet ändå.

Ferrari: I början av säsongen var Ferrari en överraskning, men allt eftersom säsongen har utvecklats så har det blivit tydligt att de går bra eftersom Red Bull och McLaren är helt ute och cyklar. I och med att de båda teamen inte är med i bilden är Ferraris placering i toppen ganska given. De har gjort ungefär lika bra som förra året, men situationen är annorlunda eftersom dom närmsta motståndarna är sämre. Tidsmässigt ligger de ungefär som dom gjorde 2014 mellan sju tiondelar och en och en halv sekund efter Mercedes på ett varv. Däremot har Ferrari gjort ett mycket bra jobb när det gäller racestrategi och Sebastian Vettel har tagit maximalt tillvara på varje möjlighet han har fått. Han har kört riktigt bra och när Mercedes har klantat till det har han varit där, på samma sätt som Daniel Ricciardo var under 2014.

Stefan MON 85

Här är en bild från min tid i Ferrari, från utgången av Casino Square i Monaco

Williams: De ligger ungefär där de låg förra året, de har varken kommit närmare eller tappat. Teamet har begränsade resurser, jämfört med de större teamen. Dessutom drar de nytta av motorn från Mercedes, hade de haft samma motor som de andra mittenteamen så hade de absolut inte sett bättre ut. Då hade de haft samma nivå.

Red Bull: Det är inget större fel på bilen, det såg vi ju i helgen bland annat när två man stod på pallen, men Renaults motor har inte blivit bättre under året och tack vare det har det blivit myclet politik mellan dom och Renault. Jag förstår inte själv riktigt varför dom måste kasta smuts på varandra i media, det sköts bättre bakom stängda dörrar i min uppfattning. Titta på McLaren-Honda! De har ännu större problem, men stoppar ner huvudet och jobbar framåt. Det hjälper inte att ösa ut saker i media, det som hjälper är att jobba tillsammans mot samma mål, men det verkar inte som Red Bull och Renault är intresserade att göra det. Kanske det är så att deras förhållande redan är så brutet att det inte finns någon chans att få det att funka igen. Det vore sorgligt om det är så eftersom bägge har en fantastikt historia i F1 och förtjänar bättre resultat än vad dom kan visa för tillfället.

Toro Rosso: Jag tycker att de har gjort ett bättre jobb än Red Bull, teamet har gjort ett bättre intryck, de har också en motor från Renault, men de har fått det att fungera bättre i många avseenden. Jag tycker ändå att både Max Verstappen och Carlos Sainz har gjort ett bra jobb, de är på poängplats nästan varje lopp och trots att förarna är debutanter så håller det en bra nivå. Nu ska vi i och för sig komma ihåg att en förare kanske inte är lika viktig som tidigare, du kan bara göra det som bilen tillåter dig att göra. Det enda sätt du kan bedöma en förare nu är på hans racecraft och på hur han agerar i olika situationer, men problemet är att normalt så kör man sitt eget lopp. Om man tittar när toppstallen kör tester efter vissa lopp och använder sina reservförare och efter 20 varv är dom bara två tiondelar efter en stjärna som Fernando Alonso. Därför är det så svårt att veta vem som egentligen är riktigt snabb numera, jag vet inte hur man bedömer vad som är en bra F1-förare längre. Det största skillnaden mellan dom riktigt bra och dom som är genomsnitt blir då hur bra deras race craft är, det är nästa det enda som gjör någon skillnad.

McLaren: Det har varit en fruktansvärt tuff lärokurva för McLaren-Honda, men jag tror att många glömmer bort att de hade det förra gången också. Många minns McLaren-Honda med Senna och Prost och hur de dominerade F1, men det var ingen lätt väg de gick den gången heller. Jag körde för Spirit de första året när Honda kom tillbaka och motorerna exploderade i nästan varje träningspass. Jag brukade skämta på den tiden att jag behövde inte ens fysträna under veckorna eftersom jaf fick all träning jag behövde på race helgerna när motorerna exploderade längst bort på banan och jag fick springa tillbaka för att hoppa i reservbilen och köra vidare. Så var det varje tävlingshelg, men efter ett tag fick Honda till det och då var allt rätt och till slut var dom helt dominanta.
Andra gången gick de sedan in till BAR och tog sen över teamet helt och hållet och döpte det till Honda. Dom öste in kopiösa summor med pengar i fem år innan dom beslutade att dra sig ur F1, då gav dom mer eller mindre teamet till Ross Brawn, vad hände? De vann VM och det är nu det teamet som Mercedes byggt vidare på . Mercedes framgångar bygger til delvis på det jobb Honda gjorde där för många år sedan, infrastrukturen var byggde av Ross Brawn och Mercedes klev in och fick en turn key deal. Finpoleringen tar alltid tid och McLaren-Honda komemr att lyckas, men det kommer att ta tid.

Sauber: Det är ett team i mitten och ser vi tillbaka ett år så var det ett team mitt i en katastrof. De tog inte en poäng, och som jag sa redan inför säsongen att de enklaste poängen tar du alltid i de tre första loppen. Det gjorde Sauber och de lever de på . Nu tog Marcus en poäng senast också, men det var omständigheterna som gav honom den, inte bilen. Han körde ett mycket bra race, rent och snyggt, men hade inte alla andra klantat till det, straffats och brutit hade det aldrig varit en poäng, bilen är inte tillräckligt snabb utan har stått stilla..
Nu kommer det uppdateringar, men man vet ju inte alltid hur de funkar innan dom bultas på bilen och dessutom kommer alla andra också att utveckla sina bilar också. Det handlar bara om vilket team som får till det bäst. En uppdatering är ingen garanterad succé.
Det var bra nyheter att Marcus fick förlängt kontrakt i alla fall. Det är alltid bra med kontinuitet och Sauber är absolut inget dåligt team. Det har vettiga resurser, fina faciliteter och sedan är frågan om vilken ekonomi man har. Jag vet inte vilka andra möjligheter han hade, men han är kvar i F1 och det är givetvis det viktigaste i detta läget.

Lotus: De flyter med på nåd, teamet spenderade för mycket pengar när Räikkönen körde för dem, de vann något lopp, men sedan har det gått utför. Är man sen med betalningen varje månad kan det bara gå åt ett håll.

Force India:
Det är samma som Lotus och Manor, de är sena med betalningarna, var sena med bilen och det är väl lite rundgång på de teamen. Det är clownerna som är med för att göra showen, inget mer.

Det snackas också mycket om i fall Kimi Räikkönen ska fortsätta hos Ferrari eller inte och vem som ska ersätta honom om han lämnar. Som jag ser det så är det alltid mycket tjat om förarna, man diskuterar också om Button ska fortsätta hos McLaren eller inte, men problemet i bägge dessa fallen är definitivt inte föraren. Problemet är att bilen inte håller måttet, har du inte en bil som kan vinna spelar det ingen roll vem som kör den. Jag anser att kontinuitet är bra, det gäller att ha ett bra samarbetare för så länge bilen inte kan vinna gäller det att fokusera på att göra bilen till en vinnare.
När det gäller Räikkönen är han en vinnare, han har vunnit race och han är en mästare. Kanske är det så att hans körstil är mer känslig om man jämför honom med Vettel eller Alonso, men han är odiskutabelt en bra förare och byter du ut honom så lär du inte få något bättre. Valtteri Bottas har inte vunnit något lopp än och det är en sak att vara underdog och lyckas hos Williams än att köra för Ferrari där du måste leverera hela tiden. Jag vet, jag har kört för dem och kör du för Ferrari så måste du leverera varje pass. Levererar du inte på fredagen så är Italienska media och teamen på dig direkt. Jag ser ingen anledning att byta förare om det nu fungerar mellan Räikkönen och Vettel, tillsammans kan de bidra till att utveckla Ferrarin för just nu handlar det inte om förare. Det är bilen som inte håller måttet.

Tack för ni läser, vi hörs igen.
Stefan

•••
Ferrari kommer med en ny motoruppdatering till Spa, enligt källor inom Ferrari ska det ge 20 hästkrafter. Marcus Ericsson vilel däremot inte säga hur mycket det handlar om.
– De säger att det ska göra en stor skillnad och det räcker för mig, säger han och är positiv inför framtiden:
– Jag är optimistisk och de uppdaterignar som väntar på Spa och i Singapore känns positiva. Med de förändringarna kan vi komma tilbaka till den nivån som krävs för att kämpa om VM-poäng. Om det lyckas får vi se, men vi kommer att arbeta väldigt hårt för att ta ut max ur våra uppdateringar.
Av Sauber har han också fått frågan vad han som förare kan förbättra och han svarar:
Jag har koncentrerat mig på kvalet de sista tävlingahelgerna, det fungerade ju inte så bra underinlendingen av säsongen. Jag har ändrat ett par saker i mina förberedelser och det har varit positivt, jag har kvalat bättre än någonsin och det gör att jag kan maxa min prestation. När det gäller bilen vet vi att den har svårt på banor med snabba och medelsnabba kurvor och fö rmig är det avgörande och där måste vi fokusera. Det är viktigt att jag och Felipe arbetar nära ingenjörerna och att vi ser till att vi arbetar åt samma håll, det har vi gjort fram till nu och det måste vi göra framöver också.

Sida 211 av 390